2.541 visninger
|
Oprettet:
Speedbådskørekort. {{forumTopicSubject}}
Ja ved godt der har været spurgt 100 gange men jeg er stadig i tvivl efter at have læst om det mange gange !
Kræves der speedbådskørekort til min 15 fods båd med 30 hk motor ? Jeg ville ikke mene det, men bliver i tvivl da båden ER planene, den tabel man kan kan se bådlængde og motorstørrelse, er den til at lukke op og skide i når bare båden er planene ? Syntes det er en grå zone for mig.
okt 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 27 Svar: 272
mar 2009
Følger: 1 Emner: 13 Svar: 36
Så der er altså 2 ting der kan gøre du skal have kørekortet ? Enten er din motor for stor til din båd, eller også er den bare planene ? Så selvom man har en stor båd med lille motor kræves der kørekort hvis bare den planer ?
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 75 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.380
http://www.fritidssejler.dk/speedbaade/Sider/Hvorn%C3%A5rkr%C3%A6vesderspeedb%C3%A5dsk%C3%B8rekort.aspx
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
Men du er nok nødt til at finde et målebånd frem og måle den præcise længde og den kan du så indtaste i beregneren her: http://www.smaabaadsklub.dk/love_regler/beregn_speedb%C3%A5dskort.asp
Det at den er planene er ikke alene afgørende for at man skal have speedbådskørekort!
feb 2006
Følger: 1 Følgere: 30 Både: 5 Emner: 20 Svar: 761
Såfremt din båd er præcis 15 fod er regnestykket:
Længde:15*0,3048 = 4,572 m
Formel: 4,572*4,572+3 = 23,903 kW
HK: 23,903 * 1,36 = 32,01 HK
Jvf det Preben skriver, så er betingelserne at din båd er:
Under 15 meter - JA
Over 4 meter - JA
Længde i fht HK jvf formel - NEJ
Båd planende - JA
Da kortet kun kræves ved opfyldelse af alle betingelser skal du ikke have i dit tilfælde.
Stk 4 beskriver til fulde definitionen af planende, og den har intet at gøre med knob pr. meter.
feb 2006
Har jævnligt været i kontakt med SFS, og det er ikke den regel de bruger.
såfremt en sag skal behandles vurderes den ud fra den definition der fremgår af stk 4, og den nævner ikke/forholder sig ikke til knob pr. meter vandlinie.
De vurderer hver sag særskilt. Har assisteret flere ifm sager rejst af politiet ifm kontroller.
feb 2006
Det de skal dømme udfra i enhver sag, er ud fra den ordlyd der fremgår i stk 4. Det andet er en intern fingerregel, men den har ingen juridisk fundament.
Det er alene din HK i forhold til længde jvf formlen, samt hvorvidt båden er planende/delvist planende der er afgørende for kravet.
At de nævner knob i forhold til vandlinie, skyldes udelukkende at i de fleste tilfælde kan deplacementbådes hastighed ikke være højere end længden af vandlinien uden at båden som minimum bliver halvplanende, men det er ikke juridisk gyldigt.
Personligt har jeg fået SFS til at frafalde et bødeforlæg på en båd der sejler væsentlig hurtigere end vandlinien i meter, og dette var baseret på skrogets udforming som var et deplacementskrog med lang køl.
okt 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 27 Svar: 272
Tommelfinger regel over 26 HK og ordet planende , så skal der kort til.
mar 2009
feb 2006
Jeg ejede en bådudlejning hvor jeg lejede Terhi Nordic 6020C joller ud med 30 hk Yamaha.
De krævede ikke bevis, og var godkendt af SFS.
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 872
Personligt mener jeg ikke at at speedbådskortet er noget værd i den henseende - her er et duelighedsbevis mere på sin plads.
mar 2009
Det er derfor jeg gerne ville spare lidt penge og tid på ikke at skulle have kortet hvis det ikke var nødvendigt iforhold til loven.
mar 2009
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 314
mar 2012
Følger: 1 Svar: 5
her kan du hurtigt se om båden længde og motor gør du kræver speedbådsbevis https://www.speedbaaden.dk/index.php/korekort-til-speedbad
men husk hvis båden kan plane skal man også ha beviset.
jeg har hørt at de er ved at se på en ny formulering af en speedbåd. dvs. de nok snart ændrer regnestykke eller gør det mere klart hvornår man er planende da forskellige skrog kan tolkes forskelligt
Speedbådskørekort.