Andels speedbåd/bowrider {{forumTopicSubject}}
Jeg har i længere tid overvejet at investere i en speedbåd i 100.000 kroners klassen, der kan jeg nemlig se at det er muligt at få en nyere bowrider i pæn stand med trailer.
Jeg ved også bare at jeg, med to børn og en kone, ikke kommer til at bruge båden alle dage i sæsonen, og jeg tror derfor det ville være fornuftigt at dele en båd i 2 til 4 parter, for på den måde at spare en masse penge, samt være flere om vedligehold, men stadig kunne få rigtig mange gode timer på vandet.
Når jeg ser på forskellige annoncer, så er der mange som skriver at båden kun har sejlet omkring 30 timer pr sæson, og det er jo vanvittigt at bruge så mange penge på båd + vedligehold + forsikring + havneplads, helt alene for så få timer.
Er der nogen som har erfaring med en sådan delebådsordning, eller som eventuelt er interesset i at være med i en? Det kan både være hvis du, som jeg ikke har en båd, men ønsker en, eller hvis du har en båd du ikke bruger nok?
Jeg tænker en nyere (2005+) bowrider, med 135hk indenbordsmotor(da den skulle være pålidelig, billig i drift og kraftig nok), med div. presenninger, trailer og vandski eller andet vandleg, men det er kun en ide.
Jeg er åben for ideer, og glæder mig til at høre om jeres eventuelle erfaringer😊
jul 2013
Følger: 2 Følgere: 17 Både: 2 Emner: 12 Svar: 123
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 574 Både: 2 Emner: 28 Svar: 1.117
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Og hvad hvis motoren eller andet går i stykker, mens feks. A. er ude at sejle, skal alle ejerne så være med til at betale for reparationen eller en ny motor eller del ?
Jeg kendte et vennepar, der købte en speedbåd sammen, og der løb de ind i sådanne problemer første sæson, det gav så meget splid, at venskabet begyndte at knage, og sagen sluttede med, at den ene familie endte med at købe den anden familie ud.
jul 2009
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 27
Med hensyn til hvem må hvornår, så kunne man som udgangspunkt have hver anden uge, såfremt man er 2 selvfølgelig, og så kan man jo altid bytte:)
Men kan udemærket godt at at det kan hive nogen uoverensstemmelser, hvis ikke man har fuldstændig styr på alt det.
En helt anden løsning kan også være at aftale at man er fast lejer. Det er ikke alle som er interesserede i at leje en båd ud, da det kan være hvem som helst, og man ikke ved hvordan den bliver brugt, derfor koster det også mellem 1000 og 2000 kroner normalt pr dag. Men hvis nu man har en båd, og laver en aftale med EN person, eller måske to, at de kan leje båden for fx 500kr pr dag (plus forbrug), så er det væsentligt billigere for lejeren, men ejeren har heller ikke den usikkerhed med hvem som bruger den, man kan eventuelt sejle et par ture sammen først. Hvis det gøre på den måde, og man ellers behandler båden godt, så er der ikke noget særligt ekstra slid på båden, og det er derfor en minimal ekstra udgift for ejeren, sågængæld har man så fået eksempelvis 10.000 kroner pr sæson for at have undværet båden i 20 dage, hvor den alligevel vare havde ligget stille.
Det koster jo nok ca det samme i slid og service, om måden sejler 10 eller 50 timer på en sæson, en typisk båd er jo bygget til at sejle væsentligt oftere:)
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 50 Både: 1 Emner: 16 Svar: 311
jeg havde kigget efter en billigere båd til omkring 50-60.000,- køber du i stedet en med en nyerer påhængsmotor fremfor indenbordsmotor, så er det begrænset hvad det koster i vedligehold, hvis båden vel og mærke er trailerbåd,
jul 2009
Hvis eksempel Michael C så alligevel ikke bruger sin båd mere end 10 dage om året, så vil han ikke forstyrres af at jeg bruger den fx 20 andre dage om året, hvor den alligevel ville ligge stille, han ville så bare have tjent eksempelvis 10000kr på det.
Så hvis der er en der som Michael C ikke bruger sin båd nok, så er jeg meget interesseret i en sådan aftale:-)
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 876
Find hellere en båd du har råd til og nyd alle timerne selv - også selv om det måske ikke bliver til så mange.
Jeg ville ikke risikere ærgelserne/konflikterne for en besparelse på måske 10.000,- så hellere købe noget billigere, og som jesper k foreslår en lidt ældre båd med en nyere påhængsmotor - så har du formentlig allerede sparet 10.000,- årligt (gennemsnit) på vedligehold og reparationer.
Mht. timetallet på 30 timer årligt, så er der mange der sejler færre timer - mig selv inklusive (desværre så ligger jeg nok nærmere 5-10 timer) - men der er selvfølgelig også nogen der sejler væsentlig mere.
jul 2009
Jeg ville også helst have min egen, men indtil jeg ved hvor leget jeg kan få brugt den, så ville jeg gerne leje en, så hvis en af jer som ikke bruger jeres så meget har lyst til at leje den ud, så er jeg meget interesseret:-)
Er det meget billigere med påhængsmotor i service og brændstof? Hvis man sammenligner to både i ca samme størrelse, med ca samme motorkraft?
jul 2010
jul 2009
jul 2010
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 53 Både: 4 Emner: 69 Svar: 1.119
Selv om jeg fik over 100 timers sejltid på motoren timetælleren i 2015 kan jeg sige at der er mange mere timer so jeg har overnattet i båden , holdt grillfester eller bare siddet og nyt solen.
