{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.023 visninger | Oprettet:

Alexander W
Alexander W
Tilmeldt:
10. jul 2009
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 27

Andels speedbåd/bowrider {{forumTopicSubject}}

Jeg har i længere tid overvejet at investere i en speedbåd i 100.000 kroners klassen, der kan jeg nemlig se at det er muligt at få en nyere bowrider i pæn stand med trailer.
Jeg ved også bare at jeg, med to børn og en kone, ikke kommer til at bruge båden alle dage i sæsonen, og jeg tror derfor det ville være fornuftigt at dele en båd i 2 til 4 parter, for på den måde at spare en masse penge, samt være flere om vedligehold, men stadig kunne få rigtig mange gode timer på vandet.
Når jeg ser på forskellige annoncer, så er der mange som skriver at båden kun har sejlet omkring 30 timer pr sæson, og det er jo vanvittigt at bruge så mange penge på båd + vedligehold + forsikring + havneplads, helt alene for så få timer.
Er der nogen som har erfaring med en sådan delebådsordning, eller som eventuelt er interesset i at være med i en? Det kan både være hvis du, som jeg ikke har en båd, men ønsker en, eller hvis du har en båd du ikke bruger nok?
Jeg tænker en nyere (2005+) bowrider, med 135hk indenbordsmotor(da den skulle være pålidelig, billig i drift og kraftig nok), med div. presenninger, trailer og vandski eller andet vandleg, men det er kun en ide.
Jeg er åben for ideer, og glæder mig til at høre om jeres eventuelle erfaringer😊


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Andels speedbåd/bowrider
  • #1   1. feb 2016 Tanken er nu meget god. Jeg er selv en af dem med kone og 2 børn som ikke rigtig har tid til at bruge båden, og har derfor de sidste 2 år ikke sejlet mere en sammenlagt 10 timer. De udfordringer jeg kan se ved en delebåd er de uforudsete udgifter. Det koster en arm at vedligeholde en båd i hvert fald sammenlignet med en bil, og jeg vil antage at det kan give nogle uoverensstemmelser hvem der skal betale hvis der er noget der går i stykker eller bliver ødelagt.

  • #2   1. feb 2016 man skal være ret gode venner hvis man skal dele båd... vedligeholdelse økonomi osv. har set flere venner blive uvenner.. det koster at være eneejer, men giver til gengæld 100% selvbestemmelse og nydelse.

  • #3   2. feb 2016 Som Wessel og Michael skriver, tanken er god, men i praksis kan det give store problemer, for her i Danmark, vi har et kort sæson, og derfor et meget begrænset antal dage, hvor vejret er godt til at sejle fornøjelsesture i med familjen, og især hvis man også skal passe et fuldtids arbejde, og kun har ferie og weekender til at sejle i, og på de gode dage, bliver der formentlig kamp om båden, især med 3 eller 4 ejere.

    Og hvad hvis motoren eller andet går i stykker, mens feks. A. er ude at sejle, skal alle ejerne så være med til at betale for reparationen eller en ny motor eller del ?
    Jeg kendte et vennepar, der købte en speedbåd sammen, og der løb de ind i sådanne problemer første sæson, det gav så meget splid, at venskabet begyndte at knage, og sagen sluttede med, at den ene familie endte med at købe den anden familie ud.


  • Alexander W
    Alexander W Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 27
    #4   2. feb 2016 Jeg har godt tænkt på at det kunne være et problem, men det skulle være med officiel kontrakt, og så kunne man have en fast timetæller, og så dele alle regninger fuldstændig efter antal timer.
    Med hensyn til hvem må hvornår, så kunne man som udgangspunkt have hver anden uge, såfremt man er 2 selvfølgelig, og så kan man jo altid bytte:)
    Men kan udemærket godt at at det kan hive nogen uoverensstemmelser, hvis ikke man har fuldstændig styr på alt det.
    En helt anden løsning kan også være at aftale at man er fast lejer. Det er ikke alle som er interesserede i at leje en båd ud, da det kan være hvem som helst, og man ikke ved hvordan den bliver brugt, derfor koster det også mellem 1000 og 2000 kroner normalt pr dag. Men hvis nu man har en båd, og laver en aftale med EN person, eller måske to, at de kan leje båden for fx 500kr pr dag (plus forbrug), så er det væsentligt billigere for lejeren, men ejeren har heller ikke den usikkerhed med hvem som bruger den, man kan eventuelt sejle et par ture sammen først. Hvis det gøre på den måde, og man ellers behandler båden godt, så er der ikke noget særligt ekstra slid på båden, og det er derfor en minimal ekstra udgift for ejeren, sågængæld har man så fået eksempelvis 10.000 kroner pr sæson for at have undværet båden i 20 dage, hvor den alligevel vare havde ligget stille.
    Det koster jo nok ca det samme i slid og service, om måden sejler 10 eller 50 timer på en sæson, en typisk båd er jo bygget til at sejle væsentligt oftere:)


