{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
14.713 visninger | Oprettet:

Dieselolie ADVARSEL {{forumTopicSubject}}

Vi har også haft kontakt til Fåborg Båd og Motor de bekræfter problemet med GTL diesel, de har mange udskiftninger af pumper og henter nødstedte sejler på vandet, som har motorstop, grudet GTL diesel.
Har været på nettet og fundet denne side https://m.facebook.com/vesthavnensbaadlaug/posts/2271099106477613


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.
  • Tilkobling af opvasker, vask og armatur 1.500 kr.
  • Skrue reol/lampe ned fra væg 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dieselolie ADVARSEL
  • #1   9. jul 2021 Hmmmm. Har sejlet 3 år på GTL uden problem. Perkings M65 og tidligere ejer har sejlet på samme produkt siden tanken blev opstillet på Bogense havn.

  • #2   10. jul 2021 har du en gammel motor så lad vær. det samme med e10 benzin på gamle påhængsmotor det er også en dårlig ide

  • #3   15. jul 2021 Sikken en gang vås. GTL er typisk ikke årsagen, men manglende vedligeholdelse af bådens mekanikaniske dele. Det meste af industrien bruger GTL hver time..

    Tror man vil blive lidt klogere ved faktisk at lytte til producenten, istedet for at drage konklusioner ud fra få oplevelser.

    Læs linket her :

    https://www.aalborg-sejlklub.dk/wpas/15660-2/

    God sommer ☀️


  • #4   15. jul 2021 Sikken en gang vås. GTL er typisk ikke årsagen, men manglende vedligeholdelse af bådens mekanikaniske dele. Det meste af industrien bruger GTL hver time..

    Tror man vil blive lidt klogere ved faktisk at lytte til producenten, istedet for at drage konklusioner ud fra få oplevelser.

    Læs linket her :

    https://www.aalborg-sejlklub.dk/wpas/15660-2/

    God sommer ☀️


  • #5   15. jul 2021 Nogle ældre maskiner med “gamle” pakninger kan i visse tilfælde blive utæt da Alm olie diesel forlænger pakningernes levetid. Nogle af affaldsstofferne i olie diesel får pakningerne til at svulme op. Sejler udelukkende på GTL nu og er vildt tilfreds med at diesel stanken er væk. Desuden har maskinerne en mere blød motorgang. Cummins mecruiser CMD 2.8. Hørte lige i dag at Volvo penta også har godkendt produktet

  • #6   15. jul 2021 Jaa så fik vi ny pumpe og brædstofslanger på, tømt tank og andet marine diesel på. Båden starter uden problemer og spinder som en mis. Så det på sommerferie 😁

  • #7   15. jul 2021 Jeg har lige fået renoveret min dieselpumpe på min ene volvo penta tamd 41b ved ketner i Aalborg efter at jeg havde tanket gtl en gang. Har købt noget additiv ved ketner som skulle gøre at jeg ikke skulle få de problemer igen efter hvad han sagde derinde. Så værre er det i princippet ikke. smiley

  • #8   15. jul 2021 Tak for alle kommentarer, vil bare lige tilføje, at vi i vinders har moteret en nyrenoveret ældre motor, monteret ny pumpe og div slanger. Første tur med diesel, ikke Shell, uden problemer indtil vi, indtil vi kom diesel på fra nævnte selskab. Båden sejler igen 🙂 god og sikker sommer til jer alle på vandet ⛵

  • #10   15. jul 2021 Pumpen var ikke renoveret, den var ny og efter 2 md var den membran og gummi ætset op 😕

  • #11   15. jul 2021 Var der ikke garanti på pumpen ? Hvilket mærke er motoren ?

  • #12   15. jul 2021 Hej MR pumpen på den anden motor var blevet renoveret ved tidligere ejer. Pumpen på den sidste motor begyndte at blive utæt og dryppe med diesel.

  • #14   15. jul 2021 Nej det tror jeg heller ikke det har. Han sagde at det er o ringe osv der skrumper men med det additiv som jeg købte ved dem så skulle jeg kunne sejle på hvad diesel jeg ku finde bare jeg puttede det i.

  • kai r
    kai r Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Svar: 2
    #16   26. jul 2021 Vi har en gammel 18 hk Volvo Penta motor. Den har kørt upåklageligt indtil vi for nyligt måtte skifte forpumpen. Nu kæder vi det sammen med, vi også har tanket GTL olie. Det er jo det, vi kan tanke i Egense og Aalborg havne. Hvor får I andre almindelig diesel fra?
    Hvad sker der, når man blander de to ryper diesel?


