{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.156 visninger | Oprettet:

marchhastighed / forbrug {{forumTopicSubject}}

hej.

har lidt spørgsmål forventet hastighed samt hvad man burde kunne forvente af forbrug på vores ny indkøbte båd.
ved godt at man ikke skal gå alt for meget op i økonomi når det drejer sig om motorbåd og forbrug 🥶.
men i dette tilfælde et vi moske blevet vildledt lidt at sælger og ville derfor gerne høre andres erfaringer.

det drejer sig og en carver 25 fra 1989 med en mercruiser 350 mag mpi fra 2005 gået 600 timer.

da den stod på land, stolede vi måske lidt for meget på sælges ord 🥶🥶.
vi fik afvide at den ville ha en marchhastighed ved omkring de 20 knop med et forbrug på omkring de 30L/t hvilket er ganske ok for os. Men efter vi har fået den hjem. så kommer vi ikke i nærheden at disse tal. sejler vi Ca 3400 rpm som er tæt på der langsomt den kan plane ved, så går det va 12 knop og bruger ca 37L/t og dertil skal siges at flaps skal køres helt i bund for at holde den planende og ved 42000 rpm er vi på Ca 17-18 knop. og Ca 47L/t

har testet wot og den ligger på knap 5300 rpm så tænke om at gå 2" op i pitch ikke ville være ok. og at gå fra en 3 til 4 bladet. er samme størrelse der ikke som at gå 1" op i pitch.

tillægs spørgsmål. ved hvilket omdrejninger ligger man normalt Ca på ved marchhastighed?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  marchhastighed / forbrug
  • #1   4. aug Tror dine målinger passer meget godt.

    profilbillede
  • #2   4. aug .

    profilbillede
  • #3   4. aug ja tror nu også at forbruget passer meget godt med omdrejninger, har selv brugt det side du henviser til. men det er mere vi ikke er helt tilfreds med den hastighed ved de omdrejninger, og om det er hvad vi kan forvente eller er det helt galt

  • #4   4. aug jer andre der har lign båd omkring de 25 fod 2500kg og en 5,7l v8

    hvilket omdrejninger sejler i når i er på marchhastighed og hvilken hastighed når i der.?


  • #5   4. aug Du sejler jo mere økonomisk ved 17/18 knob og et forbrug på 47l/t (2,6ltr pr sømil) end 12 knob med 37l/t (3ltr per sømil). Ltr/time er misvisende for forbruget


  • #6   4. aug ja men for at kan holde den ordentligt planende ved de 12 knob der er flabs også kørt helt ned, og det vil uden tvivl give noget ekstra modstand som den ikke har ved højere fart. og tror det er derfor den bliver mere økonomisk ved den fart

  • #7   5. aug Båden kan ikke plane ved 12 knob med en båd på 2500 kg - bagenden af båden vil grave sig ned i vandet.

    Du skal omkring 3000 omdr.min., hvis båden skal plane, og være mest økonomisk.
    Omdrejningstallet er afhængigt af, hvilken propel der er monteret, friktion i bunden, vægtfordeling i båden osv.

    Faktum er, at 400 kg af båden vægt hænger ude agter ( motor, transom og drev ).

    Du skriver, at I sejler 12 knob v/ 3400 omdr.min. Din gearing i drevet eller propel er helt forkert, ellers har motoren manglende kompression.

    17 - 18 knob ved 4200 omdr.min. er helt skudt ved siden af. Der er noget galt med dit set-up.

    Jeg mener, at din motor har WOT 4600 - 5000 omdr.min.
    Hvis du kan sejle 5300 omdr.min WOT med sejlklar vægt, og skal ramme 5000 omdr.min., skal der en propel på med 2" større stigning - her vil du ramme 4900 omdr.min WOT.

    Uanset, hvad du vælger af propel, så er der noget galt med bådens drivlinje.

    Din båd skal kunne sejle omkring 30 knob v/ 5000 omdr.min og sejlklar vægt!!!!!

    Du sejler det halve, hvilket fortæller mig, at der muligvis er manglende kompression på een eller flere cylindre. Du skal have taget en kompressionstest.


  • #8   5. aug Rambo

    ja et eller andet er helt sikkert galt. og vi undre os også selv over at der ikke var mere fart i den.
    og det kan tænkes den slet ikke planer ved de 12 knob. trimflabs skal også være trykket helt i bund for at holde snuden nede, og der virker det som om at den planer. Men vi kan nemt tage fejl.
    nu skriver du evt manglende manglende kompression på en eller flere cylinder. det er self en ting vi har fuldstændig glemt alt om da vi købte båden (burde selv ha vist bedre) 🥶
    men kan det godt være så galt når den fint tager omdrejninger og uden problemer også kan komme op på de små 5300 rpm.


  • #9   5. aug Hvis du "overdrejer" motoren til 5300 når max er 5000 har du nok for lille propel på.

  • #10   5. aug Ja, det er ikke noget propel, at ramme det maksimale omdrejningstal, eller overskride dette, hvis propellen er for lille.
    Årsagen er, at motoren ikke vil være "belastet" i samme grad, som en båd med den rigtige propel monteret.

    Hvad er størrelsen på den nuværende propel? Diameter x stigning?

    Igen: Du kan ikke plane en båd på 2500 kg med 12 knob. Det er helt umuligt. Den graver sig ned med bagenden.


