4.532 visninger
|
Oprettet:
Shetland 570 {{forumTopicSubject}}
Hej alle galleri brugere Har set mig lun på en Shetland 570, synes man får utroligt meget båd for pengene det jo faktisk en lille campingvogn
Mem men men! Har hørt utallige historier om råddenskab/våd dørk/agterspejls osv er det en grund til at disse skræk historier florere rundt på nettet? Hvad skal jeg specielt kigge efter?
Mvh kasper
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 364
Men find dig en der kan dokumenteres at have fået lavet den store operation det er ellers ender du op med katten i sækken selv.
Det er et stort projekt der ikke er letløst.
Bemærk nogle mener fejlagtigt at lidt ny fugemasse , bolte og maling er renovering.
aug 2009
Følger: 11 Følgere: 14 Både: 1 Emner: 11 Svar: 266
jun 2008
Følgere: 26 Både: 3 Emner: 18 Svar: 354
jul 2011
Følger: 26 Følgere: 28 Både: 3 Emner: 37 Svar: 454
jun 2008
Mange af dem lider af vand i skummet,
Det er lidt svært at veje sig til det, da det afhænger af motor og trailer også.
Men sådan en skude kan godt gemme på alt fra 0 til 150 kg vådt skum i dørken.
jul 2011
aug 2011
Den kan være blevet tørret men det er næsten umuligt og det hjælper ik så meget hvis der er svamp og råd i det hele. Så om du gir 20 eller 70 af de lange for en gør ik nogen forskel hvis ik den har fået lavet de ting.
Den rådner op indefra.
Det kan ikke bare repareres men skal udskiftes.
Men prøv at søge på det.
Problemet er de propper der er banket i dørken fra fabrikken da den er skummet ud er banket i uden tætning. Derudover er skruehuller mv i dørken os en synder.
Selve pladen til dørken er kun en 12 mm ikke vandfast krydsfiner af den helt gamle slags kun beklædt med få lag fiber ovenpå.
Nu om dage er de blevet en smule bedre men helt vandfast finer findes ikke selvom nogen tror det.
Intet træ holder i det miljø så mange år. Bådene er jo over 30 år gamle.
Træet i hækken kan ikke undgåes at være blevet vådt. Hvis man skulle undgå det skulle man tætne bolte osv om flere gange om året hvilket ingen gør.
Mange af dem har os stået med åbne bolthuller fordi motor osv har været afmonteret.
Det kan føles fast træet i hækken men tag ikke fejl det er kun glasfiberen der holder sammen på det. Skære man glasfiberen af har det konsistens som vådt pap.
Hvis du åbner ind til træværket i sådan en og lader det være nogle dage vil der gro en hel svampeskov ud i et omfang der er skræmmende.
Shetland høre til i den grimme ende for sådan noget men ellers går det igen på mange ældre både pga en simpel fejl af en art.
Men når den er i orden er det en super båd dog en smule tung bagtil.
Har renoveret den helt store tur på 3 af dem nu hvor alt træ har været skiftet og de har alle været lige rådne selvom de ikke så ud til at fejle noget udefra.
Den helt gamle - første model af dem er uden skum og med løs dørkplade og kun spanter på tværs.
Der kan man nøjes med at skifte træet i hækken hvis man har god tørre mulighed til spanterne da disse somregel har fået vand fordi de har fået skruet skruer i fra oven for at holde dørkpladerne på plads.
Den kan kendes på den ikke har de små koøjer i hver side.
570eren er også lavet i en luksusversion så hedder den Black Hawk der er proppet en masse træværk i for at gøre den fin. Den har lidt anderledes vinduer og hæk.
Men ved at søge lidt på nettet kan du finde en masse om det.. Småbådsklubbens side har også en del om det.
Her er en der er igang med sådan et projekt http://smaabaadsklub1.dk/forum/forum_indhold.asp?ID=17148&GBID=8&Page=1
jul 2011
jun 2008
Den lider af en stor fejl, og det er vand i skummet på mange af dem ( men ikke min )
Og så en lille fejl, og det er at den er lidt tung i røven, men det er nu ikke noget større problem.
aug 2011
Der kan man vidst os fastslå alderen via nummeret på den lille plade der burde sidde på siden af pulten.
Men ja det er et godt forhandlingsargument men også noget af et arbejde.
Har du et link til den du har kig på? Bare rolig jeg snupper den ik for næsen af dig. Har fået nok af de Shetland for en tid
aug 2011
70 hk er absolut minimum og den kan kun være på en 1300 kg trailer hvis man lukker det ene øje.
Så hvis du skal trække den op og ned af ramper skal du have en stor bil med høj egenvægt for ik at fedte for meget kobling og hjul.
jul 2011
jul 2011
jul 2011
aug 2011
Sejlsæsonen er jo os mere eller mindre slut for i år
Prisen lyder ok men det kan være et lig.
Men hvis den har stået inde og ike været brugt ret meget i så mange år er der en god chance for noget af det måske kan reddes hvis man ik er perfektionist og bare vil sejle.
jul 2011
aug 2009
jeg ville lige se om det var noget for mig at sejle ( og det er det) inden jeg gjore mere ud af det så når jeg skal have lagt en tank i båden ja så er der hul afligevel så kan jeg jo komme af med det våde skum til den tid
jul 2011
aug 2009
jul 2011
aug 2009
aug 2011
Den lille forhøjning i bagbordsside stolen er skruet fast i er ikke originalt og det samme med den lille kasse i styrbordsside så måske er din allerede lavet?
Eller kan det bare være noget der er bygget op oven på dørken
Mange skruer konsollerne til stolene fast direkte i gulvet men det holder ikke da pladen kun er en 12 mm med lidt glasfiber ovenpå.
Men Kasper du kan være sikker på den er plumrådden og sjaskvåd hvis den ik har været opbevaret indendørs i de 14 år :S
aug 2009
sep 2012
Følger: 4 Følgere: 4 Både: 3 Emner: 1 Svar: 17
Jeg har stor respekt for den restaurering Den Røde Baron har lavet, og glæder mig over at der er nogle, der orker at bruge tid og penge på at sætte de smukke Shetlændere i stand
Shetland 570