{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.527 visninger | Oprettet:

hvilken motor? er det ren religion? {{forumTopicSubject}}

Så skal jeg have ny motor.. hvad går i andre efter.

Jeg syntes det er lidt religion agtigt..

Jeg tænker:
Evinrude 130
Tohatsu 115
Suzuki 115..

Jeg er nok mest tændt på evinruden, da jeg får lidt ekstra hk + 5 års garanti.. udover det er det vel nemmere at sælge et kendt brand? syntes også deres Icon Pro ure er ret fede som giver dig en masse data..

Suzuki er jeg gået lidt væk fra pga. det er en 4 takter.. jeg skal ræse..


Men hvad tænker i andre når/hvis der skal købes helt nyt?




Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  hvilken motor? er det ren religion?
  • #1   5. sep 2014 2t..... så er det en mercury optimax

  • #2   5. sep 2014 Vil lige hurtigt nævne at 4-takts motoren almindeligvis vil holde længere end 2-taktsamotoren. Der er fordele og ulemper ved begge motorer... men 4-takt står for driftsikkerhed og holdbarhed. 2 gode ting til søs vil jeg mene.

  • #3   5. sep 2014 Mec. Hvorfor skulle jeg vælge en Mercury optimax i stedet for evinrude eller tohatsu?
    Syntes faktisk det er den eneste motor jeg ikke har hørt godt om..,
    Men på den anden side heller ikke hørt dårligt om.. smiley



  • #4   5. sep 2014 hvor mange 2 takt er der efterhånden når vi snakker 2014.... optimaxen er gennemprøvet.... køber du en 115-135 så skifter du bare boxen og vupti. så har den 150hk

  • #5   5. sep 2014 Helt enig med mekka smiley Ellers en 4 takt 115 hk Suzuki

  • #6   5. sep 2014 Der er da stadig 2taktere.. evinrude etec, tohatsu tldi, optimax, som alle er moderne motorer.. Optimax og etec er vel omkring samme teknologi? hvor tohatsu skiller sig ud.. med low pressure fuel injection og kompressor.. (Tohatsu har jeg læst mig til skal have strøm fra batteri for at kunne køre)
    forskellen på evinrude 115 og 130 er ikke kun eem boksen, 130 har en anden top som skulle give noget "turbo" på udstødningsgassen fra omkring 4000 rpm..
    men igen, jeg kan kun skrive om hvad jeg læser, da jeg ikke har den store forstand på det..
    vil bare gerne høre erfaringer..


  • #7   5. sep 2014 Jens tag med mig ud og sejle en dag, og prøv den nye 2044cc Suzuki DF 115, så har du da noget at samline med.
    Mvh Leif H.
    Ps, du ringer bare. smiley


  • #8   5. sep 2014 hehe.. jeg ved det Leif..

  • #9   5. sep 2014 det er sku bare pisse svært at bestemme sig.. har fået et super tilbud på en evinrude 130 hk..

  • #10   5. sep 2014 Evinrude har noget længere serviceinterval og garanti end de andre og jeg ville også vælge den frem for Optimax, Tohatsu og Suzuki.

    Nu ved jeg ikke hvad max hk er for din båd, men går du op i 150 hk kan den fås med elektronisk gas/gear - det er lækkert og så ville jeg nok også overveje en Mercury Verado som også starter ved 150 hk og er inkl elektronisk gas/gear og som er en 4-takt med alle 2-takt fordele, da den har kompressor!


  • #11   5. sep 2014 Tænker.o0( godt man er til sejlbåde) smiley

  • #12   5. sep 2014 Mht. driftsikkerhed er jeg nu ret sikker på at det er i 2-takternes fordel, da de er væsentligt simplere opbygget og dermed væsentligt færre ting der kan gå i stykker og man slipper også for dyre tandremsskift, som der også ofte er på 4-taktere...

  • #13   5. sep 2014 Ja Thomas, det ville være så nice med elektronisk gas/gear, men budgettet rækker til en V4..

    Jeg er enig i at den burde være mere driftsikker, med de færre bevægelige dele på en 2 takter, men er det så ikke bare olie indsprøjtningen der går i stykker? (derfor jeg har det godt med 5 års garanti)
    jeg har dæleme hørt meget godt om Suzuki 4 takter.. men hvad vejer den i forhold til?


  • #14   5. sep 2014 Evinrude E-tech = Førende på alle områder, ingen over og ingen ved siden af...

