{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
476 visninger | Oprettet:

Brugt båd til 8 pers, max 60.000kr {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg er på udkig efter eksempelvis en brugt daycruiser eller motorbåd, intet med sejl, som er nogenlunde økonomisk at sejle i, behøver ikke vare en rumraket. Købsmax. er 60.000kr og jeg er indstillet på at skulle foretage mindre klargørelse/renovering.

Hvis jeg skal liste ønskerne til en kommende båd, i prioriteret rækkefølge, ville det være:

Skal lovligt kunne sejle med 4 voksne og 4 børn
Ville være super hvis vægten var max. 1500kg. på trailer.

Det skal være så lovligt som muligt på en nogenlunde pæn dag, f.eks at sætte den i vandet ved Nyborg og krydse storebælt. Grunden til at jeg nævner dette, er at jeg er en smule i tvivl om i hvilken grad CE mærkninger lovmæssigt begrænser brugen i praksis. Må en klasse C båd, f.eks krydse storebælt?

Om mine ønsker overhovedet er realistiske aner jeg ikke, men det håber jeg at blive klogere på.

På forhånd tak for alle svar👌

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Brugt båd til 8 pers, max 60.000kr
  • #1   27. okt Tror du er på udkig efter den 7-pattede ko med de krav. Skal du op og have en båd godkendt til 8 personer, er det i 6,5m størrelsen, og så holder budgettet ikke.

Crescent er nok dem der lave både med højest bæreevne under 6m, f eks Crescent 465, en rigtig fin båd men kun godkendt til 7 personer https://www.dba.dk/crescent-465-trader/id-510780780/

Der findes også hardtop både fra 70'erne og 80'erne, f.eks Ryds Camping der er godkendte til 7 personer, men igen, 8 personer bliver svært.

En ting er naturligvis godkendelse i form af hoveder, noget andet er vægten. Og er i 4 normale voksne og 4 mindre børn, vejer I nok mindre end 7 voksne, så udfra det ville jeg ikke være bekymret for at sejle i en 7-personers båd. Men Bent Betjent med rayban solbriller i den ny 500.000 RIB med blåt blink mener nok noget andet.

Mht CE godkendelse, er en C-mærket båd godkendt til sejlads i op til 2 meter høje bølger - jeg tror de fleste turistsejere bliver i havn ved 2m bølger. Men hvordan man i praksis får et C-mærke undrer mig lidt, jeg har haft en Jofa Winth 485 der var C-godkendt til 6 personer, hvor man bogstaveligt sad med røven i vandskorpen. Min nuværende styrepultsbåd med selvlænsende dæk og 80cm fribord har også kun C-godkendelse, men jeg ved godt hvilken jeg ville foretrække i hårdt vejr.

Skal du have en B-mærket båd skal du nok sætte et 0 bag dit budget.

Held og lykke med søgningen

• #2   27. okt Mange tak for det fyldestgørende svar Per. Jeg kiggede dog mere på noget i stil med f.eks en ideal classic 550 ht. Jeg kan dog ikke finde noget om den CE mærkning eller hvor mange personer den er godkendt til?

Ved du hvor man slår den slags informationer op, på både?

Igen mange tak

• #3   28. okt Lidt omkring de forskellige klasseficeringer af CE godkendelse på lystbåde.

https://boatery.dk/ce-maerkning/

CE godkendelsen begrænser ikke brugen af båden fx ved at krydse Storebælt.

Du skal være opmærksom på, at CE godkendelsen gælder for lystbåde, der er produceret eller importeret til et EU land, efter d. 16.06.1998.
    Du kan altså godt finde en ældre båd, som opfylder dine krav, men ikke er CE godkendt, og du lovligt kan benytte under europæiske forhold.

Med ønsket om 4 voksne / 4 børn og ikke over 1500 kg totalvægt, så har du udfordret dig selv på flere områder. Hastigheden spiller også ind for dig, og "nogenlunde økonomisk" er et vidt begreb - er det marchfart på 7 knob eller 20 knob?

Jo hurtigere, du vil sejle, jo dyrere bliver det i bådkøb, drift og vedligeholdelse.
    Det siger min egen erfaring mig.

