{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.327 visninger | Oprettet:

marchhastighed / forbrug {{forumTopicSubject}}

hej.

har lidt spørgsmål forventet hastighed samt hvad man burde kunne forvente af forbrug på vores ny indkøbte båd.
ved godt at man ikke skal gå alt for meget op i økonomi når det drejer sig om motorbåd og forbrug 🥶.
men i dette tilfælde et vi moske blevet vildledt lidt at sælger og ville derfor gerne høre andres erfaringer.

det drejer sig og en carver 25 fra 1989 med en mercruiser 350 mag mpi fra 2005 gået 600 timer.

da den stod på land, stolede vi måske lidt for meget på sælges ord 🥶🥶.
vi fik afvide at den ville ha en marchhastighed ved omkring de 20 knop med et forbrug på omkring de 30L/t hvilket er ganske ok for os. Men efter vi har fået den hjem. så kommer vi ikke i nærheden at disse tal. sejler vi Ca 3400 rpm som er tæt på der langsomt den kan plane ved, så går det va 12 knop og bruger ca 37L/t og dertil skal siges at flaps skal køres helt i bund for at holde den planende og ved 42000 rpm er vi på Ca 17-18 knop. og Ca 47L/t

har testet wot og den ligger på knap 5300 rpm så tænke om at gå 2" op i pitch ikke ville være ok. og at gå fra en 3 til 4 bladet. er samme størrelse der ikke som at gå 1" op i pitch.

tillægs spørgsmål. ved hvilket omdrejninger ligger man normalt Ca på ved marchhastighed?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  marchhastighed / forbrug
  • #1   4. aug Tror dine målinger passer meget godt.

    profilbillede
  • #2   4. aug .

    profilbillede
  • #3   4. aug ja tror nu også at forbruget passer meget godt med omdrejninger, har selv brugt det side du henviser til. men det er mere vi ikke er helt tilfreds med den hastighed ved de omdrejninger, og om det er hvad vi kan forvente eller er det helt galt

  • #4   4. aug jer andre der har lign båd omkring de 25 fod 2500kg og en 5,7l v8

    hvilket omdrejninger sejler i når i er på marchhastighed og hvilken hastighed når i der.?


  • #5   4. aug Du sejler jo mere økonomisk ved 17/18 knob og et forbrug på 47l/t (2,6ltr pr sømil) end 12 knob med 37l/t (3ltr per sømil). Ltr/time er misvisende for forbruget


  • #6   4. aug ja men for at kan holde den ordentligt planende ved de 12 knob der er flabs også kørt helt ned, og det vil uden tvivl give noget ekstra modstand som den ikke har ved højere fart. og tror det er derfor den bliver mere økonomisk ved den fart

  • #7   5. aug Båden kan ikke plane ved 12 knob med en båd på 2500 kg - bagenden af båden vil grave sig ned i vandet.

    Du skal omkring 3000 omdr.min., hvis båden skal plane, og være mest økonomisk.
    Omdrejningstallet er afhængigt af, hvilken propel der er monteret, friktion i bunden, vægtfordeling i båden osv.

    Faktum er, at 400 kg af båden vægt hænger ude agter ( motor, transom og drev ).

    Du skriver, at I sejler 12 knob v/ 3400 omdr.min. Din gearing i drevet eller propel er helt forkert, ellers har motoren manglende kompression.

    17 - 18 knob ved 4200 omdr.min. er helt skudt ved siden af. Der er noget galt med dit set-up.

    Jeg mener, at din motor har WOT 4600 - 5000 omdr.min.
    Hvis du kan sejle 5300 omdr.min WOT med sejlklar vægt, og skal ramme 5000 omdr.min., skal der en propel på med 2" større stigning - her vil du ramme 4900 omdr.min WOT.

    Uanset, hvad du vælger af propel, så er der noget galt med bådens drivlinje.

    Din båd skal kunne sejle omkring 30 knob v/ 5000 omdr.min og sejlklar vægt!!!!!

    Du sejler det halve, hvilket fortæller mig, at der muligvis er manglende kompression på een eller flere cylindre. Du skal have taget en kompressionstest.


  • #8   5. aug Rambo

    ja et eller andet er helt sikkert galt. og vi undre os også selv over at der ikke var mere fart i den.
    og det kan tænkes den slet ikke planer ved de 12 knob. trimflabs skal også være trykket helt i bund for at holde snuden nede, og der virker det som om at den planer. Men vi kan nemt tage fejl.
    nu skriver du evt manglende manglende kompression på en eller flere cylinder. det er self en ting vi har fuldstændig glemt alt om da vi købte båden (burde selv ha vist bedre) 🥶
    men kan det godt være så galt når den fint tager omdrejninger og uden problemer også kan komme op på de små 5300 rpm.


