5 års garanti - kan det betale sig??? {{forumTopicSubject}}
Jeg købte for snart 2 år siden en Mariner 60 hk. Den har 5 års fabriksgaranti - hvis man vel at mærke får den serviceret hos forhandleren hvert år. Sidste service kostede 2700,-, så det bliver jo rimeligt dyrt for den garanti med 4 yderligere services = 10.800 kr. Motoren sidder på vores båd nr. 2, som vi bruger til leg og fiskeri, så i år - med den korte sommer - har vi brugt den ca. 6 timer. Tror ikke den har gået mere end 30 timer i alt. Tror ikke vi kommer til at sejle mere end højst 10 - 20 timer om året med den.
Er der nogen som har erfaringer med de Mariner maskiner. Holder de - eller er det værd at betale de dyre services? Efter 5 år er motoren jo stort set ny - sikkert under 100 timer? For knap 11 tusind kan man jo få lavet meget, hvis der skulle ske noget.
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 61 Både: 2 Emner: 63 Svar: 1.895
maj 2008
Følger: 16 Følgere: 9 Både: 1 Emner: 60 Svar: 188
jul 2008
Både: 3 Emner: 39 Svar: 217
Jeg kan godt følge din tankegang.
Jeg er nemlig ved at se på ny båd og i den forbindelse har jeg kigget meget vedr motor - mærke osv.
Har godtnok set det med 5 års garanti på Mercury/Mariner...og mit timeforbrug vil ca ligge på 10-20 årligt, evt mere.
Idet prisen for et service er høj i forhold til de timer man bruger...så er jeg kommet frem til at det første service overholder jeg, og så ellers selv skifter olie osv de andre år.
For som du siger...man kan få meget for 10k.
Desuden er det ikke alt en garanti vil dække.
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 301 Både: 4 Annoncer: 1 Emner: 26 Svar: 1.136
Men overholder da selv mine garanti eftersyn.
Det er da også en god idé hvis du ønsker at sælge motoren i garanti perioden.
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 14
For 11 år siden købte jeg ny Volvo penta diesel til den anden båd. Der var aldrig snak om service. Værftet sagde ingen ting og jeg skiftede bare olie, filter og impeller, som der var foreskrevet i manualen. Der har aldrig været problemer med den. Men tak for jeres skriv.
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 574 Både: 2 Emner: 28 Svar: 1.117
maj 2008
Følgere: 46 Både: 1 Emner: 15 Svar: 2.036
1) Er garantien med ubegrænset timeforbrug eller er der tilføjet et max. timetal inden for garantiperioden ?
2) I bilverden gives der mange forskellige former for garantier på fabriksnye biler både med og uden kilometerbegræsning.
3) Mercury/Mariner forlanger ligefrem, at motoren SKAL serviceres på et aut. værksted. Sådan er det ikke inden for bilverden. Her er der frit værkstedsvalg.
4) Hvis du selv skifter olie, filter, impeller, zink osv., hvad skal motoren så til service for på et aut. værksted ?
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 14
5 års garanti - kan det betale sig???