Få dog VHF i båden !! {{forumTopicSubject}}
Jeg er selv en fanatiker med fastmonteret VHF m/ DSC + en bærbar VHF som er "vandtæt" til hvis jeg skal ud og flyde i vesten......
Nu har jeg snakket med rigtig mange og der er sygt mange som bare har en mobil telefon med - det er, i mine øjne, stjerne åndssvagt !
Næsten alle har en GPS i båden, med en tilkoblet VHF tager det 2-3 sekunder at sende nødsignal hvis du skal stå af hurtigt, alle i nærheden modtager dit signal + din position - ergo er du garanteret at hjælp ER på vej.
Med en mobil skal du selv gætte dig frem til hvor du er ca, be' til gud om at din mobil ikke bliver våd FØR du får ringet efter hjælp - og at der overhovedet er signal der du er.............
Der skal SRC Certifikat til en VHF, men køb den dog bare og tag certifikatet senere, ingen vil sagsøge dig for at træde ind med din VHF i en nødsituation - certifikat eller ej.
ERGO: i kan købe motorer, propeller, lister og fanden og hans pumpestok for mange tusinde kr - brug dog for H..... bare 1200,- på en ny VHF så du kan få hurtig hjælp + hjælpe andre når du er tæt på.
En båd kan synke 200 meter fra dig, de kan se dig men du hører ikke deres nødsignal da du ikke har VHF men kun mobil...........hvilken smag vil du have i munden bagefter ?
(Jeg ser her helt bort fra raketter, blus osv - dem er der mange som heller ikke har med ud....rystende tanke....)
Ahhh, nu kom jeg af med det - Go' Weeekend til alle !!!
/Allan
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 43 Svar: 292
hvad for en vhf skulle man købe så?
mvh
René
nov 2006
Følger: 2 Følgere: 4 Både: 2 Svar: 149
HUSK nu at kører med sikkerhedssele i din bil,for jeg syntes F..... det er pløk åndsvagt ik at gøre det!!!!!!!!!!!!
Nu er det jo ik alle der sejler på åbent vand,men i indre fjorde og søer, og der er ik længere end man ka svømme...........
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 18 Svar: 188
Jeg kan jo altid, jeg har jo ikke, jeg kan bare......
Man kan faktisk opfange et nødkald fra en båd, man kan faktisk hjælpe andre i nød, man kan yde hjælp når man har en VHF i sin båd og derved kan opfange et nødsignal fra en som IKKE er tæt på land, men så absolut alligevel har brug for hjælp.
Jeg sejler ud fra gilleleje, jeg skal ikke meget ud før end at jeg ikke kan se enten mod Helsingør / Hornbæk eller Rågeleje / Tisvilde - men jeg kan på max 15-20 minutter komme dertil hvis jeg opfanger et nødsignal på min VHF.
Hvis DU sidder i din båd og den begynder at synke - så er det jo ret så surt at kunne se en båd i horisonten men ikke at kunne kontakte den - du har jo netop ikke mobilnummeret til nærmeste båd, vel !?
En VHF er en enkel, billig og god forsikring - for dig selv og dine medsejlere !
apr 2007
hej allan
hvad for en vhf skulle man købe så?
mvh
René
Hej Rene !
Jeg købte en Cobra MR E55 hos Shipshop.dk, samtidigt købte jeg en 2 meter VHF antenne - men her er det så smag og behag om din båd skal ligne en pindemad eller ej
Som hånd-VHF har jeg en Uniden Atlantis 250......
Fordelen ved VHF er også at al snak imellem bådene jo er gratis - også selvom man ligger i svensk farvand og man kan ikke rende tør for taletid eller strøm.......
Hvis en båd er så slemt ramt at man ikke kan sende på den fastmonterede - så bruger man hånd-VHF'en......
Til Dennis:
Jeg kører altid med sele - og har VHF i min båd.....
apr 2007
Hvor har jeg skrevet "skal" ???
Jeg tillader mig at opfordre til at man udviser et minimum af interesse for sin egen sikkerhed og andre på vandet - og så spiller du mavesur ?
Jeg håber da bare at du eller andre aldrig kommer i den situation hvor du kunne have brugt din VHF - men ligesom en sikkerheds sele så har man den, tager den på og håber så samtidigt at man ikke skal bruge den til noget.
Dem som kører uden sele / sejler uden radio......du kender vist min holdning til det og det er en mening jeg har lov til at have uanset om du kan lide det eller ej !
apr 2004
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 4 Svar: 101
De fleste sejler jo de dage med godt vejr hvor der er en del andre folk på vandet og i nærheden af kysten.
