1.717 visninger
|
Oprettet:
Yamaha 50 HK EFI 4T vs. Yamaha 60 HK EFI 4T {{forumTopicSubject}}
På min Yamarin 47TC er der på hækken en Yamaha 50 HK EFI 4T fra 2016 - har rundet 190 timer - kører perfekt. Har tænkt på at udskifte den med en ny Yamaha 60 KH EFI 4T. Hvor meget mere får jeg ud af det bortset fra de ekstra 10HK. Er det spild af penge i forhold til den 50 HK som sidder på pt.?
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Dvs. hvis dit nuværende set-up til eksempel kan sejle 50kmt, så skal du ikke forvente at komme til at sejle mere end måske 54-55kmt
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 90 Emner: 75 Svar: 1.193
Vi har fået en RF propel på, helt standart størrelse, og vi fik lidt i optræk og et par km/t i topfart, hvordan det er gået til ANER jeg ikke, da de jo er ens i størrelse, det eneste er jo vægten og stivheden i den, sååååååå hvad der er gået "galt" er et mysterium.
Men inden man smider de 3-4 kilo for en propel, så undersøg om det ikke er muligt at låne/leje en, evt. en der har en herinde eller om der er en forhandler der gør sig i det at man kan prøve en af på DIN båd.
Og så er der self de muligheder at "lege" med størrelser på propeller, men det skal jeg overhoved ikke gøre mig klog på, og vil heller ikke gøre det på min egen da gearkasse og lejer jo fra fabrikken er til den størrelse DE har sat på og derfor vel kan klare den, jeg undersøgte endda om garantien på motoren vil blive berørt af det ved propel skifte, det gjorde den så ikke på min, da størrelse og producenten var Yamaha selv, lægger man 100 kilo for motor og div tilbehør, ja så passer man sgu på det ( i mine øjne he he )
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 26 Både: 2 Annoncer: 1 Emner: 50 Svar: 530
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Så længe at motoren ligger i sit optimale omdrejningsområde med båden lastet, og ved fuld gas, kan der ikke blive noget med garrantien pga. propellen. Hvis ellers propellen er i orden og passer på motoren.
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 26 Både: 2 Annoncer: 1 Emner: 50 Svar: 530
jan 2021
Følger: 12 Følgere: 14 Både: 1 Emner: 4 Svar: 51
jan 2021
Følger: 12 Følgere: 14 Både: 1 Emner: 4 Svar: 51
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Glædelig jul
maj 2019
Følger: 4 Følgere: 8 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 1 Svar: 257
Mvh. Alex
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 50 Både: 1 Emner: 16 Svar: 311
Det mest optimale er naturligvis at montere den største mulige motor på båden.
Da båden kun er godkendt til 60hk er det naturligvis ikke muligt at sætte større på iforhold til forsikringen.
Du vil ikke mærke nogen forskel på en 50hk til 60hk motor, begge motorer er samme motorblok, og effekt forskellen vil være minimal.
Det hvertfald en dyr opgradering for måske 5km/t på toppen.
sep 2012
Følger: 4 Følgere: 6 Både: 4 Annoncer: 1 Emner: 16 Svar: 125
Man ik får effekt fra 50-60 hk kan godt være det er samme blok osv men lavet om i motorstyring osv så du får da noget ud af de sidste 10 hk
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 50 Både: 1 Emner: 16 Svar: 311
Det er drejningsmomentet der er afgørende og da litter effekten på motor blokken er ens, vil du ikke mærke den store forskel på fremdriften med 10hk måske lidt på toppen af omdrejningskurven.
Jeg har været med til at sælge mercury / mariner motorer tilbage fra slut 00,erne hvor 50-60 hk motor var ens. Her fik vi klistermærker fra importøren så kunne vi selv vælge om vi ville sælge den som 50 eller 60hk vi lavede ingen ændringer på motoren, kun 3 klistermærker på motoren, og så klistmærker på hætten.
Om det har ændret sig idag skal jeg ikke kunne svare på, men jeg ved at ved mariner eller mercury betalte du ekstra for ingenting ☺️
Yamaha 50 HK EFI 4T vs. Yamaha 60 HK EFI 4T