  • #11   5. aug De 5300 omdrejninger, som du omtaler, er ubetinget et udtryk for, at du rammer motorens omdrejningsbegrænser.

    Hvor ligger båden henne?


  • #12   5. aug ja det kan godt tyde på der i første omgang skal en anden propel på. kender desværre ikke stigning og diameter på den nuværende, og kan måske nok først finde ud af det når den kommer op af vandet igen. eneste jeg ved at det er en 3 bladet, og tænker at der skal en 4 bladet på for bedre marchhastighed, og går ikke så meget op i top farten.
    båden ligger i Nordjylland lidt nord øst for Aalborg. og tror også jeg vil se om jeg ikke kan finde en god motor/båd kyndig i mit område, og få ham/dem til at tage et kik på den også.


  • #13   5. aug lige nu er vi lige ved se om vi kan få en dialog med sælger, da vi købte den på baggrund af tal fra ham. som lød på en marchhastighed på omkring 20 knob og et forbrug på Ca 30l/t og kan vi komme der i nærheden er ville det være lækkert B).
    et andet spørgsmål er at kan det godt passe at drevet på sådan båden ikke kan trimmes ret meget op før det begynder at tage luft til skruen?

    og umiddelbart som jeg så efter. så sidder drevet i den rigtige højde i forhold til bunden/køl


  • #14   5. aug Du skal stoppe spekulationerne om brændstofforbruget, men bådens præstationsevne med den rigtige propel.

    Som dit set-up er i øjeblikket, vil hver 4 eller 5 bladede propeller hjælpe på dit problem med motor / gearing. Det skal du have løst først. Herefter kan du begynde at snakke propel.

    Drevets trimvinkel er hetl og holdent afhængigt af, hvor vægten i båden er fordelt.


  • #15   5. aug ja det har du nok så meget ret i 👍

    kan jo heller ikke gøre så meget ved det før jeg får båden op igen og får set hvilken propel der er på nu og hvilken gearing drevet har.
    og det er nu også mere for at samle så.meget information omkring problemet til når vi skal ha indkøbt hvad der nu skal til 😀

    og vil også ud et par gange mere og dobbelt checke hvad wot ligger på helt præcist inden den kommer på land igen


  • #16   5. aug Du behøver ikke gøre så meget - kan du sejle 12 knob ved 3400 omdr.min., så har du en alvorlig fejl i dit set-up.

    Jeg ville kontakte sælger, og lade handlen gå tilbage.


  • #17   5. aug Husk at propeller er dyre. Du kommer til at smide mange penge i den forkerte retning. Læs lige kommentarerne igen. Du hænger stadig lidt i det med planende båd ved 12 knob. Men som der skrives er det billigere for dig med lidt højere hastighed set i forhold til dit forbrug. Hvis den har sejlet med den propel der er på så ville det da være mystisk hvis den er helt gal med den. Måske et fjollet spørgsmål men det er ikke skruen der er i stykker så den drejer rundt i sig selv hvis det giver mening. Har den været på grund kunne det vel gøre at navet drejer rundt i propellen. Så ville i opleve at den ikke rigtigt tager ved tænker jeg, eller hvad siger de kloge?


  • #18   5. aug ja de koster da en god del en ny propel. og køber nu heller ikke noget før jeg har fået undersøgt det ordentligt. og kan godt se at der er et eller andet helt galt, når den ikke kan være planende ved den fart. så den har nok følt lidt planende for os. og ja der kunne da god tænkes at måske propellen er gået løs i navet, hvis dette er muligt.
    og nu vil jeg først se hvad sælger har at sige, og kan da håbe der kan findes en løsning, selv om jeg godt kan have min tvivl hvad det angår 🥶😀


  • #19   5. aug Har du tænkt på begroning / ruer

  • #20   5. aug ja der er ingen begroning eller ruer på bunden. dog skal den bundmales til næste sæson. men den var ren da den blev søsat for snart 14 dage siden

  • #21   5. aug kan du ikke komme til at se stempler på propellen hvis du hæver drevet? Eller hopper i baljen med læsebrillerne på? Vandet er jo dejligt varmt for tiden smiley

  • #22   5. aug har faktisk overvejet at hvis vejret tillader det i weekenden. så er om jeg enten kan få mit gopro ned og filmen skruen eller komme ind på lav vand på stranden og se hvad der står på den

  • #23   6. aug Som tidligere skrevet kan din båd ikke plane ved 12 knob - det er fysisk umuligt dels pga. skrogets facon, men i særdeleshed bådens vægt på ca. 2500 kg.

    Forudsættes at det er Alpha One eller BRAVO I / II drev:
    Hvis det er en original Mercruiser propel, så har den som oftest flo-torq ( udskifteligt nav ). Har propellen været grundstødt, eller blokeret på anden vis, så vil du i princippet ikke kunne sejle videre. Flo-torq sidder der netop, for at skåne propellen ved en blokering på sten, rev, drivtømmer osv.

    Er det en uoriginal propel med fast nav, så vil propelnavet blive "vredet" ved en blokering, og dermed vil der være skader på eet eller flere propelblade.
    Det er en mulighed, at propelnavet ( vulkaniseret gummi ) har løsnet sig med tiden, men det ses meget sjældent.

    Jeg ville få taget en kompressionstest hurtigst muligt på motoren, så du ved, om den har korrekt kompression. Når du har facit på det, så kan du undersøge alt det andet omkring motoren og drevet. Husk, at tændrørhullerne er med tomme gevind.