  • #9   5. aug Hvis du "overdrejer" motoren til 5300 når max er 5000 har du nok for lille propel på.

  • #10   5. aug Ja, det er ikke noget propel, at ramme det maksimale omdrejningstal, eller overskride dette, hvis propellen er for lille.
    Årsagen er, at motoren ikke vil være "belastet" i samme grad, som en båd med den rigtige propel monteret.

    Hvad er størrelsen på den nuværende propel? Diameter x stigning?

    Igen: Du kan ikke plane en båd på 2500 kg med 12 knob. Det er helt umuligt. Den graver sig ned med bagenden.


  • #11   5. aug De 5300 omdrejninger, som du omtaler, er ubetinget et udtryk for, at du rammer motorens omdrejningsbegrænser.

    Hvor ligger båden henne?


  • #12   5. aug ja det kan godt tyde på der i første omgang skal en anden propel på. kender desværre ikke stigning og diameter på den nuværende, og kan måske nok først finde ud af det når den kommer op af vandet igen. eneste jeg ved at det er en 3 bladet, og tænker at der skal en 4 bladet på for bedre marchhastighed, og går ikke så meget op i top farten.
    båden ligger i Nordjylland lidt nord øst for Aalborg. og tror også jeg vil se om jeg ikke kan finde en god motor/båd kyndig i mit område, og få ham/dem til at tage et kik på den også.


  • #13   5. aug lige nu er vi lige ved se om vi kan få en dialog med sælger, da vi købte den på baggrund af tal fra ham. som lød på en marchhastighed på omkring 20 knob og et forbrug på Ca 30l/t og kan vi komme der i nærheden er ville det være lækkert B).
    et andet spørgsmål er at kan det godt passe at drevet på sådan båden ikke kan trimmes ret meget op før det begynder at tage luft til skruen?

    og umiddelbart som jeg så efter. så sidder drevet i den rigtige højde i forhold til bunden/køl


  • #14   5. aug Du skal stoppe spekulationerne om brændstofforbruget, men bådens præstationsevne med den rigtige propel.

    Som dit set-up er i øjeblikket, vil hver 4 eller 5 bladede propeller hjælpe på dit problem med motor / gearing. Det skal du have løst først. Herefter kan du begynde at snakke propel.

    Drevets trimvinkel er hetl og holdent afhængigt af, hvor vægten i båden er fordelt.


  • #15   5. aug ja det har du nok så meget ret i 👍

    kan jo heller ikke gøre så meget ved det før jeg får båden op igen og får set hvilken propel der er på nu og hvilken gearing drevet har.
    og det er nu også mere for at samle så.meget information omkring problemet til når vi skal ha indkøbt hvad der nu skal til 😀

    og vil også ud et par gange mere og dobbelt checke hvad wot ligger på helt præcist inden den kommer på land igen


  • #16   5. aug Du behøver ikke gøre så meget - kan du sejle 12 knob ved 3400 omdr.min., så har du en alvorlig fejl i dit set-up.

    Jeg ville kontakte sælger, og lade handlen gå tilbage.


  • #17   5. aug Husk at propeller er dyre. Du kommer til at smide mange penge i den forkerte retning. Læs lige kommentarerne igen. Du hænger stadig lidt i det med planende båd ved 12 knob. Men som der skrives er det billigere for dig med lidt højere hastighed set i forhold til dit forbrug. Hvis den har sejlet med den propel der er på så ville det da være mystisk hvis den er helt gal med den. Måske et fjollet spørgsmål men det er ikke skruen der er i stykker så den drejer rundt i sig selv hvis det giver mening. Har den været på grund kunne det vel gøre at navet drejer rundt i propellen. Så ville i opleve at den ikke rigtigt tager ved tænker jeg, eller hvad siger de kloge?