  • #17   26. jul 2021 Hej Kai, jeg vil ikke råde dig til at blande produktet, tøm tanken og og køb diesel et andet sted, bare ikke gtl, gtl er en syntetisk diesel, som er lavet på gas og kemikalier, hvilket æder gummipakninger og membraner op.
    Det er det vi har gjort og har lige sejlet 250 km uden problemer. Mvh Hanne


  • #19   27. jul 2021 Hej Kenneth
    Som tidligere skrevet, pumpen, var ny og info omkring dieselen har vi fået fra Løkken Smeden, som er importør af reservedele til buhk motor, samt fra Fåborg marine center


  • #20   27. jul 2021 Hej. Jeg sejler selv og har et par kammerater som bruger GTL diesel vi har ingen problemer. Der er nogen som påstår at GTL er godkendt til maskiner der arbejder inde i bygninger hvor mandskab går og arbejder sammen med de diesel drevne maskiner om det er korrekt ved jeg IKKE..

    Mvh. Claus


  • Benny
    Benny Tilmeldt:
    apr 2021

    Svar: 41
    #21   28. jul 2021 #20
    det at man må bruge det indendøre har jeg også hørt, men ved det ikke med sikkerhed. .. for det udleder jo slet "ikke" co2 så det er ikke farligt... smiley

    vi har i firmaet har maskiner kørende som er 40 år gamle så tvivler på det er GTL der er skyld i de problemer i har, men nu har jeg så kun skruet dieselmotorer i 32 år, så ved ikke alt endnu..


  • #22   29. jul 2021 er det svært at tro at der er visse typer motorer/pumper/pakninger som er lavet af noget eller dimensioneret efter det som det beregnet til at køre på= rigtig diesel. når det så får noget andet kan det give problemer. du hældte jo heller ikke bare blyfri benzin uden additiv på alle de gamle biler da det kom frem


  • Benny
    Benny Tilmeldt:
    apr 2021

    Svar: 41
    #23   29. jul 2021 #22
    jo det gjorde jeg faktisk.. smiley

    men så må det godt nok være noget specielt materiale de pumper er bygget op af. men igen som jeg skrev, jeg ved ikke alt endnu..


  • #24   29. jul 2021 Benny. Er du skarp i volvo penta motor..?

  • Benny
    Benny Tilmeldt:
    apr 2021

    Svar: 41
    #25   30. jul 2021 nej ikke specielt, er mekaniker men skruet mest diesel..

  • #27   2. aug 2021 Læs evt. dette fra sejlerhånsbogen..

    Shell GTL Fuel som de her selv fremhæver:
    Brændstof med renere forbrænding – til dieselmotorer

    Shell GTL Fuel brænder renere end råoliebaseret diesel og udleder derfor væsentlig færre skadelige stoffer og mindre røg. Det er et flydende brændstof til dieseldrevne motorer fremstillet af naturgas i stedet for råolie.
    GTL står for Gas-To-Liquid.
    Shell har to typer GTL fuel.
    Den ene type til landeveje, hvor der er et lovkrav om iblanding af en biokomponent, som vi kender det for normal diesel på landstationerne, altså ikke marine diesel.
    I det efterfølgende omtales kun den type GTL der sælges i havnene også kaldes Off Road GTL.

    Egenskaber
    Er praktisk taget aromat- og svovlfri med meget højt cetantal, som giver renere forbrænding.
    Udleder færre skadelige stoffer som følge af den renere forbrænding
    Lugter og oser næsten ikke og giver ingen oliefilm på vandet.
    Kan bruges i alle blandingsforhold med diesel
    Er støjreducerende op til 4 dB(A)
    Har gode egenskaber ved koldstart
    Er biologisk nedbrydelig efter OECD-test 301 F og 307
    Indeholder ikke biokomponenten FAME, som er kendt for at kunne fremme udvikling af dieselpest.




    Ja det er så de oplysninger vi finder på Shell’s egen hjemmeside
    og de er naturligvis ikke negative for brugen af dette nye brændstof.

    Der er jævnlig diskussioner på FaceBook og lokalt i sejlklubberne om brugen eller rettere frygten for brugen af GTL.
    Jeg har derfor prøvet at gå lidt dybere ned i mine undersøgelser om GTL selv om jeg i skrivende stund har brugt mere end 5000 liter i min Nauticat 38 Classic med en Ford Lehman motor fra 1979 og som nu arbejdet i mere end 8000 timer.
    Jeg foretog dog en omfattende hovedreparation i 2015, fremskyndet af en utæt toppakning.
    Min korte konklusion er derfor ikke overraskende, at jeg også fremover vil forsætte med GTL, men dog her vil jeg gøre opmærksom på nogle førstegangsgener, når man stopper med brugen af den almindelige marine diesel.