    Ved kompressionstest skal alle tændrørene afmonteres. Husk at afmontere tændkablet fra tændspole til strømfordelerdæksel. Gashåndtaget skal være i "max gas position".

    Motorens tændingsrækkefølge er 18436572. På strømfordelerdækslet står der, hvilke tændkabler der skal til hvert enkelt tændrør.
    Bemærk, at motorens cylinder nr. 1 er forreste i højre side, cylinder nr. 2 er forreste i venstre side, cylinder nr. 3 er efter cyl. 1, cylinder 4 er efter cylinder 2 osv.




  • #24   6. aug er helt med på at den ikke er planende ved de 12 knob. og som du skriver Rambo. så tyder det ikke på at der er gummi i navet. da den sejlet fint nok. og kan nå de Ca 29 knob på toppen. og da vi så båden på land, var der ikke nogen synlige tegn på skader på propellen. det er er bravo 1 drev der sidder på den. og vil se om jeg ikke kan få lavet en kompression test her i weekenden

  • #25   6. aug #23 Rambo.

    ved du evt hvor man kan købe en tester med tommes gevind?

    kan kun finde dem med millimeter gevind 🥶


  • #26   7. aug Jeg har en kompressionstester med tommegevind - den skal du give 750,- kr. + fragt

  • #27   7. aug så fik jeg lavet en kompression test. og alle cylinder ligger imellem 190-200 psi. så tænker det må være ganske udmærket.
    testen er lavet på en varm motor med alle tændrør ude og gas spjældet fuld åbent. og så test på en cylinder ad gange. 😀

    og en varm motor er sku da ikke sjov at arbejde på 🙈🥶🥵😬.

    det har så vist sig at det ikke tommes gevind på tændrør. Men m14 gevind


  • #28   7. aug Nå det var da optur, så kan det vel ikke være helt galt eller?
    Hvad siger sælger til det?
    Jeg har engang prøvet at jeg gentagne gange ikke kunne få båden op at plane. Jeg var ved at gå amok. Det viste sig at være noget så simpelt som begroning ved slæbested som satte sig i skruen. Når jeg så kom hjem var det meste væk men når jeg tog afsted kunne jeg nærmest ikke sejle. Det var vildt hvad det gjorde ved performance og jeg opdagede det lun ved rent tilfælde 😅


  • #29   7. aug Så du siger du sejler 17knob ved 4300/min og 29 knob ved 5000-5300/min? At den snupper 12-13 knob på 1000/min?
    Kunne det tænkes dine hastighedsmålinger er skæve?


  • #30   7. aug #28
    ja det var nu godt lige få den bekræfte at det ikke var der fejlen ligger.
    #29 kan godt se det ser underligt ud.
    og håber også at vejret er ok i weekenden til en tur ud og teste det hele af en gang til med friske tal.
    slås også lige med omdrejningstælleren lige pt. den laver nogen gange nogen store udsving uden videre.
    mine hastigheder er målt med gps


  • #32   12. aug #18
    er skam slet ikke i tvivl om ar Rambo har styr på hvad han snakker om her, og lytter nu også til det.
    er også ved at prøve at få fat i sælger for at vi kan finde en løsning på det. og så må ve se om det kan blive til at handlen kan gå tilbage. 🤔
    den er købt privat igennem en forhandler.


  • #33   12. aug @32 springende punkt er jo nok om der er dokumentation for sælgers påstand om hastighed og forbrug?

    Alternativt ligger din båds ydelse (måske) så langt fra hvad der forventes af en fejlfri båd, at sælger har solgt båden med skjulte fejl og mangler. Her kan Rambo måske hjælpe, eller du kan finde brochure fra fabrikken der dokumenterer hvad en båd som din skal kunne.


  • #34   12. aug #33


    ja der har vi desværre kun forhandlerens ord for det. og har snakket i telefon med dem. de siger self at det er hvad sælger har oplyst. 🤔

    så nu må vi hvor vi står når vi får snakket med sælger. on det hele løser sig. eller om det er blevet til dyre lære penge 🥶🥶


  • #35   12. aug Det er nok de færreste der frivilligt lader en handel gå tilbage her sidst på sæsonen, så forvent ikke du kommer ud af den uden at betale eet eller andet (få færre penge retur end du betalte)

    Men har du handlet med forhandleren (selvom det var privat) har han jo et renome at tænke på også, og selvom "sælger oplyste" noget andet, har han jo lagt navn til bådens ydelser i salget. Og vedkender han sig at have oplyst de data til dig, er det et skridt på vejen.

    Forhandleren har jo også fået noget kommision for at sælge båden, så det skal jo også indgå i en eventuel forhandling om tilbagekøbs betingelserne


  • #36   12. aug Det er afgørende er, hvem der står som sælger på slutsedlen.

    Det er sælger af båden ( her er spørgsmålet: Er det en privat eller forhandler? ), der hæfter for det solgte.

    Jeg har haft en retssag for kort tid siden, hvor en bil blev "solgt for kunde", men det var forhandleren, der havde skrevet under på slutsedlen. Juridisk set er det sådan, at det er navnet på slutsedlen, som hæfter for evt. reklamationer med mindre, at varen r købt engros til CVR nummer - her er der slet ingen garanti eller reklamationsret af nogen art.


  • #37   12. aug det er en privat der står som sælger på slutseddel Men kan se at det er forhandler der har skrevet under på slutsedlen.

