{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.709 visninger | Oprettet:

Venstresvings uheld. {{forumTopicSubject}}

Lørdag var jeg desværre ude for et uheld da jeg kørte båden på min bådtrailer. Under et venstresving overser jeg desværre en motorcyklist som har ligget bag båden så jeg ikke har kunne se ham i spejlene eller ved at kigge bagud. Jeg blinker i god nok tid synes jeg og svinger i god tro, men i det jeg svinger vælger motorcyklen at overhale mig venstre om. Heldigvis rammer jeg ham ikke fordi jeg bremser og han får undveget, men han rammer en kantsten i modsatte vejbane og vælter. Er det mig eller ham der har fejlet? Jeg mener han kunne jo afvente at jeg var væk før han fortsætter ligeud, men jeg ved jo også jeg skal sikre mig der er frit, men helt ærligt en mc bag en kabinebåd kan ingen jo se..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning + små klip af busk 600 kr.
  • Fræse havestykke 1.625 kr.
  • Vinduespudsning inde og ude 700 kr.
  • Sætte 2 lamper til og hænge dem op. 1.000 kr.
  • Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Venstresvings uheld.
  • #1   7. jul 2013 må da være hans egen skyld man ska da holde afstand uanset hva man køre med

• #2   7. jul 2013 Du skal jævnfør færdselsloven kontrollere at der er frit inden du svinger.

Gælder også ved venstresving.

• #3   7. jul 2013 den er meget svær. især hvis han begynder overhalingen i samme øjeblik som du har kigget. det går sindsygt stærkt med de mc'er men hvis du har blinket i god tid forstår jeg ikke han tør lave en sådan overhaling

• #4   7. jul 2013 Ja men loven siger også at der skal overhales venstre om BORTSET fra når forankørende giver tegn til venstresving, så SKAL overhaling ske højre om...

• #5   7. jul 2013 Den er svær som de andre siger.. Han vil nok påstå du ikke blinkede eller dit blinklys ikke virkede .. Det sker tit så bevisbyrden ligger nok hos dig.

Men har han sagt det er din skyld?

• #6   7. jul 2013 http://www.dku.dk/dansk-koerelaerer-union/teori/alment-stof.html
    Overhaling
    Overhaling skal altid ske til venstre, medmindre det drejer sig om overhaling af et køretøj der er ved at svinge til venstre, eller tydeligt forbereder et sådant sving. I sådant tilfælde skal overhaling ske til højre.

Men jeg spørger her inde for jeg er godt nok i tvivl. Han giver mig jo ingen chance for at se ham.

• #7   7. jul 2013 Han sagde jeg ikke blinkede men da han væltede svingede jeg hurtigt ind for at hjælpe ham og da han var kommet på benene kunne vi konkludere at traileren stadig blinkede. Og min kæreste og mig som var de eneste i bilen ved begge at jeg blinkede. Og traileren blev synet og godkendt i fredags så alt er lige efter bogen.

• #8   7. jul 2013 Okay det er dit held at den blev det altså synet umiddelbart før. Din kæreste tæller ikke som vidne.

Men lad da være og foretage dig noget og vent og se om du høre fra din eller hans forsikring.

• #9   7. jul 2013 Han siger jeg skal melde det, og har fået hans oplysninger, men jeg har jo ikke ramt ham, så egentlig synes jeg bare han laver en overilet manøvre.

• #10   7. jul 2013 Men hvordan beviser man at man har blinket? Hvis der ingen vidner er og jeg siger jeg blinker som jeg altid gør, hvordan kan jeg så bevise noget?

• #11   7. jul 2013 Tror bare du skal lade være med at melde noget og ellers bare vente på du høre noget fra den ene eller anden instans ... Det er jo ham i hvert fald i følge dig der har gjort noget forkert.

Men ellers ta en snak med din forsikring og hør hvordan man skal gøre og fortæl som det er med nysynet trailer osv.

Det er uden tvivl en situation de har hørt om mange gange før at den ene part nægter den anden har blinket osv.

Det med blinket er en svær en ... Måske de nyere biler registrere det i deres computer så en udskrift kan vise at du blinkede.. Ved det ikke , måske?

Dertil kan du jo så vise papirerne på traileren var nysynet så også der var tingene i orden og i øvrigt henvise til den paragraf du selv nævnte længere oppe.

Men alt det der tror jeg bare du skal se bort fra for nu medmindre sagen ender i retten så beder din forsikring dig måske om de ting.

• #12   8. jul 2013 han har da heller ej have været særlig op mærksom. når du ska dreje til venstre, har du jo næsten inge fart på bilen, så hvordan han kan overse, der ska til at ske noget, i hans køreretning.. hvis du har blinket i god tid, har han fejlen, mht, at du ikke havde set ham,,,, hvis du havde set noget mere i spejlene, havde du muligvis set ham indhente dig, og vist han var der.. .. mvh hc

• #13   8. jul 2013 Men vi var lige nået ind til en by så farten var under de 50 i forvejen, så han har sikkert lagt alt for tæt på

• #14   8. jul 2013 Du skal ikke anmelde noget. Skaderne er hos ham, så det er ham der skal anmelde det til sit eget forsikringsselskab, og derefter kontakter de dit forsikringsselskab.

