{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
487 visninger | Oprettet:

Go G
Go G
Tilmeldt:
15. jul
Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 3

Bundmaling: Er Hempel blevet dårligere? Og hvad skal man så vælge? {{forumTopicSubject}}

Jeg har i mange år brugt Hempel Hard Racing Xtra som bundmaling på min båd.

Forrige gang min båd var oppe og blive bundsmurt var sommeren 2022. Den efterfølgende periode i vandet kom der ruebegroning hurtigere, end der plejer.

Sidste gang båden var oppe og blive bundsmurt var i juni 2024. Der var det helt tydeligt for mig, at malingen såvel i konsistens som i farve afveg fra, hvad jeg er vant til med Hempel Hard Racing Xtra.

Sjovt nok, så havde en forhandler af marineprodukter kort tid forinden fortalt mig, at mange kunder havde tilkendegivet lignende vedr. Hempels bundmalinger.

Hvad er jeres erfaringer?

Måske er der nogen, der har noget hemmelig insiderviden, de vil dele…?

Og vigtigst af alt: Hvilke bundmalingprodukter bør man vælge i dag (for en langsomtgående glasfiber motorbåd)?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Bundmaling: Er Hempel blevet dårligere? Og hvad skal man så vælge?
  • #1   29. jul Det er ingen hemmelighed, at kravene til bundmaling er blevet skærpet de seneste par år.

    Det betyder, at de stort set ikke må indeholde ingredienser mod begroning.

    I mange tilfælde kan forbehandlingen være årsagen til begroning uanset valget af bundmaling.

    Vandtemperaturen, algeforekomst og ikke mindst hyppigheden af sejlture har afgørende indflydelse på begroning af bunden på båden.


  • #2   29. jul Kig lidt på Jotun Nonstop, super go bundmaling som jeg har brugt i mange år

  • Go G
    Go G Tilmeldt:
    jul 2024

    Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 3
    #3   30. jul RAMBO skrev:
    "I mange tilfælde kan forbehandlingen være årsagen til begroning uanset valget af bundmaling."

    Skal det forstås sådan, at bundmalingen falder af, hvorefter bunden bliver begroet...? Eller snakker vi om bundmaling som ikke falder af bunden, men alligevel bliver begroet?


  • Go G
    Go G Tilmeldt:
    jul 2024

    Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 3
    #4   30. jul Beckmand skrev:
    "Kig lidt på Jotun Nonstop, super go bundmaling som jeg har brugt i mange år"

    Jeg har i mange år brugt Hempel Light Primer under min bundmaling. Ved du, om Hempel Light Primer er kompatibel med Jotun Nonstop?

    Det kan jo blive et stort projekt for mig at skifte bundmaling, hvis jeg skal slibe primeren af og prime hele bunden om.


  • #5   30. jul Jeg mener Jotun er kompatibel med det meste men det kan sikkert googles smiley

  • #6   30. jul Vores lokale skibsmaler på havnen anbefaler at man giver den sealer efter man har primet, og inden man smører antifouling på.

    Deres erfaring er at bundmalingen ikke hæfter ret godt direkte på primeren.

    Jeg sleb bunden helt ind til gelcoaten i 2019, gav to lag light primer, et lag sealer, og to lag antifouling. Har ikke bundsmurt siden da. Når den kommer op er den slimet, men ellers ikke nogen begroning. Det forsvinder med en højtryksspuling.

    Det er Jotun bundmaling.


  • #7   31. jul Vil også anbefale Jotun NonStop.

    Eller endnu bedre (og dyrere), Jotun NonStop Supreme (holder 2 sæsoner).


  • Go G
    Go G Tilmeldt:
    jul 2024

    Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 3
    #8   1. aug Okay tak for alle svarene.

    Jeg vil tage et kig på (dvs. Googl'e) Jotun NonStop Supreme.

    Hvad med bundmaling fra Seajet - er der nogen, der kender til det?

    Forrige gang, da min båd var oppe, så prøvede jeg at give propellen og bronze-roret "Seajet Pellerclean". Da den kom op igen i sommers, efter at have været næsten 2 år i vandet, var der næsten ingen begroning på propellen og roret. Og de få ruer, der sad, kunne jeg nemt feje af bare med fingrene. Må indrømme, at jeg var lidt imponeret. Jeg har set, at Seajet også laver bundmaling... måske kan de noget særligt...?


Kommentér på:
Bundmaling: Er Hempel blevet dårligere? Og hvad skal man så vælge?

Annonce