{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.848 visninger | Oprettet:

Udenbords versus. indenbords? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg kigger på nogle både, der alle er omkring 15 år gamle. Der er forskellige både, og der er forskellige motortyper. En sælger har fortalt mig, at et service for en indenbords motor koster fem gange så meget som en udenbords. Desuden fortalte han, at en indenbordsmotor var meget dyrere i drift. Hvad er fordelene ved at have en indenbordsmotor, og kommer der oftere dyre værkstedsregninger ved indenbords?

Tak for hjælpen

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• udskift af jord med muld i bede 3.000 kr.
  • Starthjælp til en benzinbil 220 kr.
  • inst af opvaskemaskine 500 kr.
  • Køleskabsreparation 1.380 kr.
  • Reparation af Samsung vaskemaskine 800 kr.
  • VVS-montering og -reparationer 1.300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Udenbords versus. indenbords?
  • Jacob F
    Jacob F Tilmeldt:
    apr 2016

Følgere: 1 Svar: 36
    #2   30. apr 2020 Som Jens skriver kan der være stor forskel på str og type af motor. Ja en indenbordsmotor går i stykker, men det gør påhængsmotorer også. Jeg syntes jeg har hørt om nogle stykker af både 4t og nyere 2t, som har fejlet, og det har absolut ikke været billigt. En indenbords benzin er som regel meget simpel.
    Jeg har haft både optimax (jeg havde ingen problemer) og 15år gammel indenbords ( ingen problemer) den indenbords tog lidt mere brændstof men fornøjelsen ved indretning og støj opvejede så rigeligt merforbruget😁 Service delen var stort set det samme. Men jeg kan have været heldig....

• #3   30. apr 2020 Har du prøvet at søge i forum - det emner har været oppe mange gange smiley

• #5   30. apr 2020 Morten R. Dit motorrum, respekt ! 🙂

• #6   30. apr 2020 Skulle et service på en indenbordsmotor koster 5 gange så meget som får et tilsvarende på en udenbordsmotor? Hvem dælen løber rundt og fortæller sådan noget sludder? Det lyder til, at det er en forhandler, der har en speedbåd stående med påhængsmotor, som han brændende gerne vil af med...:)

Der er både for og imod begge løsninger.

Vælger du en båd med 15 år bag bagen, så skal du uanset om det er inden- eller udenbordsmotor forvente større eller mindre reparationer på enhederne.
    Reservedelene til begge typer motorer koster "nok ca. det samme" fx. tændrør, tændspole, olier og propel.

Jeg er enig i, at z drev kan være misligholdt og dermed give større økonomisk udskrivning, men et nyt underhus til en udenbordsmotor - med samme antal HK som den indenbords - er absolut ikke i den billige ende af skalaen.

Jeg har sejlet med z drev siden 2004. Det har givet en del udfordringer, men skræmt er jeg ikke.

I dag vil jeg nok vælge en båd med en større udenbordsmotor, fordi det giver en enorm valgfrihed, hvis man ønsker at skifte motor. Det gør det lidt mere kompliceret på en indenbords applikation.

• #7   30. apr 2020 Jeg har en Bandholm 24 med en 15 HK to-takt Marine på bagsmækken. Vist nok fra 2002. Den har uden problemer høvlet mig fra Bønnerup til Grenå i 19 sec./m i vindøjet. Jeg får den serviceret hvert andet år hos Thisted Marine (firmaet kan anbefales). Det koster i omegnen af 2000,- kr. Ved havnemanøvre kan jeg vende på en tallerken. Får jeg skidt i skruen, kan den løftes op; mister jeg roret, kan motoren igang virke som ror. Kan tage den hjem efter endt sejlperiode; reparere småskrammer osv.. Bruger ca. 2,5 l/timen ved normal fart. Og skulle motoren virkelig gå i stykker, evt. i fremmed havn, kan jeg for overkommelige penge blot hægte en ny motor på.: Ulempe: Lidt støj. - Fra havnen hører jeg, en indenbords ofte koster mange penge ved reparationen. Og endelig. Mange diselmotorer tåler ikke de mange korte start/stop. En diselmotor har bedst af at køre længe. - En sejlbåd er jo netop - en sejlbåd.Og her er bensinmotoren kun til manøvre i havn eller ved vindstille. - Eller, nu vil jeg dælemig hjem!

Kommentér på:
Udenbords versus. indenbords?

Annonce