    Jeg har selv haft en, og jeg har efterhånden haft rigtigt mange nye og nyere motorer, af forskellig fabrikat, både 2 og 4 takt, og min E-tech, var ubetinget den motor jeg var mest glad for, den er nøjsom med dråberne, og over ca. 2500 omd. siger den ikke mere end en tilsvarende 4 takt, og så er den billigere at holde kørende osv. osv. og bundstærk og solid, så solid, at den kan holde til at køre uden olie i timevis, i en speciel mode, hvis man skulle være så uheldig at løbe tør for olie, langt ude på havet..

    Ovenstående er min subjektive private mening, iblandet tekniske fakta, men den er delt af millioner verden over, og utallige test viser også, at alle os E-tech elskere, har noget at have det i...


  • #15   5. sep 2014 @brumme tror det bliver en etec.. har bare lige haft en ficht 115 hk, der gik på pension inden jeg selv ønskede det.. smiley så det er lidt svært at springe på hesten igen.. smiley

  • #16   5. sep 2014 Jeg gætter på at det var den gamle model Ficht, og ikke modellen der blev lavet efter 2001 af Bombardier, som er en helt anden motor, som ikke havde de svagheder, som den gamle model af Ficht havde..

    Og E-tech er igen en helt anden motor, end Bombardier´s, eller rigtigt gode Ficht, som var og er knokkelstærk..

    At Bombardier giver 5 års garanti, er fordi de ved at E-tech er superstærk, og nemt holder til mange års brug på vandet...


  • #17   6. sep 2014 well brumme.. Det var en OMC 2000 Ficht RAM, som jeg ellers har læst på nettet 1000 steder ikke havde problemet.. det var kun V6'eren 150 - 250 hk som var ramt..

    Det var det så ikke.. min 115 på 500 timer havde fået lavet adskillige modifikationer af tidligere ejere.. og jeg købte katten i sækken.. skod..
    heldigvis var jeg ryger, så nu kunne jeg lave et kompromis med konen om at jeg skal lade være med et og jeg så må købe en ny motor.... smiley hehe win win... jeg har ikke røget i en måned nu.. hehe (tøffelhelt)


  • #18   6. sep 2014 Jeg ved godt, at de 4 cylindrede ikke havde det samme problem med smøringen som ødelage de større modeller, men hele motoren havde nogle kvallitetsproblemer.

    Den model som Bombardier lavede fra 2001 og frem. var teknisk en ny motor, da der var så mange massive ændringer i forhold til den gamle model, og man brugte samtidig bedre råvarer, i motoren, så man kan slet ikke sammenligne Evinrude´s motorer, med dem som kom efter 2001..

    Evinrude, før det krakkede, var begyndt at bruge stumper, at tvivlsom kvallitet, bla. fra under-levendører, for at holde produktion-prisen nede på den nye Ficht-model, som der ikke blot havde kostet dem alt for meget at udvikle, men som også ruinerede dem, pga. deres garanti-forpligtelser...


  • #19   6. sep 2014 Jeg har en Evinrude E-Tec 150, jeg kan kun anbefale deres motorer. Jeg er ikke i tvivl om at andre kendte mærkers motorer er udemærkede, men bundtræk, vedligehold og vægt taler Evinrudes E-Tec program. Måske er de lidt mere støjende og bruger en anelse mere brændstof.

  • #20   6. sep 2014 lige for at få det på det rene.. Evinrude/Johnson gik aldrig konkurs, men deres OEM leverandøre OMC havde det hårdt, og tror ikke de eksisterer længere..
    surt da de virkelig leverede nogen robuste motorer inden alt det EMM geil..
    Glemmer aldrig min gamle 35 hk der kunne trække vandski... eller min vens 90 hk årgang 84, der bare fortsætter uden han nogensinde har skiftet gearolie eller impeller..


  • #21   6. sep 2014 Det kan diskuteres, Bombardier købte resterne af Evinrude, netop fordi, de ikke mere kunne klare erstatningskravene fra de titusinder af kunder, der havde den tvivlsomme ære, at eje en havereret Evinrude/Johnson ......


  • #22   6. sep 2014 Evinrude/Johnson fik udelukkende lavet motorer på kommission/ OEM fra OMC motors... min gamle 35 hk og den endnu ældre 25 hk, stod der begge OMC på..
    og Brumme jeg betvivler ikke din ekspertise, men er ret sikker på at Evinrude/johnson ikke selv har lavet noget siden OMC tog over..

