Mindre støj - opgradering af motor {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg syntes, at der er lidt for meget støj og vibration fra vores 115 HK mercury efi 2007. Jeg overvejer derfor at opgradere vores Askeladden 605 med en 150 HK, som ved normal fart (15-25 knob) vil gå lavere omdrejninger. Topfart er pt 32-35 knob ved cirka 6300 rpm.
Er der nogen, som har erfaringer i denne retning?
PS: overvejer den nye Mercury, eller en brugt Yamaha med balanceaksler.
Mvh Claus
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 53 Både: 4 Emner: 69 Svar: 1.115
feb 2015
Følger: 1 Både: 1 Emner: 4 Svar: 17
okt 2012
Følger: 18 Følgere: 169 Både: 2 Emner: 18 Svar: 1.054
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
feb 2015
Følger: 1 Både: 1 Emner: 4 Svar: 17
jun 2007
Følger: 1 Svar: 6
Jeg ville finde diverse test på nettet på hhv. 115 hk og 150 hk og så notere hvad de forskellige støjer ved de forskellige omdr i db ved de omdrejninger som du gerne vil sejle med. Du sejler nok 500-1000 omdr. lavere med en 150 hk ved samme fart som en 115 hk så det burde være til at få et overblik. Hvis du sejler mest ml 15-25 knob, så kan jeg godt være i tvivl om det vil være investeringen værd mht. støjen, men sejlglæden ved 150 hk mod de nuværende 115 er jeg ikke i tvivl om vil være hele investeringen værd
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
okt 2012
Følger: 18 Følgere: 169 Både: 2 Emner: 18 Svar: 1.054
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.468
feb 2015
Følger: 1 Både: 1 Emner: 4 Svar: 17
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.468
Hvis du kan mærke vibrationer i båden når du sejler har du enten en skæv propelaksel ELLER en beskadiget Propel
En bil skal da heller ikke normalt vibrere når du kører men hvis du har en voldtunet motor kan bilen godt ryste / vibrere lidt hvis motoren sår og kaster / vælter
Med hensyn til bil så ved jeg ikke hvad det er du kører i
MEN hvis en standard bil vibrerer når du køre så er der da noget galt og
jeg ville da helt klart undersøge hjulafbalancering og centringskiverne
for en bil MÅ ikke vibrere
Hvis din motor går med 6500 RPM så kan jeg da godt forstå hvis den larmer for 6500 lyder da meget og jeg tror da du med fordel så kan gå 1 tomme eller 2 og få mere fart på båden med 115 hk
feb 2015
Følger: 1 Både: 1 Emner: 4 Svar: 17
Nu skal vi ikke starte større diskussion, men hvis du åbner kølerhjelmen på din bil og lægger hånden på ventildækslet - så kan du mærke vibrationer. Disse varierer afhængig af omdrejninger på motoren. Det er derfor, at eksempelvis Yamaha og Honda monterer modsat roterende balanceaksler i motorblokken på 150 HK, der skal eliminere vibrationer inden de når ud i bådskroget.
Med hensyn til større skrue på min motor - så har jeg overvejet det samme, men det er jeg blevet frarådet, da det skulle reducere topfart og øge benzinforbrug
okt 2012
Følger: 18 Følgere: 169 Både: 2 Emner: 18 Svar: 1.054
feb 2015
Følger: 1 Både: 1 Emner: 4 Svar: 17
okt 2012
Følger: 18 Følgere: 169 Både: 2 Emner: 18 Svar: 1.054
http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1345
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.468
Propeller og fart på speedbåde er skide kompliceret og ikke altid logisk
Jeg har selv en 17 fod thundercraft med V bund og startede med en 19 tommer 3 bladet viper propel og der gik motoren med de 6000 rpm som var foreskrevet som max men båden gik kun ca 43 knop , så satte jeg en 4 bladet 19 tommer på pr rpm faldt til 4400 RPM men farten var den samme men når vi var flere i båden havde jeg problemer med at komme ud af vandet ???? så prøvede jeg en 21 tommer 3 bladet viper og så var farten oppe på +45 knop selvom RPM faldt til 5600 men nu kommer den fint ud af vandet med flere personer i båden så det er ikke altid at RPMm og fart hænger sammen .
Jeg har også prøvet med er 5 bladet 22 tommer high five og da gik båden 46.3 knob med 5400 RPM men den var kun god når jeg var alene i båden.
Flere blade giver en mere rolig båd ved høj fart hvor en 3 bladet giver mere fart men giver nemmere mere chinwalk da en 3 bladet er mere hård ved båden menhvis du skal rode mere end dette med propeller så hedder det Clever eller Chopper og så bliver det RIGTIGT dyrt
MHT rystelser på bilen så kan jeg fortælle at jeg har en Opel Vectra 1,8 16 ventiler og der kan du stille et glas vand oven på ventildækslet så den ryster ikke
så hvis din motor ryster skal den justeres men det er noget helt andet med en påhængsmotor for hvis du kan mærke rysten eller vibrationer når du sejler er der som jeg har skrevet før fejl på propel eller aksel og så er dine gummiophæng sikkert også slidte og bør udskiftes.
Jeg kan egentlig ikke forstå at nogen af de kloge hoveder som reparerer motorer til dagligt herinde ikke har skrevet dette .
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.468
Mindre støj - opgradering af motor