{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.195 visninger | Oprettet:

Køb af Bayliner (Frostskadet) {{forumTopicSubject}}

Overvejer at erhverve mig en Bayliner 1952 årg 88 båd motor og drev ser rimelig velholdt ud, men blokken er frostsprængt! Tænker om man ikke kan lave det enten få det svejs eller noget kemisk metal!? Motoren køre fint og bliver ikke varm, dog fylder den båden med vand smiley Tænker bare der er jo ikke tryk på! revnen er bare der hvor vandet cirkulere. Hvad tænker i? er det kun den meget dyre løsning? iøvrigt er motoren en 5,0 omc og drev er et cobra! Det er os noget skrammel og få dele til eller hvordan er det?


Mvh Kasper


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Køb af Bayliner (Frostskadet)
  • #1   22. dec 2013 motor skal laves rigtigt... kemisk metal er ikke godt nok...

    hvis prisen er meget billig kan det godt svare sig. ellers lad være da omc cobra ikke er det beste.. ihvertfald ikke med den alder på bagen


  • #2   22. dec 2013 kan prisen ikke bære en ny motor , så drop det.

  • #3   22. dec 2013 Skal give det der svarer til omkring 20k uden trailer (bytter med anden båd) Men at skile den ad og få en prof til at svejse revnen er vel en god løsning? Kan godt ske det bare bliver en kæmpe hovedpine for mig

  • #4   22. dec 2013 Bayliner er en diskount båd og omc motor og drev er ikke noget værd..

  • #5   22. dec 2013 Fortæl mig noget jeg ikke ved smiley

  • #6   22. dec 2013 Hvis du så giver 20.000,- så kan du jo ligge det samme i den for ny maskine og drev og kan du så ikke lave det selv skal du ligge rigtig mange penge oveni i arbejds løn,.

  • #7   22. dec 2013 Altså hvis motor skal udskiftes er der ingen ide i det for mig! laver alt selv har jeg altid gjort, dog havde jeg tænkt mig at få blokken svejst ved prof.

  • #8   23. dec 2013 Jrg tror ikke det er muligt at reparere den.

  • #9   23. dec 2013 Du kan sagtens svejse en revne i din vandkanaler.
    Du kan selv gøre det med en pindsvejser og nogle støbejerns elektroder.
    Du starter med at varme revnen lidt med en gas brænder, så svejser du revnen, slår let på svesningen med en hammer for at fjerne slagger samt spændinger, sidst pakker du svejsningen ind i noget isolerings matriale, så varmen forsvinder langsomt.
    Jeg har selv svejst koblingshuset på en ford 2000 traktor som var revnet helevejen rundt, og det har holdt i 15 år nu selv med front læsser på


  • #10   23. dec 2013 Kenneth : måske er det lidt vel optimistisk at fastslå : at det er muligt at reparere en frostsprunget motor , fordi du engang har svejset en gammel traktor smiley
    men jeg ved der ligger mange udskiftede ,frostsprungne motorer ,ude i landet , så der er da mulighed for en god sidebeskæftigelse for dig.
    god jul til alle.


  • #11   23. dec 2013 Det kan sagtens svejses, bare det er gjort ordenligt!

    Svejsede en Ford Bronco 7.4, for år tilbage, den har da kørt 80.000 siden, og den bliver pryglet! Tror det meste andet på den bil er skiftet efterhånden!

    Hvis du ikke selv kan, men kender en som kan, så skal du ikke bekymre dig, det er en smal sag.


  • #12   25. dec 2013 michael, du bringer bare motoren ind, så skal jeg nok svejse den. hvis du gad læse alle indlægene, så skriver kasper j at motoren kører ok, men eneste problem er at den lækker vand. ud fra det ville jeg slå til og handle og svejse motoren. Hvis han bliver glad for båden, kan han jo så spare sammen til en anden motor, hvis dette skulle blive nødvendigt

  • #13   25. dec 2013 Jeg er selvfølgelig interesseret i at lære nyt, Så Måske i kunne lægge dokumentation ind, når i har reparet en frostsprunget marinemotor.og ikke gamle traktorer og gamle biler. ( og igen jeg tror ikke det kan gå at repare en gammel matinrmotor, men kan jo selvfølgelig have uret.)

