{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.001 visninger | Oprettet:

Propel valg fra 3 blade til 4 {{forumTopicSubject}}

Nu er jeg mest til top hastighed, som mit primære setup. Men hvis jeg skulle få fra min 3 bladet Tempest Plus 19p, hvad skulle det bedste valg så være. Pt opnår jeg lige omkring 99,7kmt ved et sted omkring 7300 rpm CA. Motoren er beregnet til 7500 rpm. Så jeg tænker lidt revolution 4 med 17p, men kunne godt tænke mig at høre om der er nogen der har erfaringer med proppeller der spinner lidt hurtiger end normalt (som high performance gør)?
?
smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Propel valg fra 3 blade til 4
  • #2   7. jun 2020 7300 er fint. Det er ca der motoren laver max effekt. Hvis du kan leve med en overflade prop så prøv en chopper og skift cle gearkassen til en alm. Så tror jeg du finder ca 5 kmt.

  • #3   7. jun 2020 Jo gearingen 1,87:1 er rigtig, og jeg har jack plate som kan løfte motoren godt 100mm. I laveste position er kavitations pladen ca 50mm over køl niveau. Dvs. den hæves til godt 150mm, som sætter propel akslen i lige linie med bunden af båden. Dertil er motoren offeset fra hækken med ca 200mm (8").
    Nu er en Maxum 2000 XC nok heller ikke den mest optimale båd for high speed. Den er jo det man kalder en Cuddy Cabin, med en lille 2 personers sovekabine. Og jeg slæber jo også en del udstyr med. Div. fiske grej, et lille transportabelt camping toilet, 10kg anker + 4meter ankerkæde og reb. ekstra fortøjningsreb, diverse fendere, diverse skarmmel, lille værktøjssæt, lidt reservedele. Og ca 28l benzin i reservedunk, intern tank er typisk fyldt med 80-90L benzin.
    Men jeg fornemmer ligesom båden når sit max ved en bestemt hastighed, og tænker lidt på at forlænge nogle af bådens lifting strakes. For at få lidt mindre drag. ved at løfte båden lidt mere på den måde. Bådens skrov design er jo nok mest tænkt som Amerikansk sporty komfort. Og jeg har gode erfaringer med at modificere disse på anden båd.
    Nu er det ikke fordi jeg ligger og sejler fuld gas hele tiden. Nok mere 10%, og resten (ca 60%) fordelt på cruise ved diverse hastigeder 40-60kmt og resten på diverse. Nu syntes jeg at denne motor type har en ekstrem ringe tomgangs egenskaber, så ud og ind af havnen er ikke den bedste oplevelse. Den går ujævnt ved lave omdrejninger, og for ikke at overskride hastigheden i havnen bliver jeg nød til at stoppe motoren eller tage den ud af gear. Ville allerhelst sejle ud af havnen med 1500 rpm, men der går det nok lige lidt for stærkt. Men når den får fuld skrue så vil den gerne derudaf.
    well you can have it all,,,,?


  • #4   7. jun 2020 Nu tænker jeg egentlig 2 senarier.
    1: top speed med en 3 bladede propell.
    2: en fire bladet propel som stadig kan give en top speed så tæt på den tre bladet, velvidende man mister lidt på toppen. Men så lidt som muligt er at foretrække. Så igen er der nogen der har sammenlignelige erfaringer med Rev 4 eller andre fire bladet props,,?


  • #5   8. jun 2020 Torben, hvad er det med CLE gearkassen der gør at den er langsommere?

  • #6   8. jun 2020 Det er fordi din båd ikke er let / hurtig nok til at flyve naturligt, så den skal bruge positivt trim til at få formindsket den våde overflade, det gør at en spids gearkasse trækker bagenden ned i vandet. Her vil en alm rund næse være at foretrække, du har først fordel af spidsen ved ca. 130 kmt og opad. Du behøver også en propel med så meget snudeløft som muligt, derfor chopperen

Kommentér på:
Propel valg fra 3 blade til 4

Annonce