    At Bombardier tog over OMC er korrekt, men det har intet med Evinrude/johnson at gøre.. .


  • #23   6. sep 2014 det var OMC der gik bankerot.. jeg har haft en ficht RAM V4 der ifølge mange ikke burde have problemer.. det var den 6'benede der brændte sammen..
    nu har jeg så haft glæden af en V4 115hk ficht Ram og har aldrig stolet på den pga. de ting man har læst på nettet.. desværre.. jeg har haft den i 2 sæsoner og syntes den gik suverænt. brugte intet benzin, men nu er den bare stået af,.. grrrr...



  • #24   6. sep 2014 OMC blev solgt til Bombardier, fordi de gik fallit, men OMC og Evinrude var viklet ind i hinanden, og med den handel, fik Bombardier samtidig ret til navnet Evinrude og alle deres patenter til påhængsmotorer..

    Det er en meget indviklet historie, som der er 1000 meninger om, så det er meget svært at hitte rede i, hvad der er op og ned..

    Jeg har læst et utal af artikler om det, samt følgt med på flere Usa forummer, og har endnu til gode, at finde sandheden om overtagelsen af OMC og Evinrude´s påhængsmotor afdeling..

    Men jeg er ikke i tvivl om, at den røde tråd, var at slippe for de utallige garanti-krav...


  • #25   6. sep 2014 er sikker på du har ret.. det er bare ærgerligt det skulle gå sådan..

    well.. tror jeg køber en evinrude igen, eller er det en Bombardier?? smiley


  • #26   6. sep 2014 Jeg er personligt helt vild med tohatsu, jeg ved ikke hvad priserne er på de nævnte motore, men ja evinrude er nok den mest førende af disse motore, når det kommer til holdbarhed, men hvad med prisforskelle ?

  • #27   6. sep 2014 Umiddelbart fås Evinrude billigere end Tohatsu (dog uden at vide om der kan opnås noget rabat på Tohatsu):

    http://www.tohatsu.dk/Tohatsu_prisliste.htm

    http://www.evinrude-strandby.dk/evinrude-motorer-e-tec

    Dog er Mercury noget billigere, både som 4-takt og Optimax:
    http://www.mercurymarine.dk/produkter/motorer/mercurypaahaengsmotorer/


  • #28   6. sep 2014 Så havde jeg nok valgt evinrude,

  • #29   6. sep 2014 har lige købt en gammel 1973 50hk evinrude- ligner lort men trykker stadig 11bar på begge( og nej den ser ikke ud som om der er skiftet noget) og min gamle 35hk 1979 starter bare når der hives 1 gang i snoren..... men jo motor køb er en jungle...

    held og lykke med den nye, uanset hvad du vælger,,, og tillykke med at blive røgfri,,,(velkommen i klubben )


  • #30   7. sep 2014 #2 Wessel - det er dog noget vrøvl at 4-takter holder længere end 2-takter.
    Som du kan se i #29 så er det ikke ualmindeligt at finde 2-taktere der er 20, 30 eller 40 år gamle der fortsat kører uden problemer - og det er ofte med et meget begrænset vedligehold.
    Hvis det endelig skulle lykkes at holde liv i en 4-takter i 30 år, så har du brugt så mange penge spå service, olieskift, tandremsskift og ventiljustering at du kunne have købt en sprit ny 2-takter igen (selv om det ikke ville være nødvendig).
    Så tror du skal holde dig til at give gode råd omkring sejl smiley

    Og så lige til trådstarter:
    Jeg har selv Optimax 115 HK (V6) og den kører super, så den kan jeg godt anbefale. Men af de motorer du selv lister, så ville jeg helt klart gå efter Evinruden.


  • #32   7. sep 2014 Jens
    Jeg er af den opfattelse at man kun bør åbne munden/skrive når man har noget konstruktivt at give, og ikke mindst skal man være sikker på sine råd.
    Man bygger jo ikke en 2 takts som man gjorde for 40 år siden. Og vi ved heller ikke hvor mange timer den, eller andre gamle motorer har kørt. Så egentlig et lidt underligt grundlag at bruge. I så fald at det er det der tæller her, så er min 4 takt motor 60 år. Jeg giver dig ret i at der skal vedligeholdes lidt mere, og hvad så? Alle med lidt fornuft får da set sin motor efter af og til.


  • #33   7. sep 2014 Og din 4-takter er en påhængsmotor?

