Kuttertur efter torsk - forfang + pirke..??? {{forumTopicSubject}}
Jeg skal ud på kutter tur her om ca 1måned - ud fra Hvide Sande.
Jeg skal fiske efter torsk. Men da jeg aldrig har prøvet at fiske efter torsk før (samt havde min første fiskesæson sidste år), er jeg rimelig newbe.
Jeg har fået en rigtig fin havstang med godt multihjul, af min svigerfar..så det er ikke der problemet er.
Næh, det er derimod hvilken pirk og forfang jeg skal bruge.
Hvis jeg ser efter forfang til torsk...ender det jo op i alt for mange uoverskuelige ting. Samt så er der 3 kroge på...og så er der 5 kroge på, så er det små fisk, og så er det blæksprutter i forskellige farver.
Så hjælp mig.. hvad skal jeg vælge...af både forfang og pirke..?
En lille bi-bemærkning.......jeg har fået at vide..at måske kommer vi også til at fange makrel på samme tur. Hvad skal man så bruge til det..?
apr 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 3 Svar: 14
og en pirk forneden (link fjernet)
Put gerne en reje på krogen det hjælper hvis fiskene er lidt dovne
Pirkens vægt variere efter hvor meget strøm der og og tykkelsen på din line jeg bruger 200gram og op til 500gram for at komme ned på bunden.
Det kan være en go´ ide at binde et stykke line i trekrogen på pirken med 15 kilo brudstyrke hvis du skulle få bundbid (og det gør man tit ) så er det kun trekrogen du mister og ikke hele pirken
Makrelforfang http://www.intergrej.dk/Butik/VisVare.asp?VareKat=3&VareGrp=5&VareArt=51 og en let pirk for enden... Makrel er ikke kræsne og bidder på stortset alt der skinner i vandet
jul 2008
Både: 3 Emner: 39 Svar: 217
Mange tak for input, og de fine link! Det prøver jeg.
:o)
MvH
Torben
apr 2004
jun 2008
Følgere: 26 Både: 3 Emner: 18 Svar: 354
De kæmpe 3 kroge der er på pirken normalt afmonterer jeg, og monterer en passende 3 krog istedet. Det minsker fejlkrogning.
Ophænger med enkeltkroge, og helst i rød eller orange skal der også på.
Mange gange fanger du intet på pirken, men de tager ophængeren hele tiden.
Når jeg fisker, så gælder det om at ramme bunden i en fart, derefter drejer du 2 omgange på hjulet, og så er det rolige bevægelser op og ned.
Derved minskes chancen for fejlkrogning også, men det kan dog aldrig helt undgåes, da torsk angribe ret vildt.
Har faktisk prøvet at holde pirken helt stille, og da en torsk så huggede på, var den fejlkroget
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
Line mellem krog og pirk med brudstyrke 15Kg, ville jeg kun anbefale, hvis du skal fiske tæt på land ( små-torsk ). For kommer du ud på Det Hvide eller Gule Rev, ja så er torskene jo større end den brudstyrke.
Så selvom du har fået en fin havstang og multihjul, kan det være alt alt for lille ude i dybderne.
Jeg skifter også krogene ud, men til meget større. Bruger max. en eller ingen ophænger. Pirke mellem 400 til 800 gram, og flettet line.
Har altid min. 2 sæt med. Har flere gange set stænger knække, og hjul ødelagt.
Skal du ikke ud i dybderne, er der langt mellem målerne ( 10Kg ). Og så er 2-400 gram pirk helt fin. brug små hvide, blå eller røde ophængere. Og gerne med lidt blanke tråde/tjavser i: det tager både sej, makrel, torsk, lubber, knorhaner, torsk og langer osv. osv.
Køb nu nogle forskellige pirke ( farve, vægt og udformning ), så du har noget at vælge imellem, eller hvis du mister noget.
Knæk & Bræk
apr 2004
Jeg fisker også tæt på kysten (10-25m vand) og det er nemlig kun små torsk der er i øjeblikket.
Vi havde stor succes med at sætte silde stykker på krogene istedet for rejer, men om det var et tilfælde ved jeg ikke. men det gav ihvertfald flere fisk end med rejer
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
Mange sej, makrel, torsk og knurhaner. Men ikke en over 4Kg. Og da jeg går efter målere, var det sgu` en ØV-tur. Men flere nybegyndere havde en god tur den dag.
Men sådan er det vel, når man får smag for noget. Mere vil have mere.
Personligt er mit næste mål en torsk over 20Kg.
Kuttertur efter torsk - forfang + pirke..???