Tofter+hæk {{forumTopicSubject}}
Hej derude. da vejret endelig er her til at jeg rigtig kan gå igang med mit jolleprojekt.
Jeg har fået anskaffet mig krydsfiner og skal i gang med at skære pladerne til, men jeg kan ikke lade være med at tænke længere frem.
Jeg har studset over en ting jeg har set på nettet. i alle andre lande især Amerika bruger de noget de kalder for Peanut butter som er polyester blandet med fumed silica og glasfiber tråde.
Fumed silica går simpelthen ind og jævner polyesteren og gør den meget lettere at arbejde med.
"i alle andre lande" betyder at vi ikke har noget herhjemme i Danmark der kan det samme???? findes der er et gemt produkt af noget der kan det samme eller hvad forgår der?
så tænker i sikkert, hvad fanden skal du bruge det til?
det er simpelthen til at runde mine kanter af, de kalder det filleter over i Amerika, fra tofterne mod skroget, får jeg denne 90 grader vinkel, som det her peanut butter runder af, så glasfiber bliver nemmere at rulle på, det samme for min hæk. Det skal lige siges, at mine tofter kommer til at fylde ned bådens bund.
Jeg tager gerne imod forslag
hav en god dag!
jan 2023
Følger: 42 Følgere: 47 Både: 1 Emner: 12 Svar: 86
men Epoxy er simpelthen vejen frem til at runde kanter af udover tec7?
Jeg fandt det her fra System West https://www.bauhaus.dk/west-system-colloidal-silica-406-60-gram
Men hvis jeg nu blander Chopped strings af glasfiber, så kan jeg jo egentlig godt lave det af polyester?
jan 2023
aug 2022
Følgere: 22 Både: 2 Emner: 2 Svar: 33
Det er polyester og ikke ret dyrt.
Jeg brugte det selv flere steder i mit projekt og holder stadig til mit misbrug
jan 2023
Det skal jeg så lige ha købt noget mere af. Jem og fix har den her https://www.jemogfix.dk/presto-polyester-spartel-2-kg/6122/9031671/?gclid=Cj0KCQjwmtGjBhDhARIsAEqfDEeIFcXea3B5nObwX3OCeOzeYWEBRrS4zpUxwqlITmOpxA9xKNh005MaApSKEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
super pris
Havde egentlig bare købt det til små skader på jollen, men hvis det kan bruges til at runde kanter og hjørner af, inden glasfiber, så er det da en udemærket løsning
aug 2022
Følgere: 22 Både: 2 Emner: 2 Svar: 33
Jeg brugte det til at runde steder på jollen af med, inden jeg gav fiber og gelcoat og det har virket super
mar 2021
Følger: 13 Svar: 5
mar 2021
Følger: 13 Svar: 5
Tak for svar
jan 2023
Jeg går med polyesterspartel, da det er billigt og har vist sig at være super effektivt.
herefter smører jeg polyester spartel i alle 90 grader kanter for at runde det af, så glasfiberen bliver nemmere at påføre. til sidst slutter jeg af med gelcoat.
Tofter+hæk