  • #5   2. feb 2016 hej din ide om dele båd tror jeg er en meget dårlig ide, altså nu er jeg selv typen der smider min egen båd i vandet så snart vejret er til det, men det er begrænset hvor meget fint vejr vi har om sommeren til at sejle i, og hvis man så deler en båd tror jeg bare hurtigt det bliver træls, når man har en båd til så mange penge så skal den bruges hver dag det fint vejr, så hvis det er en hverdag efter job solen står højt på himmelen og vandet er blik, så skal båden selvfølgelig i vandet.
    jeg havde kigget efter en billigere båd til omkring 50-60.000,- køber du i stedet en med en nyerer påhængsmotor fremfor indenbordsmotor, så er det begrænset hvad det koster i vedligehold, hvis båden vel og mærke er trailerbåd,


  • Alexander W
    Alexander W Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 27
    #6   2. feb 2016 Det er selvfølgelig også rigtigt at med det danske vejr, at der så ikke er voldsomt med gode sejldage, jeg ved bare at selvom jeg vil, så får jeg slet ikke sejlet alle de dage hvor vejret ellers er til det, så hvis der en som fx Michael C, som ikke får sejlet meget, så er jeg meget interesseret i at lave en fast aftale om leje, forstået på den måde, at hvis jeg ved at jeg vil ud at sejle, så ringer jeg og hører om det kan lade sig gøre, og hvis båden ellers er ledig, så tager jeg ud og sejler og betaler eksempelvis 500kr for den dag.
    Hvis eksempel Michael C så alligevel ikke bruger sin båd mere end 10 dage om året, så vil han ikke forstyrres af at jeg bruger den fx 20 andre dage om året, hvor den alligevel ville ligge stille, han ville så bare have tjent eksempelvis 10000kr på det.
    Så hvis der er en der som Michael C ikke bruger sin båd nok, så er jeg meget interesseret i en sådan aftale:-)


  • #7   2. feb 2016 Er helt enig med de øvrige kommentarer - don't do it smiley
    Find hellere en båd du har råd til og nyd alle timerne selv - også selv om det måske ikke bliver til så mange.
    Jeg ville ikke risikere ærgelserne/konflikterne for en besparelse på måske 10.000,- så hellere købe noget billigere, og som jesper k foreslår en lidt ældre båd med en nyere påhængsmotor - så har du formentlig allerede sparet 10.000,- årligt (gennemsnit) på vedligehold og reparationer.

    Mht. timetallet på 30 timer årligt, så er der mange der sejler færre timer - mig selv inklusive (desværre så ligger jeg nok nærmere 5-10 timer) - men der er selvfølgelig også nogen der sejler væsentlig mere.


  • Alexander W
    Alexander W Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 27
    #8   2. feb 2016 Det ville også være rigtig ærgerligt, men det virker bare ærgerligt ikke at få brugt en båd i flere timer, for den skal jo stadig serviceres en gang om året.
    Jeg ville også helst have min egen, men indtil jeg ved hvor leget jeg kan få brugt den, så ville jeg gerne leje en, så hvis en af jer som ikke bruger jeres så meget har lyst til at leje den ud, så er jeg meget interesseret:-)
    Er det meget billigere med påhængsmotor i service og brændstof? Hvis man sammenligner to både i ca samme størrelse, med ca samme motorkraft? smiley


  • #9   2. feb 2016 tror desværre ikke mange er interesseret i at leje deres båd ud til 500,- sejler du eksempelvis på grund og smadre hele bunden, måske skrue og gearkasse på påhængsmotoren så tror jeg som ejer af båden er ligeglad med de 10.000,- det rækker jo ingen steder, hvis der er smadret for 50.000,- . Hvad med en båd som den i min profil den overvejer jeg at sælge det er en fin og håndterlig størrelse, vedligehold er olieskift på motor, og drev + olifilter og tandrem hver 7år, men koster jo ingen penge 300,- / 400,- i året og 1200,- hver 7år til tandrem, tager 5min at søsætte, sejler og plads til 5voksne ?

  • Alexander W
    Alexander W Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 27
    #10   2. feb 2016 Det er noget helt andet end hvad jeg først havde i tankerne, men kan godt se at det er voldsomt mere økonomisk, hvad koster en båd som den, og er den kraftig nok til vandski eller badering?:-)

  • #11   2. feb 2016 den kan sagtens trække vandsports udstyr, og kan sejle en hel dag for under 300,- bliver ikke mere økonomisk. og jeg tænkte omkring 20.

