Bådudstilling i Fredericia {{forumTopicSubject}}
I slutningen af februar og begyndelsen af marts 2025, er der bådudstilling i Fredericia.
Det er ikke en traditionel bådudstilling, som vi kender det fra de tidligere år. Det hele er lagt an på, at det skal være et "videns- og oplysningsmekka", hvor interesserede kan få stillet deres nysgerrighed omkring livet på vandet.
Der vil være få udstillere med joller og gummibåde, og de tidligere kendte store udstillere med sejlbåde / motorbåde er der slet ikke.
Udstillere med motorer, elektronik osv. findes ikke i år, ellers er det på meget få stande evt. produktnyheder kan ses.
Se evt. mere på www.boatshow.dk
apr 2019
Følger: 2 Følgere: 146 Både: 1 Emner: 6 Svar: 184
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 74 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.368
aug 2022
Følgere: 22 Både: 2 Emner: 2 Svar: 32
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.064
Bådbranchen er sendt helt i knæ, og den styrtbløder for åbent tæppe......
sep 2004
Følger: 1 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 5 Svar: 224
jun 2019
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 197
Vi glæder os enormt til at åbne dørene til MARITIME DAGE, som præsenteret af BOAT SHOW Denmark.
Vi samler hele den danske sejlerbranche i to weekender under ét tag i en tid, hvor efterspørgslen på udstyr, fællesskaber, sejlerdrømme og vidensdeling er stor. - Der bliver selvfølgelig også rig mulighed for at opleve nye og flotte både.
Hmm der er da ellers mange udstillere på deres side..
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.064
Kig på deres hjemmeside.
#6
Udstillingen er fint beskrevet i dit indlæg. Der vises dog primært joller og gummibåde, og måske et par overgemte modeller fra lageret.
Herudover kan der købes massere af sejlertøj, fendere, tovværk osv.
jun 2019
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 197
Ja så er der ikke meget at komme efter da, men et par gummibåde kan jo da osse et eller andet..
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.064
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 16 Både: 2 Emner: 9 Svar: 236
Noget under 1% af hvad jeg bruger på både om året.
Skal Boat Show blive ved med kunne det vi gerne vil, skal vi jo vise flaget.
Jeg bor meget tæt på, så jeg plejer at komme mange gange.
Og min oplevelse er, at når man allerede har båd, bruger man mere tiden på udstyr, tovværk, støvler, jakker mm. og så en god snak med udstillere, og ikke mindst nogle af de sejlere man møder på vandet, på havnen og ved slæbestedet.
Og noget er vidensdeling, og næsten alt er samtidig hyggeligt......
Der er ikke noget at tabe
Håber at møde nogle af jer.........
aug 2022
Følgere: 22 Både: 2 Emner: 2 Svar: 32
aug 2022
Følgere: 22 Både: 2 Emner: 2 Svar: 32
Det var hyggeligt og købte lidt ting til gode tilbud, men godt nok meget mindre end jeg husker der fra sidst.
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.064
Tvivler på, at der kommer bådudstilling i 2027.
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 30 Emner: 11 Svar: 459
Når de så har brugt pengene på og komme med udstyret og , viser det frem , hører man gang på gang , det er billiger hos ??? På nettet .
Jeg forstår desværre godt dem der ikke ofre tiden og pengene på og komme med deres butik .
Undskyld mit sure opstød
Nicolai
aug 2022
Følgere: 22 Både: 2 Emner: 2 Svar: 32
Det er nok mere et tegn på, at tendenserne ændrer sig.
Folk der sejler er godt og grundigt oppe i årene, det var tydeligt at se på gennemsnitsalderen dernede og på medlemmerne i min egen sejlklub.
Tænker ikke der er folk der normalt handler for en formue på messerne. Som du selv er inde på, så foregår meget af handlen nok også på nettet.
Tiden er vidst bare rændt fra messerne, desværre.