  • #38   12. aug men det kan da være det måske er en helt anden sag. for vi var på vandet i dag da det var så godt et vejr, og så kunne vi få afprøvet den godt af. og det ser ud til at jeg har fået smartcraft til at køre som det skal. i hvert tilfælde på rpm og flovmåler. og er det ikke rigtigt forstået at smartcraft får oplysninger fra motorens ecu. og derfor mest pålidelig?
    for hvis dette er tilfælde, så sejler den faktisk Ca 17.5 knob ved 3000rpm men dog siger den et forbrug på 38L/t
    og ved 3200rpm lidt over 21knpb og ca 42 L/t
    og den siger at den kun har en wot på 4400rpm. så formoder at det analoge viser helt forkert.
    dog virker forbrug noget højt i forhold til rpm. Men kan det skyldes hvis den faktisk har en forstår skrue på? og så skal vide det mere for at holde de rpm
    fik taget en lille video af skruen i dag, og kan se der sidder en 15p på
    48-19838 15p


  • #39   12. aug Hvis den går 21 knob ved 3200/min, må den da gå tæt på de 30 knob ved 4400/min, hvad sagde GPS'en?

  • #40   12. aug ja den ligger tæt på de 30 knob wot. målt på gps. så alt det ser fint ud sådan. så er det kun at den måske bruger lige rigeligt benzin ved de 3200rm rpm.
    men der tænkte jeg om det måske kan være pga en lidt for stor propel når den åbenbart kun går Ca 4400 rpm wot. og om den så sejtrækker lidt.
    men mon ikke det er noget Rambo kan svare på når han igen kikker forbi forumet


  • #41   13. aug En stigning på 15" er det mindste, du kan få til dit set-up.

    Du har muligvis forkert gearing i dit drev.



  • #42   13. aug #41

    nå okay. ja så kan det jo ikke ændres meget på det.

    og ja gearing kender jeg ikke før jeg får den på land.

    lige af ren nysgerrighed.
    så snakker man altid pitch. hvad med diameter? syntes aldrig det rigtig bliver nævnt så meget når man snakker propel.
    ville det ikke også ha en eller anden for for indvirkning på det hele


  • #43   13. aug Hvad for et drev er der på?
    Såvidt jeg kan se, er Bravo 1 med 1.5:1, og med 30knob/4400/min/15" giver det et propelslip på 16%, hvilket vel er højt men stadig acceptabelt?

    Er det et Bravo 2 drev, er mulighederne 1,.81:1, 2.0:1 eller 2.20:1 der alle giver negativt proplelslip med 30knob/4400/min/15"

    Måske det bare er et bravo 1 drev og alt er ok?


  • #44   13. aug det skulle gerne være et bravo 1 drev.
    har selv taget gearing på 1.5:1 som udgangspunkt ind til videre.

    ved faktisk ikke hvor meget slip man skal forvente


  • #45   13. aug BRAVO 1 drev ses meget sjældent på den type båd du har - det er som oftest Alpha One

    GEN I / II ( opbygningen i Alpha drevene er identisk - klokobling, vandpumpe i underhuset osv. ).

    BRAVO 1 drev er et højhastighedsdrev.

    BRAVO 2 er til store tunge både med behov for stort bladareal fx Bayliner 3055.

    BRAVO 3 er tl tunge både, der er på kanten til at være undermotoriserede, eller hvor man gerne vil have hurtig acceleration, manøvredygtighed og godt greb i vandet. Er kendetegnende med duoprop. Det findes ikke på andre Mercruiser drev.



  • #46   13. aug #45

    Okay, det må jeg da lige ha set efter når den kommer op. for den er solgt med et bravo 1 drev. og forventer da self det er hvad den er med.
    er der evt nogen nemme kendetegn man vil kunne se når den ligger i vandet.


    profilbillede
  • #47   13. aug Så Bravo 1 med 1.5:1 gearing passer vel også med dine tal? 4400/min/30knob/15" propel? (30knob~35mph). 16% propelslip er måske lidt højt, men ikke urealistisk, og der er jo stadig måleusikkerheden?

    Laver du samme beregning med 3200/17,5knob ender du på 34% - igen ikke helt skævt når det er lige efter planefart

    Nu ved jeg ikke hvor længe du sejlede WOT, men den kan måske have 1 knob mere at give af hvis den får lov at accelerede det siste? Eller du har haft modstrøm, og din GPS hastighed derfor er lavere end vandhastigheden?

    Tænker ikke der er andre muligheder for at ramme de tal du angiver end en 1.5:1 gearing, da højere gearing giver negativt propelslip.

    Og dermed er båden måske bare som den skal være?


    profilbillede
  • #48   13. aug #47

    ja hvis man går ud fra at smartcraft en pålidelig, og drev er som jeg tror det er ( hvilket jeg tror den er)

    så virker det til at de hastigheder jeg får ved de forskellige rpm passer meget godt. og hvilket er meget fint og hvad der er forventet.
    eneste negative lige pt ved det er at det virker som om at den bruger unødvendigt mere brændstof ved de hastighed. og at det må være et eller andet der ikke er helt rigtigt hvis den kun tager 4400 wot.
    og ja den kan måske godt få en lille smugle mere på wot da det ikke var så længe vi sejlede der. og som du skriver, modstrøm
    og trimmer jeg drevet mere op ved de omdrejninger, så stiger den godt nok i rpm men ikke i fart, så det må være fordi der er trimmet max ud inden den tager luft ned til propellen


  • #49   14. aug Står der "Drive serial No" på motorskjoldet....?