De vil derefter bede om din forklaring og en anmeldelse fra dig.

• #15   8. jul 2013 Jeg er sådan set også fuldstændig enig i, at det må være hans skyld...men du skal nok forberede dig på, at hvis du siger du ikke kunne se ham, vil de spørge om du havde indstillet dine ekstra sidespejle korrekt...?

For sådan nogle havde du vel på, ligesom biler med campingvogn skal have dem på? smiley

• #16   8. jul 2013 Ser ingen grund til ekstra spejle da båden er så smal at jeg kan se langs med båden på begge sider. Kan dog ikke se om hjørner bag båden. Hvis ekstra spejle kan det så må jeg jo investere i det smiley men når der ingen kontakt er mellem ham og mig, så er det vel bare ham der må anmelde det?

• #17   8. jul 2013 Jaja, rolig...at du kan se langs med båden er MINDSTEkravet til spejlføring..og jo længere dine sidespejle rager ud, jo mere kan du faktisk "se om hjørner" bagud..

Jeg siger ikke at din spejlføring er forkert for det aner jeg jo ikke noget om - jeg siger bare, at det muligvis var noget de kunne finde på at komme ind på, hvis der skulle blive en sag ud af det smiley

• #18   8. jul 2013 Jeg er nu blevet kontaktet af forsikringen, og har forklaret sagen. Jeg får 2/3 dele af skylden fordi jeg ikke kunne se ham. Men jeg spurgte til spejle og forsikringsmanden sagde at det nok ikke havde gjort nogen forskel.

• #19   8. jul 2013 Men Brian det sætter jo alligevel tankerne igang og jeg må ærligt indrømme at jeg har været mere opmærksom søndag da jeg også kørte med den.

• #20   8. jul 2013 Absolut - og jeg ville da heller ikke selv smække ekstra spejle på, hvis udsynet ned langs siden er fint nok.

Min pointe var bare, at det kunne være et muligt spørgsmål hvis der kom en sag ud af det - men det har forsikringsselskabet så vurderet var ligegyldigt, hvilket jo kun er godt.

Synes dog stadig det er unfair at du får 2/3 af skylden...men det kommer vel af, at man må svinge til venstre, "hvis der er frit" - og det var der jo så ikke smiley

• #21   8. jul 2013 motorcyklisten må da få klip i kortet og en bøde for ik at hold den korekte afstand hvis ret ska være ret

• #22   8. jul 2013 hej 100 procent sikkert du får skylden da du ikke må dreje før du har orienteret dig bagud , om du så har blinket 100 km inden smiley men lad være og gøre noget og så vent på hans forsikring ringer til dig smiley

• #23   8. jul 2013 Jesper jeg skrev tidligere at jeg fik 2/3 af skylden og jeg har jo orienteret mig men når klovnen ligger i en blind vinkel og vælger at overhale meget kvikt ved at trække ud i det jeg svinger så synes jeg han ar handlet uhensigtsmæssigt...

• #24   8. jul 2013 sorry så det ik ;.-) ja det er da helt klart for dumt af ham , så beder man os om at køre galt , fortstår udmærket dit synspunkt smiley

• #25   8. jul 2013 Ja og vi er da enige om at hvis han absolut vil holde på sin ret hvis man kan kalde den det, så overlever han næppe mange sæsoner.

• #26   9. jul 2013 han kan kun være i den blinde vinkel, fordi du ikke har set nok i dine spejle, så havde du set ham lægge sig bag dig.... men hvis dit blinklys virker og du brugte det, så lever han godt nok livet farligt.. . ps din bemærkning...( men helt ærligt en mc bag en kabinebåd kan ingen jo se..) så er du sku galt på den. he he ..
    nå men godt der ikke skete noget med båden eller ham på mc en... mvh hc..

profilbillede
  • #27   11. jul 2013 Hvis der ikke er skade på din bil eller båd, er det jo din ansvarsforsikring der skal betale ,for det er derigennem din trailer er forsikret, og på den er der vel ingen selvrisiko, men det vil nok ende med at i får 50% hver dig for manglende orientering, og ham for at køre for stærkt efter forholdene, men det er da ærgerligt at man får besvær fordi en motorcykel overser både stop og biliklys, du skal oplyse til dit forsikringsselskab at du efter din mening ingen skyld har ,og at det skyldes at han overså dine signaler (stop og blinklys) husk alt med forsikring skal være skriftligt ellers bliver det væk i deres interne systemer mvh boye

• Tommy O
    Tommy O Tilmeldt:
    aug 2010

Følger: 1 Svar: 1
    #28   11. jul 2013 Må desværre sige at forsikringen skelner mellem normal og unormal fremfærd. Dvs dig der blinker gør noget der er unormalt ift kørselsretningen. Derfor vil svingende part altid få skylden. Har selv prøvet det og fik denne forklaring og så kan man synes det er nok så urimeligt, desværre. At du får nedsat med 25%, skal du glæde dig over. Forsikringen bestemmer suverænt og skelner ikke nødvendigvis til færdselsloven og fornuft. Det er oftest noget selskaberne aftaler indbyrdes.