Super du har to VHf''ere - så kan du også ringe fra den ene ende af båden til den anden.....
Frank
nov 2006
Hvorfor køber i ik en kaffemaskine til jeres båd, den koster ca. 250,- V Thansen. Det vil være pløk åndsvagt ik at ha den, for HVIS nu det er mega koldt ka i jo ik holde varmen. Så ta nu for H...... at vågne op og få købt den maskine;-)
Bare et eksempel på at det ik hjælper at KASTE ting i hovedet på folk som du gør. Du har din mening og andre har deres mening. Ingen grund til at blive sur over dette;-)
apr 2007
Det er faktisk ret fikst med 2 VHF'ere.....når madammen sendes op for at hente føde,så kan hun altid lige checke om det nu var ketchup i den franske eller hvad.... - igen, det koster ikke noget......
apr 2007
Dansk Sejlunion anbefaler ligeledes VHF i bådene, uanset størrelsen : (link fjernet)
Du mener sikkert at Dansk Sejlunion ikke aner hvad de snakker om eller bare vil sælge VHF'er.......
Du vil så åbenbart hellere have din kaffemaskine....fred med det min ven
Jeg skal se om jeg kan finde en fornuftig plads til en sådan i min yacht på 21 fod !
nov 2006
"Jeg skal se om jeg kan finde en fornuftig plads til en sådan i min yacht på 21 fod !" Som om din båd er noget specielt, en benzinsluger JA, men nu er det jo ik alle der har brug for sådan et skrummel.
Og hvis du er så bange for at din båd synker,sku du måske kun sejle ud erter forholdende som andre gør,og som Nicolaj John ( SVENDBORG) R: Skriver.
Istedet for at oprette en tråd med overskriften:
Hvor mange har VHF i deres båd?
Så skriver du: Få dog VHF i båden!! Og blir så pisse sur over at nogle folk ik har samme mening som dig!!!!!!
apr 2007
Gudfader, lille ven.....er du generelt morgensur eller fatter du bare ikke ironi ???
En Yacht på 21 fod er sgu'da en joke, min ven - helt på højde med din populisme omkring en kaffe maskine......
God morgen
nov 2006
Ellers et fint renov. projekt du har haft gang i, du ku jo kigge på min, hvis jeg ik har pisset dig alt for meget af. Og lille og lille tja det er der jo så delte meninger om;-),men aldersmæssigt er vi jo stort set lige grå, så ved ik hvor du får det andet fra hehe.
apr 2007
Nej, det er skam OK at have en anden mening - det rører mig ikke en pind.......
Noget andet er så at begynde at disse min mening - så brummer jeg altså højt....
Peace
maj 2004
Følger: 35 Følgere: 67 Både: 7 Emner: 87 Svar: 1.038
apr 2007
Jeg aner ikke hvad der bedst, jeg købte mine på den måde at jeg først købte en håndVHF og bagefter en fastmonteret i forbindelse med min ombygning af båden.
Det er, efter min personlige mening, ligeså vigtigt at have VHF i båden som en redningsvest.......men det er der jo delte meninger om
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
jeg er faktisk 100% enig med det nicolai john har skrevet, det er lidt overkill i de små både hvor vi alligevel kun sejler nær kysten og når det er godt vejr
maj 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Både: 2 Emner: 27 Svar: 1.075
jan 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 7 Svar: 427
apr 2007
Igen, Mobillios er da fin nok - men er absolut ikke bedre end VHF ejheller en erstatning.
Jeg mener at redningsveste, raketter, blus og VHF alle er det samme - nemlig sikkerhedsudstyr.....
(...og der er mange som end ikke har raketter eller blus ombord !!!)
jul 2007
Følger: 1 Både: 1 Emner: 7 Svar: 168
apr 2007
Du har fuldstændigt ret, en mobillos og en hånd-VHF dækker fint behovet for de fleste - og det er netop min pointe
Man skal ikke KUN stole på VHF eller mobiltelefon - men at kombinere de 2 ting er den bedste løsning.....
/Allan
jul 2010
Følger: 10 Følgere: 10 Både: 3 Emner: 11 Svar: 68
jul 2011
Følger: 26 Følgere: 28 Både: 3 Emner: 37 Svar: 454
jul 2010
Følger: 10 Følgere: 10 Både: 3 Emner: 11 Svar: 68
jo det er rigtigt en vhf dsc kursus... men det er ikke så svært at tage..... men hvis du har en vhf og ikke kurset og det er i nød vil der ikke ske noget hvis du bruger den....*S*
Få dog VHF i båden !!