22.626 visninger
|
Oprettet:
Oxalsyre og saltsyre {{forumTopicSubject}}
Hej.
Så skal jeg have båden op af vandet, hvor den har lagt siden Maj.
Var det ikke noget med at man kunne bruge oxalsyre til at fjerne det "gule" der sidder lige over vandlinien.
Hvordan skal det blandes (forhold)?
Og så har jeg hørt at man kan bruge saltsyre til at fjerne de ruger man ikke sådan lige kan få af.
Her er det nok mest på min påhængsmotor de er svære at få af.
Kan selve motoren godt holde til en gang saltsyre, og hvilket blandingsforhold skal det laves i?
mvh
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 7 Både: 2 Emner: 26 Svar: 434
aug 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 65
maj 2004
Følger: 35 Følgere: 67 Både: 7 Emner: 87 Svar: 1.037
http://www.hempel.dk/da-dk/products/hempels-barnacle-remover-69027
Og til at fjerne det gule på glasfiberen er her
http://www.hempel.dk/da-dk/products/hempels-gelcoat-cleaning-powder-67536
Specielt gelcoat cleaneren er super effektiv! Den anden har jeg ikke arbejdet med.
Har du bundmaling på dit skib? For hvis den har ligget siden maj uden bundmaling, så må der godt nok være et tykt lag ruer på!
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.468
Jeg ved godt at mange herinde foretrækker at bruge formuer på præparater der gør dit og dat men hvorfor ikke bruge pengene på noget andet.
Min Thundercraft er hvis og uden bundmaling ( trailerbåd ) men den bliver også gul under vandlinien i løbet af sommeren og jeg købte 1 liter saltsyre til 15.- og har brugt det i 2 år ni med godt resultat.
Her er et link til dette enme som jeg lagde ind her for 2 år siden
http://www.baadgalleri.dk/forum/generel-diskussion/17675-gul_misfarvning_paa_gelcoat
MEN HUSK når du laver blandingen så kom saltsyren i en spand og DEREFTER vand i for hvis du gør det i den anden rækkefølge kan det eksplodere og så har du saltsyre overalt men se understående rækkefølge.
HUSK at have noget rent vand stående til at skylle traileren med hvis du kommer til at dryppe opløsningen på den da der ellers kommer lyse pletter på traileren.
VIS = Vand I syre
Opløsning = 1 del saltsyre 10 dele vand
Vask båden og lad syren virke i 2-4 minutter brug herefter børsten til at komme lidt mere på og skyl efter og din gelcoat er igen som ny
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 75 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.380
Man skal da ALTID komme SYRE I VAND og ikke vand på syre! Ellers er det netop du får eksplosionen! "Syre i Vand, det går an".....
maj 2004
Følger: 35 Følgere: 67 Både: 7 Emner: 87 Svar: 1.037
maj 2006
NEJ det er forkert det du skriver du skal være vis " klog " når du arbejder med vand og syre
VIS = vand i syre
jeg har selv brugt det på denne måde og har info fra en murer der har arbejdet med saltsyre i over 40 år.
Men du kan da prøve at fylde 1 liter saltsyre i en kande hælde det hurtigt ned
i en balje med 5 liter vand og se hvad der sker ??? så går det grueligt galt
god fornøjelse
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 75 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.380
Det kommer nok an på forholdet ml vand og syre, når blandingen er 1:10 kan du sikkert godt hælde vand på syre men jeg har i alt fald lært det modsatte (altså altid syre i vand)
Dit eksempel med en liter syre i 5 ltr vand kan jo også udføres omvendt: Du hælder hurtigt 5 ltr vand i en spand med en ltr syre, så tror jeg også du vil se løjer...og det ikke på den fede måde.