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 16 Både: 2 Emner: 9 Svar: 236
Var der nogle timer hver dag undtagen den sidste søndag.
Som jeg skrev tidligere, er jeg mest interesseret i grej, og der var færre udbydere end der plejer, og sådan lidt subjektivt manglede der rigtige messetilbud. Der var ikke rigtigt noget man ikke kunne få andre steder. Jeg savnede ikke rigtigt antallet af store både, der var nogle få, men jeg savnede nok mere nogle flere af de mindre.
Til gengæld var jeg til 7 foredrag. Det har jeg ikke været før, og de var på forskellige niveauer og ramte ikke alle mig, men alle gode
Meteorologi, ankring og sikkerhed var nok det jeg fandt mest relevant.
Og jeg synes faktisk der var mange mennesker, dog ikke om fredagen.
Vi bådejere er jo nok de største hjemmefuskere af alle, vi laver næsten alt selv i både der er op til 40-50 år gamle.
Jeg savner noget praktisk som at lodde gamle ledninger, hvordan kobler man flere strømforbrugere til en lille og gammel el-installation (og sælge noget ledning og sikringsbokse), lav en splejsning (og sælg noget reb og splejsegrej).
Reparer og mål din kaleche op (der var dog lidt her).
Lav selv service på din gamle båd.
Og så lidt om messepriserne. Lav en rabatordning med 5% den første dag, 10% anden dag osv.
Og når varen er solgt er de væk. Så kan man jo satse, og kommer måske noget oftere.
Og ja, jeg bor tæt på og det er priviligeret i denne sammenhæng.
Jeg håber på næste messe
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.064
De første 5 - 6 år var kunderne ret ligeglade med, hvad varerne kostede. De bestilte, og spurgte sjældent om andet end: Hvornår kan vi få varerne leveret.
Derefter begyndte mange, at undersøge de varenumre, som stod på de leverede varer eller på hjemmesiden. "Vi kan få det billigere hos en anden eller I USA". Kunderne glemte blot, at varenumrene måske ikke var identiske, og havde fejlfortolket fragtomkostningerne osv. Det begyndte at ligne, at jeg blev brugt som "Opslagsværk" til at fejlfinde på kundernes motorer, drev og transomer og sendte tilbud på reservedelene, som de eftefølgende købte billigere steder, eller lidt hos den ene og lidt hos den anden.
De sidste 3 - 4 år er det gået helt galt.
Kunderne vil gerne have den rigtige rådgivning, men vil udelukkende bruge mange butikker som opslagsværk, og have den billigste vare til båden.
Det sker meget ofte, at kunderne skriver:
"Kan du bekræfte, at denne vare passer til min motor ( vedhæftet billede med pris og varenummer ) og serienummer xxxxxxxx. Hvad varenummer har varen hos dig?"
Eller:
Kan du ikke lige give mig et tilbud på følgende reservedele til motornummer xxxxx?
Det må gerne være specificeret stykvis. Husk varenumre på hver enkelt vare, der gør det nemmere, når jeg skal bestille hos dig.
Ja ja, du er afsløret, tænker.
Kunden får enten et samlet tilbud, ellers skriver jeg priserne ud for hver enkelt vare.
Her kommer der svar hurtigt retur:
Skriv lige varenumrene, så jeg kan bestille hos dig, tak.
Her er mit svar:
Du kan bare skrive en ordre på mail. Jeg har varenumrene i mine journaler.
Kunden svarer:
Det gør det lidt nemmere, hvis du lige skriver varenumrene, når jeg skal bestille.
Jeg svarer:
Du kan bare sende din bestilling på mail.
Kunden svarer:
Jeg vil gerne lige være sikker på, at det er ede rigtige varenumre, du har fundet frem.
Jeg svarer:
Det er de rigtige. Hvilke varenumre har du?
Kunden svarer:
Jeg har ingen, men vil lige sammenligne dine med de orignale varenumre.