  • #12   2. feb 2016 Du glemmer en vigtigt detalje , rigtig nok som du siger kan det godt være at man sejler kun 30 timer om året , men du glemmer de utallirige timer man bruger i båden (uden at sejle) til sidde i båden i havnen eller ligge for anker som er en dele af hyggen.

    Selv om jeg fik over 100 timers sejltid på motoren timetælleren i 2015 kan jeg sige at der er mange mere timer so jeg har overnattet i båden , holdt grillfester eller bare siddet og nyt solen.

    Når du køber en båd er det ikke bare sejltiden du betaler for , men hele havn/maritime hyggen der følger med.

    Personlig vil jeg ikke dele en båd men andre , hvis jeg ikke har råd til den må jeg finde mig en mindre båd som er inden for mit økonomi , og som jeg er sikker på at min familie råder 100% over den.


  • Alexander W
    Alexander W Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 27
    #13   2. feb 2016 Jesper K, det er ihvertfald billig drift, men jeg skal lige finde ud af hvilken størrelse båd det skal være, vi skal gerne nemt kunne være 6 i den.

    Kenneth O, det har du ret i, jeg håber også jeg vil kunne få brugt en båd så meget, men jeg må jo bare kaste mig ud i det:-)


  • #14   3. feb 2016 Hvis du skal have en båd med plads til 6 eller 7 personer, som også har en størrelse der er håndterbar, og god brugsværdi, så skal du kigge efter en bowrider, det er den ubetingede mest populære speedbåds type på markedet, og så er den nem at sælge igen.
    Du vil hurtigt finde ud af, at masser af plads i båden, er ekstrem vigtigt, især hvis man har familie med børn, som også skal med ud at sejle, og der er bowrideren speedbåden genial, man får masser af komfort, brugsværdi, plads og siddepladser, i feks. en 17 fods , som man ikke finder i andre både i den størrelse....


  • Alexander W
    Alexander W Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 27
    #15   3. feb 2016 Det er også det jeg tænker, men der er så bare ikke så mange med påhængsmotor, som jeg ellers kan forstå skulle være bedst?:-)

  • #16   3. feb 2016 Det behøver ikke være det bedste, at den har påhængsmotor, det er bare lidt nemmere, da en indenbords skal tømmes for vand, og frostsikres, når det bliver vinter, for ikke at frostspringe, men når man mester det, så er det både nemt og hurtigt at gøre det.. Mange ældre indenbords, har indvendige tæringer, som kan være svære at spotte, det er bla. derfor, at det er nemmere med en påhængsmotor, men de kan også have problemer, som ikke umiddelbart kan opdages.
    Skulle jeg anbefale en bowrider, så led efter en bowrider med en Volvo Penta 3.0 gl motor, den er billig i drift, simpel at vedligeholde, og meget holdbar.
    Og skulle den gå i stykker, er den nem at skrue i og finde stumper til.


  • #17   3. feb 2016 Her er et par stykker, og der skal nok dukke flere op, men priserne stiger, jo mere foråret nærmer sig..

    http://www.dba.dk/four-winns-180-horizon-135hk/id-96377411/
    http://www.dba.dk/four-winns-170-ny-motor/id-96377422/


  • Alexander W
    Alexander W Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 27
    #18   3. feb 2016 Det er også sådan noget jeg først tænkte, jeg kigger på den slags, tak for alle jeres inputs smiley

  • #19   3. feb 2016 Hvis det er mest til dagsture og leg på vandet, så skulle du måske prøve at se efter en styrepultsbåd - den kan fås med påhængsmotor, og der er relativt meget plads.
    Efter at have haft 6-7 både, både bowriders, closed deck, påhængsmotor og indenbordsmotor, så er jeg endt i en Sessa Key Largo 18 fod med 115 HK påhængsmotor (og den er ikke til salg...). Den er super til en eftermiddag på vandet, bare hygge og solbadning og svømning, eller til at trække alt muligt bagefter smiley
    Påhængsmotor er bare billigere i længden mht. service, reparationer og almindelig vedligehold - så er du "fattig", så hold dig fra indenbordsmotor, især hvis du ikke er "gør det selv mand".

    Kom til at se at jeg desværre ikke har fået den opretter herinde endnu - men du kan se billeder her: https://www.google.dk/search?q=sessa+key+largo+18&biw=1280&bih=887&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwje8Yyw3NvKAhWKBywKHYUUDJUQsAQIHA


  • Alexander W
    Alexander W Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 27
    #20   3. feb 2016 Jens B, den ser faktisk ret interessant ud, der er god plads, den ser stadig "lækker" ud, og så ser den ud til at være simpelt opbygget, så den er nem at vedligeholde. Hvad koster sådan en?:-)

