Sliestøv fra bådmaling og glasfiber? {{forumTopicSubject}}
Hey..
Jeg skal til at male båden, og pga. lidt elendig glasfiber arbejde er jeg nødt til at slibe fribordsmalingen fuldstændig af.. MEN.. Hvor farlig er slibestøv fra glasfiber og slibestøv fra den gamle maling?
Kan en almindelig hvid støvmaske sagtens klare dette, eller er man nødt til at anskaffe et med et aktivt kulfilter i, altså sådan et man også bruger når man arbejder med polyester?
Har bare hørt noget om at glasfiberstøv er farligere end asbest?
Måske fordi at det hærdede polyester forstøves og derfor kommer i kontakt med slimhinderne nede i lungerne..?
Er der nogen der har et godt svar på dette, eller evt erfaringer med det?
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
jeg brugte de filtre til meget fint støv
min astma er hverken blevet værre eller bedre, og jeg lever stadig.
men skal du helt ned til fiberen og give den ny gelcoat/topcoat eller hvad er planen
dec 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 13 Svar: 26
sep 2005
Følger: 1 Emner: 21 Svar: 58
feb 2007
Følger: 1 Både: 1 Emner: 5 Svar: 20
Vedr. masker..
STØV
Støv fra glasfiber er farliger end træstøv da glasfiberstøv har små modhager som gør at den sider længre i lungerne.
3M`s finstøvmaske af gummi med luftventil er ok til mindre slibeopgaver.
BEMÆRK!
Den tåler ikke giftige dampe.
Den må opbevares lufttæt mellem brug, (har begrænset levetid se pakningen).
KEMISKE DAMPE
Polyester og celcoat er ikke så farlig i sig selv, men den proces som sker når hærderen er tilstat, gør at der dannes styrendampe som er utrolig farlig.
Ofre pengene og køb en rigtig maske med kulfilter.
BEMÆRK!
Støv ødelægge et kulfilter.
Accetonedampe nedbryder filteret inden for minutter.
Et filter har normalvis 24 timers effekt og må derfor opbevares lufttæt mellem brug.
Eksempel ligger masken fremme et døgn uden og være lufttæt pakket vil tiden være udløbet.
Diverse masker kan købes hos værktøjsmagasiner.
Grunden til at jeg valgte og uddybe dette nærmere, er for at det ikke er alt som står på pakkerne.
Husk! et godt helbred giver flere timer på vandet
Sliestøv fra bådmaling og glasfiber?