2.527 visninger
|
Oprettet:
hvilken motor? er det ren religion? {{forumTopicSubject}}
Så skal jeg have ny motor.. hvad går i andre efter.
Jeg syntes det er lidt religion agtigt..
Jeg tænker:
Evinrude 130
Tohatsu 115
Suzuki 115..
Jeg er nok mest tændt på evinruden, da jeg får lidt ekstra hk + 5 års garanti.. udover det er det vel nemmere at sælge et kendt brand? syntes også deres Icon Pro ure er ret fede som giver dig en masse data..
Suzuki er jeg gået lidt væk fra pga. det er en 4 takter.. jeg skal ræse..
Men hvad tænker i andre når/hvis der skal købes helt nyt?
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 574 Både: 2 Emner: 28 Svar: 1.117
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 314
Syntes faktisk det er den eneste motor jeg ikke har hørt godt om..,
Men på den anden side heller ikke hørt dårligt om..
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Både: 6 Emner: 40 Svar: 704
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 314
forskellen på evinrude 115 og 130 er ikke kun eem boksen, 130 har en anden top som skulle give noget "turbo" på udstødningsgassen fra omkring 4000 rpm..
men igen, jeg kan kun skrive om hvad jeg læser, da jeg ikke har den store forstand på det..
vil bare gerne høre erfaringer..
nov 2008
Følger: 67 Følgere: 70 Både: 6 Emner: 11 Svar: 421
Mvh Leif H.
Ps, du ringer bare.
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 314
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 314
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
Nu ved jeg ikke hvad max hk er for din båd, men går du op i 150 hk kan den fås med elektronisk gas/gear - det er lækkert og så ville jeg nok også overveje en Mercury Verado som også starter ved 150 hk og er inkl elektronisk gas/gear og som er en 4-takt med alle 2-takt fordele, da den har kompressor!
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 574 Både: 2 Emner: 28 Svar: 1.117
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 314
Jeg er enig i at den burde være mere driftsikker, med de færre bevægelige dele på en 2 takter, men er det så ikke bare olie indsprøjtningen der går i stykker? (derfor jeg har det godt med 5 års garanti)
jeg har dæleme hørt meget godt om Suzuki 4 takter.. men hvad vejer den i forhold til?
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Jeg har selv haft en, og jeg har efterhånden haft rigtigt mange nye og nyere motorer, af forskellig fabrikat, både 2 og 4 takt, og min E-tech, var ubetinget den motor jeg var mest glad for, den er nøjsom med dråberne, og over ca. 2500 omd. siger den ikke mere end en tilsvarende 4 takt, og så er den billigere at holde kørende osv. osv. og bundstærk og solid, så solid, at den kan holde til at køre uden olie i timevis, i en speciel mode, hvis man skulle være så uheldig at løbe tør for olie, langt ude på havet..
Ovenstående er min subjektive private mening, iblandet tekniske fakta, men den er delt af millioner verden over, og utallige test viser også, at alle os E-tech elskere, har noget at have det i...
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 314
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Og E-tech er igen en helt anden motor, end Bombardier´s, eller rigtigt gode Ficht, som var og er knokkelstærk..
At Bombardier giver 5 års garanti, er fordi de ved at E-tech er superstærk, og nemt holder til mange års brug på vandet...
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 314
Det var det så ikke.. min 115 på 500 timer havde fået lavet adskillige modifikationer af tidligere ejere.. og jeg købte katten i sækken.. skod..
heldigvis var jeg ryger, så nu kunne jeg lave et kompromis med konen om at jeg skal lade være med et og jeg så må købe en ny motor.... hehe win win... jeg har ikke røget i en måned nu.. hehe (tøffelhelt)
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Den model som Bombardier lavede fra 2001 og frem. var teknisk en ny motor, da der var så mange massive ændringer i forhold til den gamle model, og man brugte samtidig bedre råvarer, i motoren, så man kan slet ikke sammenligne Evinrude´s motorer, med dem som kom efter 2001..
Evinrude, før det krakkede, var begyndt at bruge stumper, at tvivlsom kvallitet, bla. fra under-levendører, for at holde produktion-prisen nede på den nye Ficht-model, som der ikke blot havde kostet dem alt for meget at udvikle, men som også ruinerede dem, pga. deres garanti-forpligtelser...
aug 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 65
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 314
surt da de virkelig leverede nogen robuste motorer inden alt det EMM geil..
Glemmer aldrig min gamle 35 hk der kunne trække vandski... eller min vens 90 hk årgang 84, der bare fortsætter uden han nogensinde har skiftet gearolie eller impeller..
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 314
og Brumme jeg betvivler ikke din ekspertise, men er ret sikker på at Evinrude/johnson ikke selv har lavet noget siden OMC tog over..
At Bombardier tog over OMC er korrekt, men det har intet med Evinrude/johnson at gøre.. .
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 314
nu har jeg så haft glæden af en V4 115hk ficht Ram og har aldrig stolet på den pga. de ting man har læst på nettet.. desværre.. jeg har haft den i 2 sæsoner og syntes den gik suverænt. brugte intet benzin, men nu er den bare stået af,.. grrrr...
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Det er en meget indviklet historie, som der er 1000 meninger om, så det er meget svært at hitte rede i, hvad der er op og ned..
Jeg har læst et utal af artikler om det, samt følgt med på flere Usa forummer, og har endnu til gode, at finde sandheden om overtagelsen af OMC og Evinrude´s påhængsmotor afdeling..
Men jeg er ikke i tvivl om, at den røde tråd, var at slippe for de utallige garanti-krav...
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 314
well.. tror jeg køber en evinrude igen, eller er det en Bombardier??
