{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.527 visninger | Oprettet:

Hvad koster det for jer og holde båd? {{forumTopicSubject}}

Ja som overskriften lyder, hvad koster det egentlig og have en båd.

Jeg ved selvfølgelig godt at man ikke kan sige på kroner øre hvad det koster, men i vores vennekreds hører jeg alt fra 10.000 - 100.000 om året for motorbåde i 300-400.000 tkr klassen

Sådan løsligt med bådplads forsikring et stort service pr år osv kommer jeg frem til de koster ca 1500-2000 kr pr måned og have båd det er så uden brændstof

Lyder det ikke rimeligt ?

vh Rasmus

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Ophæng af lampe 350 kr.
  • Planlimning af kogeplade 1.000 kr.
  • Toilet løber 1.000 kr.
  • Overgang EL net 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad koster det for jer og holde båd?
  • #2   26. aug 2016 Hej Jens

Vi taler om rinker, bayliner, sea ray, crownline ogsv i den dur alle med 350 mac motor. I vores vennekreds er vi ikke sådan helt fantastiske til at skrue selv, det lader vi gerne de folk de skal leve af det om smiley

• #3   26. aug 2016 For at sætte et generelt tal på er det nok ca. 5000-20000 kr. pr. år.
    Med min nye sejlbåd regner jeg med at det ca. vil koste ca. 14000 kr. i alt om året at holde den kørende med plads, forsikring, bundmaling og ØL smiley

Prisklassen 300-500K.

Min gamle 70er båd kostede ca. 5000-6000 kr. pr. år. og den lå i prisklassen 50000-80000 kr.

Det der nok er den dyreste ting er forsikringen, eller bådpladsen hvis man ligger et eksklusivt sted

• #4   26. aug 2016 Hej Tino.

Er fatisk overrasket over netop forsikringen som jeg synes var billig, jeg havde regnet med det dobbelte, så der blev jeg positivt overrasket smiley

• #5   26. aug 2016 ja desværre passer det heller ikke , nr 2 har haft en sejlbåd , i prisklassen 50-80k.
    og du kan ikke sammenligne de priser med en motorbåd til 3-500k
    forsikring og statsafgift på en planende båd til 350k koster ca 8,5 k og en til 500k ca 12k
    stort service ca 10-15k
    bådplads ? min er billig jeg giver 2500 for en ejerplads
    optagning ,isætning =2-4000 kr
    opbevaring vinter ?
    bundmaling , polering . reperationer ?

• #6   26. aug 2016 Jeg har selv en Bayliner (se specs i profile)
    Afgifter sidste år :
    Havnafgift 4300 kr (jeg ejer min bådplads prisen er inkl op og nedtagning med kran )
    Forsikring :8000 kr ( kasko,ansvar og redning ved motorstop)
    Benzin 18000 kr ( halv del af den beløb var til en tur fra Kbh til Århus og rundt om Sjælland)
    Service og veligholdse af motor og drev : ca12000

Jeg vil mene at man skal ligge cå 50000 om året for det hele hvis du ejer en V8 motor og har planer om at bruge det .

• #7   26. aug 2016 Ja ok, det ser ud til at der er stor forskel på om det er en motorbåd eller sejlbåd da der også er ting som benzin, motor vedligeholdelse mm.

• #8   26. aug 2016 Sejl skal også skiftes nå de når en vi alder, og de er dyre har jeg hørt. Og har hørt at det kan koste op til 50.000 at få skiftet den lille diselmotor hvis den e rstået af. såå et er et spørgsmål om hvordan man får regnstykket til at gå op. hobby koster penge smiley

• #9   27. aug 2016 Ja der er mange måder at stille et regnskab op på smiley alt efter hvad vi vil opnå smiley
    Jeg har en v6 diesel i min båd ,en searay 260/275 og jeg regner også med årlige udgifter på 50tusind (en motorrenovering som den jeg lige har fået lavet er så lige 100k+
    Kenneth :Hvor mange timer sejler i ca på en sæson, for de 18000

• #10   27. aug 2016 Ja jeg er nødtil og spørge hvorfor en v 8 båd motor er så fantastisk dyrt og serviere. I snyder jer selv. En v 8 lastbil der kører 200000 km årlig Koster jo langtfra det der. Jeg tænker bare de der båd mekaniker stjæler ved høj Lys dag. Ha en god dag på vandet..

