Hvordan kommer jeg igang? {{forumTopicSubject}}
Hej alle bådentusiaster!
Jeg har den senere tid fået mere og mere lyst til at købe min første båd. Jeg er i første omgang interesseret i at købe en speedbåd, så jeg kan bruge den til vandsport. Om nogle år vil en større sejlbåd kunne blive relevant, som skal bruges til længere ture.
Jeg er dog meget uvidende om, hvad jeg skal vide og kunne, før jeg står med båden i vandet - og det tætteste jeg kommer på erfaring er licens til kajak. Jeg har altså brug for at få noget information og tænker, jeg ikke kan læse mig frem til alt (det skal vel også læres ved at gøre tingene), men samtidig er jeg ikke for tiden interesseret i at engagere mig i en klub.
Gode råd til hvordan jeg bedst kommer igang?
mar 2007
Følger: 22 Følgere: 20 Både: 3 Emner: 8 Svar: 337
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 317
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 314
okt 2012
Følger: 18 Følgere: 169 Både: 2 Emner: 18 Svar: 1.054
har løbende fyldt op på det...har aldrig fortrudt.
http://www.fritidssejler.dk/Uddannelser/Sider/Duelighedsprøveisejladsforfritidssejlere.aspx
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 15
mar 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
Hvor meget kapital mener I, det vil være passende at investere ved købet af min første speedbåd? Som nævnt skal den bruges til vandsport med vennerne, men jeg vil også gerne bruge den til ture til f.eks. Fyn (herfra Aarhus). Speedbådsskolen (der også sælger brugte både) sagde 100.000 kr. vil være passende, men jeg har fundet flere på nettet, der ser helt udmærket ud til billigere penge.
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 317
mar 2014
mar 2014
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 314
Jeg har fx. En "trailerbåd" det koster omkring 100 kr. Pr gang jeg vil have båden i vandet. Så har jeg en økonomisk motor så en dags sjov og ballade hvor der ikke bliver sparet på benzinen koster omkring 4-500 kr. Har du en motor med karburator skal du nok regne med det dobbelte.
Så skal der årligt skiftes filtre, gearolie og helt sikkert andre ting.
Hvert 2-3 år skal der skiftes impeller.. Alt dette er ikke specielt dyrt hvis man selv kan, men alt ialt løber det op.. Og husk altid på uforudsigelige udgifter.
Sidste sæson fx. Min trailer, mistede det ene dæk mens jeg kørte, det kunne have gået grueligt galt, heldigvis var det i lav fart så der skete ike noget med båden, men det kostede 2500 at få lavet traileren. Så havde jeg en alarm på motor, som kræver en computer med diagnose kabel (ligesom hos automekanikeren) dette skulle der en motor mekaniker kigge på og derefter fixe det som var galt.. Heldigvis var det ikke noget særligt, men regningen røg da op på et par tusind.
Så gik jeg på noget drivtømmer og måtte investere i en ny propel (dyrt)
O.s.v..
Men skide være med det, det er alle pengene værd at have friheden til at komme på vandet.. Så kom i sving
Hvordan kommer jeg igang?