478 visninger
|
Oprettet:
Bil, trailer og bådvægte {{forumTopicSubject}}
Hej folkens. Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til dette emne. Jeg overvejer køb af Campion Allante eller Cortes, dvs. ca. 17 fod, fra omkring år 1990 med indenbords motor (sandsynligvis Mercury Mercruiser). Hvor meget skal jeg regne med, at sådan en båd vejer? Kan nogen anbefale en god trailer til sådan en båd, som ikke koster en formue? Og kan jeg forvente, at vores Audi A3 sedan med 150 heste fint kan trække sådan en omgang til søsætning, optagning osv.? På forhånd tak
maj 2005
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 47
Hvis den kun må trække ex. 1500 kg, er bødestraffen for overvægt relativ lempelig. Faktisk kun 75,- pr procent kg overvægt, hvilket i dette tilfælde 'kun" udgør ca 7%, altså 525,- der vil blive rundet op til 1.000,- som andre trafikforseelser.
Imidlertid er der en bagatelgrænse på netop 7%, så du i det nævnte eksempel faktisk ikke vil blive retsforfulgt for overlæs, før du overstiger de 7%.
Et andet forhold er dit B-kørekort, hvor du kun må føre en samlet vogntog på 3.500 kg.
Hvis din A3's tilladt totalvægt er mindre end 1.900 kg, må du gerne køre med din 1.600 kg trailer med dit B kort.
Hvis bilens tilladt totalvægt er større end 1.900 kg, så må du ikke, og du kan i tilfælde af kontrol risikere en bøde på 2.000,- da du reelt kører med et forkert kørekort.
Har du et B+, er vogntøjsgrænsen 4.250 kg, og har du et BE kort, er grænsen 7.000 kg.
Selv er jeg dog aldrig blevet kontrolleret - kun til søs (for noget helt andet, forstås 🌝)
Mht. trailer har jeg benyttet Brenderup, men en hvilken som helst trailer med superruller kan anbefales, ex Variant, Sealine scandinavia.
Et elektrisk spil er også en god investering, der gør bådlivet udholdeligt.
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 872
Og jeg tænker også det kan blive en udfordring at trække læsset op ad rampen med en forholdsvis lille bil med forhjulstræk hvis der ikke er optimale forhold.
Mht. hvor meget man må trække efter bilen (i forhold til kørekortet), er det så ikke afhængigt af hvornår man har erhvervet sit kørekort?
feb 2021
Følgere: 13 Emner: 5 Svar: 7
Min båd + trailer vejer 1300 kg og jeg har en VW Golf fra 2013 med 105 heste, og må sige at det er for lidt. På flad vej går det nogenlunde, men var en enkelt gang nær aldrig kommet op af en rampe i en havn.
Så, hvis du kun skal have den op af vandet til vinter og så i igen til foråret, så er det sikkert fint. Hvis du har tænkt dig at bruge båd og trailer mere aktivt, så tror jeg det er i underkanten.
maj 2019
Følger: 4 Følgere: 8 Både: 1 Annoncer: 2 Emner: 1 Svar: 259
Bil, trailer og bådvægte