{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.
  • Udskiftning af ventil på vandrør til opvaskemaskine 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Crescent 535 med 100 hk?
  • #1   9. aug 2021 Er det en ny båd? Hvis det hele er frisk er der nok størst sandsynlighed for det, men det letteste er vel at forstærke en smule for en sikkerheds skyld. Du bliver Sikkert ikke forsikringsselskabets yndlings kunde, men havde jeg en 100 heste og båden så ville jeg da gøre forsøget 🤩🙌vil meget gerne høre hvordan det spænder and 😁 og have en video, for tror den er frisk med den motor smiley

• #2   9. aug 2021 Båden er fra 2003. Den jeg har oprettet herinde.
    Hvordan tænker du forstærkning kan laves?
    Jeg er ingen fartbisse, men det giver bare flere muligheder for at finde en ok brugt motor, hvis jeg udvider spændet.
    Der er faktisk en Crescent herinde med 100 hk Honda, men motoren er nyere end det jeg kigger efter (=lavere vægt) og båden er en 555. Næsten ens tænker jeg, men er ikke helt sikker.

• #3   9. aug 2021 Arh ok, det var ikke lige den jeg troede. Planer den med den motor der er på eller er det en displacement?
    Hvor meget ekstra vægt er der tale om?
    Der er mange som helt sikkert har bedre ideer end mig, og jeg ved at Rasmus her inde har forstærket sin båd. Men kunne man ikke bolte en kraftig plade på hele hækken og måske give den noget glasfiber, eller måske lave en form for "overligger" en U profil eller lign. Som har bredde til at gå ned over hækken. Det kunne nok fjerne noget Flex og forstærke lidt, men tænker det kommer an på om du er WOT typen eller lidt mere forsigtig sejler. Jeg havde "uden sammenligning i øvrigt" en 20 hk på min nordeck med lidt blød hæk. Det var aldrig problemer når man bare tænkte sig lidt om men fra 20 til 100 er der jo også et stykke 😅
    Du nævnte selv forsikring. Jeg tror det er der det største problem er, men man kunne måske høre dem ad hvordan man står.

• #4   9. aug 2021 Planer fint med den der er på nu. Går vel 28 knob med mig alene ombord.
    Jeg hører Rasmus. Han er min gode kammerat smiley

• #5   9. aug 2021 Mega fedt. Er spændt på hvad i ender med. Tror (efter at læse hans indlæg) at han er garant for at smide en større motor på end den er skabt til 😁 held og lykke med projektet.

• #6   9. aug 2021 Hans Kegnæs går ret godt i hvert fald smiley

• #7   9. aug 2021 Jeg ville ikke over motorisere båden så meget og slet ikke denne båd type, måske 10 - 15hk måske, men ikke 40 hk. Hvilken motor 2 eller 4 takt?
    40hk ekstre uden konstruktions ændring/skrogforstækning er en del efter min vurdering.

• #9   9. aug 2021 Vil gerne gå fra 50 hk tldi til noget 4 takt. Den går fint den jeg har på, men vil gerne prøve 4 takt af ift vibrationer, som sætter sig i overbygningen på båden.
    Der er bare ikke så meget 4 takt til salg pt. så ville blot udvide søgningen. Specielt da jeg så en anden med 100 hk på. Kunne være sjovt nok, men selvfølgelig vil jeg ikke ødelægge båden.

• #10   9. aug 2021 "Mercury 60HK Påhængsmotor (F60ELPT-CT/Ekstra langt ben/Fjernbetjent/Elstart/Elektronisk indsprøjtning/Power trim/Ekstra stærk gearkasse) 64.590,00 DKK | Køb hos BoatLab.dk" https://www.boatlab.dk/motor/mercury-pahaengsmotorer/mercury-60-hk/mercury-60hk-pahaengsmotor-f60elpt-ct-ekstra-langt-ben-fjernbetjent-elstart-elektronisk-indsprojtning-power-trim-ekstra-staerk-gearkasse
    Hvad med sån noget 118 kg

• #11   9. aug 2021 "Mercury 100HK Påhængsmotor (F100ELPT-CT/Langt ben/Fjernbetjent/Elstart/Elektronisk indsprøjtning/Power trim/Ekstra stærk gearkasse) 84.180,00 DKK | Køb hos BoatLab.dk" https://www.boatlab.dk/motor/mercury-pahaengsmotorer/mercury-100-hk/mercury-100hk-pahaengsmotor-f100elpt-ct-langt-ben-fjernbetjent-elstart-elektronisk-indsprojtning-power-trim-ekstra-staerk-gearkasse
    165 kg begge er 4 cylinder

• #12   9. aug 2021 Hvis det er en trailerbåd , er det ikke altid så godt hvis båden er for bagtung...

• #13   9. aug 2021 Det er en trailerbåd. God pointe ift udhænget. Det er faktisk for stort efter min smag på min trailer. Kan bare ikke flytte båden længere frem pga. spiltårnet ellers vil gå på støttehjulet.
    Jeg vil ikke ofre en helt ny motor. Både pga pris men også ift risiko for tyveri. Fint med en god brugt til mit behov.