  • #18   5. aug ja de koster da en god del en ny propel. og køber nu heller ikke noget før jeg har fået undersøgt det ordentligt. og kan godt se at der er et eller andet helt galt, når den ikke kan være planende ved den fart. så den har nok følt lidt planende for os. og ja der kunne da god tænkes at måske propellen er gået løs i navet, hvis dette er muligt.
    og nu vil jeg først se hvad sælger har at sige, og kan da håbe der kan findes en løsning, selv om jeg godt kan have min tvivl hvad det angår 🥶😀


  • #19   5. aug Har du tænkt på begroning / ruer

  • #20   5. aug ja der er ingen begroning eller ruer på bunden. dog skal den bundmales til næste sæson. men den var ren da den blev søsat for snart 14 dage siden

  • #21   5. aug kan du ikke komme til at se stempler på propellen hvis du hæver drevet? Eller hopper i baljen med læsebrillerne på? Vandet er jo dejligt varmt for tiden smiley

  • #22   5. aug har faktisk overvejet at hvis vejret tillader det i weekenden. så er om jeg enten kan få mit gopro ned og filmen skruen eller komme ind på lav vand på stranden og se hvad der står på den

  • #23   6. aug Som tidligere skrevet kan din båd ikke plane ved 12 knob - det er fysisk umuligt dels pga. skrogets facon, men i særdeleshed bådens vægt på ca. 2500 kg.

    Forudsættes at det er Alpha One eller BRAVO I / II drev:
    Hvis det er en original Mercruiser propel, så har den som oftest flo-torq ( udskifteligt nav ). Har propellen været grundstødt, eller blokeret på anden vis, så vil du i princippet ikke kunne sejle videre. Flo-torq sidder der netop, for at skåne propellen ved en blokering på sten, rev, drivtømmer osv.

    Er det en uoriginal propel med fast nav, så vil propelnavet blive "vredet" ved en blokering, og dermed vil der være skader på eet eller flere propelblade.
    Det er en mulighed, at propelnavet ( vulkaniseret gummi ) har løsnet sig med tiden, men det ses meget sjældent.

    Jeg ville få taget en kompressionstest hurtigst muligt på motoren, så du ved, om den har korrekt kompression. Når du har facit på det, så kan du undersøge alt det andet omkring motoren og drevet. Husk, at tændrørhullerne er med tomme gevind.

    Ved kompressionstest skal alle tændrørene afmonteres. Husk at afmontere tændkablet fra tændspole til strømfordelerdæksel. Gashåndtaget skal være i "max gas position".

    Motorens tændingsrækkefølge er 18436572. På strømfordelerdækslet står der, hvilke tændkabler der skal til hvert enkelt tændrør.
    Bemærk, at motorens cylinder nr. 1 er forreste i højre side, cylinder nr. 2 er forreste i venstre side, cylinder nr. 3 er efter cyl. 1, cylinder 4 er efter cylinder 2 osv.




  • #24   6. aug er helt med på at den ikke er planende ved de 12 knob. og som du skriver Rambo. så tyder det ikke på at der er gummi i navet. da den sejlet fint nok. og kan nå de Ca 29 knob på toppen. og da vi så båden på land, var der ikke nogen synlige tegn på skader på propellen. det er er bravo 1 drev der sidder på den. og vil se om jeg ikke kan få lavet en kompression test her i weekenden

  • #25   6. aug #23 Rambo.

    ved du evt hvor man kan købe en tester med tommes gevind?

    kan kun finde dem med millimeter gevind 🥶


  • #26   7. aug Jeg har en kompressionstester med tommegevind - den skal du give 750,- kr. + fragt

  • #27   7. aug så fik jeg lavet en kompression test. og alle cylinder ligger imellem 190-200 psi. så tænker det må være ganske udmærket.
    testen er lavet på en varm motor med alle tændrør ude og gas spjældet fuld åbent. og så test på en cylinder ad gange. 😀

    og en varm motor er sku da ikke sjov at arbejde på 🙈🥶🥵😬.

    det har så vist sig at det ikke tommes gevind på tændrør. Men m14 gevind


  • #28   7. aug Nå det var da optur, så kan det vel ikke være helt galt eller?
    Hvad siger sælger til det?
    Jeg har engang prøvet at jeg gentagne gange ikke kunne få båden op at plane. Jeg var ved at gå amok. Det viste sig at være noget så simpelt som begroning ved slæbested som satte sig i skruen. Når jeg så kom hjem var det meste væk men når jeg tog afsted kunne jeg nærmest ikke sejle. Det var vildt hvad det gjorde ved performance og jeg opdagede det lun ved rent tilfælde 😅


  • #29   7. aug Så du siger du sejler 17knob ved 4300/min og 29 knob ved 5000-5300/min? At den snupper 12-13 knob på 1000/min?
    Kunne det tænkes dine hastighedsmålinger er skæve?


