21.257 visninger
|
Oprettet:
Svejsning i støbejern {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Er der nogle her der har erfaringer med at få noget svejset i støbejern?
Vi har en flækket motorblok, og en flækket udstødningsmanifold til en Norsk motor, som det er svært at få fat i dele til.
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Både: 1 Emner: 37 Svar: 113
man kan godt svejse det med støbejerns elektroder,
men hvor er den revnet henne? er det ind i vand kamret eller?
jul 2007
Følger: 1 Både: 1 Emner: 2 Svar: 12
jul 2007
Følger: 1 Både: 1 Emner: 2 Svar: 12
nov 2004
Følger: 15 Følgere: 16 Emner: 11 Svar: 240
Jeg havde ikke lige en svejseflamme til at forvarme med, så det blev svejst et par gange i stedet. Holder stadig i dag, fire år efter.
Det var en speciel skive til en koldsav.
apr 2010
Følger: 3 Svar: 41
Støbejern kan svejses med følgende.:
Gas og ilt svejsning.
Ulempe er at der kommer meget varme i emnet, men er en brugbar metode
til mindre dele der ikke tager skade af varmen. Bruges meget inden for formindustrien fordi den har nøjagtig de samme egenskaber som støbejernet.
Pulversvejsning.:
Er lige som ved gassvejsning meget varmekrævende, men en brugbar metode. Kan binde på mange legeringer hvor andre svejsematerialer ikke vil binde. Bruges til Rep. af manifolde, topstykker og beslag.
TIG. Svejsning.:
Mindre emner og emner hvor man ikke vil risikere at have gennemløb F.eks hvor man står med det Halve gevind hul som man gerne vil have svejst sammen igen..
Fordele.: Meget mindre varme.
Ulemper.: Mange flere spændinger, og en svejsesone der verken er til at bore eller file i.
Elektroder.;
Fordele.: Kan både svejses koldt og varmt F.eks Revne i motorblok.
Kan Svejse Støbejern Sammen med støbejern.
Støbejern sammen med stål.
Ulemper.: Ikke rigtig nogen.
Co2 svejsning.
Fordele.: Ingen
Ulemper.: Svejsesonen bliver så hård at der ikke kan bores eller slibes. Men man ødelægger hele strukturen i støbejernet. Og giver mange spændinger. Kan ikke anbefales.
Hvordan kan man lave en svejsning der skal være i orden, hvis man ikke kender legeringen på det der skal svejses. Svaret er enkelt brug Reparationssvejsematerialer de er udviklet til det. De elminere alle gætterier omkring valg af tilsatsmaterialer, da de dækker et meget større legeringsspektre.
Produktionssvejsematerialerne er jo udviklet til et helt andet formål.
Jeg ser mange velmenende svar men de er desværre mange gange skrevet af personer der har hørt om det eller læst det.
_________________
Jeg har lavet Reparationssvejsning i over 30 år og i dag er vi med til at udvikle svejsematerialer specielt udviklet til reparation, jeg høre desværre alt for mange udtagelser omkring svejsning hvor det er noget man har hørt og ikke selv har prøvet, håber at der er flere der ville fortælle hvad deres erfarring er omkring svejsning. Hvordan de gætter sig til hvilken svejsetråd de skal bruge.
Mvh Allan L
e-mail allan@absvejs.dk
mar 2017
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 11
Allan fra AB Svejsetæknik gik ind i sagen for ca. 3 måneder siden. Allan påstod: at han med garanti vidste hvordan det skulle gøres. Allan har lige leveret 3 topstykker, som han har svejset for os. Alle 3 topstykker var revnede og fyldt med små huller. Det ser ud som støbejernet er blevet porøst og revnet omkring varmesonerne. Lad os høre, kan fagkundskaben og de saglige hjælpe her.
Det var planlagt.: Bearbejdningen af de omtalte topstykker skulle efterfølgende ske hos 3 forskellige cylinderservice firmaer, som alle nu har meldt fra og underkendt arbejdet som meningsløst efter de har set svejsningerne. Alle 3 firmaer vil anvise svejsearbejde til den som kan løse opgaven. (utæthederne er ind til vandkamrene og mellem ventilkamre)
Svejsning i støbejern