{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.838 visninger | Oprettet:

Lavtvands Anker pind??? {{forumTopicSubject}}

Når nu jeg lokker fruen med til badning fra båden til sommer og jeg gerne vil forankre båden som de seje i USA, som på lavt vand forankre med lange glasfiber stænger, lynhurtigt. hvor skal jeg så søge? smiley Er der nogen som kender til dem og har prøvet det? Ser sejr og let ud.
De kalder det shallow water anchor pole. Men synes ikke at finde en dansk version af det?
Alternativt er det nok simpelt at lave hvis man kan finde en der forhandler en lang kul eller glasfiber stangen, ideer til dette kan også bruges.
På forhånd tak. smiley
https://www.google.com/search?q=shallow+water+pole+anchor&client=ms-android-huawei-rev1&prmd=isvn&sxsrf=ALeKk03VXPTnQR6WXVMs80waRIPS865Ugw:1620589474206&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiyzr6frr3wAhWWh_0HHbsjD58Q_AUoAXoECAIQAQ&biw=424&bih=791#imgrc=E_a4uGQO8e8_rM

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af spisebordslampe i betonloft i 800 kr.
  • Installation af lamper 1.000 kr.
  • Setter op 4 loft lamper 650 kr.
  • Samling af havestol 300 kr.
  • Fjernelse af ukrudt og oprydning af blade 500 kr.
  • Skærer bar stole Ben i sort metal 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lavtvands Anker pind???
  • #1   9. maj 2021 Power pole hedder de

• #2   9. maj 2021 Du kan få det til hobie kajak i Danmark men ved ikke det er tilstrækkeligt til en båd. Power pole er absolut ikke billige til både. Men hvorfor ikke bare smide Anker ?

• #4   10. maj 2021 Power pole har lavet nogle manuelle løse stænger måske dem du tænker på tror måske de hedder powerpole Spikes

Ellers dem på billedet som de mindste hvis de skal være automatiske.
    De bruges på minde både i usa ved kysten

profilbillede
  • #5   10. maj 2021 Når jeg ankrer op med familien på lavt vand plejer jeg blot at smide et reb i konen, så skal hun nok holde båden indtil vi skal afsted igen.

Simplet og meget effektivt, og der er automatisk ankeralarm hvis jeg glemmer at trække hende op når jeg starter motoren smiley

• #6   10. maj 2021 To ankre - et foran og et bagved, så er du sikret - ydermere fylder de mindre en end “Powerpole”.
    At de ‘seje’ i USA bruger andet, tyder på de er for dumme til at bruge et anker, griner.

• #7   10. maj 2021 Seb

Hvor meget kender du til disse power poles og de lignende løsninger.

De er lavet til formål som ikke bare kan klares med 2 ankre og lige lige netop Løsningerne fra Powerpole fylder minimalt i forhold til fætteren Talon fra Minn Kota.

Begge har dog lidt forskellige egenskaber hvis man går i detaljer men overordnet lavet til det samme formål.

At ligge båden stille, også på tværs i stærkt strømmende vand.
    Hvilket et anker også kan men det kræver man har noget ankerline ude både i for og bag hvilket er træls når man fisker.

Talon har 1 lodret søjle lige under båden.
    Et minus er den har en fast lodret søjle op i bagenden hvor den som oftest er placeret fordi den er designet som et teleskop.

Powerpole er designet som et "knæ" så når den er foldet op er den kun Eks. 4 fod men kan nå 8 fod under båden.
    Når den er foldet ud er det hele forsvundet bagud og ned i vandet.
    Hvis vi tar en 8 fods vil der på helt lavt vand være 4 fod bag båden men der har man som oftest sin påhængsmotor også.
    (De fåes i flere længder)

Så er der powerpole micro som er et spyd igennem en enhed som billedet.
    Spydet kan tages ud af enheden.
    Men enheden kan også vippes op så den er vandret
    Med båden under opbevaring og kørsel.

Så har powerpole lavet nogle spyd som stikkes i bundet til st fortøjer til der er et anker måske lige så godt.

Men de er også lavet fra andre producenter hvor der sidder en "holder" med et rør på hækken hvor spydet stikkes Igennem.
    Så det er en manuel version af den på billedet.

profilbillede
  • #8   10. maj 2021 Minn Kota Talon
    Powerpole er vidst lige kommet med en lignende løsning.

