{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.459 visninger | Oprettet:

Jonas B
Jonas B
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9

Vægt i forenden af båden {{forumTopicSubject}}

Hej og godt nytår

Jeg har for første gang haft min båd i vandet idag. Den er 16 fod og har en 90hk Honda påhængsmotor. Den sejlede helt fint med motoren. Men for at komme op og plane skulle min makker i forenden og sidde. Jeg har et rum helt ude i snuden. Hvad kan man ligge i af vægt derude? Det er lidt træls at der skal sidde en mand derinde smiley

På forhånd tak

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Vægt i forenden af båden
  • #2   1. jan 2021 Læg et billede op af båden/motoren set bagfra..

• Jonas B
    Jonas B Tilmeldt:
    jul 2015

#3   1. jan 2021 Jo der er power trim på. Men er vi ikke enige om at motoren skal så langt ned som muligt?
    Jeg har lige vedhæftet et billede af båden. Kan desværre ikke oplyse dig om model da jeg fik et tomt skrog da jeg købte den.

profilbillede
  • Jonas B
    Jonas B Tilmeldt:
    jul 2015

#4   1. jan 2021

profilbillede
  • Jonas B
    Jonas B Tilmeldt:
    jul 2015

#5   1. jan 2021 Det er mørkt så jeg skal nok prøve at tage nogle billeder ved dagslys

• Jonas B
    Jonas B Tilmeldt:
    jul 2015

#6   1. jan 2021 Der er lidt flere her.

profilbillede
  • #8   1. jan 2021 Monterings højden er også vigtig. Kavitations pladen skal flugte med bunden af båden eller 1-2cm over bunden..

profilbillede
  • #10   2. jan 2021 Hej Jonas B ( og godt nytår ) vi havde lidt det samme problem med vores, men den er også oppe på max vægt af båden med 2 personer og grej,
    Vi fandt nogle "nye" brugte smart tabs ( fra et projekt der var floppet, så de var aldrig taget i brug ), satte dem på for at se om det hjalp ..... kan kun sige .. at DET gør de, så det var en mega billig måde at løse vores problem, nu skal vi bare "puste" lidt til gassen og den er oppe, der er det extra plus, at når jeg ( lille pus på plus 100 ..... ja ja en rigtig mand ) går rundt under sejlas, ja så kan det ikke mærkes på båden..
    Det er en billig løsning frem for at skulle skifte propel ( for man kan jo lige så godt gå til en rustfri ) det kan jo være at det valg man tager IKKE afhjælper problemet, og de fleste forhandler tager IKKE en "ny" propel retur der kun er prøvet en enkelt gang, og med det udvalg der er kan det tage nogle skift inden det sidder lige i skabet, eftersom det er en båd af ukendt mærke/opbygning har de/man jo ingen andre at sammenligne med og så bliver det jo et gæt ! ! at sænke motor vil måske hjælpe, så kvan pladen sidder rigtigt ( hvis den ikke gør det allerede ) men det vil kræve at ... forlænge motor ben, sænke hæk kanten, sætte en motor elevator på ( det sidste vil så øge vægten på røven, hvilket nok ikke er hensigten )plus den koster jo også lidt .... så er vi tilbage til tabs, som den billigste løsning, eneste minus er huller efter skruer hvis man fortryder ( jeg er ikke fan af huller i/eller i nærheden af vand spejlet ) ..... så passer kvant pladen ! så har du noget at tænke på ....
    Skal lige siges at vi skiftede også propel til rustfri ( stadig med flaps på ) og det har også gjort den en del bedre.

• #12   2. jan 2021 hvis du ikke allerede har det, så skift fra 3 til 4 bladet skrue. evt suppler med smarttabs. smid fx batterierne ud i fronten. på så små både har vægtfordelingen bare alt at sige

• #13   3. jan 2021 Vil også anbefale at montere SmartTabs og en 4 bladet propel.