Jeg svarer:
Mine passer til det oplyste motornummer.
Herefter hører jeg ikke mere.....
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 74 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.368
Jeg har så prøvet lidt den anden vej: Jeg har købt en spritny 80hk motor hos en bådforhandler, og betalt ham for at montere den uden at stille spørgsmål ved prisen. Da jeg fik båden tilbage, påpegede jeg hvorfor startkablerne ikke var i et rør men ført direkte ud igennem alu- skroget og fik at vide at "det var lavet af XX og han ved hvad han gør"
Efter 20 timer har den skarpe kant på aluskroget så gnavet hul i kablet og jeg står med en brand ude midt på Lillebælt og hele familen i båden. Fik slukket branden og tilkaldt en nabo for at bugsere mig ind. Indleverede båden til forhandleren, der nu pludselig godt kunne se der manglede en føring af kablerne. Han skiftede kablerne u/b men jeg måtte betale for en ny kabelføring....
Et stykke tid senere fik jeg en underlig hyletone fra gearkassen. Jeg henvendte mig igen, både med video og fysisk, han ville "se på det" men vendte aldrig tilbage. Fandt ud af skruen var skæv og skabte ressonans. Købte en ny skrue (på nettet) og løste problemet.
Tror I jeg går til forhandleren næste gang?
Det er selvfølgelig en gammel mavesur mands mening, men det nytter jo ikke noget at butikkerne brokker sig over folk køber på nettet når man som kunde ikke får en service der modsvarer den højere pris der skal betales i en fysisk butik.
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.064
Bådejerne vil gerne have alle informationer udleveret fra en anerkendt butik, men finder varerne billigst muligt andre steder. På den måde, så har jeg lavet salgsarbejdet for andre, og får ingen ordre af det.
jeg kan også modtage en mail lydende:
"Kan du bekræfte, at dette varenummer xxxxx passer på mit drev?"
Hvis jeg så siger, at det gør den ikke, så kommer spørgsmålet:
"Jeg har har undersøgt det andre steder, og der siger de ja. Hvilket varenummer skal jeg da bruge?".
Jeg svarer:
"Det står på pakken, når du får den leveret"
Kunden:
"Jamen, jeg vl godt lige være sikker på at den passer".
Jeg svarer:
"Min vare passer på dit drev ud fra serienummeret"
Kunden:
"Må jeg få dit varenummer?"
Jeg svarer:
"Det står på pakken, når du får den leveret".
Det betyder altså, at jeg blot skal bruges som opslagsværk, fordi kunden ikke kan få oplyst de ønskede infoer om en reservedel.
Det store spørgsmål er:
Hvad gør I, når I bestiller reservedele til bilen? Flere og flere udbydere fjerner netop de originale varenumre, og bruger sine egne, for at besværliggøre søgearbejdet for kunden.
Der er ubetinget en årsag til, at ingen bilimportører i DK har lagt sprængskiter ud af reservedele til deres biler......
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 74 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.368
Sidst min bil var til serivce, betalte jeg for serice. Mekanikeren fandt batteriet var dårligt, og kunne tilbyde mig et batteri til 2500 og så skulle han have en 500kr seddet for at skifte det. Imens han ringede, slog jeg selv op hvad batteri min bil bruger og fandt et på DK hjemmeside til 1500kr incl forsendelse.
Jeg havde allerede betalt mekanikeren for at teste mit batteri, hvorfor skulle jeg betale ham 1500 ekstra for at skifte batteriet? Havde han tilbudt mig batteriet til 1500 og taget 500 for at skifte det, havde jeg nok sagt ja, men at skulle betale 1000 ekstra for det samme batteri står simpelthen ikke mål med den service man får i sådan et tilfælde.
Internettet har mange dårlige sider, men en god side er det er meget demokratisk og gennemsigtigt, enhver med netadgang og lidt snilde kan se hvad tingene koster, og det udfordrer monopolerne.
