5.245 visninger
|
Oprettet:
Fordeling af vægt i båd {{forumTopicSubject}}
Hej Bådgalleri
Er der nogen der ved noget om vægt fordeling i en båd..?
Altså om der er nogen der har en lille tommelfinger regl..
Grunden til jeg spørger er, at jeg har en helt rippet båd, og snart en 60 hk. Mercury, men hvor meget vægt skal man have fordelt i stævnen for den stadig ligger ordenligt i vandet
Håber på lidt svar
På forhånd Tak
maj 2006
Følger: 8 Følgere: 8 Både: 1 Emner: 6 Svar: 362
jul 2007
Følger: 1 Både: 1 Emner: 7 Svar: 168
Så er det bare at gange den vægt du vil have placeret agter, ek.s motoren, med afstanden fra tyngdepunktet, så har du et moment.
Herefter finder du afstanden til stævnen (eller hvor du skal have noget placeret foran) og finder ud af hvor meget det skal veje, før momentet er ens.
Hvis din skrogform er nogenlunde "normal", kan du groft regne med at hvis afstanden er den samme foran for og agten for tyngdepunktet, skal der ½ gange mindre vægt foran, da nedtrykningsvægten er ca. ½ gange større agter.
Håber du forstod hvad jeg skrev..ellers, så prøv dig frem; smid båden i vandet og flyt rundt på vægtene til den trimmer en smule agterover.
sep 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 17 Svar: 43
maj 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
men det kommer meget an på om det er en båd hvor man sidder i forenden eller bagenden og styrer også, for som regel er benz og batteri nede bagved sammen med motor(medmindre man har tank i stævn)
du må i hvert fald ikke smide så meget vægt i forenden at motoren tager luft
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 18 Svar: 188
Ofte så har de bunker af "nittehuller" som er trykket ud af metalplader og her er vægtfylden angiveligt i en 20 l dunk = 40 kilo.
Så skal du trimme 10 kilo kan du nøjes med en lille 5 L dunk med metalstumper i - det fylder nemlig langt mindre end vanddunke
Det er et fif jeg selv har fået og skal have afprøvet nu i weekenden......
/Allan
Fordeling af vægt i båd