• #14   3. jan 2021 Rasmus.. sorry svar tid !
    Hydrauliske er helt sikkert et bedre valg i min optik, da der er en hel verden til forskel i at have nogen på der kan justeres efter de forehold de bruges i, vi troller når vi er ude, der kan være langt ud til div pladser, der er taps dejlige ud og hjem de giver en rolig gang og vi planer hurtigt
    Så er det at jeg er i tvivl ! ! ! for jeg ved ikke om de hæmmer vores trolling fart meget da de jo er nede/aktive HELE tiden og derved skaber noget modstand ( vi skal have det undersøgt, men at ligge på 40 meteren og rode ud over rællingen for at få dem op er ikke lige min/vores kop te smiley ) man kan købe nogle trailer beslag der gør at de kan vippes lidt op, måske vi prøver dem ...
    Men til sjov på vandet og til forskellige forehold med forskellige vægte/belastninger vil jeg mene at trimflaps der kan justeres vil være at foretrække, jeg er ikke så meget inde i det tekniske og hvordan og hvorledes, men kun ud fra erfaring med taps jeg udtaler mig, og de virker til vores brug ( dog med de forbehold jeg har skrevet, for de er ikke undersøgt, der er HELT sikkert nogen der kan skyde det hele ned, men så længe det er ok for os .. ja så bruger jeg det smiley ) vi kigger efter en 640 weekend, men da vi har brugt/lagt for over 200 tusind udstyr, båd, motor, trailer i det jeg har, og det kan jeg jo ikke få for den, ja så er det nok en drøm der har lange udsigter smiley .. men det skal nok lykkes ! ! men der vil jeg have justerbare flap på...
    Så nogle der er elektriske fra Volvo Penta (mener jeg) de var sgu smarte, der var ikke noget der stak extra ud, der kom en lille plade ud ( lodret ) som så skulle skabe en opdrift ... har ikke undersøgt det, men helt sikkert et kig værd.... da de intet fylder og ikke skaber modstand når man bakker og div i havnen.

• Jonas B
    Jonas B Tilmeldt:
    jul 2015

#15   3. jan 2021 Tak for svarene allesammen.
    Det viste sig faktisk at den ikke var trimmet så langt ind som den kunne. Men jeg havde en bolt i vejen for at kunne trimme den længere ned smiley Men det er fikset nu, og nu planer den noget bedre med to mand bagerst i båden.
    Men den skal dog stadig op i høj fart for at sænke snuden ordentligt. Jeg tror jeg vil prøve at kigge på nogle smart tabs smiley

• #16   3. jan 2021 ellers tag en sandsæk med, den er lidt nem at flytte rundt på, men det er selvfølgelig mere vægt som skal trækkes. hydrofoils til at montere på motor er også en billig løsning som nok vil hjælpe en del.... men "eksperterne" herinde hader dem, fakta er at de generere det løft bagtil som du efterspørger... tager nok lidt af din topfart

• Jonas B
    Jonas B Tilmeldt:
    jul 2015

#17   4. jan 2021 Jeg har lige købt dem her: https://www.thansen.dk/baad/motor-og-styring/motor/hydrofoil-fra-40-hk/n-2136525519/pn-237013907/

Det var den billigste løsning. Hvis de ikke giver det sidste der skal til, så må jeg have fat i de dyre til montering på båden. smiley

• #19   4. jan 2021 #18 fortæl mig lige hvorfor udligningsforbindelserne på mercury er lavet af rustfri wire smiley

• #21   5. jan 2021 magnesium bruges primært i ferskvand.
    https://smmc.dk/CustomerData/Files/Folders/4-download-filer/12_korrosionstabel.pdf

• Kaj L
    Kaj L Tilmeldt:
    mar 2010

Emner: 1 Svar: 15
    #22   8. jan 2021 Det er formentlig unødvendigt at nævne, at når du er i plan, kan du med fordel justere motoren lidt ud, hvorefter forenden sænkes og sejladsen bliver mere stabil.

• #23   8. jan 2021 En billig måde at flytte vægt på tag tanken og flyt den helt frem hvis den ligger helt agter giver det et plus på 60 kilo hvis du flytter den helt frem i båden

• #25   8. jan 2021 Jeg monterede Lenco elektriske trim flaps på min 18 fods for 6 år siden. Jeg må bare sige at det giver en helt anden fornøjelse med dem på. Du kan regulere båden mod bølgerne så den ikke hugger så meget. Rette båden op sidevers. Du kommer meget hurtigere op at plane.
    Det er alle pengene værd. Der er nogle der nævner at du kan bruge trimmet på motoren. Det giver ingenting i sammenligning med trim flaps.
    Men lad nu være med at gå på kompromis. Køb noget kvalitet det kan styres fra kaptajn stolen. Vigtigt at du kan regulere styrbord og bagbord side uafhængigt.

• #26   12. jan 2021 #24 du borer 2 5 eller 6mm huller må hver side og en bolt igennem

• #27   14. jan 2021 Hydrofoils er bare en fattigmandstuning som giver en enorm belastning på dine motorophæng jeg tror du skal prøve en mindre propel og kikke på din omdrejningstæller

Kommentér på:
Vægt i forenden af båden

Annonce