  • #30   7. aug #28
    ja det var nu godt lige få den bekræfte at det ikke var der fejlen ligger.
    #29 kan godt se det ser underligt ud.
    og håber også at vejret er ok i weekenden til en tur ud og teste det hele af en gang til med friske tal.
    slås også lige med omdrejningstælleren lige pt. den laver nogen gange nogen store udsving uden videre.
    mine hastigheder er målt med gps


  • #32   12. aug #18
    er skam slet ikke i tvivl om ar Rambo har styr på hvad han snakker om her, og lytter nu også til det.
    er også ved at prøve at få fat i sælger for at vi kan finde en løsning på det. og så må ve se om det kan blive til at handlen kan gå tilbage. 🤔
    den er købt privat igennem en forhandler.


  • #33   12. aug @32 springende punkt er jo nok om der er dokumentation for sælgers påstand om hastighed og forbrug?

    Alternativt ligger din båds ydelse (måske) så langt fra hvad der forventes af en fejlfri båd, at sælger har solgt båden med skjulte fejl og mangler. Her kan Rambo måske hjælpe, eller du kan finde brochure fra fabrikken der dokumenterer hvad en båd som din skal kunne.


  • #34   12. aug #33


    ja der har vi desværre kun forhandlerens ord for det. og har snakket i telefon med dem. de siger self at det er hvad sælger har oplyst. 🤔

    så nu må vi hvor vi står når vi får snakket med sælger. on det hele løser sig. eller om det er blevet til dyre lære penge 🥶🥶


  • #35   12. aug Det er nok de færreste der frivilligt lader en handel gå tilbage her sidst på sæsonen, så forvent ikke du kommer ud af den uden at betale eet eller andet (få færre penge retur end du betalte)

    Men har du handlet med forhandleren (selvom det var privat) har han jo et renome at tænke på også, og selvom "sælger oplyste" noget andet, har han jo lagt navn til bådens ydelser i salget. Og vedkender han sig at have oplyst de data til dig, er det et skridt på vejen.

    Forhandleren har jo også fået noget kommision for at sælge båden, så det skal jo også indgå i en eventuel forhandling om tilbagekøbs betingelserne


  • #36   12. aug Det er afgørende er, hvem der står som sælger på slutsedlen.

    Det er sælger af båden ( her er spørgsmålet: Er det en privat eller forhandler? ), der hæfter for det solgte.

    Jeg har haft en retssag for kort tid siden, hvor en bil blev "solgt for kunde", men det var forhandleren, der havde skrevet under på slutsedlen. Juridisk set er det sådan, at det er navnet på slutsedlen, som hæfter for evt. reklamationer med mindre, at varen r købt engros til CVR nummer - her er der slet ingen garanti eller reklamationsret af nogen art.


  • #37   12. aug det er en privat der står som sælger på slutseddel Men kan se at det er forhandler der har skrevet under på slutsedlen.

  • #38   12. aug men det kan da være det måske er en helt anden sag. for vi var på vandet i dag da det var så godt et vejr, og så kunne vi få afprøvet den godt af. og det ser ud til at jeg har fået smartcraft til at køre som det skal. i hvert tilfælde på rpm og flovmåler. og er det ikke rigtigt forstået at smartcraft får oplysninger fra motorens ecu. og derfor mest pålidelig?
    for hvis dette er tilfælde, så sejler den faktisk Ca 17.5 knob ved 3000rpm men dog siger den et forbrug på 38L/t
    og ved 3200rpm lidt over 21knpb og ca 42 L/t
    og den siger at den kun har en wot på 4400rpm. så formoder at det analoge viser helt forkert.
    dog virker forbrug noget højt i forhold til rpm. Men kan det skyldes hvis den faktisk har en forstår skrue på? og så skal vide det mere for at holde de rpm
    fik taget en lille video af skruen i dag, og kan se der sidder en 15p på
    48-19838 15p


  • #39   12. aug Hvis den går 21 knob ved 3200/min, må den da gå tæt på de 30 knob ved 4400/min, hvad sagde GPS'en?

  • #40   12. aug ja den ligger tæt på de 30 knob wot. målt på gps. så alt det ser fint ud sådan. så er det kun at den måske bruger lige rigeligt benzin ved de 3200rm rpm.
    men der tænkte jeg om det måske kan være pga en lidt for stor propel når den åbenbart kun går Ca 4400 rpm wot. og om den så sejtrækker lidt.
    men mon ikke det er noget Rambo kan svare på når han igen kikker forbi forumet


  • #41   13. aug En stigning på 15" er det mindste, du kan få til dit set-up.