  • #50   14. aug nej desværre

    profilbillede
  • #51   14. aug Har du billede af båden på land, hvor man kan se drevet?

  • #52   14. aug ikke lige de bedste billeder. Men måske du kan se det der på

    profilbillede
  • #53   14. aug .

    profilbillede
  • #54   14. aug .

    profilbillede
  • #55   28. aug fandt nummeret på drevet, eller dvs noget af det, for ville da lige tørre det af så det var lettere at læse, og så fik klovnen her self lige fjernet en del af det 🙈🤬

    men måske Rambo kan få noget ud af hvad der kan læses på 😬


    profilbillede
  • #56   28. aug Hvis du har en ravlygte kan du måske tyde tallene bedre ved at lege lidt med den?

  • #57   28. aug sådan en har jeg desværre ikke. Men vi da prøve at tage motor skjoldet med hjem, og se om jeg må kan finde noget lys der kan få det bedre frem. den havde jeg ikke tænkt på 👍👍

  • #58   29. aug Hvis der står 0W488171, så er det Alpha One GEN II drev......

    Hvis der står 0W400171, så er det ukendt i søgemaskinen.....


  • #59   4. sep Så fik jeg en motor tester på den. og den viste ikke at der skulle være noget galt der. Så det næste skridt må være at se om der kan findes en mindre propel til den.

    Har fundet denne her. men er noget i tvivl om den giver nok. 1 tomme ned i stigning, Det burde gi til de ca 4600rpm. men kan ikke selv lige regne ud hvad der kan for ventes at når der så også går lidt over 1 tomme ned i diameter men over til 4 blade

    https://mercuryparts.dk/shop/102-spitfire--alpha-4-mercurymariner-135-300-mercruiser-alpha--bravo-1/130250-spitfire-14x14-rh/

    efter en test sejlas i dag. så er WOT ca 4400-4500 og ved 3000 rpm ca 17-18 knop med et forbrug på 38L i Timen 3200 rpm ca 21 knob og forbrug på ca 44 L i timen


  • #60   4. sep skal self først lige ha båden på land for en fastslå nøjagtig drev type og gearing

  • #61   4. sep Propel til Alpha One og BRAVO I er den samme, men der er forskel i gearingen.

    4-bladet 15" alupropel vil være en god prop til dig. Du kan købe den hos nytdrev.dk


  • #62   4. sep #61

    nu er det sådan at wot ligger meget lavt. Ca 4400-4500 og skulle jo helst har den tættere på de 4900-5000 og har en 3 bladet 15" på nu. vil en 4 bladet 15" så ikke gøre det lidt værre?


  • #63   4. sep I din første post skriver du WOT er 5300/min og du vil gå2 tommer op i propel størrelse, nu er den 4400-4500/min og du vil gå ned.

    Med al respekt, dine målinger ser ud til at være over hele skiven, er du sikker på din omdrejningstæller virker som den skal?

    Du skriver ikke hastighed ved WOT, er den ikke målt? Og hvad er hele formålet med at skifte propel størrelse, højere topfart, lavere omdrejninger ved cruise?

    Igen, din båd og dine penge - tror blot du skal gøre dig klart hvad du forventer at opnå


  • #64   5. sep Det lyder til, at du har en lille udfordring i drevets gearing, men det er svært at kompensere for med din propel.

    13" propel er lille - MEGET lille.

    Jeg ville få lavet drevets gearing, og derefter sætte den størst mulige propel på. Det vil give dig det bedste set-up.


  • #65   5. sep #63
    ja Per det hele kan godt se lidt forvirret ud. da vi købte båden havde vi kun omdrejningstælleren i båden at gå efter, og den var noget svingende til tider. Men I mellem tiden har vi får smartcraft til st virke som den skal. og den stoler jeg mere på. derfor det er gået lidt fra ar gå op i størrelse til istedet for at skulle ned i størrelse. og hastigheden ved wot 4400-4500 rpm er ca 29 knob mener jeg vi var oppe på.
    formålet med det hele er at ramme wot inden for det rigtige område, for nu virker det meget som om at den sejtrækker= øget brændstof forbrug.
    top hastighed går vi ikke op i.


    og vi kunne se på motor testen at den aldrig har sejlet med høje omdrejninger. der var kun reg. 1 time i området for 4500-4900 rpm


  • #66   5. sep #64

    det kan godt være det er den vej vi skal gå i stedet for. må se hvad gearing der er i den når vi for den på land igen, og så se om det er det vi kan gøre noget i stedet for.


  • #67   20. okt så fik vi båden på land, og det er et bravo drev der sidder der på. (som jeg ser det, og ud fra serie nummer skulle det også være det)
    så nu skal jeg bare ha fundet ud af hvilken gearing der er der i.


    profilbillede
  • #68   20. okt .

    profilbillede
  • #69   10. nov så fik jeg testet hvilken gearing der i drevet. og har tørnet motoren 10 omgange, og så er propellen gået ca 6.75 omdrejning. og det passer meget godt med en 1.5 gearing, der skulle den har drejet 6,66 omdrejning

    så det ser ud til at jeg skal ha en 1.65 gearing i. mit eneste spørgsmål lige pt til dette er om det normalt at en båd af den størrelse og motor skal køre med denne gearing.
    og så er spørgsmålet også om det så er nok til at kan hæve wot fra de ca 4400rpm den er nu, til min. 4800rpm.som er hvad jeg kan komme frem til at den min. burde tage af rpm
    (når det ser ud til at den propel jeg har nu er nok det mindste der burde sidde på den)


  • #70   11. nov 1,5:1 var vel også den eneste gearing der gav mening efter du fik styr på omdrejninger og hastighed?

