{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.029 visninger | Oprettet:

Nyt batteri, men hvilket {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har en lille 15 fods båd med en påhængsmotor med trim.

Jeg tror at det batteri jeg har siddende i er defekt.

Jeg har ladet det op i 10 timer, men der er stadig kun 10V på.

Hvis jeg kan måle 12 V på laderen kan jeg vel være sikker på at det ikke er den, men batteriet der er i stykker.?

Skal det være et marinebatteri man skal have, og hvor mange Amp?

mvh


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Nyt batteri, men hvilket
  • #1   9. maj 2014 Det er garanteret færdigt... Du kan bruge et almindeligt autobatteri men det holder nok ikke så længe som et marinebatteri og kan ikke tåle at blive afladet helt. Men hvis motoren ellers lader kan det godt gå an.

  • #3   10. maj 2014 Skal lige høre jer.

    Hvad er forskellen egenlig på batterier mht. amp.

    Vil man f.eks mærke forskel på et med 73 amp.og et med 80 amp.

    Jeg fik nemlig købt et hos Biltema på 73 amp, og et hos Thansen med 80 amp.

    Pris forskellen er 250 kr.

    (link fjernet)
    Vare nr. 804731

    http://www.thansen.dk/bil/autoreservedele/universaldele/bilbatteri/batteri-er350-exide-er350-80-ah-/n-1985555946/pn-1021772768/


  • #4   11. maj 2014 Google er din ven.

  • #6   11. maj 2014 Har været inde og læse en del om det.

    Det som jeg får ud af det er følgende.

    Jeg vil ikke komme til at mangle de 7 Amp ved alm brug.

    Desuden har jeg læst at et batteri sagtens kan have for mange Amp, ift. hvor "lidt" effekt man bruger. Sagt på en anden måde - et 100 Amp's batteri vil hurtig klappe sammen, hvis man f.eks kun belaster det med en 20 Watts lampe, og det aldrig belastes med mere.

    Og til sidst læste jeg også at en oplader kan blive for lille. Min er f.eks en 6 Amh's lader. Til et 80 amp's batteri er laderen ikke optimal. Her læste jeg at laderen mindst skulle lade med 10% af batteriet størrelse, men gerne mere.

    Er alle disse ting rigtige.?

    Så kunne jeg jo beholde batteriet på de 73 Amp, og bytte mit 80 amp. Forskellen var jo som nævnt 250 kr. Her kunne jeg så købe en bedre lader end den jeg har.

    Så kunne jeg slå to fluer i et smæk smiley


  • #8   11. maj 2014 @janus k.

    Hvor er løsningen henne.?

    Du skriver at jeg sagtens kan bruge et alm. bilbatteri, hvilket jo ikke er rigtig.

    Så hvis ikke du har noget at bidrage med, så spring da tråden over smiley


  • #9   11. maj 2014 i dit tilfælde betyder det ikke en sk... op i måsen med lader og batteristørrelse - bare det er stort not til at trække din starter og lidt timning (min mening : min 45 ah) og mht laderstørrelse - så er den du har ganske fin, et blybatteri kan SAGTENS nøjes med en "svag" lader - det tager bare lidt længere tid - mht til at et "stort" batteri skulle klappe sammen hvis det belastes for lidt - så er det ikke noget jeg lige kan nikke genkendende til, i min mening er det noget sludder. et bly batteri vil aller helst bare sidde stille og roligt med en svag vedligeholdelses ladning og kun aflade og oplade en ganske lille smule..

    alt i alt (til dit brug) kyl dit gamle batteri ud (10v så er der klappet en celle) og køb et billigt 45-60 ah batteri i harald eller jemogfix - tag det indendøres om vinteren og du har billig og pålidelig strøm i 3-4-5 år minimum.


  • #10   11. maj 2014 Sådan Søren H smiley

    Det er jo ikke fordi jeg ikke stoler på hvad der bliver skrevet, men den ene siger noget og en anden noget andet.

    Det er jo træls at ligge på havet med et fladt batteri.
    Men jeg vil da med det samme få monteret et nyt batteri, så vi kan få sat båden i vandet og nyde en forhåbentligt problemfrit år smiley




  • #11   11. maj 2014 Historien er selvfølgelig en anden hvis du skal ligge stille med slukket motor i 8timer med stereoen på max og med køleskab og 12v kaffemaskine kørende konstant - så skal du ha både størres batteri og adskilt forbrug og start batteri - men det var altså ikke såden jeg læste dit indlæg.
    God fornøjelse på vandet


  • #14   12. maj 2014 Hej Allan,

    Hvis du vil ligge ude på vandet og høre radio mens du fisker, eller har et andet vedvarende strømbehov, skal du ikke købe et almindeligt bilbatteri, men et marinebatteri (deepcycle, som kan tåle at blive afladt). Personligt kører jeg med to batterier - det er sgu ikke så nemt at løbe båden i gang, hvis batteriet er fladt.

    Jeg har selv to af de der Exide-batterier (350 som du linker til), som jeg også købte i Thansen. Et par uger efter fandt jeg dem så til salg her: http://www.holbaek-baadcenter.dk/akkumulator-exide-dual
    ... meget billigere.


  • #15   12. maj 2014 Det var godt nok billigt for batteriet.

    Takker for svarene herinde smiley


  • Benjamin J
    Benjamin J Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Svar: 3
    #16   25. maj 2018 Denne guide hjalp mig til at vælge: https://rygcrawl.dk/guide-til-marinebatterier-agm-forbrugsbatteri-startbatteri/

Kommentér på:
Nyt batteri, men hvilket

Annonce