3.329 visninger
|
Oprettet:
motorskift fra benzin til diesel {{forumTopicSubject}}
jeg har 2 gamle mercrusier 470 motorer der er mont.med alfa gen.1 drev og de gamle har nok set det vand de skulle men jeg ville høre om der er nogen herinde der ved noget om hvad slags diesel motor der passer over på mine drev håber der er nogen der vil hjælpe???
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.066
Hvis det er 470´er motorer, så mener jeg, at de sidste modeller blev lavet i 1989 og dermed er dine drev højest sandsynligt også af denne årgang. Udfordringen vil uden tvivl være at få tilpasset de nye motorer på de nuværende konsoller i motorrummet/fundamentet - der findes næppe et plug-and-sail-system, som vi kender det fra konvertering med V-motorer ( GM / FORD blok ).
En anden opgave - som jeg ikke selv har erfaring med - er tilpasning af gearskiftet. På dine nuværende motorer sidder der en cut-off switch, der afbryder tændingen når drevet sættes i gear og tages ud af gear, for at reducere belastningen på den mekaniske kobling i drevet. Det er iflg. flere mere kompliceret på dieselmotorer monteret med dine drev.
Omkring dieselmotorer, så er drejningsmomentet den største trussel sammenlignet med benzinmotorer, og det sætter sit præg på drevet - større slitage.
Der skal uden tvivl en del tilpasninger til både "her og der", så det vil kræve, at du selv kan lave det, hvis ikke budgettet skal løbe løbsk.
Hvilke dieselmotorer havde du i tankerne ?
dec 2011
Følger: 16 Følgere: 369 Både: 1 Emner: 13 Svar: 207
Jeg har selv siddet og studeret længe på hvordan de har fixet issuet med cut-off switch som normalt er på maskinerne foran disse drev.
Men i lang tid har jeg ikke kunne finde løsningen.
For få mdr. siden fik jeg afvide at pga dieselmotorens tomgang som er markant mere ujævn end benzin skulle dette være nok til at få den ud af gear.
Vores er meget nemmere at få i gear end en benzin og ligeledes ud af gear. Det siger hverken klonk eller virker ubehageligt. Så både på teori og i praksis tror jeg på det jeg fik fortalt.
maj 2008
Har du et motornummer på den ene motor, så kan jeg slå og, og se hvordan gearskiftsystemet er konstrueret
dec 2011
Here U go:
OMO55188
Umiddelbart når jeg kigger om bag maskinen ligner det præcis samme setup som på benzin maskinerne. Correct me if im wrong
mvh Nicolaj
dec 2011
maj 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 7 Svar: 9
hvor finde man så lige 2 brugte 1.7 Dti Mercruiser diesel hehe ...jeg kan forestille mug de er lidt små dyre af nye??
mange tak for svarene!
maj 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 7 Svar: 9
maj 2008
En stor diesel eller en helvedes benziner....:):):):)
Vælger du løsningen med kun een motor, så skal der nyt transom og drev på.
dec 2011
Hvis jeg var dig, ville jeg til den størrelse og type båd, lave den om til 1 motor.
24fod og ca. 200hk Diesel vil være et SUPER mix.
Det uden tvivl ret bekosteligt. Hvis du sælger dine motorer komplette med drev osv. vil jeg tro du kan indbringe 30.000,- kr sæt.
Det vil sige du har 60.000,- + din egen lomme.
Det her ser efter min mening RIGTIG spændende ud
http://www.dba.dk/diesel-motor-fnm-250-hk/id-85240860/
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 61 Både: 2 Emner: 63 Svar: 1.895
så send evt en PB
sep 2012
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 15
motorskift fra benzin til diesel