    Men nu du ved hvad du har, er det vel Rambo der kan svare på om gearingen kan ændres i dit nav - og ikke mindst hvad det koster smiley

    Eneste anden mulighed for at få flere omdrejninger vil være at finde en skrue med lavere diameter, når nu stigningen ikke findes lavere. Men igen, det giver dårligere greb i vandet og dermed sikkert lavere tophastighed


  • #71   11. nov ja det passer meget godt med en 1.5:1 gearing
    og ja det er nok Rambo der er mest kvalificeret til at svare her. især hvad det ca vil koste at få en mekaniker til at skifte gearing.
    dog ved jeg at det ikke kan blive billigt når man kikker på nettet hvad bare tandhjulene alene koster 🥶🥶
    og er også lidt i tvivl om det er noget jeg selv kan gøre, da jeg ikke helt kan lure det med de shims ringe der sidder der i, om der skal måles med speciale værktøj hvilket der skal bruges. eller om det er så simpelt som der står i manualen om det. 🙈

    og ja har også kikket på en evt mindre propel, og har fundet en spitfire 4 bladet 14x14 dog i alu. Men kan ikke selv lige helt lure hvilket minus det vil komme til at give med den noget mindre diameter.
    topfart går jeg ikke så meget op i.


  • #72   12. nov Du bør jo nok overveje hvad du ønsker at opnå (bedre brændstoføkonomi var vist dit ønske?) kontra den investering det bliver at ændre gearing. Den bliver jo ikke pludselig meget økonomisk, måske du sparer 5l benzin på en sejltur? Og så skal der immevæk sejles en del før en investering på 10.000+ er tjent hjem.

    "kan man ikke få den man elsker, må man elske den man kan få" 😁


  • #73   12. nov Vores tidligere båd var med et bravo drev og stålpropel lige som dit og kunne ikke vippes op af vandet. Propellen blev overbegroet af alger og efter ca 3 uger var der mærkbar tab af motorkraft. Du kan bruge eddikesyre i en spand til at fjerne det, jeg fraråder dig at stikke fingerne i syren da din hud ikke har godt af det. Jeg tog båden op af vandet hver 3. uge og til sidst solgte jeg bådpladsen i havnen. Alle de 300 heste skal overføres til vandet gennem propellen så der skal ikke mange alger til før du mister effektiviteten i propellen.
    Rens propellen og tag en tur mere før du går ud og køber en ny.
    Mvh. Alex


  • #74   12. nov #72
    du har helt ret per. det skal overvejes meget hvad vi vælger at gøre. for der skal helt sikkert sejles meget før en regning på gearing ændring et tjent hjem. også derfor jeg har kikket lidt efter en anden propel, og de muligheder der findes der. og efter som jeg kan læse mig frem til om hvad pitch og diameter op og ned giver i rpm, så burde vi ramme et fornuftigt område for WOT. og må forvente det nok giver en noget bedre økonomi i det.
    eneste jeg er i tvivl om er om det vil give nogen andre ulemper ved at gå knap 2" ned i diameter.
    og mon ikke også vi nok skal få det lavet så vi til sidst også bliver glad for det hele ❤️


  • #75   12. nov #73

    i dette tilfælde er det ikke begroning der har været problemet. bind og propel bliver løbende efterset. og alt var mere rent end forventet da den kom på land.


  • #76   13. nov Du skal nok regne med gearing 1.65:1 i overhuset.
    Gearingen på BRAVO I / II er identiske i underhuset, selv om gearingen i overhuset kan variere.

    Priserne på reservedele ( originale fabriksnye ) løber helt af sporet.
    Et gearsæt i DK til overhuset ligger på lunt 25K, og hertil skal du have pakningssæt, drevolie osv. Du vil nok være i mål med en udgift alene i reservedele på små 30K.

    Der skal bruges specialværktøj og viden til at udskifte gearsættet i overhuset. Du kan læse dig til mange ting, men ikke det hele. Desværre.

    Jeg kan godt lave et overhus til dig med den rigtige gearing. Det er renoveret ( originalt ) og koster ca. 30K. Jeg skal have dit gamle overhus i bytte.
    Prisen er all in dvs., at du afleverer dit drev til mig, og jeg sætter et renoveret overhus på din gamle underdel, trykprøver det, fylder drevolie på og monterer anoder.
    Du skal blot hægte drevet på båden. Nemmere kan det ikke blive...:)

    Propellen skal være større. Jeg vil umiddelbart tro omkring 19" eller 21". Gå efter aluminium, Rustfrit stål har din båd ikke fart potentiale til. 4-bladet alupropel skal være min anbefaling til dig.
    Jeg kan skaffe en fin 4-bladet alupropel til dig, som koster ca 1900,- kr. Den er med fast nav, og klar til montering.



  • #77   13. nov ja det overrasker mig ikke at prisen ender der oppe 🙈🥶
    havde selv en idé omkring de 25k

    ja har læst en del om at kunne skifte det selv og der er nogen ting der ikke er helt klar, plus div special værktøj der til 😵‍💫

    og det er nok ikke lige det budgettet er til i første omgang, også derfor jeg har kikket en del på en mindre propel som et nødvendigt alternativ.