Men uanset hvad så husk briller og handsker! God dag
maj 2006
JA men skal sgu være forsigtig uanset hvad man laver med syre men jeg brugte det som jeg har skrevet og fik et flot resultat og min båd skal da også have en tur igen inden længe , det er egentligt underligt at den bliver gul når man tænker på hvor lidt den egentlig ligger i vandet i løbet af sommeren
og i lige måde god sommer til dig
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 28 Svar: 240
Man skal altid hælde den koncentrerede syre i vand i en tynd stråle, og ikke omvendt. Ved fortyndingen opstår store varmemængder, og da en koncentreret syre har større massefylde end vand, vil syren synke til bunds, og varmen fordeles over hele væsken.
Hældes vand i syren, vil vandet lægge sig i overfladen, hvor den kan komme i kog, hvorved syren sprøjter ud til alle sider.
stjålet fra en fysik/kemi bog
aug 2014
aug 2012
Følger: 2 Følgere: 68 Både: 2 Emner: 47 Svar: 180
Men det er det nederste af påhængsmotoren. Den er også ret besværlig at gøre rent.
Men jeg ser lige hvad det ender med
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 7 Både: 2 Emner: 26 Svar: 434
aug 2014
mar 2012
Følger: 1 Svar: 2
maj 2006
Trådsterteren skrev først Hej.
Var det ikke noget med at man kunne bruge oxalsyre til at fjerne det "gule" der sidder lige over vandlinien.
Hvordan skal det blandes (forhold
og NEJ jeg ville heller ikke starte motoren op med saltsyre i kølevandet men dette bør være logik for alle normal begavede mennesker ??
Til slut vil jeg lige sige at det overhovedet ikke undrer mig at denne trår bliver bombarderet med for og imod kommentarer fra " kloge åger " som har haft båd i kort tid men allerede ved en masse men skidt med det.
Jeg håber da at brugeren får det gule af sin båd på den ene eller anden måde og så vil jeg ellers ønske jer alle en god dag.
MVH Hasse
maj 2006
Læs nu var der stør ØVERST som er det første spærgsmål i tråden og det var DEN jeg svarede på og det mod motoren giver jeg da da 100 % rei i rolig nu
Oxalsyre og saltsyre
24. aug kl. 20:56
Hej.
Hvordan skal det blandes (forhold)?
maj 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
Lad være at bruge saltsyre på alu overflader
Har selv brugt saltsyre ret koncentreret og dagen efter var ruger væk efter en let børstningc
sep 2011
Følger: 1 Svar: 1
jeg brugte Oxalsyre her i foråret i den opløsning der stød på bøtten og poleret efter og da jeg var færdig skyllet jeg den efter
det blev rigtig godt
håber du får det fixet go kamp
der er hel utrolig hvor meget folk sviner hinanden både her og på der forskellig grupper jeg følger på FB. kan alle have en forsat god sensommer
feb 2014
Følger: 2 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 1 Svar: 9
så tager jeg børsten og bøster, syren op ikke skrubbe, syren gør arbejdet
2 gange rundt om båden så skyller jeg bare efter med vandslange problem væk, og letter ufarligt
Erik j du har helt ret folk har ikke en pæn tone værken her eller på FB
aug 2012
Følger: 2 Følgere: 68 Både: 2 Emner: 47 Svar: 180
Brugte oxalsyre som anbefalet.
Det var en nem omgang og båden blev som ny "næsten"
Nåede ikke at fjerne ruger fra det underste af motoren.
Jeg vil forsøge i weekenden.
Takker alle for deres input
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 14
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 28 Svar: 240
maj 2006
Hvordan blander du din saltsyre og vand ? i hvilken rækkefølge
aug 2014
Jeg bruger Kalcinol 1:10
Ingen problemer med blanding, lugter ikke, virker godt, billigt.
Men pas på og læs vejledningen
apr 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 1
Hvorfor kan du ikke få de sidste ruger af? Plejer at skrabe dem af med spartel eller stemmejern forsigtigt vel og mærket. Også mal det med noget bundmaling hvis spidsen af påhængsmotoren altid er i vandet.
apr 2018
Oxalsyre og saltsyre