Crescent 535 med 100 hk? {{forumTopicSubject}}
Long shot.
Nogen herinde med erfaring i den retning? Ønsker en 4-takter men er i tvivl om hvad den kan bære.
Den MÅ bære 60 jf. typeskilt, men nogen med praktisk erfaring?
Og ja. Ingen racerbåd, forsikring, osv. Men kan den holde til det?
Jakob
jan 2021
Følger: 15 Følgere: 63 Både: 1 Emner: 17 Svar: 110
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Hvordan tænker du forstærkning kan laves?
Jeg er ingen fartbisse, men det giver bare flere muligheder for at finde en ok brugt motor, hvis jeg udvider spændet.
Der er faktisk en Crescent herinde med 100 hk Honda, men motoren er nyere end det jeg kigger efter (=lavere vægt) og båden er en 555. Næsten ens tænker jeg, men er ikke helt sikker.
jan 2021
Følger: 15 Følgere: 63 Både: 1 Emner: 17 Svar: 110
Hvor meget ekstra vægt er der tale om?
Der er mange som helt sikkert har bedre ideer end mig, og jeg ved at Rasmus her inde har forstærket sin båd. Men kunne man ikke bolte en kraftig plade på hele hækken og måske give den noget glasfiber, eller måske lave en form for "overligger" en U profil eller lign. Som har bredde til at gå ned over hækken. Det kunne nok fjerne noget Flex og forstærke lidt, men tænker det kommer an på om du er WOT typen eller lidt mere forsigtig sejler. Jeg havde "uden sammenligning i øvrigt" en 20 hk på min nordeck med lidt blød hæk. Det var aldrig problemer når man bare tænkte sig lidt om men fra 20 til 100 er der jo også et stykke 😅
Du nævnte selv forsikring. Jeg tror det er der det største problem er, men man kunne måske høre dem ad hvordan man står.
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Jeg hører Rasmus. Han er min gode kammerat
jan 2021
Følger: 15 Følgere: 63 Både: 1 Emner: 17 Svar: 110
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.150
40hk ekstre uden konstruktions ændring/skrogforstækning er en del efter min vurdering.
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Der er bare ikke så meget 4 takt til salg pt. så ville blot udvide søgningen. Specielt da jeg så en anden med 100 hk på. Kunne være sjovt nok, men selvfølgelig vil jeg ikke ødelægge båden.
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.150
Hvad med sån noget 118 kg
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.150
165 kg begge er 4 cylinder
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.150
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Jeg vil ikke ofre en helt ny motor. Både pga pris men også ift risiko for tyveri. Fint med en god brugt til mit behov.
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.150
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.468
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 75 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.380
Udfra billedet, vil jeg tro du kan rykke båden mindst 15-20cm længere frem ved at flytte hjulet ud på vangen, afkorte stævstøtte røret og flytte tårnet helt frem til det rører tværvangen.
Hvis du har en bil med stor bagklap skal du lige checke stævntårnet ikke blokerer for klappen---- spørg mig ikke hvordan jeg ved sådan noget
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.150
Jeg har også haft flere forskellige 4 takt motorer og der er også vibrationer også selv om motoren er en 3 cyl/4takt. Min nuværende er en 2 cyl /2 takt 60hk og der er næsten ikke vibrationer ved 800 rpm og op efter. Men ved 600-750 rpm er der lidt... Men det har der såmænd også været ved mine 4 takt motorer at finde..men måske de større 4 takt er bedre, nogen har måske noget erfaring der?
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Du har ret Steen. Der er selvfølgelig ingen garantier. Min nuværende motor er som sagt en 3 cylindret tldi. Tror ikke den fejler noget. Har bla. målt skrueakslen om den skulle være skæv, men den er helt fin. Det er som om at det hele bare går i resonans, så hardtoppen næsten virker som en højttaler. Jeg har derfor 2 veje nu.
1. Prøve med en anden maskine
2. Anden båd
Som det er nu irriterer det mig voldsomt at vi stort set kun kan råbe til hinanden under marchfart. Da Crescent 535 ellers er en anerkendt fin båd, så tror jeg på, at en anden motor vil ændre lydbilledet.
