3.635 visninger
|
Oprettet:
Søsætning i slæbested {{forumTopicSubject}}
Kære alle,
Totalt ny i det her - henter min første båd i morgen, som jeg indtil videre har tænkt mig skal være en trailer båd.
Vil det være muligt at alliere sig med en person herinde fra, der har den fornødne erfaring, som kan hjælpe mig med at lære at benytte slæbestedet?
Køge er stedet jeg har tænkt mig hovedsagligt at bruge.
Båden er en Ørnvik 510 med en 60 Hk mercury.
Lad mig høre fra Jer.
/Anders
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 121 Både: 1 Emner: 9 Svar: 332
hvornår er din båd fra.. har selv købt en 510er for godt 3uger siden.. hvilken trailer har du til den..
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
https://www.youtube.com/watch?v=FPeetFWRVxo
Åhrr,,, der findes sikker mere realistiske her blandt.
https://www.youtube.com/results?search_query=s%C3%B8s%C3%A6tning+af+b%C3%A5d+fra+trailer
maj 2019
Følger: 14 Følgere: 30 Emner: 9 Svar: 18
#2 Hahaha hvor er det fedt lavet. Jeg må i gang med at få monteret lidt mast og sejl på den, så jeg kan lave samme trick som i den første video.
Jeg har selvfølgelig set en del videoer på nettet, og forstår så udmærket principperne i at smide den i baljen. Det ville bare være rart med assistance fra en der har gjort det 100 gange før, første gang jeg skal have den smidt i
aug 2017
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 76
maj 2019
Ja, den ligger ikke lige på den flade. Satser på der er nogen tættere på, der kan give en hånd
/Anders
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 90 Emner: 75 Svar: 1.188
Det er ikke så svært ( heldigvis
Tag ned i havnen og kik på andre, tag din egen båd med selvfølgelig, der er helt sikkert en eller to der vil hjælpe i havnen ( også helt sikkert herinde
Det vigtigste er sådan set at gøre det stille og roligt, og ikke at gå i panik, heller tage den tid det tager end at skynde sig, nu får jeg nok hug
Men se på hvad andre gør og vær IKKE bange for at spørge på havnen, de fleste vil gerne snakke/hjælpe ( snak kan godt forsinke afgangen fra havnen et stykke tid
Husk masser af billeder af båden og såååååååååååå opret den, gerne med en god del tekst .... held og lykke og TILLYKKE med båden ..... GOD SOMMER OG EN MASSE TID PÅ VANDET..... Nyd det
aug 2017
1. Gør dig så klar som muligt på land. Fjern lygtebom, stropper mv. Fyld dine ting i båden. Så optager du kun slæbestedet kortest muligt. Hader når folk bruger 20 min på at få båden i vandet. Det tager ikke mere end 5-7 min, når man har prøvet det. Hav evt. fendere på båden.
2. Bak i til dækket kun lige er dækket af vand. Længere er normalt ikke nødvendigt og du sparer bremserne og lejerne på traileren for saltvand.
3. Træk håndbremse godt i bilen, og jeg gør det også på traileren. Hvis båden løfter bagenden af bilen, så virker bilens håndbremse ikke længere og så triller hele sættet ud i vandet. Det vil være trist. Her vil det hjælpe at trække bremsen på traileren.
4. Hav en lang snor i bag og i for. Gør den bagerste snor fast til broen. Så kan båden ikke sejle væk for dig.
5. Kør båden ud med spillet, løber den fra dig, så må du ikke forsøge at gribe den. Den brækker bare fingrene på dig. Evt. forsøg at trykke på spillets bremse, ellers lad båden løbe. Stå evt. på traileren mens du gør det, så er det med til at holde baghjulene på bilen nede.
6. Når båden er ude i vandet, så skal du holde den ind til traileren med den forreste snor. Nu skal du ud at have spillet af båden. Da du har en lang snor, så skal du med snoren i hånden hen over traileren og over på broen. Der skal den være lang. Slip den aldrig, hvis du ikke har bundet en snor bag i. Så kan båden sejle fra dig.
7. Så er det bare ud på broen og gøre den fast og få bil og trailer kørt væk.
8. Når du kommer tilbage, så gøres det i modsat rækkefølge. Det er vigtigt at båden rammer den bagerste kølrulle inden du trækker den op. De fleste både retter sig selv op, hvis de ligger lidt skævt for traileren.
Med et elspil er det nemmere. Gerne med fjernbetjning. Så får du mere tid til at styre rundt med båden. Det er også nemmere, hvis man er 2. En kører bil og spil og den anden tager båden i den forreste snor.