• #14   9. aug 2021 De sendte link er blot til info om vægt og data.. Der findes mange fine brugte maskiner på markedet..

• #16   9. aug 2021 👍De ældre 4-taktere har dog en tendens til at være lidt tungere.

• #17   9. aug 2021 Tænker din Suzuki vil passe fint på min Jesper smiley Sådan en Fjordling bør jo også have en noget større motor smiley

• #19   9. aug 2021 Der er vist allerede gang i en opgradering... Er dog ikke helt opdateret på om det lykkes smiley

• #21   9. aug 2021 Ift. traileren ville jeg rigtig gerne rykke det hele fremad, men så kan jeg ikke justere støttehjulet op/ned. Nogen der har gode input? Løst håndtag, forlænger, etc.

profilbillede
  • #23   10. aug 2021 Mit bud er at du nok skal beholde din nuværende motor for med den bund din Crescent 535 har vil du ikke få ret meget mere fart men bare et større benzin forbug og jeg tror heller ikke at din forsikring vil være vilde med at betalt erstatning hvis du går 40% over hvad båden er bygget til

• #24   10. aug 2021 @22 - gode forslag, du kan evt også flytte næsehjulet ud på een af sidevangerne med et par dragebånd, sådan sidder det på min 1000kg Variant standard.

Udfra billedet, vil jeg tro du kan rykke båden mindst 15-20cm længere frem ved at flytte hjulet ud på vangen, afkorte stævstøtte røret og flytte tårnet helt frem til det rører tværvangen.

Hvis du har en bil med stor bagklap skal du lige checke stævntårnet ikke blokerer for klappen---- spørg mig ikke hvordan jeg ved sådan noget smiley

• #25   10. aug 2021 #9 Jakob. Du skriver bla vibrationer.
    Jeg har også haft flere forskellige 4 takt motorer og der er også vibrationer også selv om motoren er en 3 cyl/4takt. Min nuværende er en 2 cyl /2 takt 60hk og der er næsten ikke vibrationer ved 800 rpm og op efter. Men ved 600-750 rpm er der lidt... Men det har der såmænd også været ved mine 4 takt motorer at finde..men måske de større 4 takt er bedre, nogen har måske noget erfaring der?

• #26   10. aug 2021 Gode input til trailer 👍Det vil jeg lige prøve at lege lidt med smiley

Du har ret Steen. Der er selvfølgelig ingen garantier. Min nuværende motor er som sagt en 3 cylindret tldi. Tror ikke den fejler noget. Har bla. målt skrueakslen om den skulle være skæv, men den er helt fin. Det er som om at det hele bare går i resonans, så hardtoppen næsten virker som en højttaler. Jeg har derfor 2 veje nu.

1. Prøve med en anden maskine
    2. Anden båd

Som det er nu irriterer det mig voldsomt at vi stort set kun kan råbe til hinanden under marchfart. Da Crescent 535 ellers er en anerkendt fin båd, så tror jeg på, at en anden motor vil ændre lydbilledet.

Jeg vil rigtig gerne finde en 4 cylindret maskine. Suzuki df70 kunne også være en mulighed. Den ved jeg positivt at en anden med samme båd sejler med uden problemer.

• #27   10. aug 2021 En suzuki df 70 er også en fin maskine og meget rolig i sin motor gang, og 10 hk over hvad båden er godkendt til, ville ikke gøre mig nervøs samtidigt kan omdrejningerne sænkes lidt og samtidig det mindre støj+det er en 4 cylindre motor/4 takt og en anden lyd ift tldi/2 takt..

• #28   10. aug 2021 Det vil nok være mere harmonisk ja. Skal bare lige løbe ind i den rigtige velholdte maskine. Pt er der intet til salg, og det der er, er alt for dyrt i øjeblikket imo.

• #29   10. aug 2021 Ja, helt sikkert værd at prøve. Det er ikke til at sejle og høre på denne resonans det bliver man træt af...

• #30   11. aug 2021 Nu kender jeg ikke din montor, men mon ikke der er nogle gummibøsninger mellem motoren og beslaget eet eller andet sted? Hvis de er blevet stive med årene vil det give svingninger og vibrationer. Måske værd at kigge efter?

• #31   11. aug 2021 tjaaa Per har måske ret men vibrationerne må jo komme fra et sted og mit råd er da umiddelbart først at tjekke propellen og propel akslen for det kan jo blive en dyr sag hvis den er skæv

• #32   11. aug 2021 Absolut Hasse, men det ene behøver jo ikke udelukke det andet. Og hvordan skulle propel og aksel blive skæve hvis ejeren ikke har påsejlet noget? Gummibøsningerne derimod ældes med sikkerhed og så tilpas langsomt man ikke opdager der sker ændringer

• #33   11. aug 2021 Som skrevet tidligere har jeg målt på aksel, som er ok. Propellen har ingen skader, så jeg vil antage at den er ok, vel vidende at antagelser kan være forkerte.

