Reparation af glasfiber {{forumTopicSubject}}
Ja jeg har købt den her båd med de her alvorlige skader. (flere billeder i mit galleri)
Resten af båden er super, tidligere ejer har forsøgt at fikse den med glasfiberpest til følge.
Er der nogle der har eksempler på lign skader og hvordan de har genopbygget.
Skaderne gør at det bliver rigtigt svært at komme tilbage til det orginale, men det kan man sagtens overleve her. Den er ved at være helt tør nu efter 2 mdr. tørring.
En kammerat kommer i sommerferien (autolaker og som jeg husker, dygtig med glasfiber) og vil hjælpe med at fikse skaden, så jeg vil sådan set bare være klar med en strategi for hvordan vi i løbet af en uge kan få den klar.
Håber på et par indspark. Der ligger jo den her gamle skum. Måske man også skal fjerne det helt og puste nyt ind igen når man er færdig ?
Mvh Claus
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 28 Emner: 20 Svar: 475
maj 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
maj 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
Træet behøver ikke nødvendigvis at være råddent og er med på det skal være tørt
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 28 Emner: 20 Svar: 475
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Du er nødt til at følge de råd, de andre har givet, du skal fjerne alt gammel skum, og så skal du have tjekket de træforstærkninger, som dukker frem inde bag ved skummet..
Normalt er alt træ ind bag skummet råddent, når der har været vand i skummet, så det bliver du nødt til at tjekke, og det kan du kun, ved at grave det gamle skum helt væk.
Så blæser man normalt nyt skum ind, når opbygningen er ved at være færdigt, men det ved din kammerat nok, hvis han er kyndig på området.
maj 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 28 Emner: 20 Svar: 475
maj 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 28 Emner: 20 Svar: 475
maj 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 28 Emner: 20 Svar: 475
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Det er heldigvis sådant, at hvis man bibeholder kærligheden til at sejle, vil man blive bedere og bedre, til at finde den rigtige, billige, sunde båd, når man udskifter den gamle, for at købe noget nyere og større, som næsten alle herinde gør, fra tid til anden
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 28 Emner: 20 Svar: 475
Her kan du se hvad du skal i gang med.
maj 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
maj 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 28 Emner: 20 Svar: 475
maj 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
Skal også tjekke min dory 14 nu efter det her, den har jeg sejlet meget
og med nyere (2009) 30 HK mercury 4 takt. den stikker 11 cm. Fantastik båd og man kan side på kanterne hele vejen rundt. Den fik en tur i autolakeringshallen og har den evt. vand, har jeg ikke mærket nogen svækkelser. Men det tjekker jeg. Jeg syntes nu at den er tung, men det er jo en dory, men kan med nød og næppe vende den alene. Den er ikke blevet tungere i løber af de 5 år.
Men kan være jeg bare skal gå over til alu i fremtiden.
maj 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
Men nu tjekker jeg den grundigt og så kunne jeg som sidste udvej skibbe den af sted til en som har mod på den udfordring.
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 72 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.338
http://www.baadgalleri.dk/galleri/13752-dory_fisherman
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 28 Emner: 20 Svar: 475
maj 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
dec 2013
Følger: 1 Svar: 1
M.h.t. skum. Hvis den rigtige skum er brugt vil den ikke suge fugt. Hvis det var mig, der skulle i gang ville jeg overveje at gå således frem.
1. tag en prøve af skummet noget inde i skummet. - Hvis der ikke er fugt, vil jeg derefter.
2. sørge for, at skummet i hullet har en ren overflade.
3. skære alt skadet glasfiber væk.
4. skumme nyt skum op hvor skaden er.
5. Slibe/ file skum og de sunde glasfiberkanter mod hullet, så faconen bliver rigtig.
6. lægge ny glasfibermåtter på 4-5 lag.
7. slibe/spartle --- slibe/spartle --- slibe/spartle osv.
8. give lak.
9 flot båd.
maj 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
Tak for svar. Jeg satser på der ikke er fugt i den skum, men har ikke lavet en test endnu, kommer!
Og ja til dit forslag
Mvh Claus
jun 2013
Følger: 1 Svar: 1
Men - som skrevet: det er en dory, og de synker ikke bare under fødderne på dig.
Der er også den anden løsning: lap den så meget du gider og skru den sammen igen.
Den synker ikke fra idag til imorgen - og den knækker heller ikke bare midt over.
Du vil få nogle indikationer på at den måske er svækket, efterhånden som tiden går. Lidt revner her og der, en bule og lidt samlinger der begynder ikke at passe helt sammen mere.
Skal du bare bruge den til at sejle lidt rundt og fange en gedde - så er det fint.
Bare hold øje med den.
Træet bør ikke rådne igennem, hvis det er marine plywood (når det er sagt så vil jeg også nævne at langt fra alt marineplywood lever op til standarden).
Jeg har før skåret en helt ny plade igennem hvor det viste sig at limen havde sluppet på midten af pladen, eller der slet ikke var noget lim...
Alm træ som noget af båden måske er konstrueret af har ikke så godt af at være vådt og vil miste bære-evnen fordi det bliver blødt, og derefter mere modtagelig for råd og svamp.
Og husk at oplyse evt ny køber om hvad du nu ved, og lad være med at sejle ud i halv-dårligt vejr før du ved om den er skadet og hvor meget.
Når du evt hiver den op til efteråret, så bor et par huller i bunden så evt vand kan komme ud. Lad den gerne stå indendørs så den ikke får frost - og husk at lukke hullerne igen inden du søsætter den sæsonen efter
maj 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 2 Både: 1 Svar: 4
nu er jeg nysgerrig, Har du fået lavet din båd? hvis ja så opret et galleri:)
Mvh. Peter
Reparation af glasfiber