    Du har muligvis forkert gearing i dit drev.



  • #42   13. aug #41

    nå okay. ja så kan det jo ikke ændres meget på det.

    og ja gearing kender jeg ikke før jeg får den på land.

    lige af ren nysgerrighed.
    så snakker man altid pitch. hvad med diameter? syntes aldrig det rigtig bliver nævnt så meget når man snakker propel.
    ville det ikke også ha en eller anden for for indvirkning på det hele


  • #43   13. aug Hvad for et drev er der på?
    Såvidt jeg kan se, er Bravo 1 med 1.5:1, og med 30knob/4400/min/15" giver det et propelslip på 16%, hvilket vel er højt men stadig acceptabelt?

    Er det et Bravo 2 drev, er mulighederne 1,.81:1, 2.0:1 eller 2.20:1 der alle giver negativt proplelslip med 30knob/4400/min/15"

    Måske det bare er et bravo 1 drev og alt er ok?


  • #44   13. aug det skulle gerne være et bravo 1 drev.
    har selv taget gearing på 1.5:1 som udgangspunkt ind til videre.

    ved faktisk ikke hvor meget slip man skal forvente


  • #45   13. aug BRAVO 1 drev ses meget sjældent på den type båd du har - det er som oftest Alpha One

    GEN I / II ( opbygningen i Alpha drevene er identisk - klokobling, vandpumpe i underhuset osv. ).

    BRAVO 1 drev er et højhastighedsdrev.

    BRAVO 2 er til store tunge både med behov for stort bladareal fx Bayliner 3055.

    BRAVO 3 er tl tunge både, der er på kanten til at være undermotoriserede, eller hvor man gerne vil have hurtig acceleration, manøvredygtighed og godt greb i vandet. Er kendetegnende med duoprop. Det findes ikke på andre Mercruiser drev.



  • #46   13. aug #45

    Okay, det må jeg da lige ha set efter når den kommer op. for den er solgt med et bravo 1 drev. og forventer da self det er hvad den er med.
    er der evt nogen nemme kendetegn man vil kunne se når den ligger i vandet.


    profilbillede
  • #47   13. aug Så Bravo 1 med 1.5:1 gearing passer vel også med dine tal? 4400/min/30knob/15" propel? (30knob~35mph). 16% propelslip er måske lidt højt, men ikke urealistisk, og der er jo stadig måleusikkerheden?

    Laver du samme beregning med 3200/17,5knob ender du på 34% - igen ikke helt skævt når det er lige efter planefart

    Nu ved jeg ikke hvor længe du sejlede WOT, men den kan måske have 1 knob mere at give af hvis den får lov at accelerede det siste? Eller du har haft modstrøm, og din GPS hastighed derfor er lavere end vandhastigheden?

    Tænker ikke der er andre muligheder for at ramme de tal du angiver end en 1.5:1 gearing, da højere gearing giver negativt propelslip.

    Og dermed er båden måske bare som den skal være?


    profilbillede
  • #48   13. aug #47

    ja hvis man går ud fra at smartcraft en pålidelig, og drev er som jeg tror det er ( hvilket jeg tror den er)

    så virker det til at de hastigheder jeg får ved de forskellige rpm passer meget godt. og hvilket er meget fint og hvad der er forventet.
    eneste negative lige pt ved det er at det virker som om at den bruger unødvendigt mere brændstof ved de hastighed. og at det må være et eller andet der ikke er helt rigtigt hvis den kun tager 4400 wot.
    og ja den kan måske godt få en lille smugle mere på wot da det ikke var så længe vi sejlede der. og som du skriver, modstrøm
    og trimmer jeg drevet mere op ved de omdrejninger, så stiger den godt nok i rpm men ikke i fart, så det må være fordi der er trimmet max ud inden den tager luft ned til propellen


  • #49   14. aug Står der "Drive serial No" på motorskjoldet....?

  • #50   14. aug nej desværre

    profilbillede
  • #51   14. aug Har du billede af båden på land, hvor man kan se drevet?

