{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
274 visninger | Oprettet:

Klargøring til optagning {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Ser en masse fine opslag om hvad man bør gøre når båden tages op om efteråret.
Jeg forstår selvfølgelig godt vigtigheden af at få kølvand ud af systemet men hvorfor tømme motor for olie fremfor at vente med det til forår hvor evt. kondens også kommer med?
Og hvad med batterier - har et par stykker af dem ombord og tænker ikke min ældre ryg holder til at slæbe dem på land?

Tak for svar og god søndag smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Klargøring til optagning
  • #1   23. sep Hvilken motor er der i båden?

    Der er mange forskellige fremgangsmåder til vinterklargøring af drivlinjen og resten af båden.

    Personligt aftapper jeg altid motorolien til efteråret, afmonterer oliefilter og benzinfilter.
    Drevolien aftappes ligeså - det gøres, fordi der kan være vand i, og det kan give aha oplevelse til foråret, hvis der gennem vinteren har været hård frost ( frostsprængning ). Er der vand i drevolien skal fejlen naturligvis findes inden sæsonstart.

    Motoren druknes i konserveringsolie.

    Sørg for god udluftning i båden, så den ikke bliver fyldt med råd, skimmel osv.
    Fugtposer kan være en god ide. Løft lugerne, flyt madrasserne og sørg for, at der generelt er tørt i båden.

    Batterierne sættes til svag pulserende opladning fx med en CTEK lader. Du behøver ikke at afmontere dem fra båden under vinteropbevaring.


  • #2   23. sep Tak for det Rambo - det er en Volvo P MD11C (ældre sag)

  • #3   23. sep Så skal du aftappe søvandet, og køre kølervæske igennem.

    Er den med fast aksel eller sejldrev?


Kommentér på:
Klargøring til optagning

Annonce