• #29   11. jul 2013 2/3 efter den her vejledning også...

http://www.ankeforsikring.dk/upload/13_630_100_ansvar_ved_sammen.pdf

• martin j
    martin j Tilmeldt:
    jan 2008

Både: 1 Svar: 9
    #32   11. jul 2013 Forhold dig til hvad Søren L. skriver det er den svingende som skal orientere sig
    bagud.

• Preben K
    Preben K Tilmeldt:
    dec 2008

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #34   12. jul 2013 Du har allerede fået mange svar. Man skal skelne mellem Politiets og forsikringsselskabernes vurdering. Uanset andres vanvittige kørsel får venstresvingende ALTID det forsikringsmæssige ansvar, man kan kalde det 'forsikringsselskabernes eksklusivaftale'. Politiet vil forholde sig til hver enkelt aktuel situation, så Politiets holdning vil jeg ikke kommentere.
    Men forsøg da om du kan friholde dig fra ansvaret.
    MVH Preben

• #35   12. jul 2013 Jeg har fået 2/3 af skylden. Hvilken jeg ikke er tilfreds med da motorcyklisten hævdede at jeg pludseligt lavede en u-vendig på vejen uden at give tegn. Men hvor mange kan få en bil med bådtrailer rundt på en alm vej? Det var i hvert fald umuligt her, men jeg fik skylden og vil ikke have mere besvær med sagen, men jeg synes han kørte med hovedet under armen. En bil der bremser ned og blinker bør man ikke overhale synes jeg ikke. Det er direkte dumt. Jeg ville da aldrig nogensinde overveje at overhale en venstresvingende foran mig, for jeg ved jo at ser han mig ikke rammer jeg ham i siden og muligvis tager jeg mandens liv ved så dum en manøvre.

• martin j
    martin j Tilmeldt:
    jan 2008

Både: 1 Svar: 9
    #36   13. jul 2013 En ting er hvad der dumt, et andet edr hvad der står i færdselsloven.

• #37   13. jul 2013 Hej , forsikningsregler og færdselsregler passer desvære ikke sammen, har en søster som har arbejdet med det i mange år.
    Men skal du videre i sagen skal det igennem retten og politiet, for det du er dømt ud fra er forsiknings selskabet, og det bliver ikke anderledes desvære.
    Men kan du have en god sommer alligevel Kenneth :-).
    Mvh. Kurt.

• #38   13. jul 2013 Martin i færdselsloven står også at der skal overhales venstre om BORTSET fra hvis forankørende giver tegn til at svinge til venstre, så skal overhaling ske højre om.

Men for lige at fortælle hvordan det gik: jeg fik de 2/3 dele af skylden og har bare accepteret at det er chancen man må tage når man kører med trailer, for jeg har konkluderet at jeg intet kunne have gjort anderledes, så jeg fortsætter som jeg altid har gjort, og de lidt for vovede Mc ere må jo blive færre og færre hvis de gør sådan. Spøg til side. Jeg går ikke videre med sagen.

Kurt inde under min båd har jeg lagt lidt billeder i en kommentar om hvordan dagen gik. smiley

• #39   13. jul 2013 Hallo... Man må aldrig overhale i et vejkryds.. Medmindre der er 2 vognbaner.. Idioten på motorcyklen har hele skylden, hvis du altså har blinket i god tid og løvrigt overholdt færdsels reglerne.. Et vejkryds gælder for alle parter om det er et T kryds eller andet er ligegyldigt..
    Men MC'er lever livet farligt og jeg syntes absolut ikke du skal betale 2/3 dele.. Helt hen i vejret..

• #40   13. jul 2013 Her står det sort på Hvidt http://www.dku.dk/dansk-koerelaerer-union/teori/alment-stof.html

• #41   13. jul 2013 Ingen tvivl om de bare har tørret skylden af på Kenneth og håbet gik den så gik den smiley

• #42   13. jul 2013 Det var en sidevej til venstre jeg skulle ind af, så der ændrer jeg jo kørselsretning, men jeg er da glad for i er enige smiley men shit happens. Havde jeg fået politiet ud så var sagen måske lidt anderledes, men nu er den afsluttet.

• #43   13. jul 2013 Kenneth det nemmeste er os bare at lade det gå sin gang.. En tur i retten hvor du vil blive overrasket over hvor firkantede de er vil trække ud og koste. smiley

Så bare med at hanke op i posen igen og nyde resten af sommeren og lade forsikringen udskrive den store check smiley

• #44   14. jul 2013 Det har du helt ret i smiley

Jeg er glad for alle de gode svar god sommer til alle smiley

Kommentér på:
Venstresvings uheld.

Annonce