2.796 visninger
|
Oprettet:
Searay daycruiser 280/315 {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg er ny i denne verden, men vores familie er blevet enige om køb af båd.
Jeg er faldet for en wellcraft 3200 fra 97, med to mercruise 7,4 ialt 310 hk.
Båden har den rette størrelse, da vi tænker ferie og weekend ture.
Nogen som har erfaring med denne båd/motor?
Fortsat go' weekend
Mvh Søren og Fam.
apr 2015
Følger: 4 Følgere: 3 Både: 2 Emner: 7 Svar: 100
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 20
De er begge lige blevet renoveret, så kan det vel ikke være helt skidt, man skal vel også have en prøve sejlads....
Vh
okt 2012
Følger: 18 Følgere: 169 Både: 2 Emner: 18 Svar: 1.054
maj 2008
Følgere: 46 Både: 1 Emner: 15 Svar: 2.036
Renoveret ? Hvad omfatter det og kan det dokumenteres ?
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
Søren: Nu ved jeg ikke lige hvad du laver i dagligdagen og hvad din indtægt er, men den båd er helt ekstrem dyr i drift. Du skal være indstillet på at en dagstur mindst koster et par tusind kr til brændstof. Det er helt sindsygt hvad de motorer kan omsætte. De er store og gamle og det er desværre en ret dårlig kombination i forhold driftsøkonomi. Desuden skal du være klar til at betale meget store omkostninger på årsbasis til vedligehold.
Jeg synes helt ærligt det lyder lidt skræmmende og hvis du aldrig har haft båd før tror jeg ikke du har fantasi til at forestille dig de reelle omkostninger ved at holde/bruge sådan en båd.
maj 2008
Følgere: 46 Både: 1 Emner: 15 Svar: 2.036
- Benzinforbrug pr. år ved 50 timers sejlads
- Op- og nedtagning af båd
- Vinteropbevaring
- Bådplads
- Forsikring
- Service ( hvis du kan selv )
- Service ( hvis du ikke kan selv )
- Forårsklargøring
- Vinterklargøring
- Bundmaling + udstyr
Hertil:
Bådstativ
Pressening
Fendere
Tovværk
Anker
Kopper, kander osv.
Jo, den bunke gamle støbejernsmotorer er umulige at føde med en gennemsnits dansk indtægt.
Renovering fra sælger er et vidt begreb - er der ikke faktura på reservedele eller reservedele + arbejdsløn, er motorerne som udgangspunkt IKKE renoveret og dermed i original stand med de fejl, skavanker det på kort sigt kan medføre.
Igen; Hvorfor er motorerne renoveret ?
Nej, den type båd er for amerikanske forhold med lav benzinpris og ikke til danske forhold med benzinpriser omkring 12 kr. pr. liter.....
Det er nok denne båd der tales om:
http://www.dba.dk/wellcraft-3200-matinique/id-1025119293/
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
I øvrigt synes jeg det er skuffende man kan se trådstarter følger med. Han var senest online for 45 minutter siden, men manden tager sig ikke tid til at skrive i sin egne tråd.
Det er sådan noget der gør det sjovt at hjælpe eller...?
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 20
Er istedet faldet over en sea ray 280/315 daycruiser fra 2006, med kun en motor, en mercruiser 496 mag.
Båden er fyldt med udstyr.
Nogen som har erfaring med denne båd?
Go' mandag
Mvh Søren
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
Når man slår brændstof økonomi op på motoren bruger den ca 110 liter i timen ved fuld gas og ca det halve ved cruise.
Så det er ca 500kr i timen ved almindelig cruise/transport på vandet.
Jeg skriver ikke dette for at skræmme dig, men blot for at informere om forbruget så du kan danne dig et indtryk af omkostningerne.
Jeg har altid været vild med sea ray af en eller anden grund. Det virker som en kvalitetsbåd i mine øjne, men intet er jo bedre end den behandling det har fået undervejs.
Hvis du smed et link er det også lidt nemmere lidt at vurdere annoncen og se om der er noget der springer i øjnene som du måske skal være opmærksom på?
Edit: Jeg fandt den selv. Er det ikke denne? http://www.dba.dk/searay-280-315-daycruiser/id-1024918938/
Motoren er ferskvandskølet. Det er også et plus i mine øjne. Hvis jeg skulle handle båd i det prislejde ville jeg helt afgjort betale en uvildig ekspert for at gå den igennem. Hans løn er hurtigt tjent hjem igen, hvis der er noget galt
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 20
Searay 280/315, Daycruiser, årg. 2006, 31 fod, 5 sovepladser, Mercruiser, benzin, motorårgang: 2006, ferskvandskølet, indenbordsmotor, skrog: glasfiber, bredde 2,87, dybde 0,95, Kg 3900, hjemhavn:
Searay 280/315, Daycruiser, årg. 2006, 31 fod, 5 sovepladser, Mercruiser, benzin, motorårgang: 2006, ferskvandskølet, indenbordsmotor, skrog: glasfiber, bredde 2,87, dybde 0,95, Kg 3900, hjemhavn: Horsens, Searay Sundancer 280/315 2006, Daycruiser, årg. 2006, 31 fod, 5 sovepladser, 496 MAG , Mercruiser, benzin, motorårgang: 2006, ferskvandskølet, indenbordsmotor, bredde 2,87, dybde 0,95, Kg 3856 STÆRKT Nedsat 75.000,- Lækker og flot turbåd med 5 sovepladser i kahytten og mulighed for opredning i cockpittet. BEMÆRK at denne 315 Sundancer er IKKE som normalt udstyret med 2x benzin motorer, men derimod 1 stærk benzin Mercruiser 496 MAG Horitzon som gør den meget mere økonomisk i både drift og ikke mindst vedligehold..!!! Ferskvandskølet, Bravo III Duoprop Rustfri Propeller, VHF, Garmin GPS 520 S farveplotter, Bov-propel, DVD-TV, CD-Radio. Aircondition/varme. Toilet/vådrum: Vacumtoilet m holdingtank, håndvask + bruser, vandtank, elektrisk køleskab, mikrobølgeovn. Nautiske instrumenter ekkolod, sumlog, kompas. Camping og havne presenninger. Binini-top, landstrøm 230v, batterioplader, hovedafbryder til batteri. Vinduesvisker, el-ankerspil med kæde, lænsepumpe. Indbygget badeplatform, badestige, elektrisk/hydrauliske trimflaps, varmtvandsanlæg.
