{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.820 visninger | Oprettet:

Køb af båd for førstegangskøber {{forumTopicSubject}}

Hey

Jeg vil rigtig gerne have en båd - en speedbåd. Jeg skal bruge den til at stå på wakeboard, trække gummiring og alm sejlads. Jeg har næsten hele nettet igennem, og den jeg har fundet som jeg gerne vil have er: (link fjernet) Men ved ikke endnu om jeg kan låne til den. Har også fundet nogle billigere modeller som også er lækre, men vil jo hellere give lidt mere og så få en næsten ny.

Har i gode råd til en første gangs køber?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fejlfinding og reparation af kabel 1.000 kr.
  • Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Sæt vaskemaskine til (el) 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • elektriker 600 kr.
  • Mounting of TV on wall 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Køb af båd for førstegangskøber
  • #1   17. maj 2008 Mulighederne er mange i den prisklasse både brugt og nyt.

Jeg vil gå efter en forholdsvis nyere båd med mindre motor fremfor en ældre båd med en større motor.

3.0´eren er et fornuftigt valg.

Der findes mange både fra Doral, Bayliner, Grew, Four Winns, Sea Ray osv., der kan give dig mange gode oplevelser på vandet.

• #2   17. maj 2008 prøve sejl flere forskellige og lad være med og bestem dig på forhånd foran computeren, det er bedre og prøve nogle forskellige modeller og så bestemme sig ud fra hvordan de sejler osv.

• #3   17. maj 2008 Jamen er det så nemt at "bare" lige få lov til at sejle forskellige både?

• #4   17. maj 2008 Førstegangskøber = brugtbådskøber.. smiley

Spar lidt penge og købe en brugt båd som dækker alle dine/jeres behov, og finde ud af om sajlads overhovedet er noget for dig smiley

Husk at lave et fornuftigt budget! Bådens indkøbspris er oftest kun en lille del af udgifterne.

• #5   17. maj 2008 de fleste der har båd til salg, vil da gerne lade dig prøve, hvis du er seriøs.
    Du køber jo heller ikke en bil uden og vide hvordan den kører, og med både er det fuldt ud lige så vigtigt.

• #6   17. maj 2008 Lars T -> kan du ikke lige forklare nærmere. Det du skriver er at båden inkøbspris er blot en lille del af udgifterne?? Hvis jeg køber en båd til 50.000 kr så vil jeg have udgifter for over 100.000 kr i følge det du skriver. hvordan kan det lade sig gøre?

Chris M; vil jeg som første gangs køber kunne mærke forskel på bådene?

• #7   17. maj 2008 Det kan jeg jo ikke svare på, men det er det du skal finde ud af. Jeg kan godt mærke forskel, forskellige både har forskellig skrogfacon, og det bestemmer hvordan den sejler, hvor hurtig osv...

• #8   17. maj 2008 Bådens indkøbspris, er som regel den mindste del af budgettet.

Faktorer som brændstof, drift. vedligeholdelse og evt. forsikringer er de største syndere.

Jo hurtigere båden kan sejle, jo dyrere er den også at holde sejlende.

• #9   17. maj 2008 For lige at skære det ud i pap. mener du så at hvis jeg f.eks betaler 2000 kr i måneden på lånet, så skal jeg ca betale 6-8000 i måneden til at holde den kørende, med forsikring, benzin, vedligeholdelse osv.

• #10   17. maj 2008 nej men du skal nok os regne med 2000 til andre omkostninger end låneti de 3-6mdr om året hvor du bruger den.. (alt efter hvor meget du sejler og motor str)

• #11   17. maj 2008 Okay, så er jeg mere rolig... Men så har jeg stadig råd til det smiley he he.
    Men jeg vil jo stadig argumentere for at købe en ny båd som den jeg har fundet, da der er ikke vil være nogen vedligeholdelse på den i det første stykke tid. Kunne også forstille mig den er mere økonomisk end en ældre motor.

• #12   17. maj 2008 Brændstofforbruget er afhængigt af, hvor meget og hvor hurtigt du sejler.

Service, vedligeholdelse og forsikringer, kan du udregne meget præcist.

Til inspiration kan jeg fortælle, at jeg på 3 weekender i april/maj 2008, har købt benzin for 7500 kr.
    Benzinen er brugt til blandet sejlads.

