Spørgsmål vedr. køb af båd i Sverige {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har fået øje på en båd i Sverige, som sælges privat. Jeg skrevet frem og tilbage med sælger og står nu og skal beslutte mig, for der er en anden køber, som gerne vil købe båden. Sælger virker rimelig troværdig. Men jeg er skeptisk af natur.
Prisen er ikke særlig billig, så jeg forventer at tingene er i orden. Men nu er jeg førstegangskøber, ved ikke en sk*d om mekanik og vil gerne vide, om jeg på vej ud i noget risikobetonet, og bør hoppe fra og købe nyt istedet. Så jeg vil høre, om:
1) Hvordan checker jeg, om der er skjult gæld i båden i Sverige?
2) Er det dumt at købe båd uden at have prøvet den på vand (den er fra 2004, motoren er en Volvo Penta 3,0L) ? Eller er det nok at starte den på land og lytte efter mislyde?
3) Hvordan kan jeg sikre mig, at bådens CE-mærke er ægte. Jeg har læst lidt rundt omkring, at nogen fusker med sådan noget. Båden kan i dag købes fra ny hos Beck-Marine, så jeg går ud fra, at den er godkendt i Danmark.
4) Er der nogen, som ved, om en svensk "Easyline 1300" bådtrailer er godkendt herhjemme og glider nemt gennem et syn? Færdselsstyrelsen og synshallerne er ikke særligt klare i deres svar.
Det ville være super-lækkert med lidt hjælp fra eksperterne herinde.
Hilsen Jimmi
jan 2004
Følger: 11 Følgere: 10 Både: 3 Emner: 29 Svar: 191
Jeg vil personlig selv ha prøvet båden i vandet. Da man jo ikke kan se/mærke om den sejler som den skal.
Men når båden er så ny, så burde der vel ikke være de store problemer med den.
feb 2007
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3
Martin: 3) Det er en Stingray 180 RX. Jeg skylder nok et link til båden: (link fjernet)
Rolf: Jeg har kun sejlet med mindre påhængsmotorer, så over 135 heste vil bare få mig til at sk*de i bukserne. Måske den næste båd...
Spørgsmål vedr. køb af båd i Sverige