• #11   27. aug 2016 Ansvarsforsikring 550kr pr år
    Bådplads og slæbested 1540kr pr år
    Vægtafgift og
    forsikring på trailer 770kr pr år
    Service på motor 1000kr pr år
    Afdrag på trailer,
    slutter august 2017 838kr pr md

Der udover kommer jo så evt reparationer, opgraderinger og benzin

• #12   27. aug 2016 Claus : det er vist mange år siden du har fået serviceret en lastbil smiley Jeg kan garantere dig for at ingen af vores lastbiler kan serviceres for 12000 om året (og så har det ingenting at gøre med hinanden alligevel smiley

• Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #13   27. aug 2016 Claus K : Alene motorolien til en lastbil der kører 200k km om året koster over 12k. Det er et enormt tumpet udsagn du kommer med. Alle vores biler koster da langt mere at holde kørende på årsbasis end de priser der er nævnt på bådene her.
    Desuden kan du jo prøve at tappe kølervæsken af lastbilen og fylde den med havvand i stedet. Så kan vi snakkes ved om 12 måneder og drøfte hvordan det gik

• #14   27. aug 2016 Ja jeg kan da læse at i køber jeres olie og hvad i ellers skal bruge for at servicere en motor de forkerte steder. Jeg servicerer en del lastbiler gennem årene. Og den yngste er 6 mdr og den ældste Er 11 år. Er egentlig os lige meget hvad folk smider deres penge på. Siger bare mekanikere stjæler

• #15   27. aug 2016 Ikke enig ,men afholder mig fra videre debat , vi bliver vist ikke enige alligevel.

• #16   27. aug 2016 Michael. Jeg skriver ikke at det er lastbilen. Det var motor service . Der er en der skriver 12 K længere op i debatten

• #17   27. aug 2016 @ Micheal B
    Sidste season 131timer ( par ture til Sverige, en tur til Århus og en tur Sjælland rundt + de løs fiske dagtur) de ophober hurtigt hvis du sejler tur med 3- 5 timer daglig sejlads i en uge eller over en weekend.

Denne season nu er 62timer instil videre, men jeg regner med at den bliver nok omkring de 90- 100 timer til sidste hvis alt går godt.

Jeg læst et sted at en gennemsnit motorbåd ejer sejler 30 - 50 timer Per season, du kan se at jeg sejler mere en de dobbelt.

Forbrug er 1.8 liter Per sømil ved cruise fart ( ca 20 knob) dvs ca 18 kr Per sømile

PS: jeg har faktisk slet ikke talt den bovpropel til 27000 jeg fik i år eller teak dæk som skal monteres i næste uge til 10000. Jeg prøver at tænke istede på alle de glæde timer på vandet men det er klart billigere at samle på frimærker ende at eje en motorbåd smiley

• #18   27. aug 2016 det lyder da som yderst fornuftigt forbrug , dvs 18000 kr /131timer =137 kr pr sejltime dvs 10-12 liter i timen . jeg havde på alle timer i min monterey 214 med diesel et forbrug på 7 liter i timen , og det synes jeg var helt tosset billigt.

• #19   27. aug 2016 Ikke helt, da det er en blandning , af de totalt timer som sagt er fisketur med trolling i næsten tomgang et par timer hvor forbruget er ikke mere ende 5 liter på time. Andre timer er i modvinden sejlads eller side strøm med forbrug på 47 liter Per time.
    Det hele balancere sig selv .

For eks knægten og jeg er lige kommet hjem efter har lige sejlet 80 sømile weekend tur til junior fiskekongurence i skovhshoved , vi brugt 140 liter brændstof over 2 dage.

• #20   27. aug 2016 min motor er nu samlet og prøvekørt ,så jeg glæder mig til at få pillet den midlertidige v8 benzin ud og få sejlet med dieselmotoren , så kan jeg få lavet lidt forbrugsmålinger af den også smiley

• #21   27. aug 2016 Mon ikke du bliver glad for din diesel motor, det vil jeg ønske at jeg havde sådan i min båd men jeg regnede det ud til at prisen til et ny diesel motor ombytning kunne køb mange-mange liter benzin. På den anden side er du heldige at du kan du købe diesel i stortset alle havn .

• #22   27. aug 2016 Det håber jeg at jeg gør (har sejlet diesel de sidste både ) men der går lige nogle sæsoner før renoveringen er betalt smiley

• #23   29. aug 2016 @Rasmus
    Hvis vennerne har nævnte både og ikke selv skruer i dem kan du vel bare spørge dem hvad de giver på årsbasis? smiley

• per j
    per j Tilmeldt:
    jun 2010

Følger: 1 Svar: 1
    #24   1. sep 2016 du kan ca. regne med ti-femten procent af bådens værdi vil være udgift til båden og der efter brændstof og havne leje

• jan-erik m
    jan-erik m Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 1 Både: 1 Svar: 2
    #25   1. sep 2016 Har gennem seks år haft en 1975 Storebro 34 med plastskrog.
    Uanset hvad man siger, så kan man godt regne med at det koster 30.000 til 50.000 når man regner havneplads, forsikringer, vedligehold, reparationer, olie, brændstof, havnepenge osv.
    Båden stod mig i 375.000 og jeg tabte 100.000 på 6 år. Så de samlede udgifter ryger let op i 50.000 om året, uanset om man sejler 10 eller 70 timer.

• Ivar D
    Ivar D Tilmeldt:
    mar 2007

Følger: 1 Både: 1 Svar: 1
    #26   1. sep 2016 Som svigerfar sagde da vi ville til at have båd:
    "Køb det dyreste regntøj du kan finde, klip nogle huller i det, og stil dig så ind under den kolde bruser og riv 1000 kr sedler i stykker. Hvis du kan klare det, så er du klar til at være bådejer"
    smiley

Kommentér på:
Hvad koster det for jer og holde båd?

Annonce