8 personer er en stor båd båd, hvis der også skal være lidt bevægelsesrum omkring jer. I kan sidde som sild i en tønde, men det er næppe behageligt under hele turen.

Med en max vægt på 1500 kg, så du kan have båden efter bilen, er stort set en umulighed med dine andre krav og ønsker i mængde.

Jeg er enig med #1 i hans betragtning af dine ønsker.

Jeg har netop solgt min egen daycruiser. Den var 20 fod og vist nok godkendt til 6 personer, men selv med 4 ombord var der godt fyldt op.
    Båden var umulig at trække ud af vandet, og få op og plane, hvis ikke vægten var ordentligt fordelt med 4 personer. Motoren var en 4.3 V6 på 175HK. Bådene vejede 1800 kg uden benzin, proviant, personer, udrustning osv.

• #4   28. okt En HT-båd vejer mere og hardtoppen tager plads op til passagerer. Det er selvføgeligt dejligt hvis man har børn med, de elsker at lege hule under hardtoppen, men det betyder så de øvrige passagerer har trange kår.

Min 1. båd var Jofa'en på min profil, den var pakket med konen og jeg og 4 børn i alderen 4-12 år, og min kone brød sig absolut ikke om at sejle. Da jeg så byttede til en 18 fods styrepult båd, var det pludselig en anden sag, der var "oceaner af plads" selv om ungerne nu er mellem 10 og 18, man kunne gå rundt i båden og der var højere fribord. Og selv på fisketure kan man sagtens arbejde 4-5 personer i båden.

Personligt vil jeg til hver en tid foretrække pladsen i en åben båd fremfor følelsen af "sardin i dåse" i en HT båd

Hvis de 8 personer er et "must" kunne du evt overveje en RIB? De har typisk godkendelse til flere personer (uvist af hvilken årsag???) og det er ikke usædvanligt at finde 16 fods RIBS til 8 personer. F eks denne her (inspiration) https://aquarib.com/shop/11-rib-baad/283-aquarib-rib-480/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw7Py4BhCbARIsAMMx-_JC6pXnUEb7dhM7b-U2auyzR0ct3W4dWnLq0H2ojUW8aWpEMl2bCMEaAlOeEALw_wcB

• #5   28. okt Når du siger 1500kg på trailer, mener du så inclusiv trailer? (jeg mistænker lidt at du har en bil der kan trække 1500kg så traileren vejer 400kg og båden må max veje 1100kg)
    Vores tildigere båd var en starcraft 1810 fra 1996 og havde en plade med 8 personer på den. Den var ikke CE godkendt da den var fra før 1998 hvor der ikke var krav til CE mærkning. Jeg kan se en starcraft 1710 på dba lige nu, spørg sælger om der er CE mærkning på og hvor mange personer den er godkendt til?
    https://www.dba.dk/starcraft-1710-bowrider-med/id-510115433/

• #6   29. okt #5
    Årgangen på båden er underordnet for CE godkendelse.

Det springende punkt er: Hvornår rammer båden et EU land første gang, og hvornår er det pågældende land indtrådt i EU.

• hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

Følger: 2 Emner: 1 Svar: 190
    #7   29. okt #1
    Men Bent Betjent med rayban solbriller i den ny 500.000 RIB med blåt blink mener nok noget andet.

De 500.000 er det kr du mener for det slår ikke til for politiets nye rib, det er jo knap til motorer.. Ved godt de får en rabat men ikke så meget. smiley

• #8   29. okt #7 du har ret, til gengæld er der plads til rigtigt mange betjente når solen skinner smiley ... så må indbrud, cykeltyverier og voldelige overfald vente

profilbillede
  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

Følger: 2 Emner: 1 Svar: 190
    #9   30. okt #8
    nu har jeg mødt dem flere gange og kun 2 betjente i båden, så kan ikke se problemet, tænker såmænd nok de kan undværes på land de par dage de sejler om året

Hvis ikke jeg tager fejl er billedet du viser fra Årøsund og fra den dag de var ude at prøve den første gang.

Kommentér på:
Brugt båd til 8 pers, max 60.000kr

Annonce