Forårsklargøring beløber sig til:
    Oliefilter, kr. 79,-
    Bændstofilter, Kr. 299,-
    Tændrør, Kr. 150,- ( 6 stk. )
    Kileremme, Kr. 300,-
    Drevolie, 400,- kr.
    Trimolie, Kr. 150,-
    Motorolie, Kr. 798,-
    Fedt til gimbleleje, Kr. 100,-
    Polermiddel, Kr. 750,-

Forsikring båd, TRYG, Kr. 500,- ( ansvarsdækning ).
    Forsikring trailer, TRYG, kr. 300,- ( kasko )
    Vægtafgift, Kr. 300,- ( i det område )

Efterår 07, blev traileren repareret for Kr. 3500,- i form af nye bremsebakker, kabler, lejer, lys, reflekser osv.

• #13   17. maj 2008 Selv om du køber en ny båd, skal den stadig serviceres og vedligeholdes, som fabrikken foreskriver.
    En ny bil, bliver jo også serviceret efter faste serviceintervaller.

• #14   17. maj 2008 det er dig der skal ha en båd, og hvis du vil ha en ny eller nyere, er det jo det du skal gå efter, men som lars t skrev, så er det mange penge og smide efter noget som man ikke ved hvad er og hvad man synes om. Jeg vil os råde folk til og prøve det først inden man smider penge efter det, men det er jo hvad man har lyst og råd til.
    og når det så er sagt, så har du nok ret i at nyere motore er mere økonomiske, men vedligehold er det samme, men du kommer jo ikke til og skifte reservedele på selve motoren, men service, pleje osv skal gøres lige så meget på en ny som en gammel båd.

• #15   17. maj 2008 Ja jeg kan godt følge jer begge to.
    Jeg tror bare jeg ville blive ked af at købe en 14 fods sejle lidt rundt finde ud af det er sku da meget, så skal have den solgt før jeg kan købe ny, og lige pludselig så er sommeren væk.
    Måske jeg skulle prøve at finde en herinde, som vil tage mig med ud og sejle lidt, så jeg kan danne mig et bedre indtryk af det.

• #16   17. maj 2008 det tror jeg er en go ide.
    det er jo os træls og miste 30000kr fordi det ikke er noget alligevel...

• #17   17. maj 2008 Hvis vi tager udgangspunkt i 3.0´eren, så har denne motor ikke haft nogen ændringer igennem mange år.

Forskellen på benzinøkonomien på denne motor anno 2008 og en ældre, skal uden tvivl findes i en dårlig justeret karburator.

Egentlig forskel i benzinøkonomi støder vi som oftest på, når sammenligningen er imellem karburator og MPI motorer.

• #18   17. maj 2008 Du er velkommen ombord i min båd. Jeg skal ud og sejle i morgen ved Nordsjælland og København.

• #19   17. maj 2008 Tak for tilbudet, men er lige pt i Afghanistan smiley Men kommer hjem om en måned, så vil jeg gerne tage imod tilbudet.

• #20   17. maj 2008 Du er velkommen.

• #21   17. maj 2008 Karsten, køb en 18-19 fods med en 3.0'er der ca. har en 10-12 år på bagen. Den vil du ikke tabe mange penge plus at driftsomkostninger er marginale.

Godt regnestykke Rolf har sat op - det giver et meget godt billede af hvad det egentlig koster - husk på at jo mere du sejler jo dyrere er det smiley

• #22   18. maj 2008 Men jo mere jeg seljer jo sjovere har jeg det.. he he.

Lars T -> har du nogle link til nogle du ville anbefale jeg skulle købe?

• #23   18. maj 2008 Hej Karsten,

jeg ville finde noget syd på, evt.Tyskland.
    Du kan kikke lidt her (link fjernet)

Personligt ville jeg gå efter en 16"-18" SeaRay, Regal, Crownline, enten som bowrider, hvis du er til det, ellers Closed bow...

• #24   18. maj 2008 Lars nu bruger du ord som jeg ikke lige er med på. Hvad er forskellen på en bowrider, og en closed bow?
    Tak for linket

• #25   18. maj 2008 En bowraider er åben ude foran - der kan typisk sidde 2 personer - og en closed deck, er identisk med min. Den er lukket ude foran, hvor der så er to sovepladser..
    Se evt. billeder i min profil.

• #26   19. maj 2008 Arhh.. jeg forstår..

Nå banken har lige sagt god for at jeg finder mig en båd. Og den jeg linkede til tidligere er desværre solgt. Så er nu på kig efter noget andet.

Kommentér på:
Køb af båd for førstegangskøber

Annonce