70hk 4 takt 16 ventil, 5000 omdrejninger. {{forumTopicSubject}}
Motor er fra 2014, kørt 216 timer. Har skiftet fra en 40hk 4 takt fra 2005 uden EFI til denne fine 70 hk og troede at båden ville flyve
Det er så bare ikke tilfældet...
Købte den, hvor der var påsat en 13 1/2 x 17 skrue. Med den skrue sejlede den 29-30 knop og kørte med 5300 omdrejninger. 5300 er for lidt, da det optimale er 6300 omdrejninger.
Har fået ny skrue på med en mindre pitch 13 1/2 x 14, som skulle give FLERE omdrejninger ( ligge omkring de 6300) og mere spark bagi.
Det er så bare ikke tilfældet...
Den sejler nu 27 knop, målte og speed til 47 km ( se billederne) og tager nu KUN 5000 omdrejninger. Og jeg mærker ikke sparket fra de 16 ventiler, som jeg har hørt man kan.
Er dybt skuffet, den sejlede 47-48 km med den GAMLE 40 HK...
Båden er en HR 465.
Kan det virkelig passe?
Hvorfor tager den nu MINDRE omdrejninger med pitch 14?
Tænker at der må være noget galt med motor eller omdrejningstæller, hvad tænker i?
På forhånd tak
jul 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
jul 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
jul 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
jul 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
dem jeg lige hurtigt googlede yder max ved 5500rpm så det kan tyde på at din tænding måske begrænser hvis du kommer over. umiddelbart mit eneste bud.
må vi evt se et billede af båden? får du den trimmet rigtig?
jul 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
Hvordan kan den gå NED i omdrejninger med en 14 pitch, når den faktisk skulle tage FLERE omdrejninger?
jul 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
jun 2009
Følger: 8 Følgere: 4 Emner: 5 Svar: 50
jul 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
Ja, det gør den.
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
Smid den gamle skrue på og se om den laver samme omdrejninger som før?
Den nye skrue er jo åbenlyst ikke nemmere at trække. Den skal tage flere omdrejninger med mindre pitch.
Har du selv monteret motoren?
Derudover så er din indlæg totalt forvirrende. Du må beslutte dig hvilken enhed du måler hastighed i. Jeg foreslår knob eftersom du er på vandet.
Jeg ved ikke lige hvilket spark du regner med at få fra de ventiler, men den burde sejle hurtigere
jul 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
jul 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
Skulle mene at jeg trimmer korrekt, så den ligger plan/stabil, uden den hopper.
Det ændre vel ikke på, at den tager så få omdrejninger eller?
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
Hvis ikke du trimmer den ordentlig ligger der mange omdrejninger gemt der
jul 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 795
Foresætter du så med at trimme, så falder farten og omdrejningerne igen, så trimmer men lidt tilbage, til den igen sejler max.
Når man har prøvet det et par gange, kommer det hurtigt til at ligge på rygraden, og man behøver hverken at kigge på speedometeret eller omdrejningstælleren, for at vide, når den er trimmet korrekt ud...
At din motor ikke overstiger 5300 med en propel med mindre stigning, kan næsten kun være fordi, som en anden også skriver, at der må være en begrænser, som styrer det.
I din manual, står der 5300 til 6300 omdr/min så det drejer sig om at finde den propel, som giver dig den bedste ydelse, inden for det anbefalede omdrejnings-område...
At springet på anbefalede omdr/min er så stort, skyldes at motor-fabrikanten jo ikke ved, hvilken type båd og vægt, motoren bliver sat på...
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
jul 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
I skal have tak for jeres input...
jul 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
Vil prøve at sætte den anden skrue på igen ( 13 1/2 x 17) og se hvad den gør, når den trimmes fuldt ud.
Kan vel godt forvente lidt mere topfart, ikk'?
jul 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 795
Det er, som jeg skrev tidligere, det område du kan forvente, at din motor kan komme op på, alt efter den type båd og den vægt som den har, som du har monteret motoren på.
Sådan er virkeligheden, at jo tungere båden er, eller hvor meget form-modstand den har, og derfor er vanskelig at få op i fart/plane, jo færre omdr.
Propellen er at sammenligne med det gear du vælger at køre i på din bil, jo højere gear, jo mindre omdr, og jo mere vægt, jo mindre omdr...
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 795
jul 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
Ved ikke hvad der gør, at det viste sig, at med 17 sejlede den SKIDE godt. Det hele har handlet om min uerfarenhed hvad angår at trimme korrekt.
Trimmet den helt op - ligesom med 14' skruen - nu lå den bare godt på vandet og jeg kunne virkelig mærke en helt anden kraft i motoren
Nu gik den 35 knop og lå på 5900-6100 omdrejninger, der fik jeg fornemmelsen af at den kunne flyve. Havde før trimmet den alt for lidt, så snuden blev trykket ned, så den skubbede alt for meget vand.
Tak for jeres kommentarer, i har virkelig været hjælpsomme
jul 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
jul 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
jul 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
jul 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
Må få kigger på den lille finne i morgen.
jul 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 16 Både: 2 Emner: 9 Svar: 243
Har i øvrigt selv en 60 hk Yamaha. På trækarmen hvor gaskablet er fastgjort kan der justeres. Min var sat til ikke at kunne give fuld gas når håndtaget var i bund. Det gav lige et par knob at skrue lidt på møtrikken på kablet.
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 1 Emner: 4 Svar: 76
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 795
Det skyldtes at motoren vil forsøge at dreje modsat propellens omdrejningsretning, og det forplanter sig gennem det bowden styrekabel der er tilsluttet motoren, helt op til rattet, det kan du ikke justere dig ud af, med den lille finne, kun mindske det lidt..
Du skal have et hydrauliks styring på, i et sådan hydraulisk styring, er der nogle kontraventiler, der "låser" systemet, så de kræfter der påvirker motoren, ikke kan forplante sig bagud.
Der vil båden følge den retning du har givet den, via rattet, uden at du behøver at holde kontra på rattet, og så vil den kræve meget mindre styrke at dreje, så det næsten føles som powerstyring..
Man kan godt få et bowden-styresystem, med kontra-lås, men det virker ikke nær så godt som hydraulisk styring, og gør heller ikke, at styringen kræver meget mindre kræfter at bruge...
Du kan få et komplet hydraulisk styresystem, inc. pumpe, slanger, cylinder og hydraulisk væske, for omkring kr 3500,- alt efter fabrikat..
Jeg kan anbefale Mavi Mare, det er virkelig god kvallitet, samt rimeligt billigt, og så har det den fordel, at cylindren ikke flytter sig, det er kun stempel-armen der gør det, så slangerne kører ikke frem og tilbage i motorbrønden, og det er en kæmpe fordel..
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 1 Emner: 4 Svar: 76
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 795
jul 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
Carsten K: Tak for invitationen, jeg ligger i fra Brejning Marina og sejler i Vejle fjord.
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 1 Emner: 4 Svar: 76
70hk 4 takt 16 ventil, 5000 omdrejninger.