• #35   12. aug 2021 #34 trådstarter, er jo bekendt med hvad båden må bære...

• #36   12. aug 2021 Der behøves vel ikke at være tale grov uagtsomhed eller forsæt blot fordi båden er udstyret med en motor som er større end CE mærkningen angiver 🤷🤔
    Vis gerne hvor i regres betingelserne du mener at forsikringen med rette kan nægte at dække såfremt ovenstående ikke er tilfældet.

• #38   12. aug 2021 #37
    Øh. Det har jeg læst og forstået én gang, men du svarer ikke på mit spørgsmål?

• #40   13. aug 2021 Hej Per T
    Jeg giver dig da helt ret i det der med gummibøsningerne men jeg syntes at trådstarteren
    roder temmelig meget i tråden med forskellige emner og du kender sikkert til at folk siger at de ikke har ramt noget og det er jo skide svært at afgøre når man ikke kan se tilstanden på motoren men jeg syntes da at han FØRST skal undersøge propel og aksel inden har udskifter bøsningerne og så tage den derfra.
    Du og jeg er hvis kommet skævt ind på hinanden et par gange og jeg undskylder da hvis jeg har været for hurtig et par gange men jeg er sgu nok bare en hidsigprop indimellem men sådan har vi jo alle vores særheder hæ hæ

• #41   13. aug 2021 ATT. Jesper H
    hvis det er den Fjord Fjordling 17HT du vil have 205-300 hk på er jeg sikker på at du nok bør tænke dig om for jeg er sikker på at den vil rive hele hækken af første gang du fyrer den af og hvis den bliver forstærket så den kan holde vil du slet ikke kunne styre båden i max fart,
    Jeg har haft en 17 fod Shakespeare Summersport med Evinrude E-tec 115 HO og prøvede med flere forskellige propeller og hydraulisk lift og hydraulisk styring og båden accellerede fra 0 til 100 km/t på 7-8 sekunder og kunne sikkert gå hurtigere men så snart den rundede 98 km/t tog jeg gassen af for der var den så højt oppe i vandet så den blev totalt umulig at styre

• #43   13. aug 2021 @Hasse - tak men jeg husker nu ikke vi er kommet skævt ind på hinanden? Derimod har jeg ofte nydt dine faverige formuleringer smiley

Så hvis du mener vi har været på kant, må det jo være mig der har stødt dig - så lige over med undskyldningen

• #44   15. aug 2021 Vil lige lukke trailerdelen af.

Jeg har brugt weekenden på at flytte båden længere frem traileren. Det er blevet ret godt 👍
    Spiltårnet er helt fremme, stævnstøtten kortet af så båden er helt oppe mod spillet og næsehjulet har fundet en ny placering. Det værste var at flytte akslen da bremsestangen måtte af og have skåret gevindet op.
    Det har givet 40 cm, så der nu er 47 cm fra bagerste kølrulle til agterspejlet. Er det en normal afstand?
    Nu er den i hvert fald forberedt på trailerdelen til lidt mere motor 😜

• #45   15. aug 2021 Ny opsætning

profilbillede
  • #46   15. aug 2021 Det ser godt ud, håber du stadig kan åbne bagklappen på bilen smiley

47 cm fra kølrullen til agterspejlet lyder fornuftigt, og må se noget mere rigtigt ud en 87cm som du havde før!

Husk at du nok skal flytte akslen bagud igen hvis du får en tungere motor.... men nu er du jo øvet.

• #47   15. aug 2021 Nu er gevindet i hvert fald skåret op og smurt godt smiley

Der er masser af plads til bagklap. Dette blev tjekket af inden jeg flyttede på noget 👍

• #50   17. aug 2021 ATT: Rasmus K
    Den Normand har sat en Corvette motor W8 med 380 hk og skriver at han har haft den oppe på 97 knop men det vi jeg påstå at det er løgn for det skrog er slet ikke bygget til så høj fart ! For at kunne sejle SÅ stærkt er det ikke kun motoren der tæller men nogle folk skriver bare høje hastigheder for at være interessandte.

Jeg har mødt mange på Isefjorden som påstod at deres både kunne sejle 45 knop og at de gerne ville sejle omkap med mig og 9 ud af 10 gange viste det sig at de kun gik max 40 knop og jeg sejlede fra dem men så kom de med mange undskyldninger om at der var meget vand i deres bår og eller at de havde meget benzin med og på toppen af det hele var deres fart målt med en tryklog hvor jeg altid har målt med GPS jeg mødte også 1 flatbottom racer med en stor V8 som ejeren sagde at den gik 60 knop men da han sejlede ud af havnen gik jeg op på siden af ham og provokerede ham til at fyre den af oa det gjorde han så og jeg fulgte ham op til 45 knop men han gik så fra mig men kun med max 5 knop .
    Men denne Nordmand som sejler 97 knop erløgn men måske er det 97 KM/t

Kommentér på:
Crescent 535 med 100 hk?

Annonce