777 visninger
|
Oprettet:
Valg af speedbåd {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har for ca 5 år siden haft en lille 15 fods båd med 50 hk.
Nu vil jeg gerne sejle igen da savnet til vandet blev for stort.
Jeg tænker at en ca 17 fods speedbåd med påhængsmotor vil være den rigtige størrelse til os.
Den vil komme til at ligge fast i vandet fra Maj-September.
Den skal bruges mest til hyggesejlads så ved ikke hvor stor en motor der skal på.
Hvad med båden - hvilke mærker af både er gode og hvad skal man helst undgå.
Vores budget er maks 80.000 kr som vi håber man kan få en ok båd med en god påhængsmotor.
aug 2012
Følger: 2 Følgere: 68 Både: 2 Emner: 47 Svar: 180
Men tak for svaret.
Vi har været ude og se på et par stykker idag men det er ikke nemt når man ikke har den store forstand på både,
Vil det egenligt være en fordel at have en båd med indenbords motor hvis den kommer til at ligge i vandet fra Maj til September?
Vi har set på en Champion og en Doral idag. Fine både men motor var fra ca 1998. Er det farligt?
aug 2012
apr 2020
Følger: 2 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 1 Svar: 6
maj 2019
Følger: 4 Følgere: 8 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 1 Svar: 257
Hvis du køber en hvor der løber saltvand igennem motorblokken så regn med at den ikke holder mere end 10 år, så skal den genopbygges.
Det nemmeste er at få en udenbordsmotor, den er billigere at vedligeholde og evt skifte. Plus at du har mere plads i båden der ellers ville gå til en indenbordsmotor.
Er det en 2-takter så gå efter en Optimax eller Evinrude E-tec, de er meget billige i drift. Sejler du meget så er en 4-takt at fortrække da den ikke bruger olie (og stinker af brændt olie) og er måske mere støjsvag.
Et skøn som jeg har fundet på er, mere end 500km om året så gå efter en 4- takter, mindre så en moderne 2-takt som Opti og E-tec.
Skal du bruge den til trolling så en 4-takter da 2-takter ikke er glade for at sejle meget langt i tomgang.
maj 2019
Følger: 4 Følgere: 8 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 1 Svar: 257
https://www.dba.dk/caravelle-speedbaad-aarg/id-1069707098/
En 4-takt udenbords lidt over budget...
https://www.dba.dk/oernvik-520-dc/id-1069989113/
aug 2012
#6. Emil du skriver Champion, Sea ray og Fletcher.
Fletcher bliver det ikke da jeg syntes de er ret lave, og
mere en direkte speedbåd som kun kan bruges til at sejle stærkt
Hvad med Dural og Bayliner , sidst nævnte er ret ofte billig, måske der er en forklaring.
apr 2020
Følger: 2 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 1 Svar: 6
Valg af speedbåd