  • #34   7. sep 2014 Jeg tror at Wessel taler om en langsomt gående kutter-motor, som intet har til fælles med en moderne påhængsmotor, hverken 2 eller 4 takt..

    Der er også masser af Ford T 4t. motorer osv. som stadigvæk virker, hvad beviser det ? sådanne motorer, har meget lav kompression, lave omdrejninger, er meget store rent liter-mæssige i forhold til ydelsen, udvikler ikke nær så høje temperaturer osv. og yder kun en brøkdel pr cm3, i forhold til moderne motorer...

    Så i den ånd, så er der i tusindvis af 2t knallerter, der stadigvæk kører, men det kan ikke bruges til at bevise noget som helst i denne tråd.


  • #36   7. sep 2014 Det med smøresystem tager jeg lige i mig igen...


  • #37   7. sep 2014 Googlede for at se om jeg husker helt forkert.
    Her bliver holdbarheden nævnt som en ulempe. ( min eneste kommentar var driftsikkerhed og holdbarhed se #2)
    CITAT:
    Manglerne ved 2-takts systemet er mest fremtrædende ved de motorer, hvor brænd-slet suges ind med luften, altså ved benzin-petroleumsmotorer. Ved disse vil smøre-olien i krumtaphuset nemlig blive opblandet og delvis ødelagt af brændselsolie, hvortil kommer, at der opstår et direkte tab ved, at noget af skylleluften, der er blandet med brændsel, strømmer bort med udstødningen.
    Af disse og flere andre grunde anvendes 2-takts systemet kun undtagelsesvis til ben-zinmotorer og mest, hvor det er prisbilligheden og ringe vægt mere end holdbarheden og økonomien, det kommer an på.
    Hvor brændslet sprøjtes eller blæses ind, er forudsætningerne for 2-takts systemet betydelig gunstigere. Der er dog også her visse vanskeligheder, af hvilke kortelig skal nævnes, at det sædvanlige smøresystem (trykomløbssmøring, s.d.) ikke kan anven-des, at temperatur af såvel hoved- som krumtaplejer bliver højere, ikke alene på grund af de flere eksplosioner, men også fordi lejetrykket i en 2-takts motor ikke skifter retning. Endelig vil de varme udstødningskanaler medføre, at cylinderen om- kring disse slides hurtigere end den øvrige del af cylinderen. Det vil som regel også være vanskeligt at få en 2-takts motor til at gå "røgfri".


  • #38   8. sep 2014 Det du næver omkring 2takts motorer, er jo hovedsaligt motorer beregnet til bil og mc, der bliver holdt op mod 4takts motorer, som der er blevet udviklet på i over 100 år..

    Denne tråd omhandler påhængsmotorer til marinebrug, og her stiller sagen sig helt anderledes, her er det 2takterne, som er blevet udviklet på i snart 100 år, og det gør at billedet er drejet 180 grader, her er det nemlig, 2 takterne som har haft teten, og 4takter, er først for alvor, blevet taget alvorligt, fra starten af nullerne..

    Jeg ved ikke hvor det ender, men som sagerne står pt. så er 2takterne, 4takterne overlegne, når vi snakker holdbarhed kontra udgifter, og på spørgsmålet omkring forbruget af benzin, og hvor meget de griser og larmer, så er de moderne 2takter, lige så gode som 4takterne, pånær støjen, ved meget lave omdrejninger, her er 4takterne bedre.

    Evinrudes E-tech, er helt suveræn, den er alle andre påhængsmotorer, både 2 og 4 takt, overlegen, men som med alt andet, vil udviklingen nok lave om på det, da der stadigvæk bliver forsket og udviklet, i stor stil, på påhængsmotorer, men det får nok en ende, efterhånden som batteri-teknologien bliver så god, at vi ender op med Elektriske påhængsmotorer, jeg ved godt de allerede findes, men batterierne har endnu, en alt for dårlig energi-tæthed, til at de vil være en seriøs konkurrent til de brændstofbaserede påhængsmotorer..


  • #39   9. sep 2014 Hej Bumle.
    Forhørte mig i går, hos en der ved hvad det drejer sig om. Han siger stort set det samme som dig. Så du har jo nok ret. Men skrev det i god tro.
    Holder mig til dieselmotor og træbåde for eftertiden..


  • #40   9. sep 2014 God stil wessel... Og tak til alle i andres indslag..
    Mvh Jens


Kommentér på:
hvilken motor? er det ren religion?

Annonce