9.255 visninger
|
Oprettet:
Volvo TAMD 41A - forbrug? {{forumTopicSubject}}
Vi har kigget på en Birchwood 33 TS og i den båd ligger den 2x Volvo TAMD 41A.
Ejeren siger at ved en sejlads på under 10 knob ville den bruge 1 liter diesel pr. sømil pr. motor. Vi har kigget på ny båd i længere tid nu og synes det virker utrolig lidt ift. nogle af de andre både vi har kigget på.
Nogen med samme motor/båd der ved det?
- Er der også nogle der kender noget til motorene/båden som man skal være opmærksom på?
Hilsen Natazja
sep 2005
Følger: 27 Følgere: 24 Både: 6 Emner: 85 Svar: 1.898
Det er nok ved 8 knob den har det bedst, og regn med et forbrug på 15-20 liter i timen.
Skal i på og plane så vil de bruge en del mere, men sikkert ikke over 3 liter pr sømil.
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Svar: 9
Jeg tror nu også at 1 liter diesel pr. time pr. motor er lige i underkanten. Mit bud vil være 3-4 liter for begge motorer ved sejlads op til ca. 7-8 knob. Herfra og op til ca. 19-20 knob vil den være relativ u-økonomisk. Når først den er oppe at plane, daler forbruget til ca. det samme igen. Jeg sejler selv en TS 34, med 41B motorer. Disse motorer ligger i rigtig mange både, og er en ganske solid konstruktion. Selvfølgelig skal de serviceres og passes som alle andre.
sep 2005
Følger: 27 Følgere: 24 Både: 6 Emner: 85 Svar: 1.898
Men du siger 3-4 liter i timen ved 7-8 knob. det er kun en halv liter pr sømil ?
Eller 1/4 liter pr maskine pr sømil.
Er du ikke kommet til at bytte om på begreberne ?
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Svar: 9
sep 2005
Følger: 1 Både: 1 Emner: 14 Svar: 49
Volvo TAMD 41A - forbrug?