  • #14   26. dec 2013 Marine, eller traktor. Hvad ændrer det?
    Motoren har samme virkemåde.
    Så længe man gør det ordenligt, med de rigtige materialer, hvad ændre det så?
    Anyways, JEG ville gøre det.
    Så må andre jo selv om hvad de vil.


  • #15   26. dec 2013 Lad os få billeder af revnen så kan det bedre vurderes om det er muligt at få den tæt
    er det alu el støbejern


  • #16   26. dec 2013 motoren kan jo også være revnet andre stæder man ikke kan se. og der for lægge igen og så er det forfra igen. jeg ville tænke mig om enden jeg gjorde det. evt smide en anden motor i den..


  • #17   26. dec 2013 hej , jeg ville svejse det med elektrode der er beregnet til støbejern , hvis der ingen tryk er på skulle det være nemt gjordt ,,, rengør det lav et lille spor evt bor et lille hul i hver ende af revnen , varm det op og svejs ,,, og lad køle af ,, Mvh

  • Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 3 Svar: 41
    #18   27. dec 2013 Jeg ville ønske at alle dem der giver gode råd til Kasper J. Også var dem der tog pungen frem og hjalp ham Når det gik galt. Køber man en båd med en defekt motor, så skal den være så billig at der kan købes en anden motor.
    Men hvad skal den stakkel mand rette sig efter. Svarene er: jeg tror ikke den kan repareres og andre det er ingen problem.
    Støbejern eller støbt aluminium. Kan repareres for det meste, men vi kan komme ud af at nogle legeringer ikke kan svejses.
    Jeg ser næsten dagligt dele som kunne have været repareret. Men på grund af en del kloge personer udtaler sig om noget de ikke har det ringeste kendskab til. Er det gået gruligt galt, Når vi så har måtte rede delen enten fordi at den ikke kunne skaffes, eller har været alt for dyr. Har der kun været en til at betale prisen.

    Kenneth b. Du kender jo slet ikke den legeringen motoren er lavet i. Jeg håber du er parat til at betale Kasper J. erstatning. Du spiller jo russisk roulette når du svejser den. Eller beder du en bøn og håber det hjælper.
    Jonas b. Det skal bare laves ordentligt. Ja det var da et let svar.
    Arne R. Du burde jo være med til at betale den ekstra regning der ville komme hvis vi fik den ind til reparation når det var gået galt.

    Jeg ser desværre alt for mange der udtaler sig om noget de ikke har forstand på.
    Gang på gang ser jeg hvad det koster når vi skal redde en del som kunden har prøvet at reparerer efter de råd i giver.

    Når jeg skriver at i spiller Russisk roulette, er det jo nemt nok det er jo ikke jer selv der har hovedet foran pistolen.

    Eller at svaret svare til at kører over for rødt lys, det kan godt være at det gik godt den ene gang i prøvede, men derfor er det jo ikke sikkert at det går lige så godt for den næste.
    Så tænk jer om når i hjælper med svar.

    Prøv at gå ind på www.absvejs.dk der er der en svejseprocedure på svejsning af støbejern

    Mvh. Allan L


    profilbillede
  • #19   27. dec 2013 Selvfølgelig kan det laves, jeg har efterhånden svejst nogle motorblokke på gamle marinemotorer samt bundkar på større maskiner, bulldozere osv. som også er i støbejern. Det kan svejses med støbejerns elektroder men kan også slag loddes med messing stænger. Proceduren er nem og ligetil men få en til det der har forstand på det.!

  • #20   27. dec 2013 Allan L. med din enorme viden burde du jo vide at det kan lade sig gøre. Hvorfor giver du så ikke manden en ca pris for at få motoren lavet rigtigt istedet for at sidde og råbe op om kompentation.

  • #22   27. dec 2013 Nu er der ingen der kan sige hverken om det kan svejses eller ej før de har set skaden!! Så klap lige hesten..