    Om utætte rørforbindelser og ødelagte højtrykspumper.
    GTL har den sidegevindst eller bagdel om man vil, at den har en rensende effekt og dermed vil løsne den belægning, der måske gennem mange år har lagt sig på indersiden af tanken.
    Derfor bør du i starten holde godt øje med dit forfilter/vandudskillingsfilter som i givet fald skal opsamle disse løsnede partikler.
    Denne effekt kan også påvirke rørsamlinger og pakninger generelt, som har kontakt med det nye brændstof, specielt i ældre dieselmotorer, hvor nogle gummipakninger evt. er utidssvarende og derfor skal skiftes.
    Kontroller forpumpen der sørger for at brændstofsystemet har et tryk på 2 bar.
    Bosch er en af verdens største leverandører af højtrykspumper/dyser, som bruges bl.a. i dieselmotorer til BMW, MAN, Mercedes, Volvo og VW.
    Bosch har sagt god for GTL.
    Højtryks rækkepumpen presser dieselolie gennem dyserne med et tryk på 3-500 bar, og Bosch nye Commonrail pumpe trykker med op til 2000 bar.
    Dette enorme tryk skal forstøve brændstoffet mest muligt for at opnå en maksimal forbrænding. Mineralsk dieselolie er urent, så dyse spidserne kokser til og forstøvningen bliver ringere med tiden, ja sågar ”savler” de hvis de ikke bliver renset og justeret ind i mellem.
    Resultatet er uforbrændt dieselolie i udstødningen, og motoren ryger med grå eller sort røg, og man kan se oliefilm i kølevandet.
    Prøv at se dit eget kølevand inde i havnen.
    Desværre ses jævnligt oliefilm på vandet. Grå røg er ok ved temperaturer under 10 grader, hvor det opstår fortættet vanddamp.
    GTL har mindre viskositet, men et højere cetantal (brændværdi), så motorens effekt vurderes at være den samme.

    Pakninger og O-ringe i højtrykspumpen.
    Shell GTL Fuel
    EN15940 Klasse A er i dag bredt anvendt i transport, entreprenør og marinesegmentet.
    Årsagen til den renere forbrænding skyldes især et højt cetantal, der giver brændstoffet en bedre forbrænding og, at der modsat i diesel, praktisk taget ikke er aromater i GTL.
    Der er aromater i almindelig diesel og gummi kan påvirkes af aromaterne. Aromaterne kan få pakningsmateriale til at svelle (svulme) op. Jeg tror vi alle sammen har set spændebånd brugt på dieselslanger, der ser ud somom de nærmest er sunket ind i gummiet; hvor det i virkeligheden er gummiet der er vokset.

    GTL er mere neutralt end diesel og påvirker ikke gummiet på den måde.
    GTL giver ikke anledning til hudirritation..
    Ved skift til Shell GTL Fuel, som stort set er fri for aromaterne, vil gummiet derfor forsøge at trække sig lidt sammen igen.
    Gamle slanger og pakninger kan ofte ses med smårevner i overfladen. Hvis der ud over alder også er tale om fysisk ældning f.eks. i form af påvirkning af varme, lys eller kemikalier over tid, kan gummimaterialet have mistet sin elasticitet.
    I forbindelse med ældning kan derfor i sjældne tilfælde ved overgang til GTL opstå utæthed i form af svedning fra slanger og pakninge
    I givet fald vil det typisk ses indenfor nogle måneder efter et skifte.
    Det er dog et meget sjældent fænomen og der er eksempler på mange gamle pumper, der ikke er ramt af denne ældningsproces, eksempelvis min egen højtrykspumpe på en Ford Lehman fra 1979.
    Man skal huske, at det heller ikke er ukendt, at se gamle gummikomponenter, der sveder og derfor vil en højtrykspumpe måske alligevel før eller siden skulle renoveres på grund af ælde og andre påvirkninger, såsom netop påvirkningen fra den aromat-holdige dieselolie.
    Manglende smøring.
    Diskussionen om en manglende smørende effekt sammenlignet med den almindelige diesel på land er også meget fremme blandt sejlere.
    Svovlet i den råoliebaserede diesel har været den del som tog sig af den smørende opgave, men da svovl i dag er bandlyst er denne blevet erstattet med den lovbestemte biomasse, som i dag skal tilsættes autodiesel med 10%.
    GTL tilsættes blot 1% HVO, som er en speciel biomasse, men som kompenserer for den fjernede svovl. Denne type biomasse er mig bekendt aldrig blevet nævnt som værende et problem i nogen nyhedsmedier/fagskrifter ved brugen af GTL.
    Svovl er meget giftigt og EU har indført regler, der forbyder blyholdig benzin og begrænser svovlindholdet i dieselolie med henblik på, at forbedre luftkvaliteten og reducere emissionerne af drivhusgasser.
    Mineralsk diesel indeholder ca. 2% svovl. Det findes ikke i GTL.
    Smøreevnen er ens for mineralsk diesel og GTL.

