8.336 visninger
|
Oprettet:
Vinterklargøring af indenbordsmotor og drev {{forumTopicSubject}}
Tiden nærmer sig, hvor båden skal tages op for sæsonen og klargøres til vinteren.
Denne tråd er tiltænkt de brugere herinde, som er usikre på, hvad og hvordan motor, transom og drev vinterklargøres på bedste vis.
Ingen dumme spørgsmål - ingen dumme svar...:)
okt 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
maj 2008
Følgere: 46 Både: 1 Emner: 15 Svar: 2.036
I princippet skal du blot aftappe kølesystemet og køre det igennem med kølervæske, så motoren ikke frostsprænger. Andre vælger lidt mere fyldestgørende vinterkonservering, men det er sjældent det har kort eller langtvirkende effekt...
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 7 Både: 2 Emner: 26 Svar: 434
og hvor kommer man frostvæsken i hende? og hvor meget skal man bruge?
dec 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Både: 2 Emner: 24 Svar: 137
maj 2008
Følgere: 46 Både: 1 Emner: 15 Svar: 2.036
maj 2008
Følgere: 46 Både: 1 Emner: 15 Svar: 2.036
Se ovenstående svar til Torben R vedr. fremgangsmåde.
dec 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Både: 2 Emner: 24 Svar: 137
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 7 Både: 2 Emner: 26 Svar: 434
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Både: 1 Emner: 63 Svar: 619
sep 2005
Følger: 27 Følgere: 24 Både: 6 Emner: 85 Svar: 1.898
Det er nemmest hvis man sejler en god tur lige før den tages på land, så tager det ikke så lang tid at opnå temperaturen
På både med vandindtag i bunden og med et søvandsfilter hælder man vandet i søvandsfilteret og fersker motoren til den er driftsvarm, og skyller så lige igennem med frostvædske til det kommer ud af udstødningen.
Tjek evt. Om din kølervæske er frostsikret nok til en dansk vinter. (Ved ferskvandskøling)
En del skifter denne hvert andet eller tredie år.
Og motoren har også en herlig tynd og varm olie der er nem at pumpe op.
Jeg plejer så at skifte filter og olie.
Tappe alt vand af vandtankene og varmtvandsbeholderen, husk at lade alle vandhaner stå åbne.
Tjek alt zink for usædvanlig tæring, så du ved om du har et problem du skal have løst i løbet af vinteren.
Husk at der i nogle motore er monteret zink tærestave som også skal ses efter/skiftes.
Nogle afmontere også impelleren vinteren over, så får man jo også lige set standen af den.
Dette er en beskrivelse der passer på en indenbords diesel med aksel.
Men en del andre også.
jul 2013
Følger: 2 Følgere: 17 Både: 2 Emner: 12 Svar: 123
Har en Mercruiser 5,0 indenbordsmotor som jeg har fyldt frostvæske på gennem drevet ved bare starte motoren i 10 min med vand for derefter at fylde 20 L kølervæske blandet 1/1 igennem drevet.
Nu sidder jeg og læser i tråden at man skal tappe vand af motoren og løsne termostaten, så jeg nå hellere få hentet båden og begynde forfra.
Nu til spørgsmålene
Hvor sidder de aftapningshaner? evt. billeder og hvordan løsner man termostaten uden at der kommer vand over det hele?
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Både: 1 Emner: 63 Svar: 619
maj 2008
Følgere: 46 Både: 1 Emner: 15 Svar: 2.036
Husk nu, at vand ikke kan komprimeres....
Vinterklargøring af indenbordsmotor og drev