Jeg vil rigtig gerne finde en 4 cylindret maskine. Suzuki df70 kunne også være en mulighed. Den ved jeg positivt at en anden med samme båd sejler med uden problemer.
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.150
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.150
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 75 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.380
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.468
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 75 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.380
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.150
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Vis gerne hvor i regres betingelserne du mener at forsikringen med rette kan nægte at dække såfremt ovenstående ikke er tilfældet.
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Øh. Det har jeg læst og forstået én gang, men du svarer ikke på mit spørgsmål?
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.468
Jeg giver dig da helt ret i det der med gummibøsningerne men jeg syntes at trådstarteren
roder temmelig meget i tråden med forskellige emner og du kender sikkert til at folk siger at de ikke har ramt noget og det er jo skide svært at afgøre når man ikke kan se tilstanden på motoren men jeg syntes da at han FØRST skal undersøge propel og aksel inden har udskifter bøsningerne og så tage den derfra.
Du og jeg er hvis kommet skævt ind på hinanden et par gange og jeg undskylder da hvis jeg har været for hurtig et par gange men jeg er sgu nok bare en hidsigprop indimellem men sådan har vi jo alle vores særheder hæ hæ
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.468
hvis det er den Fjord Fjordling 17HT du vil have 205-300 hk på er jeg sikker på at du nok bør tænke dig om for jeg er sikker på at den vil rive hele hækken af første gang du fyrer den af og hvis den bliver forstærket så den kan holde vil du slet ikke kunne styre båden i max fart,
Jeg har haft en 17 fod Shakespeare Summersport med Evinrude E-tec 115 HO og prøvede med flere forskellige propeller og hydraulisk lift og hydraulisk styring og båden accellerede fra 0 til 100 km/t på 7-8 sekunder og kunne sikkert gå hurtigere men så snart den rundede 98 km/t tog jeg gassen af for der var den så højt oppe i vandet så den blev totalt umulig at styre
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 75 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.380
Så hvis du mener vi har været på kant, må det jo være mig der har stødt dig - så lige over med undskyldningen
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Jeg har brugt weekenden på at flytte båden længere frem traileren. Det er blevet ret godt 👍
Spiltårnet er helt fremme, stævnstøtten kortet af så båden er helt oppe mod spillet og næsehjulet har fundet en ny placering. Det værste var at flytte akslen da bremsestangen måtte af og have skåret gevindet op.
Det har givet 40 cm, så der nu er 47 cm fra bagerste kølrulle til agterspejlet. Er det en normal afstand?
Nu er den i hvert fald forberedt på trailerdelen til lidt mere motor 😜
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 75 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.380
47 cm fra kølrullen til agterspejlet lyder fornuftigt, og må se noget mere rigtigt ud en 87cm som du havde før!
Husk at du nok skal flytte akslen bagud igen hvis du får en tungere motor.... men nu er du jo øvet.
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Der er masser af plads til bagklap. Dette blev tjekket af inden jeg flyttede på noget 👍
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.468
Den Normand har sat en Corvette motor W8 med 380 hk og skriver at han har haft den oppe på 97 knop men det vi jeg påstå at det er løgn for det skrog er slet ikke bygget til så høj fart ! For at kunne sejle SÅ stærkt er det ikke kun motoren der tæller men nogle folk skriver bare høje hastigheder for at være interessandte.
Jeg har mødt mange på Isefjorden som påstod at deres både kunne sejle 45 knop og at de gerne ville sejle omkap med mig og 9 ud af 10 gange viste det sig at de kun gik max 40 knop og jeg sejlede fra dem men så kom de med mange undskyldninger om at der var meget vand i deres bår og eller at de havde meget benzin med og på toppen af det hele var deres fart målt med en tryklog hvor jeg altid har målt med GPS jeg mødte også 1 flatbottom racer med en stor V8 som ejeren sagde at den gik 60 knop men da han sejlede ud af havnen gik jeg op på siden af ham og provokerede ham til at fyre den af oa det gjorde han så og jeg fulgte ham op til 45 knop men han gik så fra mig men kun med max 5 knop .
Men denne Nordmand som sejler 97 knop erløgn men måske er det 97 KM/t
Crescent 535 med 100 hk?