Propel størrelse op eller ned i tommer ???? {{forumTopicSubject}}
Hejsa, jeg har en 15 fods rib med ny poleret glasfiber bund, med en Suzuki DF50A, propellen der er på den nu er en 3 bladet alu 11 3/8 X 14. topfarten med 2 i båden er ca. 25 knob, hvilket jeg syntes er lige i underkanten.
Hvis jeg leger lidt med trimmet, kan jeg få motoren op på 5800-6000 RPM (max er 6300)
Hvilken propel bør jeg vælge for at få en højre topfart, en der er 1" mindre i diameter med med samme stigning, eller samme størrelse, men 1" mindre stigning, eller noget helt andet ?
Jeg har søgt og søgt på nettet, på en Amerikansk hjemmesiden for RIB´s fandt jeg en beregner hvor man kunne taste alle data for båd og motor ind, der beregnede den at topfarten skulle være ca. 42 knob.
Sælgeren oplyste at han flere gange havde målt den til 35 knob med 3-4 mand i... (måske han skulle havde målt med noget andet end hans iPhone)
jun 2009
Følger: 12 Følgere: 57 Både: 1 Emner: 14 Svar: 70
Syntes bare at en lille 15 fods rib, burde gå mere en 25 knob med en 50HK... båden vejer kun små 400 kg, med motor og fuld tank...
På den amerikanske side jeg fandt, var beregningen at jeg skulle en del op i stigning.
Horsepower Calculations
This will calculate the maximum horsepower and torque available at the prop(s).
Total available horsepower at the engine(s): 50 HP
Total available torque ft/lbs at the engine(s): 42 ft/lbs
Horsepower loss of 3% per gearbox: - 1.5 HP
Horsepower loss of 1.5% per shaft bearing: - 0.8 HP
Total horsepower available at the propeller(s): 47.8 HP
Total torque ft/lbs available at the propeller(s): 107 ft/lbs
Speed & Power Calculations
Calculations based on desired speed and available HP
HP required at propeller(s) for desired 35 knots speed: 27.1 HP
Estimated speed with existing 50 horsepower:
This is the speed we will use for the propeller size. 46.42 Knots
At this point it is important to note that all of the calculations above are based on full RPM and HP. Most engines are rated to run at a percentage of thier full RPM. This is what will determine your maximum cruising speed. The propeller sizing calculations below are based on 90% of full RPM, which allows the engine to develop it's maximum power without overloading. The chart below shows typical engine ratings, you can find this information in your engine specifications.
Recomended RPM for continuous operation
Type of engine % of max RPM
Light-duty gasoline and diesel automotive conversions 70 - 80%
Light-duty or high output marine diesels 80 - 85%
Intermittent-duty marine diesels 88 - 92%
Continuous-duty heavy marine diesels 98 - 100%
Propeller Size
Number of blades Diameter (inches) Pitch (inches)
2 Blade 13.7 X 29.9
3 Blade 13.1 X 29.6
4 Blade 12.3 X 29.0
The propeller sizes shown above do not contain calculations for cavitation or blade loading.
If you find that the recommended propeller is too large to fit your vessel, you can try increasing the shaft speed. Failing this, you can reduce the diameter and increase the pitch at the expense of your propeller efficiency. The rule of thumb is 1 inch of diameter is equal to 1 1/2 to 2 inches of pitch.
jun 2009
Følger: 12 Følgere: 57 Både: 1 Emner: 14 Svar: 70
Kavitations pladen flugter med bunden af båden.
På computeren skriver den 100% ved gasspjæld når jeg giver fuld gas, så går ud fra at den åbner helt, den er med indsprøjtning.
På Suzukis´s hjemmeside står der at man skal bruge en propel med 9 til 17 tommer stigning, men det er vel alt efter hvad båden vejer og hvor hurtig man gerne vil sejle.