    48-19838 15p denne sidder på den pt. og der kan motor kun trække 4400 rpm.
    og havde derfor i tankerne at en 14x14 4 bladet ville kunne give de sidste omdrejning.
    og det er antaget på baggrund ved at for hver tomme ned I diameter skulle svare til 2 tommer ændring i pitch.
    og den 1 tommer den går ned i pitch regner jeg med at ca får lige på med at det bliver en 4 bladet i stedetfor en 3 bladet.

    eneste tvivl er om om at gå de knap 2" ned i diameter vil give andre problemer. og at vi så ikke vil vinde noget ved det skifte.


  • #78   13. nov Når man går fra alu til stål propel handler det ikke nødvendigvis om fart men om efektivitet. En stålpropel er mellem 5% og 10% mere effektiv på grund af propel tykkelsen (altså selve bladet). Den er uafhængig af din fart.
    På min nye motor kom der en 19" alu propel fra fabrikken og den ramte omdrejningsbegrænseren ved 32,4-32,8 knob og 52l/t. Med en 19" stålpropel kom den op på 35 knob og samme 52l/t forbrug. Man kan så vælge at køre i lavere omdrejninger og forbruge mindre ved samme hastighed med stål.
    Hvis man køber en sprit ny mærke propel (ca 9000kr) er tilbagebetalningen i løbet af 10 til 20 år for mit forbrug af benzin, med min motor på 140 heste. På hans båd med dobbelt vægt vil den være 5 til 10 år hvis han sejler lige så meget som mig. Jo tungere båden er desto mere giver det mening at sejle med stålpropel.
    Hvis hans gear ikke er slidt ned giver det ingen mening at skifte det ud og en ny propel er det der er billigst. At skifte gearet og sæte alu propel på giver et dårligere setup end det han har nu.
    Mvh. Alex


  • #79   14. nov Du kan være heldig, at finde et defekt overhus, hvor du evt. kan genbruge gearingen. Der findes to typer gearsæt til BRAVO I drevene. Det ene er med skråtskårne gearhjul, og det andet har ligeskårne. Du skal bruge de skråtskårne.
    Der er vist forskel på lejerne i overhuset afhængigt af, hvilket gearsæt der er monteret fra fabrikken. De ligegkårne gearhjul bruges primært til X og XR serien, og til applikationer, hvor der er dieselmotor koblet på fx Yanmar 6LP-serien.

    Der findes alverdens propeller til din type båd. Der findes nogle rettesnore, du bør følge ifm. valg af ny propel.

    For hver tomme du ændrer stigningen, ændrer du også omdrejningstallet med ca. + / - 200 omdrejninger pr, minut.
    Større propelstigning, sænker omdrejninger og omvendt.

    Diameteren er ikke den vigtigste faktor i første omgang. Propelproducenterne har taget højde for propelbladenes konfiguration, når de laver både stigning og diameteren på propellen.

    Du vil ikke umiddelbart løse din udfordring med manglende motoromdrejninger ved at sætte en 4-bladet alupropel på båden. Din udfordring er gearingen i overhuset, som ikke passer til bådens set-up. Det problem, skal du have løst først inden du kaster dig ud i propeljunglen......


  • #80   14. nov ja brugt kunne nok gøre det lidt billigere. Men så tror jeg nok jeg hellere vil vente til pengene er til at får lavet det med en nyere gearing hvis det skal være.
    jeg tror ikke jeg vil kunne vurdere ordentlig og en evt brugt tandhjul er i god nok stand. så hellere vente og undgå et evt fejlkøb i den prisklasse 🥶

    og ja hvis diameteren ikke ændre noget. så kan jeg godt se at 1 tomme ned i pitch i skifte til 4 bladet ikke vil ændre noget nævneværdig.

    vi må i tænkeboks om hvad vi vil gå efter på sigt.


  • #81   14. nov Det vil være nyttesløst, at hægte en 4-bladet 14" tommer propel på din båd, når fejlen til de manglende omdrejninger åbenlyst ligger et andet sted.

    Du har styr på motoren ( kompression osv. ), og gearingen har du også fundet ud af ikke er korrekt, så derfor skal du ikke begynde at eksperimentere med en ny propel, når fejlen ikke ligger der.

    Gearhjul til drev lider ikke metaltræthed. Jeg har endnu ikke set et gearsæt, hvor havariet skyldes metaltræthed, men jeg har set mange - rigtig mange - med defekter, fordi opliningen har været forkert. Gearhjulene har haft forkert trædemønster.

    Gearhjulene skal slides så tæt på midten, som det er muligt. Jo mere yderligt de træder, jo større slidtage, og jo større risiko for havari.