  • #52   14. aug ikke lige de bedste billeder. Men måske du kan se det der på

    profilbillede
  • #53   14. aug .

    profilbillede
  • #54   14. aug .

    profilbillede
  • #55   28. aug fandt nummeret på drevet, eller dvs noget af det, for ville da lige tørre det af så det var lettere at læse, og så fik klovnen her self lige fjernet en del af det 🙈🤬

    men måske Rambo kan få noget ud af hvad der kan læses på 😬


    profilbillede
  • #56   28. aug Hvis du har en ravlygte kan du måske tyde tallene bedre ved at lege lidt med den?

  • #57   28. aug sådan en har jeg desværre ikke. Men vi da prøve at tage motor skjoldet med hjem, og se om jeg må kan finde noget lys der kan få det bedre frem. den havde jeg ikke tænkt på 👍👍

  • #58   29. aug Hvis der står 0W488171, så er det Alpha One GEN II drev......

    Hvis der står 0W400171, så er det ukendt i søgemaskinen.....


  • #59   4. sep Så fik jeg en motor tester på den. og den viste ikke at der skulle være noget galt der. Så det næste skridt må være at se om der kan findes en mindre propel til den.

    Har fundet denne her. men er noget i tvivl om den giver nok. 1 tomme ned i stigning, Det burde gi til de ca 4600rpm. men kan ikke selv lige regne ud hvad der kan for ventes at når der så også går lidt over 1 tomme ned i diameter men over til 4 blade

    https://mercuryparts.dk/shop/102-spitfire--alpha-4-mercurymariner-135-300-mercruiser-alpha--bravo-1/130250-spitfire-14x14-rh/

    efter en test sejlas i dag. så er WOT ca 4400-4500 og ved 3000 rpm ca 17-18 knop med et forbrug på 38L i Timen 3200 rpm ca 21 knob og forbrug på ca 44 L i timen


  • #60   4. sep skal self først lige ha båden på land for en fastslå nøjagtig drev type og gearing

  • #61   4. sep Propel til Alpha One og BRAVO I er den samme, men der er forskel i gearingen.

    4-bladet 15" alupropel vil være en god prop til dig. Du kan købe den hos nytdrev.dk


  • #62   4. sep #61

    nu er det sådan at wot ligger meget lavt. Ca 4400-4500 og skulle jo helst har den tættere på de 4900-5000 og har en 3 bladet 15" på nu. vil en 4 bladet 15" så ikke gøre det lidt værre?


  • #63   4. sep I din første post skriver du WOT er 5300/min og du vil gå2 tommer op i propel størrelse, nu er den 4400-4500/min og du vil gå ned.

    Med al respekt, dine målinger ser ud til at være over hele skiven, er du sikker på din omdrejningstæller virker som den skal?

    Du skriver ikke hastighed ved WOT, er den ikke målt? Og hvad er hele formålet med at skifte propel størrelse, højere topfart, lavere omdrejninger ved cruise?

    Igen, din båd og dine penge - tror blot du skal gøre dig klart hvad du forventer at opnå


  • #64   5. sep Det lyder til, at du har en lille udfordring i drevets gearing, men det er svært at kompensere for med din propel.

    13" propel er lille - MEGET lille.

    Jeg ville få lavet drevets gearing, og derefter sætte den størst mulige propel på. Det vil give dig det bedste set-up.


  • #65   5. sep #63
    ja Per det hele kan godt se lidt forvirret ud. da vi købte båden havde vi kun omdrejningstælleren i båden at gå efter, og den var noget svingende til tider. Men I mellem tiden har vi får smartcraft til st virke som den skal. og den stoler jeg mere på. derfor det er gået lidt fra ar gå op i størrelse til istedet for at skulle ned i størrelse. og hastigheden ved wot 4400-4500 rpm er ca 29 knob mener jeg vi var oppe på.
    formålet med det hele er at ramme wot inden for det rigtige område, for nu virker det meget som om at den sejtrækker= øget brændstof forbrug.
    top hastighed går vi ikke op i.


    og vi kunne se på motor testen at den aldrig har sejlet med høje omdrejninger. der var kun reg. 1 time i området for 4500-4900 rpm


  • #66   5. sep #64

    det kan godt være det er den vej vi skal gå i stedet for. må se hvad gearing der er i den når vi for den på land igen, og så se om det er det vi kan gøre noget i stedet for.


  • #67   20. okt så fik vi båden på land, og det er et bravo drev der sidder der på. (som jeg ser det, og ud fra serie nummer skulle det også være det)
    så nu skal jeg bare ha fundet ud af hvilken gearing der er der i.


    profilbillede
  • #68   20. okt .

    profilbillede
Kommentér på:
marchhastighed / forbrug

Annonce