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 50 Både: 1 Emner: 16 Svar: 311
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
http://www.tohatsu.dk/Tohatsu_prisliste.htm
http://www.evinrude-strandby.dk/evinrude-motorer-e-tec
Dog er Mercury noget billigere, både som 4-takt og Optimax:
http://www.mercurymarine.dk/produkter/motorer/mercurypaahaengsmotorer/
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 50 Både: 1 Emner: 16 Svar: 311
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
held og lykke med den nye, uanset hvad du vælger,,, og tillykke med at blive røgfri,,,(velkommen i klubben )
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 876
Som du kan se i #29 så er det ikke ualmindeligt at finde 2-taktere der er 20, 30 eller 40 år gamle der fortsat kører uden problemer - og det er ofte med et meget begrænset vedligehold.
Hvis det endelig skulle lykkes at holde liv i en 4-takter i 30 år, så har du brugt så mange penge spå service, olieskift, tandremsskift og ventiljustering at du kunne have købt en sprit ny 2-takter igen (selv om det ikke ville være nødvendig).
Så tror du skal holde dig til at give gode råd omkring sejl
Og så lige til trådstarter:
Jeg har selv Optimax 115 HK (V6) og den kører super, så den kan jeg godt anbefale. Men af de motorer du selv lister, så ville jeg helt klart gå efter Evinruden.
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 574 Både: 2 Emner: 28 Svar: 1.117
Jeg er af den opfattelse at man kun bør åbne munden/skrive når man har noget konstruktivt at give, og ikke mindst skal man være sikker på sine råd.
Man bygger jo ikke en 2 takts som man gjorde for 40 år siden. Og vi ved heller ikke hvor mange timer den, eller andre gamle motorer har kørt. Så egentlig et lidt underligt grundlag at bruge. I så fald at det er det der tæller her, så er min 4 takt motor 60 år. Jeg giver dig ret i at der skal vedligeholdes lidt mere, og hvad så? Alle med lidt fornuft får da set sin motor efter af og til.
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 876
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Der er også masser af Ford T 4t. motorer osv. som stadigvæk virker, hvad beviser det ? sådanne motorer, har meget lav kompression, lave omdrejninger, er meget store rent liter-mæssige i forhold til ydelsen, udvikler ikke nær så høje temperaturer osv. og yder kun en brøkdel pr cm3, i forhold til moderne motorer...
Så i den ånd, så er der i tusindvis af 2t knallerter, der stadigvæk kører, men det kan ikke bruges til at bevise noget som helst i denne tråd.
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 574 Både: 2 Emner: 28 Svar: 1.117
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 574 Både: 2 Emner: 28 Svar: 1.117
Her bliver holdbarheden nævnt som en ulempe. ( min eneste kommentar var driftsikkerhed og holdbarhed se #2)
CITAT:
Manglerne ved 2-takts systemet er mest fremtrædende ved de motorer, hvor brænd-slet suges ind med luften, altså ved benzin-petroleumsmotorer. Ved disse vil smøre-olien i krumtaphuset nemlig blive opblandet og delvis ødelagt af brændselsolie, hvortil kommer, at der opstår et direkte tab ved, at noget af skylleluften, der er blandet med brændsel, strømmer bort med udstødningen.
Af disse og flere andre grunde anvendes 2-takts systemet kun undtagelsesvis til ben-zinmotorer og mest, hvor det er prisbilligheden og ringe vægt mere end holdbarheden og økonomien, det kommer an på.
Hvor brændslet sprøjtes eller blæses ind, er forudsætningerne for 2-takts systemet betydelig gunstigere. Der er dog også her visse vanskeligheder, af hvilke kortelig skal nævnes, at det sædvanlige smøresystem (trykomløbssmøring, s.d.) ikke kan anven-des, at temperatur af såvel hoved- som krumtaplejer bliver højere, ikke alene på grund af de flere eksplosioner, men også fordi lejetrykket i en 2-takts motor ikke skifter retning. Endelig vil de varme udstødningskanaler medføre, at cylinderen om- kring disse slides hurtigere end den øvrige del af cylinderen. Det vil som regel også være vanskeligt at få en 2-takts motor til at gå "røgfri".
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Denne tråd omhandler påhængsmotorer til marinebrug, og her stiller sagen sig helt anderledes, her er det 2takterne, som er blevet udviklet på i snart 100 år, og det gør at billedet er drejet 180 grader, her er det nemlig, 2 takterne som har haft teten, og 4takter, er først for alvor, blevet taget alvorligt, fra starten af nullerne..
Jeg ved ikke hvor det ender, men som sagerne står pt. så er 2takterne, 4takterne overlegne, når vi snakker holdbarhed kontra udgifter, og på spørgsmålet omkring forbruget af benzin, og hvor meget de griser og larmer, så er de moderne 2takter, lige så gode som 4takterne, pånær støjen, ved meget lave omdrejninger, her er 4takterne bedre.
Evinrudes E-tech, er helt suveræn, den er alle andre påhængsmotorer, både 2 og 4 takt, overlegen, men som med alt andet, vil udviklingen nok lave om på det, da der stadigvæk bliver forsket og udviklet, i stor stil, på påhængsmotorer, men det får nok en ende, efterhånden som batteri-teknologien bliver så god, at vi ender op med Elektriske påhængsmotorer, jeg ved godt de allerede findes, men batterierne har endnu, en alt for dårlig energi-tæthed, til at de vil være en seriøs konkurrent til de brændstofbaserede påhængsmotorer..
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 574 Både: 2 Emner: 28 Svar: 1.117
Forhørte mig i går, hos en der ved hvad det drejer sig om. Han siger stort set det samme som dig. Så du har jo nok ret. Men skrev det i god tro.
Holder mig til dieselmotor og træbåde for eftertiden..
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 314
Mvh Jens
hvilken motor? er det ren religion?