  • #82   14. nov nej vi må se om der ikke på er tidspunkt kan findes pengene til en nye/brugt gearing.
    og nok det eneste store spørgsmål for at skulle skifte det selv er det med de shims plader. og det er om man måler sig til. hvilken størrelse, eller om det er så simpelt som de skriver i manualen(hvilket jeg ikke helt selv tror på) det med at der er stemplet ind i drevet der hvor man åbner ind til gear, med hvilken størrelse der skal bruges.
    for syntes nemlig ikke her kan finde nogen former for part nummer på et evt værktøj til at måle det med,
    på samme måde som der skal skiftes gear på en Alpha drev.
    og ellers så må de ekstra penge på en mekaniker til også smiley


  • #83   16. nov Er de her noget der er værd at overveje? Ved godt de ikke er OEM, omvendt får du en bolt-on løsning og har et drev du bagefer kan sælge videre, det er jo vægten værd i guld smiley
    https://seimarine.eu/collections/bravo-sterndrive-upper-units?srsltid=AfmBOopEH3jTSqGtKJSU9JMg7JI5gVyMLiygW1wc0uHdA9mPnQoNcY1P


  • #84   17. nov Jeg har solgt en del SEI drev, men kun til Alpha One GEN I / II.

    Jeg kender ikke kvaliteten på deres BRAVO drev. På Alpha drevene er det fin kvalitet.

    Bælge, transomlejer og gearkabler bør man se bort fra SEI - det er meget ringe kvalitet og dårlig pasform.


  • #85   17. nov har godt nok set dem. og har skam også kikket en del på dem.
    men tænkte mest at det måske var noget billigt Kina kvalitet.
    men det lyder da lovende hvis deres Alpha drev er en ok kvalitet, så tænker jeg da at bravo drevene også er.
    men dvs at de sei drev passe direkte på mercruiser underdel og transsom?
    så ville dwt jo være både billigere og nemt.👍


  • #86   19. nov #85
    Har du sat din båd til salg?


  • #87   19. nov #86

    nej ikke den vi har snakket om her i tråden.
    jeg har min bayliner til salg, som jeg havde inden jeg købte anden båd sammen med kæresten. det er den vi har problemerne med


  • #88   1. dec det her spørgsmål er nok et Rambo kan svare på.
    vi er kikket en del på om vi skulle prøve at købe et overhus fra seimarine så prisen ikke stikker helt af. Men er lidt i tvivl om at gå fra en 1:1.15 til en 1:1.65 gearing om det giver nok.
    og så er spørgsmålet om vi måske ikke kan vinde mere ved at købe et bravo 3 underhus fra seimarine med i stedet. der vil vi kunne få en gearing på 1:2.0 med det overhus vi har nu.
    så ved jeg godt vi kommer lidt gætteri hvad angår propel. Men at de også er dyrere. Men så vil jeg se om man ikke kunne få lånt en for at få noget at gå ud fra.
    kender ikke fordele/ulemper ved bravo 3 drev.


  • #89   1. dec att: Peter B
    jeg tror desværre at du er en tidsrøver og lige så fult af PLAT so ham du har købt din baylinet af ?? jeg skrev spørgsmål på din annonce og du svarede at der ikke var nogen fejl på båden men at den var helt i orden øv øv
    du har ikke nogen empati for alle de mennesker hvor du spilder deres tid på at hjælpe dig
    faktum er at du har lavet en LORTE handel og nu kaster du bare lorten videre og søger gratis hjælp til et nyt projekt ????
    det koster at have en båd og du kan ikke forvente at få det hele for det halve


  • #90   1. dec Att Hasse

    det var det er underligt kommentar at komme med. ja du skrev og spurgte på den båd jeg har til salg som Ikke er den samme båd som denne tråd omhandler. og der spurgte du til og den var 100% i orden, og så du nok også selv har læst, så fik du også svar på hvad den havde af fejl og mangler.
    og kan på ingen måde heller ikke se hvad problemet er i at jeg skriver og søger råd her inde.
    folk kan jo selv bestemme og de vil bruge tid på det eller ej. så kan da ikke se hvordan jeg prøver at tørre den af på andre. tvært imod, så prøver jeg egentlig bare på at få det bedste ud af den måske ikke bedste handle vi har gjort med denne båd.


  • #91   2. dec Skulle vi ikke lade julefreden sænke sig over Baadgalleri i stedet for at bekrige hinanden?

    Som jeg forstår det, er der tale om 2 forskellige både, en Bayliner som Peter er ved at sælge og en Carver 25 som har de problemer vi diskuterer i denne tråd. Og Carveren (den med problemerne) er ikke til salg?

    Nu har jeg efter bedste (beskedne) evner forsøgt at bidrage her i tråden, og det har udelukkende været for min egen fornøjelses skyld.

    Dels synes jeg det er interessant at lære om andre både og deres opsætning, og ikke mindst høre hvad f.eks Rambo har af erfaring, dels vil jeg gerne hjælpe mine sejlerkolleger med det jeg måske kan bidrage med.

    Og så er det jo dejligt "billigt" for i sidste ende er det jo ikke mig der trækker muldvarpen op når der skal købes nyt drev. smiley

    Om folk så ender med at bruge mine råd eller ej, bekymrer mig ikke så meget. For i sidste ende er BG jo bare en bænk hvor man mødes og diskuterer hvad der rør sig, ganske uforpligtende. Men det er naturligvis altid rart når man kan bidrage til at få et problem løst og en glad mand på vandet igen.

    Man skal selvfølgelig ikke sælge noget med kendte fejl og mangler, og det ser jeg heller ikke Peter gør, når han sælger en anden båd herinde.

    Og kommer Carver'en en dag til salg, kigger køberne jo nok denne tråd igennem også og så er de da helt up to date mht fejl og mangler smiley


    profilbillede
  • #92   3. dec all:Per T
    god ide`og god jul til dig min ven


Kommentér på:
marchhastighed / forbrug

Annonce