Afmontering af drev {{forumTopicSubject}}
Så lykkedes det endelig at få afmonteret mit drev. Lidt besværligt fordi der sad en låsebolt på som jeg ikke havde fået nøglen med til.
Jeg tog først underdelen af med det resultat at der kom en masse gearolie ud. Har ikke prøvet det før men er ret sikker på at det ikke skulle ske. Især fordi min beholder oppe i motorrummet er helt tom. Regner med at et nyt sæt pakninger vil gøre underværker.
Det ser ikke ud til at mit gimbal leje mangler fedt, og der er heller ikke nogen mislyde når jeg drejer det rundt.
Ydermere er bælgen helt tør, så ud over den lækker gearolie, så er jeg tilfreds med hvordan det ser ud. Nu skal det bare rengøres, ny bolt øverst i styrbord som jeg måtte skære af og så lige se om impelleren er ok eller skal skiftes.
Så nu kan jeg heller ikke finde på mere at skille ad på båden. Tjek mit album for flere billeder.
apr 2016
Følger: 6 Følgere: 80 Både: 2 Emner: 23 Svar: 155
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 53 Både: 4 Emner: 69 Svar: 1.119
Megen keg skal lige afklare , kom der drev olie ud fra bælgen? Hvis ja , så er det at du har en lille ridse på din 'yoke' eller en måske begge af gummi ring paknigerne på den er slidt. Tjek det.
Du skal være opmærksom på at drevolie kan ikke løbe ud fra motorrum beholderen selv om drevet er afmonteret pga en envejs ventil som lukker når drevet er af.
Fra billedet ser det ud som om der er salt aflejringer i din gear kabel skift system, det burde ikke være. Dette kavitet burde kun være ren med fedt.
Er det flyvende pakning rester jeg ser på billedet? Aldrig bruge det , en sætte med de korrekt pakninger og gummi ring koster 60 kr .
Hvis du er god til englesk er denne hjemmeside simpelhen guldværd til service af mercruiser outdrives.
https://youtu.be/w3O63YTOhn8
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 53 Både: 4 Emner: 69 Svar: 1.119
https://youtu.be/aGVrY4cWiDA
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 53 Både: 4 Emner: 69 Svar: 1.119
http://www.shiftcables.com/Replacingyouralphashiftcable.html
apr 2016
Følger: 6 Følgere: 80 Både: 2 Emner: 23 Svar: 155
Tak for dit svar. Tror måske den envejsventil er gået i stykker, for da jeg tømte drevet for gearolie opdagede jeg at beholderen allerede var tømt inden jeg afmonterede drevet. Og det var fyldt inden jeg begyndte tømningen. Jeg tog den nederste del af drevet af først, og det var der det kom ud oppe fra hvor pinden der får propellen til at dreje rundt går op i den øverste del af drevet. (undskyld mit amatør sprog ;))
Jeg har allerede et pakningssæt til drevet. Så nu renser jeg det og smører det ind. Så håber jeg at der ikke er salt ved gearkablet næste år.
Det flydende pakning du skriver om, er det det røde du kan se? For tror det er bagsiden af pakningen.
Tak for dine links, dem vil jeg kigge på i morgen.
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 5 Både: 2 Emner: 4 Svar: 246
apr 2016
Følger: 6 Følgere: 80 Både: 2 Emner: 23 Svar: 155
jun 2006
Følger: 26 Følgere: 28 Både: 3 Emner: 34 Svar: 855
Desuden er det heller ikke en envejs ventil der sidder mellem transomklokke og drev men en almindelig lås for at undgå at den tømmer drevolie reservoiret. Men dette sker altså kun hvis man tager over og underdel af samtidigt
apr 2016
Følger: 6 Følgere: 80 Både: 2 Emner: 23 Svar: 155
okt 2007
Følger: 8 Følgere: 23 Både: 8 Emner: 13 Svar: 248
apr 2016
Følger: 6 Følgere: 80 Både: 2 Emner: 23 Svar: 155
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 53 Både: 4 Emner: 69 Svar: 1.119
Du fylder drevet fra den nederste skrue som du selv siger indtil dem løber ude fra top skruen.
Derefter flyder du beholderen fra motorrummet.
Der findes mange vejledninger om dette på nettet.
apr 2016
Følger: 6 Følgere: 80 Både: 2 Emner: 23 Svar: 155
jan 2014
Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
apr 2016
Følger: 6 Følgere: 80 Både: 2 Emner: 23 Svar: 155
jan 2014
Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
apr 2016
Følger: 6 Følgere: 80 Både: 2 Emner: 23 Svar: 155
Afmontering af drev