{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.285 visninger | Oprettet:

Sliestøv fra bådmaling og glasfiber? {{forumTopicSubject}}

Hey..

Jeg skal til at male båden, og pga. lidt elendig glasfiber arbejde er jeg nødt til at slibe fribordsmalingen fuldstændig af.. MEN.. Hvor farlig er slibestøv fra glasfiber og slibestøv fra den gamle maling?

Kan en almindelig hvid støvmaske sagtens klare dette, eller er man nødt til at anskaffe et med et aktivt kulfilter i, altså sådan et man også bruger når man arbejder med polyester?

Har bare hørt noget om at glasfiberstøv er farligere end asbest?

Måske fordi at det hærdede polyester forstøves og derfor kommer i kontakt med slimhinderne nede i lungerne..?

Er der nogen der har et godt svar på dette, eller evt erfaringer med det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.
  • Udskiftning af ventil på vandrør til opvaskemaskine 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sliestøv fra bådmaling og glasfiber?
  • #1   20. feb 2007 jeg kan ikke fortælle dig hvad der er rigtigt... men jeg brugte i starten de hvide støvmasker engangs, men de blev hurtigt ubehagelige i brug og derfor brugte jeg i stedet en maske med udskiftelige filtre i.....
    jeg brugte de filtre til meget fint støv
    min astma er hverken blevet værre eller bedre, og jeg lever stadig.
    men skal du helt ned til fiberen og give den ny gelcoat/topcoat eller hvad er planen

• #2   21. feb 2007 Ja, det mente jeg nok.. det er noget kradsbørstigt noget smiley Ja, tidligere ejer har givet båden et ekstra lag fiber, men har ikke slebet ordentligt bagefter.. Så derfor skal jeg igennem malingen og slibe fiberen plan igen, og derefter male ny maling på igen bagefter..

• Dr. Boat
    Dr. Boat Tilmeldt:
    sep 2005

Følger: 1 Emner: 21 Svar: 58
    #3   21. feb 2007 Er der nogen gode steder man så kan købe disse masker? Har set en fra Harald-Nyborg, en 3M maske.. Men de har bare ikke filter til den..

• #4   22. feb 2007 Hej Steffen S

Vedr. masker..

STØV
    Støv fra glasfiber er farliger end træstøv da glasfiberstøv har små modhager som gør at den sider længre i lungerne.
    3M`s finstøvmaske af gummi med luftventil er ok til mindre slibeopgaver.
    BEMÆRK!
    Den tåler ikke giftige dampe.
    Den må opbevares lufttæt mellem brug, (har begrænset levetid se pakningen).

KEMISKE DAMPE
    Polyester og celcoat er ikke så farlig i sig selv, men den proces som sker når hærderen er tilstat, gør at der dannes styrendampe som er utrolig farlig.
    Ofre pengene og køb en rigtig maske med kulfilter.
    BEMÆRK!
    Støv ødelægge et kulfilter.
    Accetonedampe nedbryder filteret inden for minutter.
    Et filter har normalvis 24 timers effekt og må derfor opbevares lufttæt mellem brug.
    Eksempel ligger masken fremme et døgn uden og være lufttæt pakket vil tiden være udløbet.

Diverse masker kan købes hos værktøjsmagasiner.

Grunden til at jeg valgte og uddybe dette nærmere, er for at det ikke er alt som står på pakkerne.

Husk! et godt helbred giver flere timer på vandet

Kommentér på:
Sliestøv fra bådmaling og glasfiber?

Annonce