Jeg er mest
    Tilhænger af sen oprindelige powerpole

profilbillede
  • #9   10. maj 2021 Powerpole

profilbillede
  • #10   10. maj 2021 Tak for fine bud. Jeg har også selv set flere af dem men stadig ikke i DK
    Jeg søger noget helt manuel da jeg sagtens kan løfte en glasfiber pind og sætte den i vandet. Er Ret sikker på det vil virke hver gang..
    Det er præcist samme princip som powerpole. Bare manuelt. Den med konen er sgu da genial Per 😅🤣

Man må da selv kunne flette en lang pind og et rør sammen i rustfrit stål så det ser nogenlunde prof ud.
    Grunden til at undgå anker er bare for nemhedens skyld. Det vejer mindre, er super hurtigt og passer godt til sandet bund. Samtidig kan pinden dublere som bådshage hvilket jo er win win. Man er jo så en også fri for at det sætter sig fast nogen steder. Jeg tænker det ville være fedt. Men skal gerne give et review hvis nogen kan finde mig en lang pind af kul eller glasfiber 😅

• #11   10. maj 2021 Anders det er ikke brugt i DK så køb det i udlandet eller design noget selv

• #12   10. maj 2021 Ja det tænker jeg også jeg vil prøve. Om ikke andet for at se om det virker. Men mangler stadig en idé til hvor man køber en lang glasfiber stang. Kan kunne finde dem i maks 160cm 🤞

• #13   10. maj 2021 Hvad med bambus stager der bliver brugt til garn bøjer

• #15   10. maj 2021 Ja det ku sikkert holde fint til behovet. Overvejer dog lidt to hule fiber rør jeg kan lime sammen med en fiber pind som samling for at få længden. Det må også kunne holde.

• #16   10. maj 2021 What, det var da sygt billigt Patrick. Der er sgu ikke mange basseøre til de stakkels bambus bønder 😆

• #17   10. maj 2021 Anders
    Det er billigt og et godt bud bambus er jo også ret stærkt og de fåes ret tykke

• #20   11. maj 2021 Hehe, nu kan jeg ikke lade være med at påpege at med det tid det har taget at skrive disse indlæg, kunne du have smidt/trukket anker 20 gange, griner.
    Jeg har ALDRIG set en båd i dansk farvand med powerpoles, ‘bøje-stænger’ eller som foreslået bambus🤔 og kommer nok heller ikke til at se det.
    Kæresten og jeg sejler oftest i strømfuldt farvand, og når vi ligger for svaj er det på lavt vand og tit flere både sammen. En ‘pind’ som anker vil slet ikke virke til vores brug, og jeg vil heller ikke bryde mig om tanken om at få en dynd-fyldt pind/stang op i båden.
    For mit vedkommende; anker anker, altid👍🏻
    (Må jeg i samme ombæring slå et slag for mit Mantus anker som ALDRIG har svigtet)
    NB: sidste år lå vi tre både på ét anker i Fænø sund, i Lillebælt hvor der er ok med strøm, så jeg er MEGET tilfreds😁😁.

• #21   11. maj 2021 Hehe tak for input Seb
    Hehe nej det er ikke let at ændre vaner 😆 jeg har nu også et anker selv, men er blevet nysgerrig på om dette kunne virker. Kan ikke se hvorfor de skulle være mere beskidt end et anker men kan være jeg bliver klogere. Det jeg tænker, er når man selv sætter pinden vil jeg tro man kan mærke om den sætter sig pænt. Når du smider anker kan man vel ikke komme omkring at der er mange variabler der kommer i spil. Hvad sidder den i, kan den komme fri igen, og så det lange reb osv. Tænker alt andet en lige at en pind er mere enkel, men det skal da komme an på en prøve.
    Hvis ikke det virker så må jeg jo opgradere til det foreslåede anker 😅
    Nu er vejret desværre ikke til at jeg gider sejle hehe for ellers havde konceptet været afprøvet 🤣

@Jens godt bud.. det skal da afsøges. @ Patrick. Har du selv powerpoles? Du virker meget inde i det? 👍☺️

