801 visninger
|
Oprettet:
Propel/motor {{forumTopicSubject}}
Har en campion allante 485 bowrider
Har monteret en suzuki df90 4 takt fra 2006
Kan det virkelig passe den ikke vil sejle mere end ca 55 ?
Skal lige have tjekket propel str imorgen men ligger 5300-5500 omdrejninger ved maks gas
aug 2022
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
apr 2021
Svar: 41
aug 2022
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 16 Både: 2 Emner: 9 Svar: 241
Fx med 19" stigning og 10% slip får jeg ca 30 knob som er tæt på de 55 km/t
Måske kan den trække en 21 tommer. Det må komme lidt den nuværende situation og belastning. Måske endda 23 tommer. Men det koster bundtræk.
aug 2022
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
aug 2022
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 50 Både: 1 Emner: 16 Svar: 308
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 16 Både: 2 Emner: 9 Svar: 241
Er vist enig med de fleste her, men 90 hk er 90 hk. Er de 90 hk ved et lavere omdr tal, er momentet tilsvarende større, som så betyder den kan trække en større stigning.
Fra 90 hk ved 5500 omdr/min er resten gearing, som dels er de 2,59 og dels stigningen.
Prøv at indtaste i denne propelberegner, du kan vist vælge en båd tæt på din:
https://turningpointpropellers.com/PROPWIZARD/
Ellers vedlægger jeg en tabel over motorer og gearinger, som jeg har fundet engang.
Og er enig med #8, der er noget der ikke rigtigt passer i regnestykket, men de 2,08 er først fra 2009-modellen iflg "min" tabel som har passet indtil nu.
Men prøv lige at måle hastighed (med GPS, ikke tryklog)) ved forskellige omdr i begge sejlretninger. Vi mangler lidt rådata
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 16 Både: 2 Emner: 9 Svar: 241
Og som #8 nævner, den propel er for lille i diameter for en 3-bladet, slippet er nok noget større end 10%. En 4-bladet er nok noget bedre med den "langsomt" roterende aksel på en Suzuki.
aug 2022
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
aug 2022
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
Men kan godt være det er en 4 bladet der skal til
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 50 Både: 1 Emner: 16 Svar: 308
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 50 Både: 1 Emner: 16 Svar: 308
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 16 Både: 2 Emner: 9 Svar: 241
Lad os få lidt præcise målinger når du har prøvet propellen. Men som nævnt tidligere får jeg en teoretisk hastighed på 33 knob ved 5500 o/min og 19 tommer. Slip på 10% giver 30 knob.
Det passer ikke helt med dine målinger, men fra 17 til 19, og lidt mindre slip, kunne nok give 10%
aug 2022
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
Fik den kort på på 32 knop men ellers omkring de 30,9 med ca 5400 omdrejninger.
Der var stadig fint optræk. Men når den kommer om på ca 5000 omdrejninger tar det lidt tid at nå de sidste 400-500
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 16 Både: 2 Emner: 9 Svar: 241
https://goodcalculators.com/boat-prop-calculator/
Den fortæller dog ikke hvad der kan lade sig gøre, kun hvordan omdr, slip og hastighed hænger sammen.
Beregneren fra Turningpoint i #10 kan inkludere båden som man ikke kan lave om på, men det kan man på vægten. Ud med alt udstyr, øl, overflødig benzin, den store værkstøjskasse, svigermor og fiskegrej. Tilbage lidt benzin, et lille anker og en pagaj, og måske en ven, den kan placere sig forskellige steder i båden.
Trim er op til dig selv, men det har du nok prøvet.
Og så er det selvfølgelig en forudsætning at motor har alle 90 hk hjemme. Specielt at dyser er helt rene, det kan et trænet øre nok høre på motorgangen.
Uden at kende båden, vil jeg nok mene den med 90 hk skal op på 35 knob, men det kræver en 21" propel og en lettere båd.
32-33 knob er max med en 19" ved et slip på 4-5-%
Propel/motor