{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.677 visninger | Oprettet:

Hjælp til båd køleskab {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg står og skal bruge et køleskab til en båd der skal installeres mere eller mindre permanent. Men kan det virkelig passe at et lille køleskab koster 5-6000. Syntes godt nok det er pebret.

Er der nogen der gider give lidt vejledning til en nybegynder?

Højde max 60
Bredde 38


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hjælp til båd køleskab
  • #1   12. jul 2015 Ja.. Små køleskabe er desværre ret dyre men de fås noget billiger end det du nævner der.. Tjek evt Skovsen de har vist lige haft dem på tilbud

  • #3   12. jul 2015 Tak for jeres svar.

    Jeg har et andet sted læst at det ikke er så godt at købe et alm køleskab da ikke tåler salt i længere tid. Er det et salgstrick eller er der noget om snakken?

    Men på den anden side hvis dit 12v køleskab har holdt i 15 år er det jo slet ikke dyrt.


  • #5   13. jul 2015 Preben J: Jeg fik mig nok formuleret lidt dårligt. Men Jan A foreslog at købe et i skousen og så vidt jeg ved forhandler de ikke båd køleskabe. Var udmærket klar over at dit var et rigtigt båd køleskab. Jeg må se det som en langsigtet investering smiley

  • #7   13. jul 2015 Hej, tjek evt. Ved en campingvogn forhandler, der kan der evt fås et til en bedre pris, evt. Evt et på gas, du får problemer med strøm hvis ikke du har nogen meget store forbrugsbatterier.

  • #8   13. jul 2015 Hey...

    Min sejler makker, købte i sin tid, et brugt 12V køleskab ved en campingforhandler.
    Gav 1000-1500kr. Da var det ca. et par år gammel, fungere perfekt og har en god størrelse.
    Men han byggede også sin "køkken afdeling" om i hans Junker.. Så der betød størrelsen ikke alverden. Bare det var stort nok.


  • #9   13. jul 2015 prøv at se efter en brugt g og g

  • #10   13. jul 2015 Tak for alle de gode svar smiley

    Er det også 12v man bruger i en campingvogn? For så vil jeg da besøge et par campingforhandlere også.


  • #11   13. jul 2015 Det er både til 12 volt og 220 volt i campingvogne, du bestemmer selv. Regn med ca 3500-4000 kr.

  • #12   13. jul 2015 Harald Nyborg havde for nogle år siden et lille udvalg ag minikøleskab

  • #14   14. jul 2015 Biltema i glostrup har 220v/12v combo koleskab til 800kr.

  • jimmy J
    jimmy J Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Svar: 12
    #15   16. jul 2015 hej
    Jeg købte et 12 v køleskab for et år siden hos Biltema i Ålborg og installerede det i min båd og har IKKE haft problemer med det jeg har endda koblet det på sådan en måde at når der er installeret landstrøm falder der et relæ så det går på 220vac og prisen ... som Kenneth skrev ca 800 kr. og som jeg tænkte går det istykker så køber jeg bare et nyt det kan gøres mange gange til den pris....men.... det er 43 cm bredt??????


  • jimmy J
    jimmy J Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Svar: 12
    #17   17. jul 2015 Hej Preben
    Ja det er rigtigt, men i princippet betyder det ikke så meget da du ikke bruger batteri under sejlads, samt når du er i havn går den over på landstrøm, jeg har 2 stk 180 A batterier så jeg har nok til at bruge af, samtidig er alle mine 'lamper' blevet udstyret med led dioder og alt det gamle udstyr er skrottet så jeg bruger ikke mere end før jeg opdaterede båden men du har ret man skal huske på sådanne ting som kan give en et problem, jeg har gjort det sådan at jeg har lavet en liste over alt som bruger strøm (i et excel ark) og ude til højre står så effekt samt strøm ( for dem som ikke ved det så er ohms lov her effekt=spænding x strøm P=U x I eller watt = volt x ampere) samt dette giver mig også en oversigt over forbrug hvilken type kabel jeg skal bruge (kvadrat) og effekt på hver forsyning så jeg ikke overbelaster kablerne) her er en ting som mange glemmer at der er forsynings kabler som man glemmer at tage højde for på et 12 volt system


  • #18   17. jul 2015 Godt sagt Jimmy, min original Norcold køleskab som kom med båden bruger 42 w og dog mindre i forbrug ,men ikke fantastisk sådan. Hvis man holder til reglen at aldrig undlade køleskabet eller andre unødvendigt udstyre tændt i en ubemandet båd vil der ikke være problemmer overhovedet trods biltemas 75 w køleskabe forbrug. Jeg tænder køleskabet kun når motoren er i gang og generatoren oplader eller når jeg er på landstrøm. Jeg har også bemærket at drinks er stadig kolde trods at køleskabet er slukket fordi vandet køler bådens skrog hvor køleskabet er placeret.

  • #20   17. jul 2015 Preben J : hvad er tysker fortøjring?

  • jimmy J
    jimmy J Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Svar: 12
    #21   20. jul 2015 hej igen
    når man ser på det så er det køleskab fra Biltema jo samtidig IKKE et kompressor køleskab dvs. det har flere fordel, fxs. lavere vægt, mindre støj samt hvis man ønsker at bruge batteriet (erne) mere end jeg gør kan man jo købe nogle solceller til opladning af disse så er man i princippet garderet og disse kan fåes til få penge idag, der hvor jeg har et større problem er i princippet opvarmning af vand, der har jeg lavet en 25 ltr 230 volts kedel om så den også kan køre på 12 volt 500 watt legeme men kun når motor er igang ellers er den kun til landstrøm. dog kan den kobles på batterier hvis jeg ønsker det i en kort periode. jeg har ikke haft problemer så sund fornuft er det folk skal have, når vi snakker om strømforbrug i en båd.


Kommentér på:
Hjælp til båd køleskab

Annonce