• #22   11. maj 2021 Anders
    Nej ikke endnu men vil gerne have dem på limboen så har støvsuget nettet for info og forskellige typer

Power pole er så vidt jeg kan se de ældste på markedet og nogen af de største og samtidig i en prisklasse som er til at have med at gøre.
    Minn Kota we meget dyere selv med deres kopi af power pole

De kan sættes fast i bunden hvis man sætter dem for dybt i mudder

Der har Talon ulempen at det er en teleskop hvor powerpole er der "knæ" som man kan få fat i

Har set et par videoer med nogen Som har haft begge dele og de fleste som har prøvet begge dele og lavet videoer om det går tilbage til powerpole men siger intet negativt om Minn Kota s talon

Minn Kota har for nyligt lavet sin kopi af powerpole
    De kalder den raptor
    Men den starter ved 20.000 kr og powerpole starter ved 12.000 kr

Men raptor fåes heller ikke så lille som powerpole laver deres.
    Ved ikke om raptor kommer til at ændre markedet

• #23   11. maj 2021 Som man kan se på billedet så er det tiltænkt fiskere der ikke vil kroge ankerlinen. Hvis du ikke fisker er et anker at fortrække, det er nemere at bruge og mere sikkert.

• #24   11. maj 2021 Alexandru

Hvorfor er et anker mere sikkert?

• #25   11. maj 2021 Når der er bølger så tvivler jeg på at den pind kan holde en båd. Nu tænker jeg ikke på vesterhavs- bølger men der kan nemt være ½ til 1m bølger i øresund.

• #26   11. maj 2021 Alexandru jeg ved ikke hvor han skal bruge det

• #27   11. maj 2021 Jeg ved heller ikke hvor jeg skal bruge det hehe, tænker der hvor jeg sejler. Men jeg hyggesejler kun, så det vil næppe blive aktuelt at holde båden i en meter bølger. Jeg tror dog ret meget på konceptet, men jeg bliver nødt til at afprøve det, og så må jeg give et review om det er go eller No go ☺️

• #28   11. maj 2021 Anders T
    Det tyske link jeg sendte har også spyd jeg ville bare bestille det der.
    Og købe noget som er lavet til formålet

• #29   2. aug 2021 Opdatering:
    Jeg har makket lidt med det lavtvandsanker og har nu endelig super succes. Jeg har prøvet med bambus, og en kraftig alu stang inden jeg købe en lang glasfiber pole i USA på eBay. Pinde og alu stangen knækkede nærmest i samme sekund de kom i vandet, men glasfiber stangen lavet til formålet fungerer mega godt. Jeg kan ankre op på 2 seks og komme der fra på samme tid. Kan ankre ned til 3 meter og den holder super godt, også i bølger. Den bider jo med det samme og man har god føling med at den sidder godt da man jo selv stopper den ned. Den følger bare bådens bevægelser når der er bølger,
    Og så har man samtidig en god lang pind til at støde fra og den slags. Jeg er mega tilfreds. Og så kan den skrues fra hinanden på midten så den ikke fylder det store.
    Klar anbefaling. Jeg ville uden tvivl turde en overnatning holdt af "bare" en pind..

• #30   3. aug 2021 Anders T
    Du kan evt. kombinere det med en ankervagt på tlf. der findes flere apps

Så den skriger op hvis du mod forventning bliver revet løs

• #31   7. aug 2021 Tak for updaten, det sker alt for sjædent her på forum at en tråd "lukkes".

Kunne du evt lokkes til at lægge et par billeder op af din løsning?

For et par mdr siden så jeg fakisk en kundebåd hos Dansk Marineudstyr i Kolding med en påmonteret power pole. Det var en kraftig satan på hækken, og lignede mest en hydraulikcylinder 15-20cm i diameter såvidt jeg husker. Hvis der er interesserede tror jeg gerne butikken vil give mere info - spørg efter Martin

• #32   7. aug 2021 Ja det er lidt en skam med uafsluttede sager, det er ellers der man kan få noget vigtig viden.
    Jeg kan uploade et billede i morgen. Min er bare den manuelle stang og et rør den kører i. Det funker bare. Har ikke brug for mere elektronik der kan gå i stykker 😅

Kommentér på:
Lavtvands Anker pind???

Annonce