Vejr og vind {{forumTopicSubject}}
Når jeg skal ud og sejle, så gør jeg et stort job i at læse vejret - især vinden. Men nu er jeg stadig en rookie, som kunne fare vildt i et kompas.
Er der nogle tommelfingerregler for hvordan vinden skal være, før man kan sejle nogenlunde stabilt?
Jeg tænker f.eks på fralandsvind kontra pålandsvind, eller vindretning i forhold til kysten.
Selv sejler jeg primært i Horsens fjord, og jeg har oplevet at ret meget mere end 4 m/s vind kan hurtigt sætte en stoppe for glæden, da der laver nogle okay bølger til en lille båd som min.
I går løb jeg forbi fjorden ved Århus, og selvom det blæste + 5m/s så var vandet fuldstændig stille. But how?
Så - har du nogle tips?
okt 2012
Følger: 18 Følgere: 169 Både: 2 Emner: 18 Svar: 1.054
Men det gør det bare meget sjovere
jun 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 8
Hvordan forholder det sig inde i en fjord?
aug 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 65
https://ifm.fcoo.dk
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 876
Er det en robåd, en lille speedbåd, eller måske en lille sejlbåd (den er vist ikke oprettet?)?
Det kommer også an på om du udelukkende sejle kystnært og om der er skov eller åbent land ved kysten.
Men selvfølgelig er det altid en god idé at tjekke vejrudsigten så man ved om vejret skifter.
Det er fint i starten kun at sejle når vejret er godt - måske under 4-5 m/s og så selv begynde at fornemme hvordan det er der hvor man sejler mest.
jun 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 8
Jeg synes at siden fcoo.dk er rigtig god - den vil jeg prøve at bruge.
aug 2004
Følger: 5 Følgere: 7 Både: 2 Svar: 17
Vejr og vind