2.459 visninger
|
Oprettet:
Vægt i forenden af båden {{forumTopicSubject}}
Hej og godt nytår
Jeg har for første gang haft min båd i vandet idag. Den er 16 fod og har en 90hk Honda påhængsmotor. Den sejlede helt fint med motoren. Men for at komme op og plane skulle min makker i forenden og sidde. Jeg har et rum helt ude i snuden. Hvad kan man ligge i af vægt derude? Det er lidt træls at der skal sidde en mand derinde
På forhånd tak
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 301 Både: 4 Annoncer: 1 Emner: 26 Svar: 1.136
jul 2015
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
Jeg har lige vedhæftet et billede af båden. Kan desværre ikke oplyse dig om model da jeg fik et tomt skrog da jeg købte den.
jul 2015
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
jul 2015
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
jul 2015
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 301 Både: 4 Annoncer: 1 Emner: 26 Svar: 1.136
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 90 Emner: 75 Svar: 1.193
Vi fandt nogle "nye" brugte smart tabs ( fra et projekt der var floppet, så de var aldrig taget i brug ), satte dem på for at se om det hjalp ..... kan kun sige .. at DET gør de, så det var en mega billig måde at løse vores problem, nu skal vi bare "puste" lidt til gassen og den er oppe, der er det extra plus, at når jeg ( lille pus på plus 100 ..... ja ja en rigtig mand ) går rundt under sejlas, ja så kan det ikke mærkes på båden..
Det er en billig løsning frem for at skulle skifte propel ( for man kan jo lige så godt gå til en rustfri ) det kan jo være at det valg man tager IKKE afhjælper problemet, og de fleste forhandler tager IKKE en "ny" propel retur der kun er prøvet en enkelt gang, og med det udvalg der er kan det tage nogle skift inden det sidder lige i skabet, eftersom det er en båd af ukendt mærke/opbygning har de/man jo ingen andre at sammenligne med og så bliver det jo et gæt ! ! at sænke motor vil måske hjælpe, så kvan pladen sidder rigtigt ( hvis den ikke gør det allerede ) men det vil kræve at ... forlænge motor ben, sænke hæk kanten, sætte en motor elevator på ( det sidste vil så øge vægten på røven, hvilket nok ikke er hensigten )plus den koster jo også lidt .... så er vi tilbage til tabs, som den billigste løsning, eneste minus er huller efter skruer hvis man fortryder ( jeg er ikke fan af huller i/eller i nærheden af vand spejlet ) ..... så passer kvant pladen ! så har du noget at tænke på ....
Skal lige siges at vi skiftede også propel til rustfri ( stadig med flaps på ) og det har også gjort den en del bedre.
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 90 Emner: 75 Svar: 1.193
Hydrauliske er helt sikkert et bedre valg i min optik, da der er en hel verden til forskel i at have nogen på der kan justeres efter de forehold de bruges i, vi troller når vi er ude, der kan være langt ud til div pladser, der er taps dejlige ud og hjem de giver en rolig gang og vi planer hurtigt
Så er det at jeg er i tvivl ! ! ! for jeg ved ikke om de hæmmer vores trolling fart meget da de jo er nede/aktive HELE tiden og derved skaber noget modstand ( vi skal have det undersøgt, men at ligge på 40 meteren og rode ud over rællingen for at få dem op er ikke lige min/vores kop te ) man kan købe nogle trailer beslag der gør at de kan vippes lidt op, måske vi prøver dem ...
Men til sjov på vandet og til forskellige forehold med forskellige vægte/belastninger vil jeg mene at trimflaps der kan justeres vil være at foretrække, jeg er ikke så meget inde i det tekniske og hvordan og hvorledes, men kun ud fra erfaring med taps jeg udtaler mig, og de virker til vores brug ( dog med de forbehold jeg har skrevet, for de er ikke undersøgt, der er HELT sikkert nogen der kan skyde det hele ned, men så længe det er ok for os .. ja så bruger jeg det ) vi kigger efter en 640 weekend, men da vi har brugt/lagt for over 200 tusind udstyr, båd, motor, trailer i det jeg har, og det kan jeg jo ikke få for den, ja så er det nok en drøm der har lange udsigter .. men det skal nok lykkes ! ! men der vil jeg have justerbare flap på...
Så nogle der er elektriske fra Volvo Penta (mener jeg) de var sgu smarte, der var ikke noget der stak extra ud, der kom en lille plade ud ( lodret ) som så skulle skabe en opdrift ... har ikke undersøgt det, men helt sikkert et kig værd.... da de intet fylder og ikke skaber modstand når man bakker og div i havnen.
jul 2015
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
Det viste sig faktisk at den ikke var trimmet så langt ind som den kunne. Men jeg havde en bolt i vejen for at kunne trimme den længere ned Men det er fikset nu, og nu planer den noget bedre med to mand bagerst i båden.
Men den skal dog stadig op i høj fart for at sænke snuden ordentligt. Jeg tror jeg vil prøve at kigge på nogle smart tabs
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
jul 2015
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
Det var den billigste løsning. Hvis de ikke giver det sidste der skal til, så må jeg have fat i de dyre til montering på båden.
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
https://smmc.dk/CustomerData/Files/Folders/4-download-filer/12_korrosionstabel.pdf
mar 2010
Emner: 1 Svar: 15
jul 2017
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 26
apr 2020
Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 2
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 2 Både: 1 Svar: 3
Det er alle pengene værd. Der er nogle der nævner at du kan bruge trimmet på motoren. Det giver ingenting i sammenligning med trim flaps.
Men lad nu være med at gå på kompromis. Køb noget kvalitet det kan styres fra kaptajn stolen. Vigtigt at du kan regulere styrbord og bagbord side uafhængigt.
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
Vægt i forenden af båden