6.881 visninger
|
Oprettet:
Forskellen på bådmalinger og Gelcoat / Topcoat ? {{forumTopicSubject}}
Hej Alle.
Jeg kender til de fleste bådmalinger ( dæk fribord )
Epoxyprimer,
2 komponent polyurethan-baseret malinger
1 komponent Alkydmaling
m.v.
Men kan man også male med Gelcoat / Topcoat , eller hvad er de til ?
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 31 Emner: 20 Svar: 24
Tak for en god vejledning
Og nogle fine billeder
Mvh Morten
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 301 Både: 4 Annoncer: 1 Emner: 26 Svar: 1.136
Ser rigtigt fint ud👍
sep 2019
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5
sep 2019
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5
Tak, det ser godt ud. Jeg køber også 4 liter. Man skal vel være flot sejlende.
feb 2020
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
feb 2020
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
maj 2007
Tak for en god forklaring på mit spørgsmål.
Jeg kan godt høre du har en del erfaring med gelcoat / topcoat / malinger.
Derfor vil jeg gerne stille dig 3 spørgsmål ( står til sidst )
-
Det er nogle flotte resultater du har fået på din båd.
Jeg er en del i tvivl om jeg vil male med Epoxyprimer & 2 komponent polyuretanlak
( som bliver et meget tyndt lag )
Eller om jeg skulle kaste mig ud i og prøve gelcoat / topcoat:
men har gjort at jeg har fået noget mere blod på tanden, for at forsøge med gelcoat / topcoat
Jeg har nu lavet nogle små forsøg med gelcoat / topcoat
Jeg kan godt mærke at overfladen bliver mere hård og måske ikke klistre/virker fedtet, når den er hærdet op, hvis man tilsætter voksopløsning/parffinopløsning for at lave den til en topcoat
Jeg kan godt se at gelcoat / topcoat. kan være lidt svær at få pænt og glat fremfor alm. Epoxyprimer & 2 komponent polyuretanlak, og gelcoat / topcoat kræver en del vådslibning og polering
Jeg kan godt se, hvis jeg vælger at male min båd med Gelcoat/Topcoat, så får jeg en hård og stærk overflade der kan tåle lidt knubs/slag frem for alm.
Epoxyprimer & 2 komponent polyuretanlak ( som bliver et meget tyndt lag )
Hvis jeg vælger at benytte gelcoat / topcoat tænker jeg faktisk at spare en del arbejdsgange da gelcoat / topcoat vel kan komme på den helt rene/bare glasfiber uden nogen former for primer ( har slebet helt ind til den bare glasfiber flere steder ) gelcoat / topcoat er jo også en "slutmailingen" i sig selv.
----------------------------------------
Hvis jeg vælger at male båden op med malinger, skal den jo have 2-3 lag Epoxyprimer (f.eks også 1 lag Hempel´s high protect )på de steder hvor jeg har slebet alt den originale gelcoat helt væk og kommet helt ind til selve glasfiberen ( for at lave en vandtæt overflade og beskytte glasfiberen ).
De steder hvor den originale gelcoat stadig er tilbage vil jeg dog matslibe/affedtet og bare give 1. lag Epoxyprimer på for at den 2 komponent polyuretanlak har noget at binde fast i
---------------------------------------
Da jeg skal male dækket på min båd, ønsker jeg også nogen skridsikre felter, her har jeg prøvet at bruge noget Gelcoatspartelmasse også tilsat voksopløsning/parffinopløsning
Jeg har lagt det ud med en tandspartel og derefter kørt indover det med en struktur-rulle, og det giver faktisk et godt resultat ( se billeder )
Kender også til kiwigrip; men tænker at Gelcoatspartelmasse / topcoatspartelmasse beskytter den bare glasfiber og jeg ikke behøver at prime med epoxyprimer, som jeg ellers skulle gøre hvis jeg benytter kiwigrip på bart glasfiber.
(jeg kan så godt være lidt betænkelig om kiwigrip er nem nok at holde pæn, synes den bliver hurtig beskidt og ikke er så nem at få ren igen (den hvide kiwigrip ))
1 : Er det korrekt at den kan påføres oven på ren affedtet glasfiber og bygget til at stå selvstændigt som slutmaling?
2 : Er det korrekt at tilsætte voksopløsning/parffinopløsning i Gelcoatspartelmasse for at ændre den til en topcoatspartel ?
3 : kan Gelcoatspartelmasse også bruges på bart glasfiber og god nok til at stå alenen ( overvejer at "prime" med alm. Gelcoat/Topcoat for at sikre at glasfiberen er lukket helt inde, inden jeg så ligger Gelcoatspartelmasse ud ) i så fald hvad er overmalings intervaller på gelcoat / topcoat ?
-
Vedhæftet lige et par billeder
M.v.h. og god påske Morten
maj 2007
maj 2007
maj 2007
maj 2007
maj 2007
Forskellen på bådmalinger og Gelcoat / Topcoat ?