  • #21   4. feb 2016 Lige en tilføjelse til alle de andre gode råd.
    Dels vil jeg medgive Jens B at en styrpult båd er et glimrende valg, også hvis i kunne få lyst til at tage ud og fiske, og flere af dem er rigtigt solide og gode at sejle også i lidt mere uroligt vand, hvor mange af speedbådene er meget lave.
    Jeg har selv sejlet med indenbords i over 10 år, og været glad for det.
    Sidste år skiftede jeg dog til en båd med udenbords, og sikke da en fornøjelse - de moderne 4 taktere siger nærmest intet.
    Og som andre skriver er de meget nemme ifht vedligeholdelse.
    Har prøvet at have delebil, og det kommer jeg ikke til igen (tror jeg) ☺
    Spring ud i det, find en fornuftig båd som du må trække og som kan rumme alle mand - en båd tager typisk heller ikke meget i værdi, hvis du skulle komme til at vælge forkert,.
    Håber du finder det rigtige, for det er ganske enkelt for fedt og ikke mindst det hyggelige havneliv.


  • #22   4. feb 2016 Alexander W, du kan nok finde dem fra omkring 60-70.000 og opefter alt efter årgang og størrelse på motor.
    Dog er der ikke så mange til salg - men de holder prisen ret godt da de normalt er solide og kan bruge til mange formål.
    Jeg nyder bl.a. at man bare kan spule båden indvendig når man har været ude en dag og stå på vandski, badering mm. og slæbt en masse saltvand ind i båden smiley


  • Alexander W
    Alexander W Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 27
    #23   4. feb 2016 Det lyder som om at det bliver en styrepultbåd, jeg tænker at hvis jeg finder en på mellem 17 og 19 fod, og så med mellem 60 og 150 hestes 4 takt motor af nyere dato, så er det et godt valg. Så burde den heller ikke være for dyr at sejle i. Jeg tror dog lige i år at jeg lejer en, har set at man flere steder kan leje en fin styrepult båd med ca 60 heste til ca 3000kr for en uge, så kan vi prøve det lidt af, og se om både min kone og jeg bliver forelskede i ideen:-)

  • Alexander W
    Alexander W Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 27
    #26   5. feb 2016 Den sidste er især nede i en interessant pris, og med "kun" 50 HK er den vel ret økonomisk, også sammenlignet med en bowrider med 135 HK motor? Eller vil man bare sejle væsentligt mere med fuld gas, fordi det er en mindre motor?
    Den kan vel også stadig trække vandski?:-)


  • #27   5. feb 2016 Hej Alexander
    Nu har jeg aldrig selv haft en båd med så lille en motor, men har da af og til lejet en når vi har været i udlandet. 50 HK giver dig ikke meget overskud, og du får sværere ved at komme op i plan, hvis båden er fuld af mennesker.
    Havde en kammerat som havde en Bella 5,6 m med en 60 heste - og når de var 2 voksne samt 3 børn og oppakning, så tog det lidt ekstra tid at komme op.
    - Der vil den ikke kunne trække vandski tror jeg.
    Jeg nyder at have en stor motor i r...., og aldrig mangle motorkraft, men betaler også for det når jeg tanker smiley


  • Alexander W
    Alexander W Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 27
    #28   5. feb 2016 Jeg må ud og prøve noget forskelligt før jeg beslutter mig, men tak for al den inspiration og de gode råd:-)

  • #29   5. feb 2016 En Volvo Penta 3.0 er utrolig slidstærk og nem at vedligeholde, den har ingen tandrem, da den er med stødstænger, og jeg har hørt om rigtigt mange, hvor motoren aldrig har været åbnet, selv efter 20 års brug, den er blot blevet serviceret med de nødvendige sliddele, som impeller, olie og filer m.m

    Så lige netop en Volvo Penta 3.0, tør jeg godt anbefale, holdt op mod enhver påhængsmotor...


  • Alexander W
    Alexander W Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 27
    #30   6. feb 2016 Er en Mercruiser 3 liters med 135 HK samme historie?
    Og jeg havde forstået at en påhængsmotor med ca samme antal heste ville være mere økonomisk?:-)


  • #31   6. feb 2016 Totaløkonomien med påhængsmotor er væsentlig lavere end med indenbordsmotor (efter mine erfaringer) - set udelukkende på motoromkostninger (inkl. benzin, service, vedligehold og service).
    Skal det være billigt, så ville jeg vælge en "gammeldags" to-takter påhængsmotor (så ny som muligt) - koster ca. ingenting at holde kørende, men bruger lidt mere brændstof, støjer lidt mere, og kan lugte lidt at to-taktsolie smiley


  • Alexander W
    Alexander W Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 27
    #32   6. feb 2016 Jeg er nok mest til lavere brændstof økonomi, da det er det daglige, hvor man kan sige at det er det som det koster at tage ud at sejle i en dag, men jeg tager ud og prøver lidt forskelligt når vejret er til det:-)

Kommentér på:
Andels speedbåd/bowrider

Annonce