    Vi kender alle fænomenet dieselpest og mange har også haft det inde på livet, som vi alle frygter at få det ned i tanken og med god grund.
    GTL påstår at de minimerer risikoen for dieselpest, fordi de ikke tilsætter biokompenenten FAME som påstås at være en væsentlig årsag til opståen af dieselpest.
    Selv har jeg ingen erfaringer og kender heller ikke eksempler på brugere af GTL, som har fået dieselpest og som 100% kun har påfyldt GTL på tanken.
    Når jeg er på ferie har jeg selv været nødsaget til at toppe op med marinediesel og desværre også den landbaserede autodiesel, der er tilsat op til 7 % biomasse, som jo er nærmest en total fodring af mulige mikroorganismer i tanken.
    Den største synder er dog stadig vand i tanken, som naturligt er opstået ved større temperaturstigninger og fald, specielt gennem vintermånederne.
    Derfor tilsætter jeg selv hen mod vinterens komme lidt additiv mod dieselpest, bare for sikkerheds skyld og måske er det også helt unødvendigt, fordi jeg så vidt muligt holder mine tanke fyldt op for netop at minimere kondensvand.
    Slutteligt vil jeg også tilføje om bådvarmere, at producenten Wallas i Finland, som producerer nogle fremragende varmere specielt designet til bådbranchen, stærkt anbefaler GTL i stedet for konventionelt dieselbrændstof. Brugen af GTL ses tydelig ved serviceeftersyn af varmerne.



    YDERLIGERE KOMMENTARER FØLGER HER:
    Importøren af Yanmar dieselmotorer kræver at deres motorer kører på diesel der opfylder EN590 normen, men accepterer så alligevel ikke brugen af GTL
    På given foranledning svarer Shell mig på denne måde:
    Den nu 5 år gamle norm for parafinske brændstoffer EN15940 er en europæisk specifikation, og i de første år har der ikke været ret meget kendskab til eller kundeefterspørgsel efter EN15940 produkter. Det er nok en grundlæggende årsag til, at det i starten ikke har været en prioritet at få den inkluderet i specifikationsoversigten over brændstoffer fra motorproducenterne, hvor der typisk henvises til de kendte generelle dieselspecifikationer som den europæiske EN590, den amerikanske ASTM D975 og japanske JIS K2204.
    I linket A change of air with new European Standard for cleaner-burning diesel fuel (cen.eu) kan man læse CEN’s introduktion af normen fra 2016. Det er ukendt for mange med det skal for god ordensskyld oplyses, at GTL under normen EN15940 faktisk opfylder eller er bedre på alle de tekniske krav i de tre almindelig kendte diesel normer, dog undtagen vægtfyldekravet i EN590, fordi GTL vejer lidt mindre pr. volumenenhed.


  • Henrik N
    Henrik N Tilmeldt:
    mar 2022

    Følger: 1 Svar: 1
    #28   7. mar 2022 Hej, skiftede for 2 år siden til GTL diesel som jeg bruger ca 1500 liter af hvert år. Motorer er VP som er 18 år gamle.
    Absolut ingen problemer, meget mindre røg og sod så rengøring af agterspejl reduceret til 1-2 gange om året selvom der ikke skal så meget til før jeg vasker det:) Har derfor tænkt mig at fortsætte😀


  • bo m
    bo m Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Svar: 2
    #29   8. feb 2024 Har haft diesel i smøreolien pga utætte pakninger efter overgang til gtl Alm diesel påvirker pakninger og o ringe .udvider dem lidt. Når man så går over til gtl diesel vil de pakninger “hjem” igen og pumpen bliver utæt. Stort og træls arbejde,men nye pakninger i højtrykspumpen ,udskift af forpumpe mv.så kørte den perkings igen.

Kommentér på:
Dieselolie ADVARSEL

Annonce