439.000 kr.
http://www.dba.dk/searay-280-315-daycruiser/id-1024918938/
Mvh
Søren Frost
Construction Manager
Dansk Stillads Service
maj 2008
Følgere: 46 Både: 1 Emner: 15 Svar: 2.036
Der er ikke nogle generelle problemer med GM / Mercruiser motorer. de er konstrueret med en helvedes stor cylindervolumen og en fornuftig størrelse pipeline til benzinen..:)
496" er en 8.1 liters V8 på enten 375 eller 425 HK.
Drevet er BRAVO 1 eller 3 på den omtalte båd. BRAVO 3 er med duoprop og BRAVO 1 med singel propel.
To kendte fejl med BRAVO drev er søvandspumpen og det lille stykke plastfittings i slangen til vandindtaget. Søvandspumpen kan leveres komplet eller i løsdele, hvis der er fejl på den. Plastfittings i slangen til kølevand kan "kollapse" og blokere for vand til motoren. Bør skiftes sammen med bælge osv. ved overtagelse sammen med impellerskift.
Kig evt. på brugt båd her:
www.boatshop24.com
www.blocket.se
Prisen på den danske Sea Ray virker forkert......
nytdrev.dk er fagmanden på området, og deltager gerne i besigtigelse af båd, installationer osv. inden køb.
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 20
Tak for detaljeret svar, hvor meget tror du det koster at få skiftet det omtalte?
Hvad mener du med prisen, er den for billig?
Mvh Søren
maj 2008
Følgere: 46 Både: 1 Emner: 15 Svar: 2.036
Båden virker for dyr....
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 20
Vh
maj 2008
Følgere: 46 Både: 1 Emner: 15 Svar: 2.036
Motoren er med ferskvandskøling, men sandsynligvis kun som halvt system ( ferskvandskøling i motoren og ikke i manifolderne. Levetiden på manifolder er som grundregel 10 år. Nye manifolder koster ca. 5000,- kr. pr. stk. + afgangsknæ, pakninger, bolte og drænsystemer, Nok i omegnen af 20-25000 kr. incl. montering af fagmand.
Ja, umiddelbart og efter det vi har talt om der bør skiftes, så skal prisen absolut ligge omkring 350.000,- kr. for at båden er interessant.
I øvrigt kan sådan en båd, med det bådmarked vi har i dag, aldrig blive solgt for omkring 500.000,- kr. som sælgeren er startet ud med.....
Som sagt, tager jeg gerne med ud og prøvesejler og inspicere båden INDEN du beslutter dig for at købe den eller ej...mod betaling. Send PM ved interesse.
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 20
Jeg har skrevet til ham, at han skal komme med sin skarpeste pris.
Båden ligger i Horsens, så jeg kan ikke lige tage ud at kigge.
Men det skal jeg selvfølgelig inden køb.
Jeg vender tilbage senere idag....
Du kender måske nogle som har en ligende båd til salg på sjælland?
Mvh Søren
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 20
- det kommer selvfølgelig an på pris og stand, har kun set den udvendigt - og der mangler den virkelig en overhaling.......
Vh Søren
maj 2008
Følgere: 46 Både: 1 Emner: 15 Svar: 2.036
Ellers er der denne her i Italien...:)
http://www.boatshop24.com/tr/sea-ray-315/motorlu-tekne/1007238#g4KhpaycYxuVrAIu.97
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 20
maj 2008
Følgere: 46 Både: 1 Emner: 15 Svar: 2.036
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 20
Vh
maj 2008
Følgere: 46 Både: 1 Emner: 15 Svar: 2.036
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 20
maj 2008
Følgere: 46 Både: 1 Emner: 15 Svar: 2.036
http://www.tempobaadsalg.dk/boat.php?id=148648&language=da
2 x 4.3 V6 Mercruiser EFI motorer uden ferskvandskøling....
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 20
Vh
maj 2008
Følgere: 46 Både: 1 Emner: 15 Svar: 2.036
Lidt mindre end 496´eren.
Jo, ældre, men det var den eneste jeg kunne finde i DK..::)
mar 2019
Følger: 1 Svar: 1
Nu er det jo en gammel tråd men kunne være interessant at høre hvad du endte med at gøre og om du har været tilfreds med dit valg.
Vh Jørgen
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 20
Den blev solgt, uden mit bud.
Jeg valgte at købe en bavaria 30 sport, som nu er til salg, da jeg søger noget større.
Mvh Søren
Searay daycruiser 280/315