{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
590 visninger | Oprettet:

tyngdepunkt på båd {{forumTopicSubject}}

skal snart ha båden på land, og har i den forbindelse fået fat i en us trailer til det.
med jeg tror at begge aksler sidder en anelse for lang tilbage og skal flyttes lidt frem så jeg kan få de Ca 50kg tryk på kuglen.
jeg får båden taget op med kran her første gang så trailer kan indstilles ordentligt.
men er der nogen af jer der har et kvalificeret bud/gæt på hvor langt fra hækken jeg Ca har tyngdepunktet, så jeg kan flytte aksler ind så de Ca kommer til at sidde midt for tyngdepunkt.
og hvor meget har man normalt Ca til at stikke ud fra den sidste køl rulle?
den er 25 fod og er opgivet til 2500kg
og tænker den nok ligger imellem de 2500-2800kg


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  tyngdepunkt på båd
  • #1   14. sep Har i sidste måned flyttet aksel på en 1000Kg trailer. Aksel kunne sidde i fire forskellige positioner. Så det var bare at prøve sig frem, til kugletrykket var ok.

  • #2   14. sep ja det var et håb at jeg kunne få et godt bud på hvor punktet Ca er. for får taget båden op med en vognmand denne gang, så jeg kan få indstille sideruller ordentligt. og det vil tage noget tid at skal flytte rundt på 2 aksler.

  • #3   14. sep Med mindre nogen har tegninger og data fra værftet, vil det være rent gætværk.

    Mit gæt er tyngepunkt ligger lidt agten for midtskibs, måske ½-1m tilbage, dvs 3-3½m fra agterstævnen.

    Med en 2500kg tung båd og et ideelt kugletryk på 50kg, skal man regne vægstang: Afstand fra midt boggie til tyngdepunktet X bådens vægt = afstand fra midt boogie til kuglekoblingen X kugletryk. Dvs forholdet mellem de 2 arme skal være 2500/50= 50:1.

    Så er der f.eks 5m fra midt mellem de to aksler til kuglen, skal bådens tyngdepunkt placeres 10 com foran midtpunktet mellem de 2 aksler... en ret umulig opgave når man ikke kender tyngdepunktet, smiley

    Jeg vil foreslå du stiller boogierne så den forreste aksel passer med midskibs på båden, så vil tyngepunktet komme til at ligge mellem de 2 aksler ->båden tipper ikke bagover. Hvor meget kugletryk det så giver, er et åbent spørgsmål, men den er i alt fald mulig at køre rundt med - du skal vel kun køre den på havnen?



  • #4   15. sep per.

    dit gæt kan skam godt bruges. det er bare så jeg har et udgangspunkt i hvor vi skal starte med at ha boogie, og så kan det godt være vi ikke rammer helt rigtigt første gang. Men sikkert godt nok til det kan bruges til at starte med og kan rettes til efterfølgende og nej den skal kun køre kort med fra standplads til slæbestedet når den skal i vandet ingen.
    ve du hvor meget man normalt ca har fra bagerste rulle og ud til hækken?
    er en halv meter for meget.


  • #5   15. sep max 80 cm fra bagerste rulle..

    profilbillede
  • #6   28. sep att Per T
    det kommer jo også meget an på hvor meget lort har har liggende i båden og hvor det ligger i båden ????
    han kan vel bare justere Køl og sideruller når båden bliver lagt på traileren første gang og så finde ud af hvor meget kugletryk der er på traileren ??? så han han noget at gå ud fra ,
    derefter er der jo bare at klodse traileren op med to dunkrafte og nogle bukke og derefter trække akslen frem eller tilbage og prøve sig frem ???
    og så selvfølgelig være sikker at akslen sidder lige
    sådan har jeg gjort med mine både og trailere


  • #7   29. sep @6 Enig, man kan ikke beregne sig til hvor akslen skal stå, det var også det jeg forsøgte at skrive lidt snørklet.

    Som jeg forstår Peter, spurgte han blot til hvor de ca skal stå når båden skal op med kran. Så må han finjustere når båden er på traileren

    Har du for øvrigt fået båden op Peter?


  • #8   30. sep Att Per T
    Nej selvom det havde været en fabriksny TOM båd tror jeg ikke engang på at tyngdepunktet ville være beskrevet nogle steder ???
    der er KUN EN måde at finde ud af dette på og det er at gøre som de små hunde
    PRØV PRØV PRØV ? der er kun den tunge vej at gøre dette på men man kan så glæde sig over at det jo KUN er denne ene gang det skal gøres og til trådstarteren vil jeg da lige sige
    HUSK at smøre alle bolte i god tid for det er pisse surt hvis / når en af boltene knækker .
    Det nemmeste er at få båden op på traileren og prøv så at finde ud af hvor stort trykket er på kuglen så afmonteres bremse stangen på trækket og så flytter man akslen og tester kugletrykket igen indtil det er som det skal være og så bruger man løbende en donkraft under rullerne til at trykke rullerne op til båden , dette kan sagtens tage et par timer men som skrevet skal det jo kun laves EN gang .


  • #9   30. sep att. per t

    den er ikke kommet på land i nu. det bliver først om Ca 14 dage. og er også godt klar over jeg nok ikke rammer rigtigt første gang. Men bare man kan rammer nogen lunde så den kan stå der uden at tippe bagover eller trykke næse hjulet helt i smadder 🙈🤣


  • #10   30. sep att Hasse.

    jeg har fået en til at næsten dagligt bade alle bolte og møtrikker i rustløsner de sidste 14 dage, og når jeg kommer hjem fra arbejde i morgen. så skal alt løsnes og motioneres så alt kan flyttes på når båden er på.


  • #12   20. okt så kom den på traileren. dog er der stadig lidt for meget tryk på kuglen, så akslen skal flyttes lidt længere frem, men den er på et sted hvor det kan bruges. så alle jeres input har være meget brugbare 👍👍

    profilbillede
  • #13   i går kl. 13:12 Det ser godt ud, men du skal da vist have tilløb til hvis båden skal presses ind i skuret bagved? smiley

  • #14   i går kl. 19:09 #13

    hahaha.

    nej der er ikke meget plads. men den kunne være der. smiley
    har ca 20 cm fri over den og har ca 30-40 cm fri i hver side 🙈🥶. og længe er det helt fint. har ca 1,5 meter fra bag ved båden smiley

    så billede snyder lidt, for der ser det ikke ud som om der er plads


Kommentér på:
tyngdepunkt på båd

Annonce