Når du køber en båd er det ikke bare sejltiden du betaler for , men hele havn/maritime hyggen der følger med.
Personlig vil jeg ikke dele en båd men andre , hvis jeg ikke har råd til den må jeg finde mig en mindre båd som er inden for mit økonomi , og som jeg er sikker på at min familie råder 100% over den.
jul 2009
Kenneth O, det har du ret i, jeg håber også jeg vil kunne få brugt en båd så meget, men jeg må jo bare kaste mig ud i det:-)
maj 2012
Du vil hurtigt finde ud af, at masser af plads i båden, er ekstrem vigtigt, især hvis man har familie med børn, som også skal med ud at sejle, og der er bowrideren speedbåden genial, man får masser af komfort, brugsværdi, plads og siddepladser, i feks. en 17 fods , som man ikke finder i andre både i den størrelse....
jul 2009
maj 2012
Skulle jeg anbefale en bowrider, så led efter en bowrider med en Volvo Penta 3.0 gl motor, den er billig i drift, simpel at vedligeholde, og meget holdbar.
Og skulle den gå i stykker, er den nem at skrue i og finde stumper til.
maj 2012
http://www.dba.dk/four-winns-180-horizon-135hk/id-96377411/
http://www.dba.dk/four-winns-170-ny-motor/id-96377422/
jul 2009
aug 2005
Efter at have haft 6-7 både, både bowriders, closed deck, påhængsmotor og indenbordsmotor, så er jeg endt i en Sessa Key Largo 18 fod med 115 HK påhængsmotor (og den er ikke til salg...). Den er super til en eftermiddag på vandet, bare hygge og solbadning og svømning, eller til at trække alt muligt bagefter
Påhængsmotor er bare billigere i længden mht. service, reparationer og almindelig vedligehold - så er du "fattig", så hold dig fra indenbordsmotor, især hvis du ikke er "gør det selv mand".
Kom til at se at jeg desværre ikke har fået den opretter herinde endnu - men du kan se billeder her: https://www.google.dk/search?q=sessa+key+largo+18&biw=1280&bih=887&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwje8Yyw3NvKAhWKBywKHYUUDJUQsAQIHA
jul 2009
feb 2010
Følger: 1 Følgere: 12 Både: 2 Emner: 7 Svar: 86
Dels vil jeg medgive Jens B at en styrpult båd er et glimrende valg, også hvis i kunne få lyst til at tage ud og fiske, og flere af dem er rigtigt solide og gode at sejle også i lidt mere uroligt vand, hvor mange af speedbådene er meget lave.
Jeg har selv sejlet med indenbords i over 10 år, og været glad for det.
Sidste år skiftede jeg dog til en båd med udenbords, og sikke da en fornøjelse - de moderne 4 taktere siger nærmest intet.
Og som andre skriver er de meget nemme ifht vedligeholdelse.
Har prøvet at have delebil, og det kommer jeg ikke til igen (tror jeg) ☺
Spring ud i det, find en fornuftig båd som du må trække og som kan rumme alle mand - en båd tager typisk heller ikke meget i værdi, hvis du skulle komme til at vælge forkert,.
Håber du finder det rigtige, for det er ganske enkelt for fedt og ikke mindst det hyggelige havneliv.
aug 2005
Dog er der ikke så mange til salg - men de holder prisen ret godt da de normalt er solide og kan bruge til mange formål.
Jeg nyder bl.a. at man bare kan spule båden indvendig når man har været ude en dag og stå på vandski, badering mm. og slæbt en masse saltvand ind i båden
jul 2009
feb 2010
http://www.blocket.se/ostergotland/Crescent_Duo_590_64291056.htm?ca=20&w=3
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 53 Både: 4 Emner: 69 Svar: 1.119
jul 2009
Den kan vel også stadig trække vandski?:-)
feb 2010
Nu har jeg aldrig selv haft en båd med så lille en motor, men har da af og til lejet en når vi har været i udlandet. 50 HK giver dig ikke meget overskud, og du får sværere ved at komme op i plan, hvis båden er fuld af mennesker.
Havde en kammerat som havde en Bella 5,6 m med en 60 heste - og når de var 2 voksne samt 3 børn og oppakning, så tog det lidt ekstra tid at komme op.
- Der vil den ikke kunne trække vandski tror jeg.
Jeg nyder at have en stor motor i r...., og aldrig mangle motorkraft, men betaler også for det når jeg tanker
jul 2009
maj 2012
Så lige netop en Volvo Penta 3.0, tør jeg godt anbefale, holdt op mod enhver påhængsmotor...
jul 2009
Og jeg havde forstået at en påhængsmotor med ca samme antal heste ville være mere økonomisk?:-)
aug 2005
Skal det være billigt, så ville jeg vælge en "gammeldags" to-takter påhængsmotor (så ny som muligt) - koster ca. ingenting at holde kørende, men bruger lidt mere brændstof, støjer lidt mere, og kan lugte lidt at to-taktsolie
jul 2009
Andels speedbåd/bowrider