Ellers er det godt at stå og kigge lidt på de andre og spørge om der ikke er en som lige vil hjælpe. "Gutterne fra kutterne" plejer at være flinke.
En god ide er også at have en gangbro på traileren, så er det noget nemmere at komme ud til båden.
Husk også at gøre båden fast med mere end spillet. Hvis spillet løsner, så ligger båden ude på vejen. Derfor skal der altid være mindst 2 fastgørelser. Desuden er det en god idé at have en stroppe over bagenden, hvis du skulle lave et hårdt sving i trafikken.
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 90 Emner: 75 Svar: 1.188
Der er bare lige den i nr. 1 ..... HADER når folk bruger for lang tid på rampen.... det er lige det... når man er NY .. ja så skal der sgu også være tid til at lære det.. så er det at folk skal træde til og forklare samt hjælpe... efter et par gange så sidder den jo lige i skabet.. så heller have lidt tålmodighed og give en hånd, så der ikke sker noget i bare panik over at der står en og er sur over at man er ny..... vi når det jo nok alligevel alt sammen
aug 2017
Jeg oplever bare af og til at folk bakker til slæbestedet, så skal de først have båden åbnet, have fendere sat på, så skal tur-kurven over i båden og skal skal lygterne af og stropperne løsnes. Alt sådan noget man godt lige kunne have forberedt inden man bakker til slæbestedet. Det kan man jo stå og klare oppe på havnen i forvejen. Eller når båden er i vandet. Bare ting man lige skal vænne sig til at gøre klar inden man bakker ned. Så skaber man ikke unødvendig kø på en travl sommerdag.
Men det skal du nok komme efter. Find en hverdag eftermiddag, hvor der ikke er for mange og alligevel nogen til at hjælpe dig. Det vil helt klart være en fordel, hvis du har en hjælper med de første par gange.
Det er da et lækkert skib du har fået dig der... Hvor stor er traileren?
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 75 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.382
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 30 Emner: 11 Svar: 460
Nicolai
maj 2019
#8: Ja, det er præcis det der med at føle sig HADET fordi man ikke er rutineret, og det derfor går lidt langsommere. Nu kan jeg jo ikke sige det ER sådan, da jeg endnu ikke har ploppet den i, men hvis - så ville det nok være meget rart at "kollegerne" husker tilbage til de selv var begyndere
#11: Det kan udmærket være jeg tager dig på ordet
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
maj 2019
Følger: 4 Følgere: 8 Både: 1 Annoncer: 2 Emner: 1 Svar: 259
Jeg regner med at lægge min egen i vandet i ishøj omkring kl 10 lørdag d. 1/6/2019, tempo trolling center rampen. Det er lidt sent men jeg har først set din besked nu...
Mvh. Alex
aug 2017
maj 2019
Jeg allierede mig med min svoger for så vidt angår selve sejladsen (jeg har ikke fået mit speedbådscertifikat endnu) da han har duelighedsbevis. Til gengæld er han om muligt endnu ringere end mig selv til trailerbakning
Men ganske som flere af Jer har forudsagt, var der en meget flink og hjælpsom mand ved slæbestedet i går morges som guidede og hjalp til med at få dyret dyppet.
Det blev til en dejlig tur i Køge bugt med masser af hornfisk og en kæreste som ret hurtigt så ret hvid ud i hovedet. Nogen gode råd mod søsyge?
feb 2006
1 lær at trimme rigtigt og sejle rigtigt på bølgerne så båden ikke hopper så meget
2 tag ikke ud og sejle på tom mave, og husk at have masser af væske med
3 vigtigste råd, hold fokus på horisonten fremad... ikke kravle ind i kabinen. og ligge og kigge op i luften.
og ellers kan man jo få piller
jul 2013
Følger: 2 Emner: 2 Svar: 5
Må jeg spørge hvad du gav for båden?
Jeg har selv en 510'er med 60hk. som jeg overvejer at sælge og prøve noget andet efter 6 år med den.
apr 2016
Følger: 21 Følgere: 4 Emner: 3 Svar: 23
jun 2008
Følger: 7 Følgere: 3 Svar: 37
maj 2010
Følger: 6 Følgere: 4 Både: 1 Svar: 9
Jeg trækker bilens, og trailerens bremser. Og så kommer de trekantede stopklodser under hjulene på bilen, så den ikke kan trille baglæns. Chauffører bruger dem til deres trailere. Når de stiller dem.
De venligste hilsener
Brian
feb 2006
Søsætning i slæbested