Så uanset hvor træls det er at de gode gamle dage hvor alt så på microfilm ikke kommer igen, bliver fysiske butikker nødt til at forholde sig til virkeligheden og den prisbevidste kundes ageren
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.064
Hvis varenumrene står på hjemmesiden, så laver jeg alt arbejdet for kunden uden betaling. Der er ingen, der arbejder gratis.
Netbutikker kan som udgangspunkt sælge varerne billigere end de fysiske butikker, fordi de ikke har de samme omkostninger.
Værkstedet, der tilbød batteriet til 2500,- kr., følger højtst sandsynligt de vejl. udsalgspriser, og det gør mange netbutikker ikke. Derfor prisforskellen.
Der, hvor jeg gerne vil hen er, når jeg bliver brugt som opslagsværk, fordi kunden skal have bekræftet, at den ønskede reservedel på min side passer til hans drev - får han det bekræftet, så går jagten ind på at finde en tilsvarende og dermed billigtse pris.
Der er ikke tale om, at kunderne er prisbevidste i den forstand, men nærmere, at de gerne vil have den fysiske betjening, og finde varen billigere et andet sted, hvor der ikke er service.
Lad mig give dig et andet eksempel:
Jeg har en god bekendt, der har en butik med salg til outdoor, jagt og ridesporten.
Det sker tit, at der komme kunder ind, som skal prøve ridebukser og jakke. Kunden tager lidt forskeligt med i prøverummet, og kort efter kan man høre de berømte "klik, klik, klik fra kameraet på mobiltefonen.
Få minutter efter har kunden "prøvet" tøjet, men siger til ekspedienten, at det ikke var noget alligevel - jam du gættede rigtigt. Kunden har taget billeder af tøj, pris og varenummer, og går uden tvivl hjem, og finder det tilsvarende på nettet til en billigere pris.
Som virksomhedsejer kan du ikke gøre noget som helst ved det.
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 74 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.368
Det med jagttøjet er da træls, men selv hvis din ven ikke tillod man prøvede varene, ville kunderne jo blot bestille flere str af det samme tøj og returnere det der ikke passer - ofte med gratis retur. Har læst et sted at ca 50% af tøj købt på nettet bliver bestilt i flere str og det der ikke passer returneret. Det er spild af resourcer og unfair ifht fysiske butikker, men desværre "new normal" som vi må forholde os til.
Jeg har desværre ingen god løsning, men ser heller ikke man i længden kan opretholde fysiske butikker der sælger den samme varer væsentligt dyrere uden at der følger noget andet med, og det sker overalt i detail handlen. Men sjovt nok i forskelligt tempo: Jeg bor tæt på Kolding, og gågaden er i sørgelig forfatning, der er snart kun pizza slice, optikere og fate-frisører tilbage. Og de få tiloversblevne butikker er stort set "servicefri" og alle standard tøjbutikker fra Holk Povlsen imperiet.
Men tager man til Haderslev, Vejle eller Aabenraa er der stadig en fin gågade med gode butikker (også specialbutikker), fin service og kunder. Det betyder så, at vi aldrig handler i Kolding men tager til de andre byer i stedet, dvs en selvforstærkende effekt.
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.064
jeg går ikke på arbejde, for at være opslagsværk eller vidensdatabase for kunder, der alligevel hellere vil købe varerne billigere på nettet!
aug 2022
Følgere: 22 Både: 2 Emner: 2 Svar: 32
Jeg bruger rigeligt med penge på den her hobby og jeg vil ikke overlade min pengepung blindt til en forhandler, som er meget dyrere, eller for den skyld vil vidensdele.
Et stort marine værksted i nærheden af hvor jeg bor, er gerne konkurrencedygtige i forhold til fleksibilitet, viden og endda priserne. Derfor har jeg hældt mange tusinde i deres kasse efterhånden og bliver ved med det
Dertil kommer det jo også, at de bistår jeg med viden og vejledning omkring et projekt. Omkring det de laver, står de ved garantien på arbejdet og det er i sig selv meget værd for mig.