Den er rigtig længe om at komme ud af vandet hvis ikke jeg har en med der sider oppe foran, kan det give en indikation på om skruen er forkert ?
jun 2009
Følger: 12 Følgere: 57 Både: 1 Emner: 14 Svar: 70
Throttle angle var 78 grader ved fuld gas, jeg har nu forlænget kablet så den åbner 90 grader ved fund gas, uden kabel, kunne jeg med hånden få den op på 92grader, så håber de 90 grader er korrekt.
jun 2009
Følger: 12 Følgere: 57 Både: 1 Emner: 14 Svar: 70
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
jun 2009
Følger: 12 Følgere: 57 Både: 1 Emner: 14 Svar: 70
Batteri og tank er under styresædet, så der er en del vægt i bag, hvis vi er 2 afsted er den meget længe om at komme ud af vandet, med mindre den ene sætter sig op foran, så er den hurtig ude af vandet.
Jeg har aftalt med Thisted Marinecenter at jeg tager både med op til dem i morgen, så kan jeg prøve lidt forskellige propeller og se hvad båden går bedst med.
Jeg er blevet enig med Ole om at vi skifter til stål propel, så bliver spændende i morgen, jeg skal nok skrive en update når jeg kommer hjem.
jun 2009
Følger: 12 Følgere: 57 Både: 1 Emner: 14 Svar: 70
Jeg prøvede en 10.1x14 stål propel den øgede farten fra 22.6 til 29.8 knob og en mærkbar forbedring af optrækket, men jeg kunne trække den helt op til omdrejningsbegrænseren, så endte ud med en Express MACH 3 Stålpropel. 10.375 X 15, så kunne jeg lige ramme de 34.8 knob.
Så en forbedring på 10 knob.
Nu vil jeg så prøve at lege med at hæve motoren den ene tand den kan give, hvilket er ca. 2-2½ cm og se om det giver mere fart, eller om det ødelægger optrækket og gør at den suger for meget luft ved dej...
jun 2009
Følger: 12 Følgere: 57 Både: 1 Emner: 14 Svar: 70
Jeg fik også at vide at forskellen på en DF50 og en DF60 kun er ECU´en, så hvis jeg kan finde en ECU fra en 60 HK så kan jeg få 10 HK mere.
RPM med 15" er ca. 6100
jun 2009
Følger: 12 Følgere: 57 Både: 1 Emner: 14 Svar: 70
jun 2009
Følger: 12 Følgere: 57 Både: 1 Emner: 14 Svar: 70
jun 2009
Følger: 12 Følgere: 57 Både: 1 Emner: 14 Svar: 70
Hydraulik Jack plate er bestilt, så jeg venter med at hæve motoren, tror i stedet jeg vil se om jeg kan finde en brugt ECU til en 60 HK, tror de 10 HK mere, vil betyde en del mere end at hæve motoren.
jun 2009
Følger: 12 Følgere: 57 Både: 1 Emner: 14 Svar: 70
Hvor stor motor er din båd godkendt til ?
Syntes det er underligt, i DK er min godkendt til 50HK i USA må den sejle med 115HK...
jun 2009
Følger: 12 Følgere: 57 Både: 1 Emner: 14 Svar: 70
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 16 Både: 2 Emner: 9 Svar: 240
Suzuki har en ret kraftig nedgearing med de 1:2,27:
Min Excelfil siger teoretiske 30,5 knob ved 6000 omdr med 14 tommer.
Har selv haft en 470 cm RIB med 60 hk, og et skift til en rustfri gav et par knob.
Jeg ville gå op på en 15 tommer og gerne RS. Slippet bør ikke være mere en 8 % på en RS og 10% på en alu
https://yamahaoutboards.com/en-us/home/outboards/115-50-hp/70-50/f50/pb_zod_yachtline400_f50lb_10-21-2019-inf
Gearing er helt anderledes, med det svarer til en 15 tommer på en Suzuki
Med 50 hk på denne type båd burde 35 mph = 30,2 kn være mulig
jun 2009
Følger: 12 Følgere: 57 Både: 1 Emner: 14 Svar: 70
Propel størrelse op eller ned i tommer ????