Ny skipper søger gode råd og tips! {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Skal have fundet mig en båd, er helt ny i "faget", håber I kan hjælpe mig med div. spørgsmål.
Har lagt mig fast på det skal være en speedbåd, budgettet hedder maks 75.000kr. Billeder og ideer i mit hoved siger noget i stil med fx. denne http://www.baadgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=6600
Hvad er fordele/ulemper med henholdsvis indendørs motor og påhængsmotor?
Den må gerne kunne trække en ring og evt. vandski, hvad er her vigtigt?
Hvad med forsikring, man har vel ansvar og evt kasko som til en bil? Gælder en kasko både til vands, og fx hvis den stjæles fra land et sted? Og hvad koster en kasko på fx. en båd som ovenfor ca? Er elitebillist hvis det betyder noget...
Hvad koster et førerkort ca., og hvor lang tid tager det at fuldføre?
Mange har en 135 hk volvo penta motor, hvor mange liter er sådan én på?
Mange spørgsmål, og sikkert også en masse jeg ikke har været opmærksom på
Vh Søren Kristensen
jun 2006
Følger: 26 Følgere: 28 Både: 3 Emner: 34 Svar: 855
Jeg vil mene i den størrelse er en båd med udenbords at foretrække.
Badering og vandski kan de fleste både i den størrelse trække, hvis de har min. 135hk
Et speedbådskørekort koster ca. 1500kr, hvorimod duelighedsbevis, som er en hel mere sigende, koster ca. 2500kr, fordelen ved duelighed er at du lærer mere om de forskellige ting, plus at du får rabat på bådforsikring.
en 135hk volvo penta er på 3.0 liter, 4 cylindret
nov 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Både: 1 Emner: 3 Svar: 2
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Emner: 46 Svar: 124
som Christian B skriver koster speedbådscertifikatet ca. 1500 kr og kan tages på én dag mange steder i landet.
nov 2004
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 156
Mht indenbords vs. undenbordsmotor, er indenbords helt klart at fortrække. Ja ,i den båd str. fylder den lidt i båden, men der er stadig plads i motorrummet til opbevaring af diverse. og så har du også en dejligt soldæk at ligge på. Desunden slipper du for, at den klump hænger i vejen bagpå.....men er mange meninger om det
Hvis du er villig til at kører lidt efter båden, kan der være penge at spare i tyskland.
Du skal også ha gjort op med dig selv, om du vil have en bowrider eller en cabine båd? Kommer an på, hvad dit behov er...eller bliver. Min første båd var en sea ray 170, hvor der var et aflåst rum ude foran. Det var dejligt, at man kunne lade legetøjet være derude, så man ikke hele tiden skulle slæbe rundt på det.
Men kig dig omkrig, der er nok af både til salg og prisen er helt i bund nu.
maj 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Emner: 46 Svar: 124
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 1 Svar: 39
Jeg vil foretrække en båd med indenbordsmotor, de er som regel ikke så hidsige at hører på som udenbords. Plus de er ikke så nemme at stjæle Og med hensyn til pladsen er der ikke stor forskel, da der jo også er en motorbrønd som fylder hvis man har udenbords.
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 1 Svar: 82
Den du linker til er en fin båd, og har i min optik flere fordele fremfor en båd med udenbordsmotor.
- ser væsentligt bedre ud med indenbords ( lidt subjektivt )
- solbænk agter ( som førnævnte kone/kæreste 100% vil sætte pris på )
- der er mere udenbords plads i en båd med indenbords motor...
Men som sagt få klarlagt dit behov, og få lagt et realistisk budget.
Tag stilling til om det skal være entrailerbåd, eller om den skal ligge i en hvan. Begge dele koster penge udover selve båd budgettet.
Jeg har købt 2 både i Tyskland, og her er det bedste råd jeg kan give dig: "hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er det typisk også lige præcis det"....Eller med andre ord kig dig godt for, svindlere findes overalt.
Kig dig grundigt om på nettet, når du finder en båd der er interessant så indled en dialog med sælger. Spørg altid om flere billeder, spørg altid om tingenes tilstand og historik, det kan gøres via mail. Ved vedvarende interesse snak med ham via telefon, og få gerne aftalt en pris med diverse forbehold for tilstand, funktionalitet m.m....
Lad vær med at overføre nogen former for penge inden køb, lad vær med at falde for noget som helst med Western Union overførelser....
Og en hel masse andet....
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 13 Svar: 84
Jeg vil gerne spørge hvor i søger når i kigger på både i tyskland. Er der nogle sider som kan anbefales frem for andre
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 1 Svar: 82
Ny skipper søger gode råd og tips!