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.064
Hvis du køber et sæt bremseklodser hos thansen, som er til din Toyota, ville du så ringe til Toyota og spørge, hvordan de skal monteres, fordi thansen ikke ved det?
Du skal huske og dele det op:
1) Jeg tager gerne imod bestilling på oplyste varenumre, men jeg oplyser ikke varenumre i et konkret tilbud.
2) Hvis kunden gerne vil have et tilbud på reservedele til et drev, så skal jeg bruge serienummeret / årgang / model / type, og derfra laver jeg et tilbud, men oplyser ikke varenumre.
Det her drejer sig ikke om, at forhandlerne skal følge med tiden, og være opslagsværk eller vidensdatabase. Det hele drejer sig om, at kunderne vil have oplyst varenumre, og derefter går de i krig med google, hvor forhandleren der intetanende har ydet en servide uden betaling.
At du har kastet dig over en hobby, som du synes er dyr, må du selv hæfte for. Du burde have undersøgt inden, hvad prisniveauet inden du investerede i båd.
Hvis du synes "båd" er dyrt, så hold dig væk fra ridesport...:)
Der er en lumsk bagtanke, når kunderne vil have varenumrene udleveret ved forespørgsel. Du kan næsten selv gætte, hvad det er....:)
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 16 Både: 2 Emner: 9 Svar: 236
Men er vi ikke lidt på vej ud ad en tangent?
For mig at se har Bådmessen 3 aktører med hver sin motivation:
1. Messecenteret vil gerne holde gang i forretningen, dels ved indgangsbilletter og dels ved udleje af stande. Og det gælder også på lang sigt. Det skal være så gæsterne har lyst til at komme en anden gang
2. Udstillerne vil gerne gøre opmærksom på dem selv, sælge noget udstyr og sælge ”servicetimer”
3. Gæsterne som jeg selv hører til, vi vil gerne have nogle oplevelser, se nogle drømme, have øget vores viden, og måske købe lidt udstyr og bestille service, eller finde ud af hvem der kan hjælpe.
Og som det er skrevet længere oppe og mange andre steder, er det jo dyrt at have båd. Båddele er dyre, servicetimer er dyre, og der kommer mange timer på, da både ofte kræver besøg på havnen i modsætning til biler, plæneklippere, campingvogne og sikkert meget mere, som kan transporteres til mekaniker.
Så kommer sparegrisen og hjemmefuskeren jo frem i en (det gælder også mig selv
Og jeg er selvfølgelig helt enig i, at ingen skal arbejde gratis.
Viden koster penge, og det skal alle acceptere.
Til gengæld er det også svært at forstå hvorfor de identiske dele ikke koster det samme alle steder. Det er måske hovedårsagen til, at nogle føler sig udsat for ublu priser.
Sidst vi skulle have lavet bremser på en af bilerne, kostede ikke-originaldele næsten det tredobbelte af prisen hos Thansen, som endda har flere kvalitetsklasser.
Det får en til at føle sig snydt og så ser man efter andre løsninger.
Så må indtjeningen jo flyttes fra delene til timerne, så retfærdighedsoplevelsen kommer tilbage hos bil- og bådejerne, og salget af delene kommer tilbage til de ”lokale”.
Internethandel er kommet for at blive, og jeg tror ikke det nytter at stritte i mod. Det giver en transparens om det er viden eller varen der koster. Og så hjælper det ikke at holde noget skjult.
Det gælder for computere, tøj, mad, cykler, værktøj og reservedele til både.
