{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.093 visninger | Oprettet:

Hjælp! Til bådkøb ;-) {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg har i sommers sejlet med en 13 fods sejljolle og vil gerne have en større, billig båd jeg kan sætte lidt i stand.

Jeg har kig på en Scan Krydser 22, tegnet af Aage Utzon.
Den trænger til en kærlig hånd men ellers ok (så vidt jeg kan se?)

Er det en god båd? Nem at sejle?
Jeg er som sagt ny i det her og håber bare at få lidt opbakning/hjælp omkring de forskellige valg osv.

Må vinden være med os!
/Henrik.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hjælp! Til bådkøb ;-)
  • #1   6. okt 2008 Vil sgu nok sige det er et voldsomt spring at gå fra en 13 fods jolle til en 22 fods krydser. Prøv at se den jeg har til salg under min profil istedet for en gammel båd med "gammel" motor( Er mega dyr at rep.)

  • #2   7. okt 2008 Problemet er at når jeg først er besat af noget - så er jeg besat!
    ( og jeg kender nogle kyndige folk der gerne vil på havet og lærer lidt fra sig (: )

    Båden er billig, 14 kg, og trænger "kun" til en kærlig hånd. Jeg er udlært mekaniker og lidt autodidakt på forskellige områder. Så det materielle frygter jeg ikke. Så meget... smiley
    Er en fattig studerende og din båd (som ikke er en SEJLbåd) er for dyr for min pengepung! smiley

    Jeg har hidtil været mest urolig for at jeg ikke har kunnet finde noget om denne båd, kun de øvrige som Utzon har designet..

    Men du skal have tak for et svar, der er tilsyneladende ikke mange herinde der mener de kan hjælpe!




  • erik s
    erik s Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 2 Svar: 1
    #3   7. nov 2008 Prøv at ringe 25343627. Har prøvet at skrive et indlæg, gik ikke

  • Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    jun 2015

    Følger: 1 Svar: 2
    #4   30. jun 2015 Hej Henrik.
    Hvordan gik det med den Scankrydser 22? Har selv fået en i kikkerten, så sig lige til hvis det er noget jeg skal holde mig fra.
    Kan den sejles enevældigt eller hvad man kalder det?
    Mvh Michael


  • #5   20. nov 2015 Hej Michael.

    Jeg endte med ikke at købe en Scankrydser. Købte en Carina 20 dengang, nu har jeg en Nimbus Krydser (Bjørn Olsen).
    En Scankrydser kan sagtens sejles alene/singlehanded - altså størrelsen af den bådtype er ikke et problem.
    Det man skal være opmærksom på er om faldene (tovværket der hejser storsejlet osv.) er ført ned til cockpittet via nogle blokke. Også et rulle forsejl er klart at anbefale. Sådan at man nemt kan betjene båden fra cockpittet og ikke skal rende rundt oppe på dækket uden en rormand... Men min Nimbus har ikke storfaldet ført til cockpitte, så jeg skal selv op på dækket - men så har jeg en selvstyrer der styrer båden op i vindøjet. Så jeg klarer mig på en anden måde - der givetvis mange andre måder også.

    Men Scankrydseren er glasfiber, så almindeligt kendskab til dette nødvendigt inden man køber.
    Har du ikke et link til den eller billede?

    Hov, kan se det er længe siden du har skrevet, hvad er status nu?


  • Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    jun 2015

    Følger: 1 Svar: 2
    #6   22. aug 2019 Hej Henrik.
    Længe siden. Tror aldrig jeg fik læst den besked før nu.
    Jeg købte Scankrydseren i 2015 som egentlig er en Scan 22 (spc.) i følge seneste målebrev (1980), men der er ikke meget forskel tror jeg.
    Den flyder, og sejler faktisk OK. Har ældre sejl, og intet rulleforsejl, men jeg har kigget på nye (de er dyre). Har fikset lidt hist og pist skiftet tovværk ud, og er lige ved at have fikset påhængsmotorbeslaget op med et stykke brasiliansk terrassebrædt købt på bud i Silvan (beklager på regnskovens vegne, men jeg opdagede ikke sammenhængen til Jair Bolsonaro før jeg havde slået til).
    Har fået købt en brugt selvstyrer, men endnu ikke fået fundet en fornuftig måde at anbringe beslag til den. Cockpitvæggen er lidt i vejen.
    I det hele taget er der altid et eller andet i vejen i med en ældre båd. Men så længe masten vender op ad går det jo.
    God vind.
    Mvh.
    Michael


  • #7   22. aug 2019 Tråd startet 2008...Det må da kaldes en stemme fra fortiden.... smiley

Kommentér på:
Hjælp! Til bådkøb ;-)

Annonce