  • #23   27. dec 2013 Arbejder med ejer af båden om at få billeder skaden, båden står i Sønderjylland så har ikke lige mulighed for at køre ud og tag billeder

  • #25   27. dec 2013 Det er korrekt og må jo gøre op med mig selv om jeg vil løbe den chance! Men som udganspunkt spørg jeg ud fra det han har fortalt mig. Går den selvfølgelig igennem ved køb

  • #26   28. dec 2013 Når jeg nu siger, det skal bare laves ordenligt. Så skal det forstås sådan at f. Eks naboen som har et gammelt svejseværk, ikke er den rette til opgaven. En fagmand, som kan sit håndværk.
    Revnen kan selvfølgelig være et meget uheldigt sted, eller der kan være andre ting. Så ja, som udgangspunkt kan det laves, men det er ikke til at sige før man kan se skaden.


  • Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 3 Svar: 41
    #28   29. dec 2013 Hej Jens s
    Nu er det jo meningen at når man stiller et spørgsmål var det jo rart at få et svar.

    Når jeg kommenterer mange indlæg omkring svejsning. Så var det for at hjælpe.
    Jeg ser ret jævnlig skader man har prøvet at lave efter de gode råd der kommer.
    Men når det ikke går så godt er det jo ikke den der har skrevet hvordan det skulle gøres, der kommer og hjælper. Og der er altså kun en der kommer til at betale.

    Jeg ser da også gode råd.
    men alt for mange af de råd der kommer svare til at jeg kørte over for rødt lys i Aarhus. Der for er det jo ikke sikkert at alle andre slipper levende fra at gøre det samme.

    Kennet b.
    Når du ikke kender legeringen, Ikke har set hvor skaden er,
    Hvordan kan du så sige, den skal jeg nok lave. Det er jo ikke dig der betaler når det ikke går som forventet.

    Men jeg syntes det er for dårligt at mange råd omkring svejsning er givet af personer der ikke ved hvad de taler om.

    Men jeg bruger gerne tid på at besvare de spørgsmål i har.

    Mvh. Allan L.




    profilbillede
  • #29   29. dec 2013 Du har fuldstendig ret i at jeg ikke har set skaden på motoren, men kasper j spurgte om man kan svejse i en motor blok, og ja det kan man godt.
    hvis man så tilmed køber en kasse støbejerns elektroder af ab svejseteknik som skulle kunde svejse i alle former for legering, så kan jeg virkelig ikke se problemet,
    Jeg går selvfølgelig ud fra det som kasper skriver, og de fleste motorer som jeg har set som har været frostsprunget, de har været revnet ca midt på siden hvor der plejer at sidde frostpropper, og der skulle det sagtens kunde lade sig gøre.

    Jeg er også ude mærket klar over at ab svejseteknik er et firma som proklamerer at de kan lave alle former for svejsning i alle tyber stål, og at du selv fremhæver på din hjemmeside at langt de fleste motorer og andre maskindele som har en skade kan laves ( tilsyneladende kun hos jer og ikke hos andre smede)


  • Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 3 Svar: 41
    #30   29. dec 2013 Hej Kenneth B
    Det er jo Kasper. J der står med problemet hvis den ikke kan laves og ikke dig der holder ham skadesløs.

    Hvis du bare vidste en lille del omkring svejsning i støbejern, så ville du også vide at det ikke er alle legeringer der kan svejses. Uanset hvad tråd du bruger.

    Billedet af manifolden er svejst efter gode råd, Hvis den havde været svejst rigtigt fra start havde den været meget billiger at reparerer. Problemet var at der ikke kunne skaffes en ny.

    Mvh. Allan L



    profilbillede
  • #31   29. dec 2013 Ja den ser jo lidt kedelig ud, og du har ret i at jeg ikke betaler, Men kasper spurgte om man kunde svejse i en motor blok, og dertil svarer jeg ja. Om kasper selv vil prøve eller om han hyrer dig til arbejdet, det blander jeg mig ikke i.
    Selvfølgelig kan motoren have taget så meget skade at den ikke kan laves, ( har set en hvor 75% af bunden var presset af og sådan en kan selvfølgelig ikke laves,

    Jeg kan kun tale af egen erfaring, Og det koblingshus som jeg svejste var revnet hele vejen rundt og traktoren stod i 2 dele, vi spændte den sammen med en båndstrammer og svejste den, og den holder stadig 15 år senerer .

    Håber da at høre hvad kasper finder ud af med båden


Kommentér på:
Køb af Bayliner (Frostskadet)

Annonce