Og så lige tilbage til bådmessen. Måske er den bare ved at flytte sig i retning fra en handelsplads til viden, oplysning og oplevelser. En udvikling der er drevet af efterspørgsel, og som man må acceptere.
maj 2013
Følger: 6 Følgere: 10 Emner: 27 Svar: 255
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.064
Det jeg øffer over er, at jeg bliver brugt som opslagsværk og vidensdatabase for bådejere, der bagefter køber deres varer hos en anden udbyder, for at spare penge.
Jeg tror heller ikke, at du tager en bøf med på en restaurant og beder kokken tilberede den, fordi du kan købe den billigere i det lokale supermarked.
Jeg kan fornemme, at flertallet synes det er OK, at suge viden ud fra specialister og købe deres varer hos den billigst mulige udbyder - den klub er jeg ikke en del af.
Det er ikke forhandlerne, der bestemmer priserne på varerne, men leverandøren.
Typisk ligger en forhandleravance på 37% af en handelsvare fx fendere, tovværk, reservedele, elektronik osv. Nogle varer er kalkuleret højere og andre lavere. Det betyder altså, at forhandleren har tjent 370K, når forretningen har solgt for 1 mio. kr. / ud af dette beløb skal der betales forretningsudgifter fx løn, drift, vedligeholdelse og et overskud til investering.
Påhængsmotorer er kalkuleret med en fast avance på 18% til forhandleren.
Reservedele til Mercury, Mariner og MerCruiser gennem en dansk forhandler, er kalkuleret med fast 38% i avance, hvis de koster under 5000 kr. excl. moms, og koster de mere falder avancane til 22%.
maj 2013
Følger: 6 Følgere: 10 Emner: 27 Svar: 255
Jeg siger ikke du øffer. Jeg vil lige garantere dig 100 % at det der med at få viden i fysisk butik for der efter at købe det på nettet synes jeg selv er svinsk. Jeg påstår heller ikke du eller dine kollegaer tjener styrtende på hvad i laver. Men i bestemmer sikkert selv om i vil være i det eller ej. Er i tvunget ud i det ja så er det da trist at høre.
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.064
Jeg synes afgjort, at folk burde tænke sig om,når de med fuldt overlæg går ind i en butik fx for at prøve bukser, skjorter osv., og derefter tage billeder af mærkerne / varenumre i prøverummet - ideen med det er, at de vil gerne prøve det i den fysiske butik, men købe det billigere på nettet.
I går havde jeg endnu et skoleeksempel, der misbrugte både min arbejdstid, men også tilsidesatte sund fornuft:
"Jeg har et servicespørgsmål til MerCruiser impeller"?
Ja, hvad går det på?
"Hvad er udskiftningsintervallet"?
Hvert andet år.
"Er det svært at skifte impelleren"?
Nej, ( jeg forklarede ham, hvad han skulle gøre ).
"Hvad tager du for imprelleren".
Jeg har det kun i komplette sæt med alt du skal bruge. Prisen er 349,- kr.
"349,- kr?. De andre tager 329,- kr. Hvorfor skal du have overpriser"?
Ja, vi køber det sikkert hos forskellige leveandører, og nu har du ovenikøbet også fået rådgivning med og instruktion i , hvordan impelleren udskiftes.
"Jeg går efter den billigste pris. Jeg køber den hos din konkurrent, og siger mange tak for din fine rådgivning". BUM.
Derfor bliver det langhåret, når kunderne har en skjult bagtanke med deres henvendelser, og rent faktisk søger professionel vejledning, men ubetinget går efter den laveste pris - udbyderen med den laveste pris har nemlig ikke inkluderet rådgivning og vejledning i sin pris, og derfor sælges varen som oftest under vejl. udsalgspris.
Mine kunder - de loyale - forventer altid, at jeg giver dem svar på spørgsmål omkring vedligeholdelse, reparation, service osv., og er faktisk villige til at betale for denne ydelse. Desværre er der mange andre, der misbruger specialbutikkerne. Jeg er een af dem, der bliver misbrugt......
Bådudstilling i Fredericia